recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til første HTPC byg-selv?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til første HTPC byg-selv?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Maxven Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til første HTPC byg-selv?
    Sendt: 22-Januar-2009 kl. 02:09

Hej.

21.01.2009: Grundet de råd, jeg har modtaget, har jeg oprettet en ny tråd for en todelt front/backend løsning.
Tak til alle, der har bidraget.

20.01.2009: Baseret på forummedlemmers anbefaling leder jeg nu efter en løsning baseret på en backend server og en frontend htpc.
Anbefalinger af hardware er meget velkomne.

Se indlæg længere nede for uddybning.

Jeg har brugt de sidste par uger på at læse om htpc'er, men jo mere information des mere forvirrende. Jeg er på nippet til at give op men håber, at jeg kan finde hjælp her i forumet.

Mit ønske er at bygge et htpc, som kan klare det meste, jeg smider i hovedet af det og samtidig kan opgraderes, hvis det skulle blive nødvendigt. Min tanke er en pc, som kan være tændt 24/7 uden at booste mit elforbrug drastisk. Jeg kan godt lide at rode med computere og tænker, at pc'en udover at være htpc også kan fungere som server. OS bliver Vista Ultimate.

Mine vigtigste prioriteter er:

1. Støjniveau. Hvis det skal være, kan maskinen stå i et tilstødende rum. Men helst stille nok til at kunne stå centralt uden at forstyrre.
  2. Strømforbrug
  3. Processorkraft (PVR - flere kanaler samtidig, afspilning af Blueray, HD, encoding, spil (ikke topprioritet)
  4. Diskret udseende uden for meget ledningerod. Størrelse ikke altafgørende

Som jeg skrev i starten, har jeg læst en del på nettet. Kraft og strømforbrug lader til at være svære at få til at hånd i hånd. Endnu mere, når støjniveau også tages i betragtning.

• Kabinet - 2-3 store fans, vandkøling bliver vist overkill / for dyrt.
  • Bundkort/Chipset - LGA775 med Core Duo ser ud til at være tilstrækkeligt og et rimeligt kompromis
  • CPU køling
  • RAM 4GB
  • GPU - hvad der end kræves, gerne passivt kølet
  • Lydkort - afhængigt af bundkort ved jeg ikke, om det er nødvendigt i første omgang
  • HD - 1TB som start med mulighed for udvidelse
  • Tuner - ét dualtuner kort, f.eks. Hauppage
  • Optisk drev - LG Blueray eller standard DVD indtil Blueray er mere udbredt til lavere priser

Jeg har et Viasat satellit abonnement, som udløber den 1./2. Jeg har læst, at det er sværere at køre Viasat via et htpc end Canal Digital, men jeg har muligheden for at skifte nu. Jeg har ikke adgang til kabel eller fibernet, så TV-mulighederne er begrænset.

Mit budget er ikke fastlagt, men jeg tænker omkring 10.000 for hele pakken. Jeg foretrækker mindre, men jeg kan også gå over, hvis det er nødvendigt og det hele værd.

På forhånd tak for hjælpen! :-)
Mvh. Maxven

Redigeret af Maxven - 23-Januar-2009 kl. 17:49
Til top
jonaspoulsen1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Maj-2007
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 03:01

Dine overvejelser ser meget fine ud. Dog er der en blød værdi der slår mig i din første linje. Der skriver du, at du er tæt på at opgive allerede inden du er kommet igang. At det er uoverskueligt bare at læse om. Her er det man som HTPC-bygger gerne skulle få mere blod på tanden til at gå i gang med projektet. For vejen til et stabilt og støjsvagt HTPC er lang og til tider ubarmhjertlig. 

Derfor burde du overveje det endnu engang. At smide 10 kilo i nakket på en HTPC, er mange penge hvis du ikke er klar til at bruge en masse tid på det.

Jeg er ikke så skrap på tunersiden så vil ikke kommenterer dette.

Mht til CPU har der været mange diskutioner om hvor meget CPU-kraft man skal have i en HTPC. Jeg syntes personligt at en CPU som E8400 gør det rigtig godt. Den er billig og klare alt der er nødvendigt til en HTPC som f.eks. Blu-ray.

Mht. bundkort ville jeg vælge et med indbygget GFX, da disse som regel er gode nok til Blu-ray. De kan senere hen udvides til PCI-E kort hvis det bliver nødvendigt.

Lydkort på gode bundkort er i dag også rimelige, så med mindre man er audiofil er det godt nok. Brug evt. SPDIF til en forstærker hvis det er muligt. Så får du 5.1 lyd gennem et enkelt kabel.

Husk at vælge Ultimate 64 bits for udnyttelse af alle 4 GB ram. Der er mange der siger at det er svært at finde drivere til 64 bits versioner. Måske du skulle undersøge dette. Ved heller ikke, måske der findes en måde at få 32 bit til at udnytte alle 4 GB.  

Med harddisk skal du vælge Samsung SpinPoint eller WD. Begge i 1 TB versioner. De er støjsvage og med lavt strømforbrug. Har selv WD Caviar Green WD10EACS 1 TB, og med et godt HD-ophæng høres den ikke ret meget.

Kabinettet syntes jeg er meget væsenligt og du skriver ikke så meget om det. Men spar ikke på dette område. Hvis du har et budget på 10.000 kr. ville jeg lægge 2000-3000 kr. måske også 4000 kr. på kabinettet da det er det man ser på hver dag, og det har stor betydning for kølingen og støjen. Vælg det med omhu.

Jeg har selv købt et billigt kabinet, men har i dag fortrudt det. Det bedste i klassen skulle være HFX, men passiv køling, men mindre kan gøre det.

Køb et stort kabinet hvis størrelsen ikke er afgørende. Derved er der altid plads til udvidelse samt til bedre køling.

Mht til blu-ray så syntes jeg priserne allerede er fair. De stater vel fra omkring 800 kr. for et fornuftigt drev. Pioneers drev  PioneerBDC-202BK kan anbefales. Og med MyMovies tilføjelsesprogram til Vista MCE kan du se bluray næsten gnidningsfrit gennem Vista MCE.

God fornøjelse med det.

Redigeret af jonaspoulsen1 - 22-Januar-2009 kl. 03:03
Til top
Maxven Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 05:04

Hej Jonas.

Tak for dit svar! :-)

Jeg er klar til at bruge tid på et htpc. Problemet er, at jeg har læst så mange, til tider modstridende, artikler, at jeg begyndte at spekulere over, om det er muligt at få mine ønsker opfyldt. Specielt mht. strømforbrug og støj på det performance-niveau, jeg ser på.

Fremfor at surfe nettet endnu mere tyndt, tænkte jeg, at det var bedst at konsultere jer, som har hands-on erfaring. Alternativt kan jeg ende med at bruge det dobbelte af mit oprindelige budget ved at købe de forkerte komponenter.

Du har ret i, at kabinettet ikke er et godt sted at spare. Det er trods alt kernen i systemet. Jeg kunne godt bruge et peg i den rette retning.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige til et system uden dedikeret GPU. På den ene side står grafikkortet nemt til halvdelen af strømforbruget, men på den anden side vil jeg nødigt have, at grafikken er flaskehalsen.

Hvad angår lyd tror jeg, at du har ret i, at jeg kan starte med den, der følger med bundkortet. Det er nok nærmere mine højttalere, der er svageste led her.

Mht. styresystem har jeg kørt med Vista x64 i næsten et år på min bærbare uden problemer, så det håber jeg også at kunne med et htpc.

Tak for anbefalingen af CPU og HD. Så er der et par elementer mindre at spekulere over.

Mvh. Maxven

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 05:52
En HTPC er en "Home Theater personal computer". Det er ikke en HTPC/Server/game PC.

Det siger jeg fordi man har visse ideer med en HTPC, netop nogle af dem som du selv sætter op som krav. Den skal være lydløs og ikke bruge meget strøm, meget fornuftigt tænkt.  Og så skal den fungere problemfrit med de almindelige ting en HTPC er beregnet til. Det er jo det man vil have.

Hvis man laver en hybrid får man måske ikke opfyldt sådanne basale krav og det bliver samtidigt dyrt at lave, bruger for strøm og larmer måske. Og den virker ikke tilfredsstillende som HTPC, der jo var det primære mål.

Så måske skulle du skrue ned for dine krav og finde andre løsninger på de andre ting du kunne ønske dig? Eller sidder du blot med en PC, indbygget i et HTPC kabinet. Og det er jo ikke det du vil?

For at lave en stabil og lydløs HTPC kræves der ikke de store armbevægelser eller store beløb. Man skal bare lade være med at tænke Intel og Nvidia og i stedet se på AMDs løsninger. Her kan der laves en HTPC med HDMI/HDCP udgang på et bundkort og fx en 4850E som let kan dække det behov man har. Og vejen er ikke lang og trang, det er ganske ligetil.

Det er først når man forsøger at lave noget "ekstra" at man kan støde ind i problemer. Men ellers er det let og ligetil.

Du har måske set min hjemmeside, den lavede jeg på et tidspunkt som en hjælp. Link nederst. Hvis du vil have en lydløs HTPC med et lavt strømforbrug er det sådan du skal bygge.

Jeg kan sagtens anbefale noget der der bygger på et bundkort, en Intel CPU, fx en E8400 og et selvstændigt grafikkort, men det bruger mere strøm og er sværere at få støjfrit.  

Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-April-2006
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 07:10
Ikke at jeg har en HTPC eller har tænkt mig at bygge en, da jeg har investeret i en topologi baseret på decentrale netværksenheder. Men før jeg tog det designvalg så jeg en del på Shuttle' barebones og jeg vil nok stadig bygge en stuePC baseret på Shuttle.
Årsagerne til min interesse i shuttle
  • Lille footprint i reol e.lig. (WAF).
  • Lydsvage og kan gøres nær silent v.h.a. ekstraudstyr.
  • Indbyggede heatpipebaserede kølere (fleste modeller).
  • Konfigurationer efter pengepung og behov.
  • HDMI udgang på flere modeller.
  • Modeller med op til 16Gb ram.
  • Generelt set gode anmeldelser, men koster lidt mere.
Jeg kunne se at hvis jeg ville bygge en Mini-ITX baseret maskine eller anden maskine, med lille footprint kom kabinet til at koste, plus problemer med kølere, størrelse/placering af kølere og larm fra samme.

Redigeret af kleth - 22-Januar-2009 kl. 07:11
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
deepmagic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Marts-2008
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 07:29
Som Ken_T også skriver så drop at bygge en HTPC/Server sammen. Byg der i mod en støjsvag/green HTPC og hvis du vil have en Server så køb en NAS boks.
Samsung LE40M86BD
Samsung SMT-H3106
Pioneer VSX-LX51
Pioneer S-V50 7.1 Højttalersystem
PS3 40gb
Qnap TS-209 Pro II (2x 750GB)
Logitech Harmony 895
Til top
Maxven Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 16:39

Hej Ken_T, kleth og deepmagic.

Mange tak for jeres svar.

Jeg har tænkt over det, I hver især har skrevet, og er kommet frem til, at det, jeg har stilet efter, nok ikke er en god løsning, med mindre jeg har eget atomkraftværk. Jeg vidste godt, at et grafikkort bruger strøm, men helt hvor meget var jeg ikke klar over.

Jeg tror, at den rigtige løsning er en backend server med lavt strømforbrug samt en frontend htpc med flere muskler. Det er vist det, I alle foreslår.

Hvis jeg går efter en todelt løsning, ser mine krav noget anderledes ud. Serveren vil blive placeret i min arbejdsstue (ved siden af tv-stuen) og må derfor stadig gerne være forholdsvis stille, uden at jeg dog vil bruge flere tusind kroner på ekstra støjdæmpning. Som nævnt i mit oprindelige indlæg vil jeg gerne køre Windows server i baggrunden, så en decideret NAS-løsning er ikke det optimale.

AMD vs. Intel er for mange nok lidt en religionssag. Jeg har svinget frem og tilbage mellem begge lejre. I øjeblikket foretrækker jeg Intel, og hvis det er muligt at lave en løsning med lavt strømforbrug baseret på Intel hele vejen igennem, vil det være at foretrække.

Kan I, der er mere erfarne på dette område, give nogle forslag til, hvad jeg skal anskaffe som henholds front- og backend, samt hvordan de to skal arbejde sammen?
Med to pc'ere til separate formål, må frontend'en gerne være mindre end et ATX-kabinet, men størrelsen skal ikke være den afgørende faktor.

Jeg ved ikke om det er relevant, hvad jeg har af hifi udstyr, men for en god ordens skyld nævner jeg det lige.
TV: 29" Philips CRT. Jeg har tænkt mig at købe et fladskærms-TV samtidig med en media center løsning.
Forstærker: Marantz AV Surround Receiver SR7000
Fronthøjttalere: Paradigm
Center- og baghøjttalere: KEF

Endnu engang tak for hjælpen, Maxven

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 19:26
Med hensyn til strømforbrug, så var det msåke en idé at skille din frontend og backend ad?

På den måde kan du bygge dig en voldsom frontend, som kan alt det du vil ha' den til med BlueRay og kulørte lamper. Den er kun tændt, når du absolut skal bruge den, og det er vel ikke 24/7?

Din server skal så virke som NAS boks og PVR, enten baseret på Mediaportal, som har en glimrende TV Server, eller på MCE, der jo også kan anvende extendere i et vist omfang.

Din server kan så baseres på et strømbesparende bundkort med et bovlamt grafikkort og en Intel Atom CPU. Du kunne også vælge at bruge en Asus eee Boks 202, som vist bruger maks. 30 watt.

Din server kan enten køre 24/7 (ikke så miljøvenligt) eller du kan sætte den til at lave WOL, hvilket jeg har haft til at køre godt i mange år.

Jeg har bestilt en Asus eee Boks 206 som front end og regner med indtil videre at bruge mit nuværende mediecenter som backend, evt. droslet ned til absolut minimum.  Asus frontenden skulle kunne afspille BlueRay og alt muligt HD, men om det passer ved jeg ikke. Den kræver dog et ekstern DVD/BlueRay-drev da der ikke er noget i.

Jeg tror ikke nødvendigvis, at det bliver nemmere med en alt-i-én løsning, da der ofte kan opstå kompabilitets problemer. Så er det langt nemmere at få f.eks. en TV Server til at spille, dernæst en frontend med DivX, BlueRay og overliggende knastaksler. Vil du have musik med i løsningen er det måske bedre at basere sig på Squeeze boksen, som så kan bruge din backend server som NAS.

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Til top
Maxven Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 06:29

Hej Henrik.

Hvis du ser mit oventsående indlæg, er dit forslag meget lig det setup, jeg gerne vil have, inspireret af de øvrige indlæg.

Jeg har siden sidst søgt på nettet efter sådanne løsninger, og jeg er lidt forvirret, da nogle anbefaler en meget tynd frontend med en tung backend til at klare det hårde arbejde. Andre anbefaler det samme som dig. Personligt vil jeg klart foretrække din løsning, da jeg vil kunne have en server kørende i døgndrift uden for meget strømforbrug. Samtidig vil jeg have kræfter på frontend'en til de ting, jeg gene vil, stort set kun begrænset af lydniveauet.

Jeg har et par spørgsmål:

1. Hvilken hardware kan anbefales til frontend og backend? Vil et P775 med Core 2 Duo være en mulighed for begge dele, eller vil det trække for meget strøm i backend'en?
    Min største usikkerhed er dog nok kabinetter. Støj og strømforbrug er de højeste prioriteter, men jeg vil også gerne kunne køre med standardkomponenter over det hele, så det i fremtiden er lettere at lave konfigurationsændringer, plus muligheden for genbrug.
    Jeg vil værdsætte samtlige forslag, da jeg p.t ikke har meget at gå ud fra.
  2. Mht. strøm nævner du WAL. Jeg vil gerne have en Vista til permanent at køre som server, f.eks. til et DotNeNuke site. Kan det forenes med WAL? Og vil der i så fald være meget lag?
  3. En løsning med front- og backend kræver vedligehold af to systemer. Hvordan styrer man det? Fra frontenden via remote desktop eller? Jeg håber på at kunne klare mig med ét trådløst tastatur og én fjernbetjening, så jeg kan sidde mageligt i yndlingsstolen og styre alt.

Du skal have  mange tak ligesom de andre, der forsøger at hjælpe en nybegynder på området.

Mvh. Maxven

Redigeret af Maxven - 23-Januar-2009 kl. 06:37
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 10:31

Hej Max

Serveren skal jo som sådan bare sættes op - herefter skal du ikke pille ved den i det daglige, da alt jo styres via frontend'en.

Jeg har en server stående som jeg har adgang til via Remote Desktop fra min bærbare. Udover når jeg roder med et eller andet, laver reinstall eller prøver noget nyt så lader jeg bare serveren stå. Der er ingen grund til at du har adgang til den direkte fra din frontend, når først du har sat den op til at køre stabilt.

Der er dog ikke noget i vejen for at du sagtens kan få adgang til din server via Remote Desktop fra din Frontend med et tastatur - jeg kan bare bedre lide at gøre det via min bærbare, da jeg arbejder bedre ved den - når jeg logger ind på serveren er det ofte fordi der skal gøres et eller andet "avanceret".

Jeg kan også godt lide adskillelsen, fordi hvis fx frontenden crasher fordi man har haft installeret og testet et nyt codec eller lignende, så sker der ikke noget ved de optagelser som man har kørende på serveren.

Redigeret af jonaskp - 23-Januar-2009 kl. 10:34
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 10:54
  1. Din backend behøver ikke være noget særligt, da den kun skal fungere som optager (min bruger 2 - 3 % CPU ved optagelse af digitale signaler, det vil være noget højere ved analoge, men kan ofte klares med et godt tunerkort med hardware support) og filserver.
  2. Hvis du vil lave diverse tricks med encoding/convertering osv. så skal der nok noget mere til, men husk at jo kraftigere maskine er oftest lig med mere strømfobrug.
  3. Din frontend kan jeg ikke udtale mig om, da det helt afhænger af, hvad du vil smide efter den. Jeg har tænkt mig at prøve med en Asus eee Boks B206, da den efter deres udsagn skulle kunne afspille HD indhold, bla.a. BlueRay. Jeg har så tænkt mig at købe et eksternt slim USB BlueRay drev, når de kommer, og så smide det på maskinen, de få gange jeg har brug for det. Men jeg bruger stort set kun mit mediecenter til at optage fra DVB-T, og i sjældne tilfælde ser vi en DVD film (maks. 1/md).
  4. Administration af backend kan som jonaskp skriver klares med Remote Desktop, som jeg også bruger i dag til mit mediecenter. Med de rette hacks kan man endda køre med flere samtidige brugere på en alm. XP Professional, så hustruen kan se film samtidig med at man demuxer film med ProjectX f.eks.
  5. Administration af frontend'en sker naturligvis primært med en fjernbetjening, da den jo ikke skal røres, når det virker. Skal der laves opdateringer kan man tilgå den med RDP eller bare sætte et standard USB tastatur på.
Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 10:58
@Badsted: Er meget spændt på at høre hvordan din oplevelse med eeeBox'en er. Skriver du et emne med en mini-anmeldelse eller lignende når du har haft den afprøvet? Hvornår forventes den egentligt på markedet?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu