Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Pioneer540
Super bruger
Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
|
Emne: Hjælp til digital antenne DVB-T Sendt: 07-December-2009 kl. 14:00 |
Mine modtageforhold gør at jeg er nødt til at modtage MUX1 fra en sender stik vest og de andre MUX fra en anden sender mod sydøst med min alm. UHF-antenne for at signalet er af acceptabel kvalitet (det er IKKE en aktiv antenne)!
Jeg er ked af at sætte endnu en UHF-antenne op så der sidder en i hver sin retning da der så kommer en samledåse og evt. forstærker på.
Kan de alm. digitale antenner tage signalet 360 grader eller er TRIAX UFO 120 væsentlig bedre til dette.
Andre ideer?
|
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 07-December-2009 kl. 14:12 |
Alle MUX sendes fra de samme sendere og med samme styrke, af den grund netop at man kun skal have en antenne til at modtage alle udsendelser i DK. Grunden til at de øvrige MUX kan være dårlige er, at dine modtageforhold skal opgraderes, der skal ikke være nogen filtre på antennen, og den må ikke være kanalskåret. Så en ny 21>69 kanal antenne og nyt kabel, så er du kørende. tal med en lokal antennemand om hvor mange elementer det er nødvendigt at den har.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Pioneer540
Super bruger
|
Sendt: 07-December-2009 kl. 14:42 |
Jeg har observeret at antennen rettet mod sydøst kan tage alle MUX pænt mens antennen rettet mod vest kan tage MUX1 hæderligt men ikke de andre MUX. Derfor mener jeg ikke det er korrekt at alle MUX er i samme kvalitet!
Vest-retningen er fra mit eget regionaltv, gider ikke se regionaltv fra en anden region såfremt jeg kommer til at skifte over på Tv2 når de sender!
Antenneforholdene er ikke optimale da vi ligger lavt i landskabet bag en bakke i forhold til vores egen sender i vest.
Jeg vil gerne høre ang. digitale aktive antenner, alm. billige kontra TRIAX UFO - er den de ekstra penge værd, kan de det samme, eller er der alternativer jeg har overset (ikke en antennemand!)
|
|
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 07-December-2009 kl. 14:53 |
Da dine forhol ikke er optimale, så nytter en svag ommni jo ikke, der skal bruges en antenne med et vist antal elementer for at få det optimale, en lokal antennemand ved hvilken antenne der vil være bedst at bruge. Derfor kan han sælge dig den rigtige, så du får det ønskede signal.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Pioneer540
Super bruger
|
Sendt: 07-December-2009 kl. 14:57 |
Ok, du mener altså ikke at en aktiv Triax UFO vil give et bedre billede end min nuværende lille UHF men at der derimod skal en større UHF-antenne op (kan de fåes aktive?)
Jeg har bare læst mig til at en Triax UFO er god under dårlige modtageforhold? Jeg har jo konstateret at jeg kan modtage signalet "grønt" når bare det er fra 2 retninger, derfor min interesse for 360 grader!
|
|
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 07-December-2009 kl. 15:04 |
Under vanskelige modtageforhold vil det altid være en god ide med den rigtige UHF antenne med det rigtige antal elementer (Gain), derfor er de ikke aktive.
|
|
|
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
|
Sendt: 07-December-2009 kl. 15:54 |
Pioneer540 skrev:
Ok, du mener altså ikke at en aktiv Triax UFO vil give et bedre billede end min nuværende lille UHF men at der derimod skal en større UHF-antenne op (kan de fåes aktive?)
Jeg har bare læst mig til at en Triax UFO er god under dårlige modtageforhold? Jeg har jo konstateret at jeg kan modtage signalet "grønt" når bare det er fra 2 retninger, derfor min interesse for 360 grader! |
Radiomanden har helt ret her. Du skal have en passende STOR retningsbestemt antenne. Den skal rettets mod vest og skal fange alle mux-kanaler. Der kan være tale om, at anvende en støjsvag masteforstærker også, men den kan ikke forstærke et signal, der ikke er der.
Hvilke sendere taler vi om, og hvor bor du (kun sådan cirka)?
Det kan jo være, at du har brug for en antennemand.
Lars :)
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
Pioneer540
Super bruger
|
Sendt: 08-December-2009 kl. 08:27 |
Det er Viborg-senderen der er den "rigtige" og Hadsten-senderen som alternativ Jeg bor bag en bakke i forhold til Viborg-senderen, derfor skulle antennen egentlig meget højt op, den er nu oppe i 5 meters højde.
Jeg hører hvad I siger og skal have en antennemand ud
Bare lige for at få et indtryk af hvad sådan en antenne ca koster, har I et link?
Redigeret af Pioneer540 - 08-December-2009 kl. 14:29
|
|
Fedtmule
Bruger
Oprettet: 19-Marts-2007
Point: 178
|
Sendt: 08-December-2009 kl. 08:32 |
Koster ca. 500,- i timen ekskl. moms. Hertil kommer forbrug af stumper mv.
En god kvalitetsantenne koster ca. 500,- kroner inkl. moms.
Redigeret af Fedtmule - 08-December-2009 kl. 08:33
|
|
Pioneer540
Super bruger
|
Sendt: 08-December-2009 kl. 08:50 |
Jeg har en Voucher fra Boxer så jeg kan få en antennemand ud og se hvad der skal til.
Jeg troede dog at det var et projekt jeg sagtens kunne klare selv men det er åbenbart mere kompliceret end jeg troede så jeg tager imod de gode råd og ringer til en antennemand
Jeg har trukket helt nye antenneledninger så det burde ikke være så svært at løse.
|
|
urup
Guld medlem
Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
|
Sendt: 13-December-2009 kl. 01:34 |
Signal styrken er den samme, men MPEG-4 kanalerne er meget mere følsømme for fejl i modtage-udstyret som Radiomanden skriver.
|
|
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
|
Sendt: 13-December-2009 kl. 15:50 |
urup skrev:
Signal styrken er den samme, men MPEG-4 kanalerne er meget mere følsømme for fejl i modtage-udstyret som Radiomanden skriver. |
Nej, det kan man ikke sådan i almindelighed sige. Selve overførslen med radiobølger (UHF), tuning oversættelse til digitale 'bits' og fejlretning af disse 'bits' er helt uafhængig af om det er MPEG-2 eller MPEG-4. Det får enten helt godt eller helt dårligt. Der er kun et meget smalt område med 'halvgodt'. Der planlægges efter 1 fejl i timen.
Det er imidlertid sådan, at Boxer har valgt at udsende lidt flere 'program-bits' og lidt færre 'fjelrette-bits' i forhold til DR. Derved kan Boxer sende 22.4 Mbit/sek, hvor DR 'kun' kan sende 19.91 Mbit/sek. Boxers signaler vil således - alle forhold lige - pixelere ganske lidt før DR's muxer vil. Men vi taler om småting ved brug af tagantenner - lidt mere ved loft og stueantenner.
Lars
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|