recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til at bygge en HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til at bygge en HTPC

Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2007 kl. 17:43
ChrisJJ:

Jeg har lige et spørgsmål omkring dit motherboard, som jeg i øvrigt syntes er rigtig godt iblandt de kort der har G690 chipset. Det er et af de mest populære der er af dem.

Men jeg valgte et MSI board, fordi jeg blev betænkelig over den riser der bruges. Så her er lige mit spørgsmål.

Lad os sige at man ville benytte et selvstændigt grafikkort, hvad sker der så med de forbindelser der er på denne riser?

Selv om HDMI jo erstattes med et grafikkort af enten 84-8600GT fra Nvidia eller ATI 24-2600xt, så er der jo stadig spdif ud. Det kunne erstattes med et ATI kort der jo har lyd indbygget på kortet  til HDMI.  Og måske kunne man bruge en riser for spdif til et MSI board? Det passer nok i stikket og skal blot sidde et sted. Det kunne jeg godt lige checke.

Er det noget du har tænkt over?

Men nu skulle det jo ikke blive et problem ifølge AMD med en hurtig CPU eller for dig en overclocket version af en 3800+. En 3800+ skulle nemt kunne clockes til at være en 4600+ siger de. Har set flere der kører  højere.

Nu har jeg selv svaret på det hele igen sorry

?  Kunne være sjovt med en kommentar fra dig der har boardet fra ASUS?

Til top
extreme12 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Februar-2006
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2007 kl. 09:04
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Jeg er SUPER tilfreds med ASUS kortet. Havde selv et MSI kort før. ASUS kortet virker bare bedre på en eller ande måde.

Jeg regner ikke med at skifte Grafikkort pt. Mangler stadig at få testet HD materiale rigtigt. Overvejer at købe et XBOX HD drev og smide på (eller låne et). CPU'en regner jeg med at opgraderer til en 6000+ i nær fremtid. Den er jo nede under 1200 kr.

Mht HDMI udgangen så bruger jeg den ikke. Bruger kun S/PDIF. Kører VGA. Har testet HDMI udgangen men var ikke tilfreds. Billedet virkede meget mørk! Pillede dog ikke mere ved det.

Jeg tror også jeg går efter 6000+ til min. Jeg vil komme til at bruge HDMI udgangen, men jeg bliver da lidt i tvivl om hvorvidt det skal være ASUS bundkortet nu hvor du evt. har problemer med HDMI udgangen...

Panasonic TH-42PZ85E
Samsung H3126
Popcorn Hour A-100
JVC RX-D701
PS3
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2007 kl. 10:35
Tror da  det er let at bestemme hvordan man vil have det signal man sender over HDMI. Det kan jo justeres så det er korrekt. Altså farve, kontrast, lys og gamma. Det er meget normalt at der skal justeres lidt til et givet TV, så det passer til det man normalt har via indbygget analog TV. Det afhænger også af det TV man har. Nogle TV kan stille hver indgang for sig. (har jeg hørt) 

En x2 6000 kan bruge meget strøm, men det afhænger naturligvis af hvad den laver. Og mindre kan sikkert let gøre det. Den skal nok også have en god køler.

Der er også forskel på en CPU lavet i 90nm og så en i 60nm med hensyn til varme. Det højeste man får i 60nm er en x2 5000+. Men det skulle også være nok. Varme der skal ledes bort kan betyde mere støj, men behøver ikke at være et problem med de rigtige blæsere.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2007 kl. 10:38
Hvad vil I foreslå af blæsere?
Panasonic TH-42PZ85E
Samsung H3126
Popcorn Hour A-100
JVC RX-D701
PS3
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 12:37
En ret overset køler er denne her (hvis den kan være der) link

Prøv at checke hvad brugere siger. (Tryk på stjerner og blad ned.)  Men...  der er selvfølgelig prisen :) det er de sidste sparepenge der ryger der.  -  Der er også en model med variabel hastighed til samme penge, check det ud på EDBpriser.

Men den skal jo kunne være der i højden.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 13:09
Der er 2 bundkort med G690 chipset der er interessante ud over ASUS kortet, det er MSI og Biostar kortet.

Biostar TA690G AM2

MSI   MSI K9AGM2-FIH

Msi kortet kan ikke overclockes men det kan biostar. (hvis det nu skulle være noget) ChrisJJ mener at MSI kortet er betænkeligt uden at sige hvorfor? Jeg har det og der virker perfekt. Men Biostar har også fået en del ros. Men mangler tilsyneladende firewire indgang, det har MSI.

Til det skal man have mindst en AND x2 4600+ (brisbane 65nm) for at kunne afvikle Blu-Ray.

Man skal have 2 x1 GB ram, mindst 667mz (og helt ens) De vil så køre i dual mode for største hastighed.

Et kabinet der ikke er for lavt hvis man senere vil udbygge med et selvstændigt grafikkort (man kan naturligvis bruge en riser, der får et kort til at ligge ned) men også strømforsyning skal være af en vis størrelse og kan ikke nødvendigvis lide et lavt kabinet. Som også kan være svært at holde koldt (stille) Et ANTEC kabinet af de almindelige kan bruge et harddisk slot for floppyDTV. 

En stor harddisk, nok mere end eller en 250gb  (SATA) og ligeledes en DVD-brænder i (SATA) der ikke larmer (lite-on) Sata diske bruger tynde kabler, det har ikke kun betydning for måden en HTPC tager sig ud på, men også for airflow. Og er lette at sætte op, kabler kan ikke vende forkert.

Blæserhastighed skal man kunne styre let sammen med cool&quit, det kan man med et MSI board. Køb den rette CPU til at starte med og der er ikke brug for overclock. Skal nok i det hele taget undgås i en HTPC, da fx cool&quiet ikke virker som det skal mere. (hvis AMD) Og update til et MSI board er let og kan være automatisk for drivere og bios.     

Redigeret af Ken_T - 15-August-2007 kl. 13:11
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 21:48

Hvori ligger forskellen på disse to Antec kabinetter? Kan ikke lige finde den store forskel:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=387772

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237627

Andet end prisen...

Panasonic TH-42PZ85E
Samsung H3126
Popcorn Hour A-100
JVC RX-D701
PS3
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2007 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

ChrisJJ mener at MSI kortet er betænkeligt uden at sige hvorfor?

Nej det var ikke det jeg sagde (mente). Det var dette kort jeg havde tidligere (MSI K9NBPM2.FID):

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=249691

Ift det virker ASUS kortet bedre. Kan ikke rigtig uddybe hvad det er, bare bedre!

Nå, ok, ja, nogle bundkort er ikke tilfredsstillende, det er klart. Skulle lige høre hvad du havde lagt mærke af negativt ved MSI kortet med G690 og x1250, men det var så ikke lige det kort. Syntes nemlig det kører godt.

ASUS med G690 og x1250, er også et kort der roses en hel del.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 21:19

Så er det endelig lykkedes mig at finde delene til min HTPC. Men jeg har brug for jeres svar/kommentarer til sammensætningen jf. nedenstående. Håber I vil være behjælpelig med dette:

Kabinet:
Antec Lifestyle Fusion
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237627

Bundkort:
Asus M2A-VM HDMI
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=373721
- Understøtter bundkortet min CPU?
- Hvad er en riser og kan man selv tilføje en grafikkort senere hvis det bliver nødvendigt uden man mister andre funktionaliteter?

Processor:
AMD Athlon 64 x2 5000+ 2.6 Ghz 65nm
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381597
- Er dette en "Brisbane" processor som Ken_t anbefaler?
- Er den medfølgende køler ok med hensyn til støj eller skal jeg have en anden?

Ram:
Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched 800 Mhz (x2 = 4 gb)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887
- Noget bedre ram som I vil anbefale?

Harddisk:
WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 gb (x2 = 1.000 gb)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=349250
- Er disse hurtige nok?

DVD-brænder:
LiteOn LH-20A1H
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=307382
- Kan I se om den støjer for meget?

Microsoft Windows Vista Ultimate (32 bit)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255989
- Jeg ved ikke om jeg kan nøjes med Vista Premium, da denne fx ikke har systemgendannelse?
- 32 bit versionen kan "kun" udnytte 3 gb ram, hvorfor man skal op i 64 bit versionen, men den kan jo ikke køre ret meget software mv. endnu. Hvad mener I jeg skal tage?

Evt. FloppyDTV:
Jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg skal have dette eller køre videre med min Selector. Hvis jeg har det rette program til FloppyDTV, vil jeg så kunne se undertekster på samtlige kanaler der tilbyder dette på TDC Kabeltv, også live TV?
Eller skal jeg bare have et alm. TV kort i og så optage analogt via dette fra Selectoren?
Jeg vil gerne have Vista og MCE, men jeg kan vel godt have andre programmer (Mediecentre) så jeg fx kan benytte FloppyDTV?
Det er IKKE prisen der er afgørende.

Øvrige spørgsmål:
Skal jeg have ekstra blæsere i kabinttet end dem der allerede er?
Kan det hele være i kabinettet? Også hvis jeg fx skal have en anden køler til CPUén?
Jeg vil gerne kunne køre trådløst. Hvilket kort vil I anbefale?
Hvad skal jeg bruge af øvrige kabler inde i Mediecenteret for at det er køreklart som ikke allerede følger med ovenstående hardware?
Hvad vil I anbefale af Keyboard og fjernbetjening?

Hvad siger I generelt til mit forslag, noget der kan gøres bedre mv, når I har i tankerne at prisen ikke er afgørende?

Panasonic TH-42PZ85E
Samsung H3126
Popcorn Hour A-100
JVC RX-D701
PS3
Til top
Nimrod Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Juni-2005
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af extreme12 extreme12 skrev:

Microsoft Windows Vista Ultimate (32 bit)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255989
- Jeg ved ikke om jeg kan nøjes med Vista Premium, da denne fx ikke har systemgendannelse?
- 32 bit versionen kan "kun" udnytte 3 gb ram, hvorfor man skal op i 64 bit versionen, men den kan jo ikke køre ret meget software mv. endnu. Hvad mener I jeg skal tage?

Jeg har Vista Home Premium kørende på den ene maskine, og min danske upgrade HAR både sikkerhedskopiering og systemgendannelse.
Ved ikke om sikkerhedskopierings-funktionen er noget værd, da jeg klarer det på anden måde - men den efterspurgte gendannelse er der.
/ Nimrod

TOSHIBA 32WL68
PANASONIC DMR-EH65
JVC DR-MX1 der elsker LOADING
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 23:10
Ja, det ser perfekt ud. Virkelig. Kan ikke rette på noget.

Den box køler AMD leverer (kender nu ikke lige den på en x2 5000) er overraskende lydløs. Jeg vil tillade mig at påstå at det ikke er let at få en køler der er bedre. Jeg ville se den an. Når nu du slår "cool&quiet" til i bios, sammen med blæserstyring og installerer driverne i i windows, så vil hastigheden på blæseren dale til et lavt niveau, måske 1200 RPM  og først stige efter behov.  Og det kan nok ikke høres. Lyt til det med låget på, så kan du jo altid finde noget bedre.  (går stærkt ud fra at din bios er indrettet som jeg skitserer - det må den næsten være) Det er vigtigt at du får cool&quit til at køre, det er ikke svært, siger det blot.

Det er ikke sikkert du behøver at alle blæsere i dit kabinet kører, tror det er noget med at du kan sætte frontblæsere på lavt, de kan vist stikkes i 3 trin, så skulle det være nok.

En 65nm må være en "brisbane". Ellers ville den være 90nm. Og det er den rigtige CPU

De DVD brændere jeg har set på det senere har ikke haft problemer med støj, altså at de "spinner op", men ellers må man jo bytte. (godt nok ikke så sjovt) Jeg tror det er et problem der er blevet arbejdet med, men netop lite-on skulle have et system der modvirker dette.

Du skal blot have en 32bit version af Vista for bedste resultat. 64 bit er ikke så stabil. Jeg troede ikke der var noget i vejen med "premium", som det til gengæld mindst skal være for MCE.

Jeg bruger helst en "ghost" løsning for backup. Så kører jeg igen fra ny på 5 minutter hvis det går helt galt.  

Rammen ser rigtig godt ud, du kunne nok let nøjes med 2GB, men ok.  

Redigeret af Ken_T - 23-August-2007 kl. 23:34
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 23:58
Når nu du lytter efter eventuel støj, så kan det komme af noget så simpelt som underlaget en HTPC står på. Der kan opstå vibrationer. Det skal man lige lokalisere. En blæser kan også få et kabinet til at lave lyd. Det er noget man kan rette. Hvis noget brummer, er det vibrationer og  det kan fjernes.  En blæser må kun suse. Den  kan være skruet skævt på og derved støje.

Og hvis ellers du kan konstatere en lav temperatur, er der ingen grund til mange kabinetsblæsere, kører selv kun med 1. (ikke samme kabinet)

Jeg syntes du skal få det til at køre og dernæst gå i gang med din floppyDTV løsning. Hvor du kan bruge en af de 2 slots for harddiske. Eller et PCI slot. Men du kan jo godt have både FloppyDTV og selector til dit fjernsyn?

Din harddisk er der stor tilfredshed med hos de der har købt (EDBpriser) 5 stjerner. Larmer ikke siger de fleste. Nu ser jeg du bruger 2, så skal du have floppyDTV på en PCI port, det kan man også. Den anden vil du så have netkort på (trådløst) Det går da også.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu