|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
janelne ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 309 |
![]() Sendt: 05-April-2008 kl. 21:17 |
Jeg ønsker at min fladskærm kommer til at hænge på væggen uden nogen synlige kabler ("ned" fra skærmen). Jeg har brug for nogle råd og idéer til at skjule kablerne inde i væggen. Jeg forestiller mig at man (nedefra gulvet - og op til bagved skærmen) kan fræse nogle "baner" ind i væggen til montering af tomrør, dels til et strømstik - og dels til x-antal-kabel/hdmi-stik. Når tomrørene er lagt ind, skal væggen naturligvis pudses igen. Er der nogen som har lavet noget lignende, så hører jeg gerne fra Jer (gerne med billeder :-) Hvordan kan jeg lave nogle pæne stikdåser, altså såvel nede ved gulvet - og oppe bagved skærmen. Der skal jo være et alm. elstik og så nogle "huller" hvor hdmi/antenne-kabler kan komme ind/ud fra ...
|
|
![]() |
|
M-P-A ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 387 |
![]() |
stikord:
rillefræser - stor hammer og mejsel/vinkelsliber - indmurings dåser - og rillerør i stor diameter. Evt kombinering af disse skal ajourføres med en elektriker som skal trække kablet til ny stikkontakt (lovpligtigt ved nyt el stik med jord) medmindre du kører blødt 3x0,75 kabel i rillerør fra et stik som sidder i stikkontakt til en evt forlængerledning som skal være ved tv'et. Ellers kig på http://www.billigvvs.dk/El-artikler.html og http://www.greenline.dk og brug mine stikord til lidt hjælp :) |
|
Samsung F7005 & Pana TH-42PX80E
Samsung 3126 + Netget 7700 HTPC Xbmc: Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx. FilServer/ xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red |
|
![]() |
|
oo27 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Januar-2006 Sted: Århus Status: Offline Point: 1465 |
![]() |
Har fået lavet noget tilsvarende da vi byggede hus sidste år - det er blevet skide godt. Et lille tip - få så store tomrør ind som muligt! Fik en på 6cm i diameter og det er genialt, kan få selv store VGA stik igennem samtidig med HDMI, Component og Audio. Har ikke lige billeder ved hånden pt. |
|
![]() |
|
janelne ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 309 |
![]() |
Hej 0027. Er tomrøret firkantet (altså fx 1 gange 6 cm) eller rundt? Hvis jeg ku' overtale dig til at vise nogle billeder vil det være super! Min udfordring er, at jeg skal udfræse pladsen til tomrøret, og det er vel trods alt begrænset hvor dybt jeg kan gå ind i væggen. Redigeret af janelne - 06-April-2008 kl. 08:39 |
|
![]() |
|
christianp ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Marts-2007 Sted: Køge Status: Offline Point: 58 |
![]() |
Tomrøret er rundt. Da han skriver 6 cm i diameter. :)
|
|
nej
|
|
![]() |
|
![]() |
Ja ja ja ... Er et fladt firkantet "rør" ikke mere anvendeligt(?) Så skal man heller ikke så langt "ind" i væggen. |
|
![]() |
|
oo27 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Januar-2006 Sted: Århus Status: Offline Point: 1465 |
![]() |
Tjah ved ik om der er forskel på rundt eller fladt mht. hvad der er praktisk - men kan ikke se det skulle være ringere med et flad kasse istedet for rundt rør. Billeder må desværre lige vente lidt, da jeg har lidt problemer med min HTPC hvor alle billeder ligger pt. Men altså - det er virkeligt lige ud af landevejen - lav et hul der er dybt nok og bredt nok til det ønskede rør. Brug nogle små runde metalbøjler (ved ik hvad de hedder) der skrues ind i væggen til at holde røret på plads og puds det så op på nyt. Nu lavede jeg det ik selv, men så da elektriker og malere i sving med det og det så virkeligt "nemt" ud. |
|
![]() |
|
Straarup ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9 |
![]() |
Rør i vægen er en større opgave, som beskrevet af M-P-A samt at det involverer en aut. eletriker, hvis du skal have stikkontakt. Er det i forbindelse med renovering nyistandsættelse ville jeg også vælge "kabler i vægen" Der er flere alternativer 1. "billig" ikke videre køn løsning er plastik kabelbakke 2. alu kabel bakke eller 3. er vogel's løsning: http://www.vogels.com/pages/consumer/products/placement.aspx ?classification=80 Bare en tanke /Straarup
|
|
/Straarup
|
|
![]() |
|
![]() |
Ja, installationen af selve røret er formentlig lige til, det er mere da at afslutte det pænt, ved indgang og udgang. Der skal jo være et "hul" såvel oven som forneden. |
|
![]() |
|
Straarup ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9 |
![]() |
Løsning for afslutning for ind- og udgang - prøv og snak med en elektriker eller prøv og kontakt http://elstore.dk/shop/default.asp?SetLng=1 /Straarup
|
|
/Straarup
|
|
![]() |
|
obelix ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 07-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 27 |
![]() |
Da jeg satte vores 42" Pioneer op, satte jeg en MDF plade op og 5 cm fra væggen, så kunne kabler nemt trækkes bag pladen og ned i skabet under, pladen er tapeseret og malet i samme farve som resten af stuen. Beslaget er sat ind i og sidder på bagvæggen, således ser det ikke ud til at tvet sidder så langt fra væggen. Rico |
|
![]() |
|
ClausJ ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 559 |
![]() |
Check lige det her !! www.RapidRun.com Så er I fri for at trække gigantiske rør Claus Redigeret af ClausJ - 07-April-2008 kl. 13:41 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |