recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til Deinterlacing helvede...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til Deinterlacing helvede...

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2569
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til Deinterlacing helvede...
    Sendt: 04-Februar-2009 kl. 15:03
Motherboard: DG45ID.

Mit DG45ID med IGP er virkelig dårlig til at deinterlace. Jeg kører med DVBViewer, men ved hurtige bevægelser er der tydelig lag pga. deinterlacing.

Jeg bruger FFDShow til brush up og resize, hvilket det klarer kanon, men deinterlacer ikke med FFDShow, da det ikke kan lade sig gøre og sammen med Seesaw og resizing.

Jeg kører pt. med FFDShow som postprocessor plugin og Totalmedia MPEG codec som primær codec, som deinterlacer lidt bedre men ikke helt godt, og samtidig ændrer det også på farver, sharpness ift. hvis jeg kun brugte FFDSHow alene, så det er langtfra optimalt.

Findes der et "rent" deinterlacing codec, der udelukkende deinterlacer og ikke ændrer på noget andet og i så fald, hvad er det bedste på markedet?

Håber på nogle gode forslag, da det er et stort irritationsmoment!
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 15:12

Har du prøvet uden ffdshow aktiveret? Jeg har aldrig kunnet få LiveTV til at se pænt ud, med ffdshow aktiveret til resizing osv. (bruger godtnok MediaPortal, men princippet skulle være det samme). Efter at have søgt rundt efter løsninger kom jeg frem til at det vistnok er ffdshow som ikke kan deinterlace hurtigt nok når det samtidigt resizer. Jeg bruger det derfor slet ikke til LiveTV (i øjeblikket bruger jeg det faktisk slet ikke til at resize med).

Prøv at starte med det og se om det ikke "løser" dine problemer.

Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 15:16
Jeg har prøvet uden FFDShow, men der ser billedet helt klart ikke særligt godt ud og langt fra lige så godt som f.eks. Yousee's boks, derfor er FFDShow velegnet, men der må da findes codec, der kun gør sig i at deinterlace, så man kan have FFDShow som postprocessor og deinterlaceren som primær Mpeg codec?
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 15:32
FFdshow understøtter ikke HW deinterlacing period...Det kan i ligesågodt acceptere. SW deinterlacing stinker, det kan i ligesågodt acceptere.

Du skal have et Codec der UNDERSTØTTES af dit grafikkort enten via dx9 VMR9 eller DX10 EVR.

Dette fordi at dit codec connecter til dit grafikkort og at den rette API skal  kaldes førend der bruges hardware deinterlacing. 

Deinterlacing i ffdshow sker for det første ift NTSC og for det andet ift overlay/directdraw. FFdshow kan deinterlace ret godt og man kan også bruge dscaler plugins. Men grundlæggende kan FFdshow ikke styre dit grafikkort som fx PowerDVD's, WINDVD's og MS' decodere kan.

FFDshow er ikke EVR/VMR9 kompatipelt, hvilket ville kræve en MFT wrapper og en omskrivning af libavcodec'et... Derfor=Ingen brug af grafikkort...kun CPU.

Hvis du bruger en legacy postprocessor på en EVR kompatipel decoder reverter du til legacy Renderer, og kan derfor ikke bruge hwdeinterlacing osv...(pga push/pull problematik)

Redigeret af Patriarken - 04-Februar-2009 kl. 15:50
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 16:23
Tak for svaret, men hvad gør jeg for at komme videre. Hvilke codec understøttes af Intels integreret grafikkort og hvilke codec kan jeg bruge som ren deinterlacing codec?
Til top
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2009 kl. 23:39

I praksis kan man ikke ”de-interlace” noget der oprinder som interlaced – men man kan field dubbe, field merge eller field interpolere. Alle metoder stinker, men field interpolering er det der virker bedst, men kræver rigtigt meget processor juice hvis det skal gøre rigtigt.

De fleste codec der tilbyder de-interlacing, kan som minimum lave en field merge – hvor man buffer begge fields op og herefter spytter dem ud samtidigt som et progresiv billede. Problemet er blot, at dette kun fungere med et signal der oprinder som progressiv, men er blevet transporteret i en interlace stream eller signalvej – derfor bruges ofte betegnelsen ”film mode” om den metode. Hvis man field merger et interlaced signal (som oprinder interlaced), så får man de der irriterende forskudte linjer.

Hvis man field dubber, så får man halv vertikal opløsning fordi man blot ”kopiere”  field 1 og flytter det en linje ned og bruger det igen som field 2. metoden giver ægte progressiv, men med halv vertikal opløsning – det er en super fed løsning hvis man eks. skal bruge resultatet i mindre end oprindelig opløsning – eks. i et player vindue på en web side.

Med field interpolate laver man et beregnet gennemsnit af de to fields og generere et ”blandet” billede af de to fields – dette kan gøres rigtigt pænt, men er meget processor krævende at gøre ordentligt. Resultatet er dog altid lidt smattet i sekvenser med meget bevægelse, fordi det i virkeligheden giver samme resultat som hvis man havde brugt en 1/25 del shutter i stedet for en 1/50 del i det kamera billedet oprinder fra.

Den ubetingede bedste løsning er dog at bruge et display der kan håndtere interlace og så køre interlace hele vejen til displayet – dette kan alle CRT TV og lang de fleste nyere LCD TV (de opdatere to gange i løbet af 1/25 del sekund) - Jeg kender ingen computer skærme der kan dette!

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu