recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til antenneinstallation i hus.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til antenneinstallation i hus.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Odense_NV Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-August-2014
Sted: Odense, Danmark
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Odense_NV Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til antenneinstallation i hus.
    Sendt: 10-August-2014 kl. 14:04
Hej

Efter noget renovering og ombygning, skal i gang med at trække nye kabler til husets 6 fjernsyn.

Jeg har læst i forum, men mangler et par hints til planlægningen/udførelse. Jeg håber så at tråden kan bruges af andre newbies som mig.

Huset er i 4 plan, fra kælder til 2. sal og vi får antenne & internet fra NAL Medienet (Odense).

1. Signalet skal deles til 6 enheder, kan man tro at signalet er stærkt nok til bare at blive delt i 6? Er der nogen tommelfingerregel?

2. Hvis punkt 1 ikke er brugbart, går jeg ud fra at der skal bruges en forstærker?! Et tip til en god forstærker?

3. Kabeltype, kan jeg læse mig til at kablet skal være LTE godkendt. Jeg går ud fra at dobbeltafskærmet er det bedste?

4. Stiktype, skal være metalstik og HF-tætte. Tips til stik, mærke?

5. Skal kabeltrækningen være i stjerneform, eller kan man i denne her installation have 2 enheder på en "streng"?

6. Er der nogle regler for længde (meter) af antenne kabeltræk?

7. Findes der nogen alternativer til coax kabeltræk? Fjernsynene er blandede i mærker og alder.

Familien og jeg takker på forhånd for svar og hjælp!

Hilsen Odense_RH
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af Odense_NV Odense_NV skrev:

Huset er i 4 plan, fra kælder til 2. sal og vi får antenne & internet fra NAL Medienet (Odense).

Det ser ud til at være youSee, der faktisk levere - ikke antenne,  men et kabel signal, der er helt forskelligt fra et digitalt signal via antenne.

>> 1. Signalet skal deles til 6 enheder, kan man tro at signalet er stærkt nok
>>     til bare at blive delt i 6?

Nej der lyder ikke nødvendigvis sundt, hvis du ikke allerede har et ret kraftigt signal ind.

>> 2. Hvis punkt 1 ikke er brugbart, går jeg ud fra at der skal bruges en forstærker?!
>>     Et tip til en god forstærker?

Læs her:  http://digitalt.tv/sadan-sikrer-du-dig-optimale-kabel-tv-signaler/
Comega  DA-4PMT eller i dit tilfælde nærmere DA-8PMT med returvej.

>> 3. Kabeltype, kan jeg læse mig til at kablet skal være LTE godkendt.
Brug dobbelt eller triple skærmet 75 ohm kabel.  fx
http://www.av-cables.dk/antennekabel-i-maal/antennekabel-coax-7-0-mm-pris-for-100-meter.html
eller evt. det tilsvarende 6.8 mm kabel.

>> 4. Stiktype, skal være metalstik og HF-tætte. Tips til stik, mærke?
F stik  der passer til kablets diameter. 

Vægudtag  fx 
Triax  TD272  slutdåse  eller  hvad jeg ville vælge
Comega:
Freja MM4-65D       Slutdåse
Freja MM8-65D       Sløjfedåse  (kun een sløjfedåse pr forstærker-tilslutning.)
http://dkt.net.dynamicweb.dk/Products/Coaxial/02.-Outlets-and-Push-On-Filter.aspx?M=Shop&PID=137&ProductID=38

>> 5. Skal kabeltrækningen være i stjerneform, eller kan man i denne her
>> installation have 2 enheder på en "streng"?

To,  men det er bedst med max en sløjfedåse og en slutdåse.
Typisk på  hver side af en væg.  Der SKAL være en slutdåse i enden af hver strens.

>> 6. Er der nogle regler for længde (meter) af antenne kabeltræk?

Kort er bedst.

>> 7. Findes der nogen alternativer til coax kabeltræk? Fjernsynene er blandede i mærker og alder.

Ja og nej. Men du skal holde dig til gode kabler og en god forstærker.

youSee ----> evt F-stik samling ----> dit kabel ----> F-stik indg. DA-8PMT (DA-4PMT)
                                                                                               teknikrum /centralt skab.

DA-8PMT  Fstik1 udg >---------------->rum 1 Freja MM4-65D vægudtag  
         Fstik2 udg >---------------->rum 2
Freja MM8-65D >------->rum 3  Freja MM4-65D
         etc
         ....
         Fstik8 >-kort coax--> Internet router (trådløs + evt. 4 CAT5E/CAT6A kabler.)

Husk ubrugte porte på DA-8PMT skal termineres med 75 ohm.

Du skal måske overveje at placere mere end en  vægdåse  i visse rum fx på de modtående væge i stuen, så i kan vende moblerne i stuen spejlvendt en gang i fremtiden.

Jeg lagde et CAT5E kabel ud til de samme punkter, hvor der er kabel-tv tilslutninger med Lexcom væg-connectors og et centralt pacthpanel. 
Man kan også bruge CAT6A, men kabler og Lexcom bliver dyrere.  Måske mellem etagerne.

Du bør tænke i at have kabler til de andre etager for at kunne installere flere trådløse  routere.  
Jeg vil anbefale, de forsøger lidt med den trådløse dækning  i dit lidt 'komplicerede' hus.

Lars  Smile 

PS!   Det kan godt betale sig at søge grundigt efter de bedste priser  på især forstærker.

Redigeret af reslfj - 10-August-2014 kl. 16:29
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Odense_NV Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-August-2014
Sted: Odense, Danmark
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Odense_NV Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 16:34
Hej Lars
Mange tak for svarene og dine links!
Jeg vil gå i krig med projektet og skrive om min(e) erfaring som "gør det selv".
Hilsen Odense_RH
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af Odense_NV Odense_NV skrev:

Hej Lars
Jeg vil gå i krig med projektet og skrive om min(e) erfaring som "gør det selv".

God fornøjelse.  Der er en del 'motion' i at installere over så mange etager.    

Pas på, at  du ikke laver COAX-kortslutninger med en enkelt skrærmtråd ved stik og vægudtag. 

Lav en plan og tænk forud, hvordan du kan teste.  De analoge kanaler  og et lille let (kilogram) analogt fjernsyn kan fx give et hurtigt resultat.  

Ved den installation jeg sidst var med i, brugte vi  plastik gulvpaneler, hvori der kunne føres både det ene og andet kabel  frem på en let (og nogenlunde pæn) måde.

Lars  Smile 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu