recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til bedre antennesignal.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til bedre antennesignal.

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
scrotum Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 21:01

Nu har jeg vist forstået det... Jeg siger tusind tak for hjælpen

Edit: og god artikel

Redigeret af scrotum - 28-September-2006 kl. 21:08
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2006 kl. 21:05

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Point: 2565
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 10:10

Nu skal jeg ud og købe en selector på mandag, hvis der altså er flere tilbage, men har stadig nogle spørgsmål jeg mangler svar på.

Jeg har ledt i tykt og tynd efter en KVALITETS antennefordeler, hvor jeg ikke vil miste billedkvalitet, men jeg kan ikke finde nogen, der virker som kvalitet. Det ser ud til at alle er lige gode/dårlige.

Jeg har f.eks. kigget på to følgende:

Av-connections: 06-030

og Thansens:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=752867320&n=50797831 8&pn=641080921

Så vidt jeg kan se står der på av-connections 5-9000 MHz og på Thansens 5-1000 MHz. Betyder det så at Thansens er det bedste køb?

Findes der virkelig ikke nogen, som kvalitetsmæssigt virker bedre end andre?

Når jeg så skal smide antennefordeler på derhjemme, vil det så være muligt, at flytte den så langt, at jeg placerer den mellem recorderen og mit plasmatv og stadig være i stand til at kunne se forskellige kanaler på mine to TV, da det kun er mit TV1 som skal bruge det digitale signal. Mit lille TV i sovekammeret er vel stadig i stand til at se analoge kanaler samtidig med, at jeg ser digitalt på mit TV1, da de analoge og digitale kanaler kører på andre frekvenser?

Grunden til at jeg gerne vil flytte fordeleren så langt hen så muligt, er at selectoren får det "rå"signal direkte fra stikdåsen i væggen og altså ikke skal igennem en fordeler først som kan forringe signalet.

Jeg vil prøve at illustrere det:

Det jeg helst vil have og tror jeg får mest ud af:

Løsning 1: Antennestik i væg ---> selector RF -----> recorder ------> fordeler -----> TV1 & TV 2.

Det jeg helst vil undgå:

Løsning 2: Antennestik i væg ---> fordeler -----> (TV2) & selector RF ------> recorder -----> TV1.

Håber I kan følge mig, og er det muligt at lave løsning 1, så jeg kan se digitalt på mit plasma og samtidig se analog i soveværelset, så kan se forskellige kanaler samtidig.

Håber at du Carser IGEN eller andre kan give kyndig vejledning, så jeg kan få det bedste ud af mit udstyr.

Tak for hjælpen.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 12:47

Hej Bjur.

Antennefordelere vil altid dæmpe lidt i kombination med to tilsluttede TV - de to TV belaster jo begge signalet.

Du skal have signal nok til at starte med - det er altså dér, du for alvor skal gå for kvalitet. Og det har jeg nævnt: Der skal være et signal på ca. 70 dB.

Du har også før jeg svarede fået meget klare svar fra to andre, der også insisterer på ordentligt signal. Og det er ikke et svagt signal, du selv forstærker - vi har jo set, at det ikke gik så godt - det er det, der kommer ind til dig fra TDC.

Det er ligesom, at der skal være 230 V på lysnettet: Rigeligt - og begge dele vil helt naturligt falde målt ved apparatet, når man sætter flere belastninger på.

Har man så kun 180 V klager man til el-selskabet og længere er den ikke. En diskussion om "kvalitetsstikkontakter med lavere tab" og at få "hele 182 V ved brug af specialkabel" er lidt fjollet, når der mangler 50 Volt og det er det, der skal løses - er du med?

Det med MHz forskelle er ligegyldigt, højeste frekvens på TDC's TV er 847,25 MHz ser jeg i min kanaloversigt, så begge typer kan bruges. Men bed evt. om oplysninger om tab hos forhandleren selv. Og den med lavest tab angivet i dB tab er bedst.

Jeg tror dog ikke, du vil kunne se nogen forskel på billedet i praksis uanset hvilken fordeler du bruger NÅR signalet er i orden. Og kablerne og deres kvalitet og at de ikke bukkes skarpt er også langt vigtigere end fordelerne.

M.h.t. til løsning 1 og 2 har du fået følgende oplysning af mig allerede:

Et fordelerleds placering er ikke kritisk, bare du ikke kører med mere eller længere kabel end nødvendigt.

Og passer det med din løsning 1, så brug den. TDC anbefaler også, at Selector tilsluttes direkte til stikket.

Analogt TV påvirkes ikke af en Selector - du behøver ikke tænke på nye frekvenser e.l., for det får du slet ikke med en Selector. I dens betjening er der forresten heller intet om frekvenser at tænke på, kun kanaler.

Redigeret af Carser - 29-September-2006 kl. 18:43
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 12:57

Okay tak for svaret Carser.

Det jeg mente med opstillingen var også mest om det var muligt at flytte fordeleren op mellem recorder og tv og altså efter selectoren, så hvis jeg forstår dit sidste svar rigtigt, kan jeg altså sagtens se andre kanaler i mit soveværelse end i stuen, selvom fordeleren sidder efter selectoren?

Jeg vil prøve mig lidt frem også må vi se hvad der er bedst.

Jeg pønser dog stadig på at købe AV-connections 06-033 med nogle adaptere på til mit antennekabel for at få mest muligt ud af det.

I hvert fald mange tak for hjælpen Carser. Ved godt det var mange spørgsmål, men ville være sikker inden jeg købte.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 14:26

Bjur: Okay tak for svaret Carser.

Carser: Velbekomme (har også brugt tid på det og de andre)

Det jeg mente med opstillingen var også mest om det var muligt at flytte fordeleren op mellem recorder og tv og altså efter selectoren,

det forstod jeg godt, der er ingen problemer med det og Selectoren bør jo også være den første i kæden (bare læs her: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14014 om hvordan jeg "forbrød mig" mod den regel og fik lidt problemer  )

så hvis jeg forstår dit sidste svar rigtigt, kan jeg altså sagtens se andre kanaler i mit soveværelse end i stuen, selvom fordeleren sidder efter selectoren?

ja - og det med garanti!  

Jeg vil prøve mig lidt frem også må vi se hvad der er bedst.

ja - jeg har også selv prøvet mig lidt frem

Jeg pønser dog stadig på at købe AV-connections 06-033 med nogle adaptere på til mit antennekabel for at få mest muligt ud af det.

Især hvis sovekammer-TV'et er godt og afslørende er det en fin idé.

Men har du halvdårligt signal i dåsen fra TDC er pengene IMO givet bedre ud på at få det forbedret og det kan endda være gratis for dig (gæt nu hvem du skal kontakte udover os her i forummet...).  

I hvert fald mange tak for hjælpen Carser. Ved godt det var mange spørgsmål, men ville være sikker inden jeg købte.

Jeg håber så svarene har hjulpet dig i den retning og at du uden problemer får dig en Sagem 60 på mandag.

M.v.h. Carser

Til top
cbrdaniel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Juni-2006
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 16:55
[QUOTE=Carser]

Hejsa,

Det kommer an på,

• om du nu har markante problemer med støj og uro i billedet eller ej og
  • om det så har med kablet eller signalet, der hældes ind i det til at begynde med at gøre.

Prøv derfor at tilslutte TV'et med et kort (og helst også et godt) kabel direkte til antennestikdåsen og vurdér det selv. Det er faktisk et ganske godt råd fra TDC (medmindre man ikke orker at slæbe et tungere TV så langt og opgiver, men det er jo en anden snak).

Bedre bliver det ikke, når der så lægges 10 meter til, højst det samme.

Men har du TDC Kabel TV: Tænk (som jeg også har foreslået Bjur) Selector! Per 2/10 sælges den 1.000 kr. nedsat har vi lige netop fået bekræftet.*

At få digitalt TV er IMO en markant upgradering - næsten på linie med at gå fra god VHS til DVD.

* her kan du læse det selv: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15040& PN=1&TPN=2 

Mange Mange Mange eller 1000 TAK !!!!

Jeg har selector sagem81, den er jeg så træt af at den ryger retur.

Jeg har så bestilt en sagem 60, som jeg lige skulle til at hente på posthuet, sammen med 1600 bobs . Nåde lige at læse dit svar inden !!! Så har lige snakket med kundeservice, løsningen er at jeg venter til på mandag og henter en ny i en tdc butik, og lader den på post huset ryge retur. Det var det nemeste, da ham jeg snakkede med i kundeservice, mente at tdc maskinen var for tung og firkantet, til en anden løsning, ærlig snak .

Antennekablet ville jeg prøve at skifte, fordi at jeg har lidt hvide "nister" i billedet på selector. Det kan jeg ikke forstå, da der jo ikke skulle være forstyrelser på et digitalt billede, måske det er hdmi kablet som det er galt med. Men nå den får jeg jo ikke brug for på en sagem 60

PS Carser tak for dine mange, og grundige svar og villighed til at skære det ud i pap, og gentage om nødvendigt.

PPS Antennesignalet er fint, dansk kabebel tv har været ude og måle 2 gange da jeg ikke kunne opdatere, det er en anden fejl signalet var tæt på perfekt, men det er billedet ikke efter en 10 meters tur i kablet, ikke analogt hvertfald. Det skal måske nævnes at antennekablet, nogen stedet ligger sammen med div. andrer kabler, både strøm og signal kabler. Så optimalt afskærmede antennekabler, er vel at foretrække...

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 18:21

cbrdaniel: Mange Mange Mange eller 1000 TAK !!!!

Carser: Velbekomme!

Jeg har selector sagem81, den er jeg så træt af at den ryger retur.

Okay, trist, at den ikke fungerer tilfredsstillende. Har selv fulgt lidt med i trådende om den - selvom jeg ikke har en selv og heller har et HD-ready TV.

Jeg har så bestilt en sagem 60, som jeg lige skulle til at hente på posthuet, sammen med 1600 bobs . Nåde lige at læse dit svar inden !!!

Så må vi jo dele den tusse, du sparer!  

Så har lige snakket med kundeservice, løsningen er at jeg venter til på mandag og henter en ny i en tdc butik, og lader den på post huset ryge retur. Det var det nemeste, da ham jeg snakkede med i kundeservice, mente at tdc maskinen var for tung og firkantet, til en anden løsning, ærlig snak .

Ja. TDC kan i nogle situationer være lidt tunge i det (og de ved det vist godt selv).

Antennekablet ville jeg prøve at skifte, fordi at jeg har lidt hvide "nister" i billedet på selector. Det kan jeg ikke forstå, da der jo ikke skulle være forstyrelser på et digitalt billede, måske det er hdmi kablet som det er galt med. Men nå den får jeg jo ikke brug for på en sagem 60

Hvide nister kan trænge igennem mange ting, men på digitalt TV tilsluttet digitalt bør de bestemt ikke være der. Og heller ikke via SCART fra DVD recorder/afspiller eller Selector, så er det kablet, der ikke er skærmet godt nok og/eller noget, der forstyrrer TV'et og måske skal flyttes eller slukkes.

PS Carser tak for dine mange, og grundige svar og villighed til at skære det ud i pap, og gentage om nødvendigt.

Velbekomme, glæder mig, at de kan bruges og det er dejligt sådan at blive rost.  

Og jeg har i dag foreslået webmaster Lars, at jeg skriver en artikel eller noget til FAQ'en om Selectorer: Alt det, man ikke kan læse sig til i manualer + det løse. Og det synes han da er en god idé - så det vil jeg kaste mig over i ledige stunder, og så dukker det nok op her på et eller andet tidspunkt.

PPS Antennesignalet er fint, dansk kabebel tv har været ude og måle 2 gange da jeg ikke kunne opdatere, det er en anden fejl signalet var tæt på perfekt, men det er billedet ikke efter en 10 meters tur i kablet, ikke analogt hvertfald. Det skal måske nævnes at antennekablet, nogen stedet ligger sammen med div. andrer kabler, både strøm og signal kabler. Så optimalt afskærmede antennekabler, er vel at foretrække...

Ja - men også alligevel aldrig at føre dem eller andet med svagere, sårbare signaler sammen med andre kabler.

En berømt dansker, H. C. Ørsted, opdagede elektromagnetismen (har jeg lært, men nettet oplyser mig minsandten om, at en anden kom først  ) og det hele var og er på godt og ondt sandt! 

For det med hvide nister i billedet kunne sagtens komme fra en netledning til noget med en switch mode strømforsyning, måske endda selve dit TV. Eller noget digitalt - et WebSpeed-kabel eller hvad ved jeg. 

Du kunne prøve at slutte TV'et til helt sin egen kontakt eller gruppe og trække netledningen til det helt fri af andre kabler - først da og med så meget som muligt af andet elektronisk udstyr i boligen slukket helt ville du vide, om der er støj på HDMI'en mellem Sagem 81 og dit TV eller ej.

Jeg har en Lumatron recorder, der virkelig støjer elektrisk, både tændt og i standby, både ind i radio (fuglekvidder/sus) og TV (hvide nister) og brænder man en skive, er der ekstra meget støj.

Bare at ændre lidt på kablernes placering og at skifte nogle af dem til nogle bedre hjalp meget. Og det går ikke ind i det SCART-kabel, der fulgte med min Sagem 60, så det forstyrrer slet ikke digitalt TV.

Havde jeg ikke Selector eller min klart bedre Sony harddisk-recorder, ville jeg nok heller ikke have Luma'en, der blot bruges til samtidige optagelser og ellers ikke får strøm. Nå, det var et sidespring, men det var trods alt om hvide nister - og dem gider vi altså ikke at se på!

M.v.h. Carser

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2006 kl. 20:36

Hmm det lyder som lidt af en forsøgs opgave, problemet er lidt (du må kende det) at med tv, selector, dvd, forstærker, plasma, sub og 5 højttaler, så er det dælme mange kabler, og fruen... så det er endt med at mange ligge i kabelbakker rundt ved fodlister. Hvilket jeg jo sådan set godt er/var klar over ikke er optimalt. Men hvis man nu undgår net kabler, sammen med signalkabler burde det at hjælpe, jævnfør det der magnet felts halløj.... hov forresten sådan en switch mode dims, sidder der vel i en sub.... 

Nå jeg prøver udelukkelses metoden, det er der nemlig ikke altid, så må jeg lige prøve mig frem når det er der.

PS kan kun anbefale digitalt billede, bare en skam at der ikke er andre muligheder end sagem...

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 10:41

Nå nu har jeg brugt de 1000kr jeg sparer på selector, til kabler .

har bestilt den dyre komponent kabel fra profigold, og deres antennekabel samt deres signalkabel og y-deler til sub.  Har bestilt det over nettet, så jeg får det først i næste uge.

Men kunne læse på profigold´s hjemmeside at kablerne skulle være emi afskærmede (skærmet mod elektro magnetisk støj) Hvis det er rigtigt, så skulle det problem være elimineret  

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2006 kl. 12:07

Det krydser vi fingrene for!  

Samt at du ikke med alle de tætliggende ledninger og kabler alligevel får støj ind - ikke via inderlederne i kablerne med gode og effektive skærme, men via deres skærme(!) og deres kontakt til apparaternes stel, der er afløb for den slags, men langtfra altid kan afkoble støj totalt.

(Og så kunne der tilføjes en længere afhandling om netstøj, stjernestel, jordforbindelser og at undgå brumsløjfer - men det ligger udover "hjælp til bedre antennesignal".)

Så jo - det er nok lidt af en forsøgs-opgave. Pøj med det!

M.v.h. Carser

Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2006 kl. 09:00

Jeg skylder næsten lige at vende tilbage med resultatet, specielt til Carser, da jeg var ude og købe selector igår, samt fordeler hos Thansen.

Det tog næsten to timer at sætte op, fordi det Ilva TVbord jeg har, kun har et lille hul omme bag i, så det var et sandt helvede at få kablerne igennem, når højtaler kablerne hele tiden blev ved med at falde ud, og der var ingen plads til at komme om bag recieveren.

Jeg fik lavet det således:

Antennekabel:

Antennestik i væg -------> selector in/out -------> recorder in, recorder out (fordelerstik) -----> TV1/TV2.

Scart:

Selector TV out ----> EH65 AV2, AV1 -----> plasma.

Jeg skal lige tilføje, at den stod til RGB lav på selectoren, men havde nogle problemer, da jeg skulle taste netværkskoden, da jeg bor i Taastrup og den kode var på 5 cifre, men den fandt ikke noget indtil jeg brugte storkøbenhavns. Hvorfor skriver de så den 5 cifret kode under Taastrup?

Jeg ændrede min recorders AV2 indstilling fra ext til decoder, det er vel det rigtige at gøre?

Jeg må sige, at billedet virkelig spiller nu, så det er bare super nice.

Så TUSIND mange gange tak for hjælpen Carser. Det har virkelig været en fornøjelse. Du får 5 stjerner af mig

Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu