recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til at bygge en HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til at bygge en HTPC

Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Status: Offline
Point: 973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 08:15
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

En ret overset køler er denne her (hvis den kan være der) link

Prøv at checke hvad brugere siger. (Tryk på stjerner og blad ned.)  Men...  der er selvfølgelig prisen :) det er de sidste sparepenge der ryger der.  -  Der er også en model med variabel hastighed til samme penge, check det ud på EDBpriser.

Men den skal jo kunne være der i højden.

Jeg ville passe på med Arctic cooling kølere, alle dem jeg har brugt gennem tiden er skiftet inden der er gået et år, da de enten ikke kølede godt nok længere eller slet ikke virkede fra starten.

Noctua, ThermalRight er 2 mærker jeg vil anbefale, dog er de lidt dyrere end gennemsnittet, så mindre kan også gøre det...afhænger som Ken_t også skriver af dit kabinet og dets højde. Hvis du har muligheden så sørg for et kabinet med min 16cm højde så er du sikker på den lille Noctua kan passe ind.
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af extreme12 extreme12 skrev:

Microsoft Windows Vista Ultimate (32 bit)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255989
- Jeg ved ikke om jeg kan nøjes med Vista Premium, da denne fx ikke har systemgendannelse?
- 32 bit versionen kan "kun" udnytte 3 gb ram, hvorfor man skal op i 64 bit versionen, men den kan jo ikke køre ret meget software mv. endnu. Hvad mener I jeg skal tage?

32bit versionen kan som std. kun vise 3gb men man kan udvide det til 36bit så den kan vise og bruge 4gb.
Til top
extreme12 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Februar-2006
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 09:34

Når nu du lytter efter eventuel støj, så kan det komme af noget så simpelt som underlaget en HTPC står på. Der kan opstå vibrationer. Det skal man lige lokalisere. En blæser kan også få et kabinet til at lave lyd. Det er noget man kan rette. Hvis noget brummer, er det vibrationer og  det kan fjernes.  En blæser må kun suse. Den  kan være skruet skævt på og derved støje.

Og hvis ellers du kan konstatere en lav temperatur, er der ingen grund til mange kabinetsblæsere, kører selv kun med 1. (ikke samme kabinet)

Jeg syntes du skal få det til at køre og dernæst gå i gang med din floppyDTV løsning. Hvor du kan bruge en af de 2 slots for harddiske. Eller et PCI slot. Men du kan jo godt have både FloppyDTV og selector til dit fjernsyn?

Din harddisk er der stor tilfredshed med hos de der har købt (EDBpriser) 5 stjerner. Larmer ikke siger de fleste. Nu ser jeg du bruger 2, så skal du have floppyDTV på en PCI port, det kan man også. Den anden vil du så have netkort på (trådløst) Det går da også.

Ken_t og Bygone: Hvilket kabinetter benytter i? Jeg kan se at dette kabinet fx ikke er højt nok til den blæser som Bygone anbefaler.

Panasonic TH-42PZ85E
Samsung H3126
Popcorn Hour A-100
JVC RX-D701
PS3
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 11:09
Ja, det med højden på en køler er noget man let brænder sig på. En køler der angives til 12.5 cm er i virkeligheden 15 cm i højden fra bundpladen når den sættes i. Det skyldes afstandsstykker og bundkort tykkelse (med CPU sokkel). Og det er meget.

Nogle kabinetter kan have en afstiver lige over en CPU, hvorfor højden ikke er det samme som man skulle tro ud fra ydre mål. Man kan måske se dette på forhånd hvis man kigger nærmere på sit kabinet før køb (billede)

Så en lav køler er det man skal gå efter syntes jeg for at være sikker på højden. Det er også lettere at sætte en lav køler på end en af de høje. Og det virker jo udmærket. Der kan fås en del der er meget stille.

Jeg købte faktisk en artic cooler for at se på den, men den er klodset at sætte på. For stor. Den er for høj til de fleste kabinetter. (15cm fra bundpladen), men den køler godt. Den vil jeg ikke anbefale, jeg bruger den til en 3800+ (90nm) i stedet, den kan holde 32C ved lav load, omkring 42 ved fuld load.  Syntes den larmer lidt hvis den kører 2000RPM, som er dens maximale hastighed, så jeg har sat en anden blæser på. Nu kan jeg så ikke høre noget. Men det er jo ikke meningen.

Men tanken er jo heller ikke at en sådan blæser skal køre max, man sætter i bios sin blæserstyring (hvis man kan) og den vil så køre ved en hastighed afpasset efter behov. Denne kører ca 500RPM ved lav load på CPU (med orginal blæser).  Det kan i sagens natur ikke høres. Jeg havde problemer med at den ikke ville sætte hastigheden op ved større load, det må være mit bundkort. (kræver et 4 pins stik)           link  

Her er en anmeldelse af den hvor den roses meget, så det er nok mig der lige skal se den an igen. link

En køler kan være skæv, det kan være derfor den ikke køler ordentlig. Det vil sige at bundpladen på køleren ikke ligger helt plan på en CPU. Det har jeg set nogle gange. Man kan se det, hvis man anvender et tyndt lag af kølepasta, dernæst sætter man  sin køler på og løfter af igen. Nu kan man tydelig se om den har fat over alt.

Bedre end det medfølgende kølepasta  (under bunden på en køler) er for det meste en selvstændig pasta af god kvalitet. Man skraber af og anvender nyt.

Og hvis en køler begynder at køle dårligere end fra start, kan det skyldes dårlig og indtørret kølepasta. Man skifter derfor blot ud, husk et meget tyndt lag. Det kan være overraskende så langt man kan få temperaturen ned, forudsat altså at den er steget efter fx et år.

Og så skal en køler renses for støv efter en tid, der kommer måske støv mellem kølerripper. Måske skal den tages af. Pas på den ikke er limet på!! Nogle "pastaer"  der medfølger under bunden af en køler er det rene lim. (det er pasta lim!) Man kan måske ikke få en sådan af igen og kan beskadige en CPU.  En lille tube af en god kølepasta  er en god ide ved køler køb. Koster ikke meget. Skrab det medfølgende af og smør et nyt tyndt lag på. Skal kun udfylde eventuelle små ujævnheder.

Redigeret af Ken_T - 24-August-2007 kl. 20:32
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 11:56

Når nu du lytter efter eventuel støj, så kan det komme af noget så simpelt som underlaget en HTPC står på. Der kan opstå vibrationer. Det skal man lige lokalisere. En blæser kan også få et kabinet til at lave lyd. Det er noget man kan rette. Hvis noget brummer, er det vibrationer og  det kan fjernes.  En blæser må kun suse. Den  kan være skruet skævt på og derved støje.

Og hvis ellers du kan konstatere en lav temperatur, er der ingen grund til mange kabinetsblæsere, kører selv kun med 1. (ikke samme kabinet)

Jeg syntes du skal få det til at køre og dernæst gå i gang med din floppyDTV løsning. Hvor du kan bruge en af de 2 slots for harddiske. Eller et PCI slot. Men du kan jo godt have både FloppyDTV og selector til dit fjernsyn?

Din harddisk er der stor tilfredshed med hos de der har købt (EDBpriser) 5 stjerner. Larmer ikke siger de fleste. Nu ser jeg du bruger 2, så skal du have floppyDTV på en PCI port, det kan man også. Den anden vil du så have netkort på (trådløst) Det går da også.

Ken_t og Bygone: Hvilket kabinetter benytter i? Jeg kan se at dette kabinet fx ikke er højt nok til den blæser som Bygone anbefaler.

Med risiko for at få en over nallerne til alle antec fans så syns jeg ikke det kabinet er specielt kønt og når det så er lavere i højden end hvad man egentlig har "behov" for hehe, så ville jeg holde mig langt væk fra den.

Kan da godt linke til mit eget kabinet, men tag lige i betragtning at den er 3-4 år gammel og var næsten det eneste på markedet dengang der kunne skaffes for nogenlunde rimelige penge...men vil hellere lige kigge på hvad der kan skaffes i dag..

Lian Li har en PC-C30 (A for hvis og B for sort) som er stilistisk neutral og med 2 bays til hd/bluray eller hvad man nu måtte ønske sig.

OriginAE har lavet et ønskekabinet for os entusiaster i S21T, den er dog noget større og dyrere end gennemsnittet...har så også et 1080p 12" touchskærm foran.

Silverstone har også en serie kabinetter hvor bl.a. LC10'eren har den rette højde...

Der findes mange andre...men man skal jo også på forhånd gøre lidt op med sig selv hvor maskine skal stå...hvis man som jeg vil have den stående i et lukket hul i et hifimøbel er et htpc kabinet jo ikke nødvendig og et alm kan anvendes i stedet da man ikke skal kigge på den.

Skal den derimod stå fremme, skal den passe ind sammen med resten der af hifi anlægget og derfor kan vi foreslå nok så mange for dig men det er dig selv og det anlæg du har der skal være med til at bestemme hvad der er nødvendig for dig.
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 11:58
Faldt lige også over denne her ukendte fabrikant...

Sky Hawk Ion HT-1

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 12:00
Og denne her fra kølingens mester Zalman

Home Theatre PC Enclosure HD160XT

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 12:02
Det var så ved en lyn gennemgang af edbpriser på desktop kabinetter kategorien, men om de individuelt har ting der kan stå i vejen for en ordentlig køler må en nærmere undersøgelse kunne fremvise, den må du i gang med på de enkelte kabinetter hjemmesider.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 12:07

Ja, det er har du selvfølgelig ret i. Jeg skal faktisk have den stående i et HIFI møbel med en låge i, så den vil være gemt væk når jeg ikke bruger den.

Vil I istedet foreslå et alm. kabinet i stedet for et ATX?

Panasonic TH-42PZ85E
Samsung H3126
Popcorn Hour A-100
JVC RX-D701
PS3
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 12:13

Ja, det er har du selvfølgelig ret i. Jeg skal faktisk have den stående i et HIFI møbel med en låge i, så den vil være gemt væk når jeg ikke bruger den.

Vil I istedet foreslå et alm. kabinet i stedet for et ATX?

Gemt væk når du ikke bruger den??? den forstår jeg ikke, vil det sige du vil åbne lågen mens du anvender den? tastatur kan du jo få i bluetooth udgaver som sagtens kan virke med lågen lukket, og ir remoten kan du jo forlænge et øje ud af møblet, så du kun skal åbne når du skal have en skive i afspilleren!!!

Hvis det er tilfældet så køb et alm kabinet i stedet som kan være i møblet og så sørg for ordentlig udluftning derinde...
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 12:19

Giver det nogen fordel at have et alm. kabinet i stedet fot ATX? Så skal jeg vel til at finde et nyt bundkort eller hvad?

Panasonic TH-42PZ85E
Samsung H3126
Popcorn Hour A-100
JVC RX-D701
PS3
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 12:20

Giver det nogen fordel at have et alm. kabinet i stedet fot ATX? Så skal jeg vel til at finde et nyt bundkort eller hvad?

Ehh ik forstået...det bundkort du har valgt var så vidt jeg lige husker et micro-atx!!! alm kabinet kan som hovedregel tage micro-atx og alm atx bundkort
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu