recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til hardware til NAS/HTPC og WHS 2011:
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til hardware til NAS/HTPC og WHS 2011:

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2569
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til hardware til NAS/HTPC og WHS 2011:
    Sendt: 01-September-2011 kl. 16:11
Jeg skal sammensætte hardware til mit Lian Li PC-Q08 kabinet og går med overvejelser om WHS 2011.

Hvis jeg skal gå Intel vejen har jeg fundet følgende:

Bundkort:
ASUS P8H67-I B3 Revision
CPU: Intel i3 2120
Ram: Kingston 2 x 4 GB.
Harddiske:
Samsung Spinpoint F4EG HD204UI 2 TB

Hvis jeg skal gå AMD vejen har jeg fundet følgende:
Bundkort: ASUS F1A75-I Deluxe
CPU: AMD A6-3500.
Ram: Kingston 2 x 4 GB.
Harddiske: Samsung Spinpoint F4EG HD204UI 2 TB

Jeg er meget i tvivl, hvilken vej jeg skal gå. Af fordele ved Intel er, at det er hurtigere CPU og 6 x sata til bundkortet, hvilket ikke findes til AMD Llano, når det skal være mini-itx. Ulempen er, at såfremt jeg vælger også at benytte det som HTPC, er Intels integreret grafikkort løsning ikke i nærheden af AMD's kvalitetsmæssigt.

Af fordele ved AMD er deres Integreret Radeon grafikkort, hvis jeg vælger, at skulle bruge det til HTPC og at man vidst kan benytte næste generations chip med nuværende bundkort.
Ulemperne er, at den er dårligere CPU mæssigt, og der findes ikke miniitx bundkort med mere end 4 SATA porte.

Håber der kan lede mig den rette vej:)

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 11:55
Det rette vej er at du gør op med dig selv, om din maskine skal bruges som server, eller som server og htpc. Du har jo selv svaret på begge, men du mangler bare at beslutte dig. Den del kan jeg ikke hjælpe dig med. Eller jo, jeg kan sige som jeg plejer. En server bør aldrig være andet end en server, uanset om hardwaren kan magte det eller ej, så mener jeg man er bedre tjent (mere fleksibel og oftest billigere) at dele det op.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Point: 2569
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 12:05
Tak for svaret og det er det der giver mig den store hovedpine, fordi det kunne jo være perfekt med 1 boks til det hele, fordi laver jeg en NAS og kun bruger den til det, vil det være en dyrere løsning for mig, at efterfølgende skulle ud og købe et nyt kabinet, CPU, RAM, HDD, motherboard osv. Alle de valg:)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 15:30
En server/klient løsning skal du veje opimod, om din server skal have flere klienter tilsluttet. Hvis du kun skal bruge den ene (og samme) klient, så kan man godt bygge det sammen.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 16:51
Jeg synes ikke nas og htpc funktionalitet passer ret godt sammen i en og samme computer.

En nas, i min verden, er en maskine med en bunke diske og den er tændt døgnet rundt så den altid er klar til at levere data. Diskene støjer så det er rart at kunne gemme en nas af vejen, samtidigt er det rart hvis den ikke bruger alt for meget strøm når den kører så meget.

En htpc er noget man har i stuen, så den skal helst være stille, dvs. have så få diske som muligt. Samtidigt skal den have noget power til at tumle alle mulige grafikformater, dvs. den bruger nok en hel del strøm og egner sig ikke rigtigt til at køre i døgndrift af økonomiske hensyn.

Selv hvis du laver et eller andet fikst med at have en kraftig maskine stående i bryggerset og trækker kabler til tv'et i stuen så du slipper for at høre på disklarm, så er du stadig ude i at den bruger en masse unødig strøm i de perioder hvor du kun bruger den som nas.

Jeg har svært ved at se en fornuftig forening af både nas og htpc i en og samme maskine, de kræver noget forskelligt og den enes fordele er den andens ulemper.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu