recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til 2.0/2.1 lyd til tv.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til 2.0/2.1 lyd til tv.

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
helpme Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-April-2013
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helpme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til 2.0/2.1 lyd til tv.
    Sendt: 26-April-2013 kl. 14:08
Hej.

Jeg skal til at købe et par højtalere, og måske en subwoofer til mit tv, og vil derfor gerne ha noget hjælp, til hvad der er godt.

Det skal bruges til:

Film
playstion 3/wii - spil
Musik

I den rækkefølge.

Jeg skal selfølgelig også ha fundet en receiver. Så der vil jeg også gerne ha nogle råd.

Jeg tænker ca. 5-6K pr højtaler. Og så er jeg i tvivl om hvad subwoofer og receiver skal ligge på.

Receiveren må gerne kunne/have.

3D ready/3D passthrough
DLNA
Airplay
4K
Ethernet

Vil også gerne ha den er 7.1/7.2 så jeg har mulighed for at udvide en dag.

Det er første gang jeg skal ha noget lyd, som ikke er et boks sæt. Så hvis jeg har glemt noget, eller ikke giver mening, så sig endelig til.

Tak på forhånd! :)

Til top
helpme Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helpme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2013 kl. 14:10
Vil den her kunne klare jobbet?

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/forstarkere/RXV673BL/yamaha-7-1-surround-receiver-rxv-673-sort
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Marts-2011
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2013 kl. 15:02
Jeg ville ligge lidt ekstra for receiveren for at få "nok" muskler og så undvære subwoofer i starten. Med et par højttalere i 10-12000 klassen og en kompetent receiver får man som regel en ok bas-gengivelse. 

Har du et absolut max budget?

Højttalere er en svær størrelse at rådgive om, da det er meget individuelt hvordan man kan lide sin lyd. Personligt er jeg glad for klangen og dybden i KEF, mens Dali og B&W er mere mainstream. Du har med andre ord et stort lytte-arbejde foran dig for at få dig sporet ind på hvad du kan lide. 

Af recievere ville jeg måske se på Denon, Marantz eller måske de nye Harman/Kardon Avr 370 eks. 

Alternativt kan du tage en billigere receiver med de funktioner du har brug for og muskler nok til et 2.0 setup og koble en effekt til fronterne når du skal udvide med flere kanaler. Mange muligheder!!
Til top
helpme Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helpme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2013 kl. 15:36
Marantz sr7007 har jeg selv haft kigget på.(mener den skulle være identisk med denon avr3313 - og kan bedre lide udseendet på marantz) Har bare hørt at det er bedre at ligge pengene på højtalerne.

Hvis jeg købte Marantz sr7007.

Er der så nogle højtalere som er bedre til end andre? Eller gør det ingen forskel.

I forhold til budget. Så er jeg ikke sikker, da jeg ikke ved hvor stor forskellen i lyden er på en 3K receiver og 2K højtalere, til 9K receiver og 6K højtalere.

Men 9K på receiveren og omkring 6K pr. højtaler ville godt kunne lade sig gøre.

Så 21K. Og det er så uden subwoofer.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2013 kl. 23:34

jeg ville klart vælge også at inkludere en center højttalet i god kvalitet.

det virket langt bedre når lyden fra stemmerne kommer fra tv'ets retning

Til top
helpme Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helpme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2013 kl. 12:57
Lyder som en god idé. Kan godt se det kan blive et irritationsmoment.

Tak for rådet. :)
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2013 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af helpme helpme skrev:

Marantz sr7007 har jeg selv haft kigget på.(mener den skulle være identisk med denon avr3313 - og kan bedre lide udseendet på marantz) Har bare hørt at det er bedre at ligge pengene på højtalerne.

Hvis jeg købte Marantz sr7007.

Er der så nogle højtalere som er bedre til end andre? Eller gør det ingen forskel.

I forhold til budget. Så er jeg ikke sikker, da jeg ikke ved hvor stor forskellen i lyden er på en 3K receiver og 2K højtalere, til 9K receiver og 6K højtalere.

Men 9K på receiveren og omkring 6K pr. højtaler ville godt kunne lade sig gøre.

Så 21K. Og det er så uden subwoofer.

Marantz og Denon er stort set ens ja. 

I mit hovede er det vigtigste element i et setup højttalerne. Man skal selvfølgelig finde en lyd man kan lide, men også en man har råd til. Når det så er fundet er det næstvigtigste (igen bare fra mit synspunkt) at man får fat i en forstærker der yder højttalerne retfærdighed. Betyder det at man må gå på kompromis med højttalerne - nej, for man kan altid tilføje ekstra effekt senere hen. 

Jeg holder egentlig fast ved mit tidligere indlæg. Forskellen er stor når du får en receiver med dobbelt så meget effekt - meget stor. Man kan ligesom aldrig få nok effekt spændt foran en højttaler. Det medvirker til at forstærkeren har meget bedre kontrol over højttalerne. Se eks. på Jonas hjemmebio http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119336&title=indst-navn-her-bio-94-surround-136-scope Han har vel ca 1 mio watt foran sine højttalere og får derfor god kontrol over lyden. 

Hvilke højttalere der er gode sammen med hvilken forstærker er en smagssag. Marantz har jeg set bruger KEF på udstillinger, mens KEF selv har brugt Bel Canto. Og sikkert mange kombinationer som jeg ikke har set. 

Et bud på et sæt kunne være:
Marantz med Boston Acoustics (har hørt at Hififreaks er til at handle med så her kan du nok komme indenfor budget)

Denon med B&W CM8 (eller Dali Ikon 7)

Osv osv... -  Ud og lyt!

Og jeg ved KTRadio forhandler KEF så det vil jeg også anbefale dig at lytte til siden jeg selv så godt kan lide deres lyd. Kan ikke komme ind på siden lige nu så du må selv se når den åbner igen. 

Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2013 kl. 09:57
Brug pengene på højttalere! Dobbelt så meget effekt = 3 dB mere lyd, det er sådan lige hørbart, så det spiller jo ligesom ikke den store rolle Smile
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2013 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

Brug pengene på højttalere! Dobbelt så meget effekt = 3 dB mere lyd, det er sådan lige hørbart, så det spiller jo ligesom ikke den store rolle Smile

Kan sgu sagtens være jeg har misforstået noget, men svarer 3dB ikke ca. til en dobling af lydtrykket siden det er en logaritmisk skala? 

Mit mål er nu heller ikke at et anlæg skal spille så højt som muligt, men at man skal have så god kontrol over sine højttalere som muligt. Desuden koster de funktioner OP efterspørger en del. 
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2013 kl. 11:20
3db er en fordobling af lydtrykket, som du skriver, men hørelsen er logaritmisk, så der skal mere og mere til. 3 dB kan høres, men det er ikke voldsomt.
Mens kvalitetsspringet mellem højttalere, særlig størrelse og eller antal basenheder er meget hørbart. Forskelle mellem forstærkere er forsvindende!
Til top
helpme Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helpme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2013 kl. 14:25
Først, tak for inputs.

Jeg var nede i går og høre på Cm8, Cm9, Dali Lektor 8, og Dali Mentor 6.

Og der var både jeg, og min kæreste uden tvil mest til Cm9.
Kæmpe forskel på Cm8 og Cm9 i mine ører.

Havde så tænkt på Marantz 7007 eller Denon avr-3313. Vil een af de 2 kunne trække de højtalere som de skal?

Står og vælger mellem 2 subwoofere: B&W ASW610 til 4499, eller B&W ASW 10CM, som jeg kan få for 7000 kr.
Er forskellen på de 2 subwoofere 2500 værd?

Centeren blir:B&W Center 2.

SUM:

B&W CM9
B&W ASW610/ASW 10CM
B&W Center 2
Marantz 7007/Denon Avr-3313.

Vil det fungere sammen?

Tak! :)
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2013 kl. 15:02
Lækre højttalere I er faldet for der!

Jeg vil mene begge forstærkere er fuldt kompetente til at trække højttalerne. Der er ikke den store forskel på deres features (må indrømme jeg ikke har nærlæst alle detaljerne) men ud fra http://receivers.findthebest.com/compare/152-180/Marantz-SR7007-vs-Denon-AVR-3313CI synes jeg du skal vælge den du synes er pænest, med mindre den ene har en feature du tror du kommer til at bruge som den anden ikke har. 

Subwooferne har jeg desværre ikke hørt, men har læst meget godt om CM10'eren, men flere anmelder 610'eren som en fantastisk value for money. 
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu