|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
Jarvig ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 07-Oktober-2008 Status: Offline Point: 14 |
![]() Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 23:37 |
|
Hej alle
Jeg har netop taget den store beslutning, at mit nye hifi-anlæg/mediacenter skal være baseret på PC/PS3. Først om anlæget så I med på, hvad vi taler om. Efter moden overvejelse har jeg investeret i - Zepto Zview 32 hd-ready TV - AVI ADM9.1 højtalere (aktive digitale højtalere) - PS3 - Squeezebox Duet - Zepto Nox computer Jeg har altså droppet hele molevitten med CD-afspiller, forstærker, normale højtalere osv. og nu baseret alt på musik/video fra PC og/eller PS3. Men jeg er ikke meget inde i fil-format-junglen. Og her behøver jeg hjælp. Kender naturligvis til gængse formater såsom mpg, avi, wmv og mp3. Men så vidt jeg ved så er disse ikke optimale til musik og video (fylder for meget og har får dårlig kvalitet i gengivelsen). Men nu da alt skal være fra harddisk, så vil jeg gerne gøre det ordentligt. Det overordnede spørgsmål kunne være: Hvordan opbygger jeg bedst min video og audio samling nar den skal være baseret på harddisk. Med bedst mener jeg kombinationen af i) bedste kvalitet, ii) mest komprimering med intet/minimalt kvalitetstab og iii) at jeg ikke bevæger ud i absurde og ukendte formater som stort ingen kender eller bruger. Med ovenstående tre "krav", hvilke formater og f.eks. bitrater skal jeg opbygge min film og musik samling af på harddisken når jeg - skal rippe mine CD'ere og DVD'ere og mine kommende HD-DVD'ere og Bluerays? - henter fra musik fra nettet, enten købt eller hentet via f.eks. Emule? Hvilke formater skal jeg her lede efter og ved hvor høje bitrater ved jeg at musikfilerne er egentlige hifi-værdige? Håber I kan hjælpe mig. |
||
![]() |
||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
|
WMA og WMV er nok kommet for at blive, og jeg ved ikke lige hvorfor de ikke er optimale. Men det hele kommer an på hvad du har til at rippe med, og hvad du har til at afspille med. Til CDer vil jeg anbefale Windows Media Player 11 og WMA i 192 kbit, eller Lossles (afhænger af hvor meget diskplads du har, men herregud en 1 Tb disk koster i dag 730 kr.) Til rip af DVD kan du jo bruge Slysoft, Nero eller andre, men Slysoft er nok bedst på BluRay (har ikke selv BluRay, men det er det jeg har læst mig til), men det må du ikke!!! (af hensyn til de strenge herrer her på forumet) Jeg selv har HD materiale i .ts (fra sattelit) og .m2t (fra Sony HD camcorder). Det spiller fint i DVBViewer, og jeg har netop set at den nyeste Beta version af DVBViewer har BluRay support |
||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
||
![]() |
||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
|
Glemte lige: Har ingen anelse om hvad der fungerer med det HW du har købt |
||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
||
![]() |
||
Jarvig ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 07-Oktober-2008 Status: Offline Point: 14 |
![]() |
|
Jeg tror stort set alle normale formater understøttes af mit hardware.
Min HD på computeren er 500 GB. Min HD til PS3 bliver udviddet til omkring 400 GB. Så jeg har masser af plads. Så jeg tror jeg vælger lossles til audio-ripning. Og så vil jeg lige se på dine anbefalinger til video'erne. Men problemet er audio på nettet. Rigtigt meget er i mp3. Men hvor god er f.eks en 320 bitrate mp3? Tæt på optimal eller er det slet ikke i nærheden af lossles? |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ja det er jo et spørgsmål om smag Personligt kan jeg ikke høre forskel på om det er 192 eller lossles, men det er det andre der kan. Der er som du ved også folk der mener at CD kvalitet er for dårligt, og nogen mener at Vinyl er det eneste rigtige, For min skyld kan man sgu smide en FerroChrome Cassette bånd i maskinen, det er jo stereo af en rimelig kvalitet, men det hænger nok sammen med at mine ører er rimeligt gamle |
||
||
![]() |
||
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
|
En MP3 der er ordentligt lavet, med Variable bitrate og flere passes kan lyde fremragende. Selvfølgelig er den ikke bitperfect med originalen, mén flot kan det lyde.
Jeg kan se at dine højtalere er rimelig highend og formoder derfor at du går meget op i lyden. Så vælg FLAC(Free Lossless Audio Codec) formatet, som kan indeholde Bitperfect kopier af din source, og fylder det halve ca. FLAC er rimeligt udbredt og understøttes af mange afspillere og transportere, herunder Squeezebox mv. Vælger du FLAC kan du selv (og dine fineschmecker venner, hvis du den slags venner) ikke sætte en finger på noget i hvert fald. Psykologisk ved du så også at dine rips er bitperfect'e ift originalen(erne). Se evt her og her Redigeret af Patriarken - 08-Oktober-2008 kl. 07:55 |
||
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10596 |
![]() |
|
Til video ville jeg nok vælge Xvid eller Nero Digital, hvis det er et spørgsmål om diskplads kontra kvalitet. Hvis ikke diskpladsen er et problem ville jeg kopiere DVDer i 1:1 for at undgå kvalitetstab. Flemming |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
![]() |
|
500 GB + evt. 400 GB er ikke voldsomt meget, hvis du bare har en nogenlunde musik og film-samling og du vil have det lagt ind i bedste kvalitet (DVD-ISO'er til film og FLAC til musik), så du også kan beholde menuerne på filmene.
500 GB giver plads til ca. 50 film (DVD-9). Hvis du så også vil begynde at lægge BR-film ind på 25-50 GB stykket så... ![]() |
||
![]() |
||
Haapanen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-August-2008 Status: Offline Point: 137 |
![]() |
|
PS3 afspiller desværre ikke FLAC, men det er jo ikke noget problem hvis du kører musik over box/pc. Downloadede FLAC filer kan nemt konverteres til f.eks. wma. Jeg har valgt samme løsning mht. medier, bortset fra at jeg vil have det hele liggende på en usb harddisk istedet. Jeg kan ikke helt overskue den måde ps3 sortere rippet musik osv. på, så jeg vil hellere kunne flytte disken til pc'eren for at organisere filer osv. Redigeret af Haapanen - 08-Oktober-2008 kl. 09:50 |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Du bliver klogere!! Specielt hvis du går op i kvaliteten og dermed så lidt komprimering som muligt, så er dine ovenstående små 900Gb lyn hurtigt forsvundet, hvis du har mange film/CDére.
CDére i lossless format fylder også temmelig meget. Generelt bør du lave din vurdering ud fra, hvordan og hvor meget du ser/lytter til det hele. Det giver ingen mening at rippe dine cdére i lossless format, hvis musikken alligevel bare høvler derudaf som baggrundsstøj, når du høre den. Hvis du derimod sidder og lytter til musikken, og dit anlæg ellers er skruet korrekt sammen, så kan selv en MP3 i 320 lyde helt hen i skoven. Det samme gør sig gældende for film.. Er det film du meget sjældent ser og bare har liggende for at have liggende, så kan det nogen gange betale sig at måske slet ikke rippe den, men istedet lette sin dertil indrettet bagdel for at hente den, når man gider se den Når jeg ripper, så gør jeg det altid i absolut bedste kvalitet. Men jeg er også totalt hysterisk og inkarneret modstander af komprimering. Det koster på pladsen, men jeg orker simpelthen ikke at sidde og se en lousy ekstremt komprimeret film og lytte til mindst lige så dårligt lyd. Det er ikke det værd, hvilket helt klart også er årsagen til, at jeg slet ikke gider hente film/musik fra nettet. |
||
![]() |
||
Haapanen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-August-2008 Status: Offline Point: 137 |
![]() |
|
Kandersen > Hvilket format ripper du så cd'er til ?
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Enten ripper jeg dem slet ikke, eller så er det i MP3 320kbit.. Det skyldes udelukkende, at jeg er lud doven og musikken oftest kører som baggrundsstøj. Når jeg skal test/anmelde musikudstyr, eller jeg bare vil sidde og nyde musikken, så foregår det direkte fra skiverne, oftest med SACD fra PS3éren.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |