recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til forlængelse af wireless?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til forlængelse af wireless?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2012 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4180887

Har købt den her:) giver feedback senere

Hvad er det helt præcist du vil med den?

Jeg har meget svært ved at tyde ud fra din oprindelige beskrivelse samt dig tegning, hvad dit problem præcist er. Jo, jeg har forstået, at du intet signal har i soveværelset. Men da din router (nr. 1) er placeret centralt i boligen, så er jeg i tvivl om, om du heller ikke har signal i stuen til til Sonos, eller om det virker der.

Dernæst, så skal du huske, det der er skrevet om en extender. Den skal ikke sidde klods op af det som du mangler signal til, da det i givet fald ikke vil give nogen som helst mening. Den skal sidde inde for rækkevide af signalet fra din router, (og helst så tæt, så den kan sende et godt trådløst signal videre). Så hvis du placer den i soveværelse, så vil det efter min overbevisning ikke ændre noget for dig.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 4172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2012 kl. 13:11
Så det bedste er at sætte et nyt AP op oven i det jeg har i forvejen,

SVP03
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2012 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Kort svar:Ja.
Langt svar:Ja.

BS
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2012 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Kort svar:Ja.
Langt svar:Ja.

BS
Så får jeg 2 trådløse netværk,
men det har jeg allerede i forvejen, da den jeg har, har jeg lavet en guest adgang på.
Det kunne jo være at en extender var løsningen,
men nu forstår jeg princippet med extender, då det er det ikke.
SVP03
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2012 kl. 13:32
Det optimale er altid at have ET trådløst netværk og det kan sagtens lade sig gøre med så mange accesspunkter som du ønsker. Det står beskrevet i det andet link i min første besked i denne tråd hvordan det skal gøres. Samme Ssid, samme kryptering men forskellig kanal.

BS

EDIT: Der kan være situationer hvor flere trådøse netværk er nødvendigt. Hvis der skal være forskellig adgang til sevices an på hvilket netværk man har adgang til (mange AP's understøtter mutiple Ssid og VLAN der skal bruges til dette). Dette bruges ofte i større trådløse netværk men ikke ofte i SOHO installationer. Men man bruger ikke flere netværk (Ssid) for at udvide dækningen af det trådløse netværk.

Redigeret af Bschmidt - 09-Januar-2012 kl. 13:37
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2012 kl. 13:39
Jeg er ikke enig. Men det er fordi den væsentlige forskellen mellem en extender og et AP kan forvirre, og jeg sandsynligvis misforstår noget her..

Extendere = Samler et trådløst signal op, og sender det videre, trådløst! Der er INGEN kablet netværksforbindelse i. Den ethernet port der for det meste er i, den bruges til at administrerer Extenderen. 
Bridge = Samler det trådløse signal op og sendere det videre "ud" via ethernetkabel.

Både Extender og Bridge kræver, at man har en trådløs router (hoved-router, om man vil).
Ingen af de to overstående giver mening, medmindre de sidder i en dækningsmæssig god afstand fra "hoved"-routeren.
Bridge bruges til f.eks en enhed, der ikke i sig selv har trådløst netkort. (ældre bærbar computer eller lign. uden indbygget trådløs netkort eller som man ikke har et USB trådløst netkort til osv. Af samme årsag bruges Bridge ikke så meget mere).

AP (AccessPoint) =  Samler signalet op via Ethernet KABEL. En AP kan ikke samle et trådløst signal op og sende det "videre". Den skal have signalet via kabel, som den så sender ud til klienterne trådløst.
Så for at svare SVP03.
Ja, hvis du har mulighed for at trække et netkabel, så er det helt klart bedst.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2012 kl. 13:49
Definitionerne som sådan er der ikke rigtigt noget i vejen med

Problemet (i forståelsen og formidlingen) er ofte, at den samme kasse som regel kan varetage alle eller de fleste af disse funktioner på en gang lidt afhængigt af dennes opsætning.

Til OP, der er den optimale som vidst som altid at trække et kabel fra den nuværende router og ud der hvor der er problemer med dækningen og så sætte et accespoint op der (som så igen måske kan være i form af en korrekt opsat router).

Ellers, skal der bruges en extender halvvejs (som så kan være en decideret extender eller en router der er sat op i bridge mode og som samtidgt kan videresende trådløst).

Jeg forstår godt forvirringen for mange, når mange af disse betegnelser dels dækker over decideret hardware, men samtidigt kan varetages af SOHO routere alt efter opsætning.

/ask

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2012 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg er ikke enig. Men det er fordi den væsentlige forskellen mellem en extender og et AP kan forvirre, og jeg sandsynligvis misforstår noget her..

Extendere = Samler et trådløst signal op, og sender det videre, trådløst! Der er INGEN kablet netværksforbindelse i. Den ethernet port der for det meste er i, den bruges til at administrerer Extenderen. 
Bridge = Samler det trådløse signal op og sendere det videre "ud" via ethernetkabel.

Både Extender og Bridge kræver, at man har en trådløs router (hoved-router, om man vil).
Ingen af de to overstående giver mening, medmindre de sidder i en dækningsmæssig god afstand fra "hoved"-routeren.
Bridge bruges til f.eks en enhed, der ikke i sig selv har trådløst netkort. (ældre bærbar computer eller lign. uden indbygget trådløs netkort eller som man ikke har et USB trådløst netkort til osv. Af samme årsag bruges Bridge ikke så meget mere).

AP (AccessPoint) =  Samler signalet op via Ethernet KABEL. En AP kan ikke samle et trådløst signal op og sende det "videre". Den skal have signalet via kabel, som den så sender ud til klienterne trådløst.
Så for at svare SVP03.
Ja, hvis du har mulighed for at trække et netkabel, så er det helt klart bedst.
Okay, måske er jeg lidt tung i det.
Jeg har 24 stik i huset,
men mine mobiler enheder kan ikke kommer på over alt i huset,
så ud over det AP jeg har skal jeg have et mere. Det ligger fast.
Skal det forstås sådan at det godt kan være det samme trådløse netværk på de 2 AP,
men de sender bare på 2 kanaler og så vælger den trådløse enhed bare det bedste signal på en kanal.

Redigeret af SVP03 - 09-Januar-2012 kl. 13:51
SVP03
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2012 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4180887

Har købt den her:) giver feedback senere

Hvad er det helt præcist du vil med den?

Jeg har meget svært ved at tyde ud fra din oprindelige beskrivelse samt dig tegning, hvad dit problem præcist er. Jo, jeg har forstået, at du intet signal har i soveværelset. Men da din router (nr. 1) er placeret centralt i boligen, så er jeg i tvivl om, om du heller ikke har signal i stuen til til Sonos, eller om det virker der.

Dernæst, så skal du huske, det der er skrevet om en extender. Den skal ikke sidde klods op af det som du mangler signal til, da det i givet fald ikke vil give nogen som helst mening. Den skal sidde inde for rækkevide af signalet fra din router, (og helst så tæt, så den kan sende et godt trådløst signal videre). Så hvis du placer den i soveværelse, så vil det efter min overbevisning ikke ændre noget for dig.

Kan godt se det kan være svært at forstå da der mangler en detaljer.

Sonos SKAL være sluttet til med et netværks-kabel da den ikke i sig selv er trådløs!

Min tegning viser, at min nye router er midt i lejligheden og min sonos står i stuen. Jeg skal derfor have en boks der kan samle det trådløse net op, forstærke det og samtidig koble min sonos til den.

Det kan den boks umiddelbart.. Vender som sagt tilbage:)

Købt i giganten så kan returneres:)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2012 kl. 13:59
@SVP03: I et korrekt opsat trådløst netværk vil de trådløse enheder vælge det opkoblingspunkt det har bedst signal. Usynligt for brugeren.

BTW: er vi ikke så off topic at det kræver sin egen tråd ;-)

BS

Redigeret af Bschmidt - 09-Januar-2012 kl. 13:59
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2012 kl. 14:09

Det er derfor det er vigtigt at få definitionerne på plads, for det bruges også i "multikasse/harware/router" opsætningen.

Men jeg er ked af, at du forvirre begreberne lidt her Ask, for det er ikke helt korrekt, det du skriver.

Jeg kender ingen routere, som du kan sætte op som decideret extendere. Og det skyldes, at routere skal modtage netværkforbindelse via kabel. Og så har du dermed elimineret ligheden mellem Extendere og Routere. Det samme er gældende for APére.

Der er nogle router, som kan sættes op som Bridge mode. Men det har INTET med Bridge (trådløst) at gøre. Det betyder bare, at der ingen som helst hindring er i routeren. Hvad der kommer ind sendes også ud, fuldstændigt ufiltreret/uhindret/non-routed/whatever.

De her forskellige typer AccessPoints/Bridges/Extendere, skal vurderes på deres interfaces (ind/ud om man vil). Det er DET som adskiller dem. 
Accesspoints overlapper i få tilfælde med trådløse routere. Men ellers er de fuldstændig defineret og uden sammenligning med hinanden.

Jeg skal beklage, hvis der vitterligt findes produkter derude som kan det som Ask giver udtryk for. Det er ikke alle produkter jeg kender. Men definitionerne og principperne ligger meget fast.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2012 kl. 14:35

Jeg har 24 stik i huset,

24 stik. Hvilke stik?

men mine mobiler enheder kan ikke kommer på over alt i huset,
så ud over det AP jeg har skal jeg have et mere. Det ligger fast.

Gør det? Wink
Du kan, som BS skriver, sagtens have flere APére. Du skal blot have mulighed for at trække et netværkskabel til det.
Hvis du IKKE kan trække et netværkskabel til det sted, hvor du mener en APér vil dække dit behov, så skal du overveje en Extender, som udvider det trådløse område, som din AP idag allerede har.
Sidst mulighed er et Powerline produkt, som udvider dit KABLET netvæk ud til en AP som så dækker dit trådløse netværk. (Der findes muligvis et Powerline produkt som samler dette i een løsning).

Skal det forstås sådan at det godt kan være det samme trådløse netværk på de 2 AP,
men de sender bare på 2 kanaler og så vælger den trådløse enhed bare det bedste signal på en kanal.

Snildt, og ja det er intet problem. Når bare du konfigurerer det som BS skriver. Samme SSID og samme kryptering. Evt. forskellige kanaler, så du ikke "smadre" nettet. Men du kan godt bruge samme kanal, hvis det kun er 2 APére du skal bruge, og antallet af klienter er begrænset.

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu