recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hjælp til DG61AG i Streacom FC8 kabinet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hjælp til DG61AG i Streacom FC8 kabinet

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
seldon Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-August-2011
Sted: Købehavn
Status: Offline
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér seldon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: hjælp til DG61AG i Streacom FC8 kabinet
    Sendt: 17-Juni-2012 kl. 02:31
Bundkort DG61AG, CPU intel i3-2120, kabinet Streacom FC8

Jeg har et problem, et stort problem. Jeg har nu 2 gange brændt bundkort og cpu af og jeg er stadig ikke helt klar over, hvor problemet ligger.
Tredje gang er forhåbentlig lykkens gang... med hjælp herinde fra, især hvis nogen har erfaring med bundkort og kabinet.

Første gang tænkte jeg ikke så meget over noget (dog er det min første gang med passiv køling), samlede pc og tændte. Slam bam, røg fra bundkort.. bundkort+cpu done.
Eneste indikation på en kortslutning var en sværtet komponent tæt på cpu-nut under bundkort som heatsink skrues ned i. cpunut var også sværtet ud for komponenten. cpu-nut sidder meget tæt på nogle komponenter på bundkort, måske har der været kontakt mellem disse to? 

without_cpu_nut:
with_cpu_nut

Anden gang var jeg lidt mere forsiktig. Monterede bundkort i kabinet og cpu på bundkort (uden heatsink). Tændte pc og jeg kunne komme i bios. 
For en sikkerehedsskyld "isolerede" jeg siderne på cpu-nuts med lidt elektrisk tape og monterede heatsink igen og tændte. Der skete ingenting og lidt efter røg fra bundkort..wtf.

Nu bliver jeg stædig, jeg vil sgu have det til at virke. Jeg er villig til at lære af mine fejl, men jeg aner ikke hvilken fejl jeg skal lære af.
Jeg er rimelig sikker på at kortslutningen sker i kombination af cpu/heatsink. I alle tests har jeg kunne starte når heatsink ikke var sat på.
Jeg har overvejet om jeg har kunne skrue heatsink for hårdt på cpu, men i andet forsøg har jeg være meget omhyggeligt med ikke at stramme for meget.
Kan problemet ligge i at skruer fra heatsink får kontakt med cpu-holderen? 

cpu_heatsink_off:
cpu_heatsink_on

Hvad sker der? alle råd er velkomne også hvis du har samme setup som virker, noget som jeg skal være opmærksom på?

-Kim

Redigeret af seldon - 17-Juni-2012 kl. 02:32
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stefanb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2012 kl. 06:41
Nu ved jeg ikke om det er det, men:

1. Den der cpu nut må da i hvert fald ikke røre nogen komponenter overhovedet. Kunne du ikke lægge en lille skive under den/dem?

2. Tror ikke det er nogen særlig god ide at tænde helt uden cpu køling!!

3. Cpu køler "blokken" skulle helst kun røre inde på midten og ikke andre steder. Kunne du se om kølepastaen var smattet ordenlig ud?
Til top
seldon Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér seldon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2012 kl. 09:34
1: Det er derfor jeg brugte elektrisktape i andet forsøg. Det undrer mig også at andre med samme setup ikke har studset over at de kom lidt tæt.
Der fulgte faktisk nogle ekstra pads til cpu-nuts, der er på ved de viste billeder.

2:Det ved jeg, men det er kun gjort kortvarigt og som troubleshooting.

3: kølepasta var fordelt ok, men det har jo ikke nået "break-in", da pc jo ikke rigtigt har været tændt med heatsink på. 

-Kim

Redigeret af seldon - 17-Juni-2012 kl. 09:38
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2012 kl. 19:53
Afbrænding af bundkort og cpu er ikke mulig pga  varme, jeg tror du har en kortslutning, der hvor monteringebeslaget er sat i bundkortet, husk fiber skiver inder møtrikker, og generelt alt metal der er monteret mod bundkortet.

Du skal bruge en fiber skive, gerne 2 lag af dem.
Specielt chipsettet er MEGET skrøbeligt, med hensyn til montering, brug evt et stykke 1-2mm gap pad i stedet for kølepasta, så er monteringsvinklen ikke så kritisk.

Mvh Gigabyte

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
seldon Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér seldon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2012 kl. 12:31
Jeg har helt sikkert en kortslutning! 

Jeg har brugt de skiver der følger med til cpu-nuts.
Nu kender jeg ikke til gap pads, er det lige så godt som kølepasta?

Hvor får man fat i det gap pad du snakker om og evt. i nogle tykkere fiberskiver?

Mvh.

Kim

Redigeret af seldon - 18-Juni-2012 kl. 13:03
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2012 kl. 16:55
Gap pad er ikke så effektiv en overfører som kølepasta, til gengæld er den god hvis dine flader ikke er 100% . Jeg køber mine på dealextreme, eller ebay.com
Mvh gigabyte.

Ps. jo tyndere jo bedre ledeevne, men mindre fejlvinkel tolerante.
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
seldon Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér seldon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2012 kl. 19:25
Jeg vil lige være sikker, gap pad er det samme som thermal pads? Hvilket matriale er at foretrække, jeg kan se de kommer i flere varianter.

Jeg syntes ikke jeg kan støve nogle filterskiver op på nettet, nogen ide om hvor jeg kan få disse eller skal jeg bare i et byggemarked?

-Kim
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2012 kl. 23:30
Gap pad er et et blødt, men varmelende materiale baseret på aluminiumoxyd.

Jeg bruger 0.5mm under en i3 2100T. men 1mm under chipsettet, da min køle blok ikke er 100% alignet i forhold til chipsettet.
 Bergquist er at foretrække.

Mvh Gigabyte

Redigeret af gigabyte - 18-Juni-2012 kl. 23:31
Til top
seldon Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér seldon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2012 kl. 09:47
Jeg takker mange gange for hjælpen og håber det går godt næste gang :-)

-Kim
Til top
seldon Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér seldon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2012 kl. 10:29
Nu har jeg prøvet på online og diverse pc/elektronik butikker og det er ikke lykkedes mig at støve nogle filterskiver/pads op til at holde afstand fra cpu-nuts på bagsiden bundkort.

Hvor kan disse fås eller kan jeg lave dem selv (hvilket matriale)?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2012 kl. 11:26
Har du prøvet brinck elektronik, ring til dem.
Mvh Gigabyte
Til top
seldon Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér seldon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2012 kl. 11:42
brinck var det første sted jeg var forbi og ingen hjælp at hente der :-(
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu