recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til hifi-setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til hifi-setup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kklaus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-April-2011
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til hifi-setup
    Sendt: 25-April-2011 kl. 20:36
Halløj

Jeg er rimelig ny inden for alt det her, så jeg har lige brug for lidt hjælp. Jeg har længe ønsket mig en pladespiller og nu var jeg lige hjemme på Fyn til noget påskefrokost her i weekenden og returnede med et styk pladespiller, forstærker og nogle højtalere - ikke dårligt :)

Mere specifikt:
Pladespiller - Apollon TL-890
 - Jeg ved meget lidt om pladespillere, men hvad jeg lige har kunnet google mig frem til, så var Apollon noget man købte i 80'erne og går nu for en ~500,- på dba. Den er nok ikke noget særligt, men trods alt betydeligt bedre end ingen pladespiller!

Forstærker - Yamaha RX-V357
 - http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/products/ht/rxv357.html
Måske ved jeg ikke så meget om pladespillere, men jeg ved lidt mindre om forstærkere. Den er sølvfarvet, og den virker..

Højtalere - 4 stk. Yamaha NX-S200 og en NX-C200 (centerhøjtaler)
 - Ikke nogle vilde højtalere, men nu betalte jeg ikke noget for dem, så det er hvad jeg har.

Lige umiddelbart mangler jeg en subwoofer, noget højtalerkabel (der var 1m kabel til to af højtalerne) og så skal der vel en RIAA forstærker til pladespilleren?
Kablet, der er til to af højtalerne, er af typen "Van Den Hul 'The Clearwater'", som jeg kan se koster 70 kr./m hos Hi-Fi Klubben. Men der mangler jo så noget kabel til de tre andre højtalere. Hvad skal jeg kigge efter? Jeg vil helst ikke bruge for mange penge på kabler nu her, da jeg formentlig skal flytte inden for den nærmeste fremtid og derfor kan få brug for mere/mindre kabel end nu her. Men er det tilstrækkeligt bare at købe en rulle med 25 m. 2,5 mm2 fra Harald-Nyborg? Ville man kunne nøjes med (de lidt billgere) 0,75 mm2 eller 1,5 mm2 - eller bør jeg købe noget helt andet? Bør man have samme kabeltype til alle højtalerne, eller er det fint nok at beholde det andet kabel til to af højtalerne og så købe noget andet til de tre andre?

Mht. subwoofer er jeg (også) lidt på bar bund. Det samme gælder egentlig også RIAA-forstærker. Hvad kan anbefales?

Jeg er desværre ikke rig (endnu!), så mit budget et ret begrænset. Jeg ville foretrække, hvis jeg kunne nøjes med at slippe en 2-2,5k i alt, men jeg ved ikke om det er realistisk? Der er jo heller ingen grund til bare at købe en masse billigt skrammel - selvom det da ville være rart, hvis jeg bare kunne få det til at spille i første omgang ;)

En sidste ting; på nuværende tidspunkt afspiller jeg min musik fra min netbook, hvor jeg har et 'Creative Sound Blaster Live! 24-bit External'-lydkort tilsluttet og så et sæt Logitech X-530 pc højtalere. Hvad vil det kræve for at få computeren tilsluttet forstærkeren og de andre højtalere?

Jeg håber der er nogle, som kan hjælpe.

På forhånd tak

/Klaus
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af kklaus kklaus skrev:

Kablet, der er til to af højtalerne, er af typen "Van Den Hul 'The Clearwater'", som jeg kan se koster 70 kr./m hos Hi-Fi Klubben. Men der mangler jo så noget kabel til de tre andre højtalere. Hvad skal jeg kigge efter? Jeg vil helst ikke bruge for mange penge på kabler nu her, da jeg formentlig skal flytte inden for den nærmeste fremtid og derfor kan få brug for mere/mindre kabel end nu her. Men er det tilstrækkeligt bare at købe en rulle med 25 m. 2,5 mm2 fra Harald-Nyborg? Ville man kunne nøjes med (de lidt billgere) 0,75 mm2 eller 1,5 mm2 - eller bør jeg købe noget helt andet? Bør man have samme kabeltype til alle højtalerne, eller er det fint nok at beholde det andet kabel til to af højtalerne og så købe noget andet til de tre andre?

Mht. subwoofer er jeg (også) lidt på bar bund. Det samme gælder egentlig også RIAA-forstærker. Hvad kan anbefales?

Jeg er desværre ikke rig (endnu!), så mit budget et ret begrænset. Jeg ville foretrække, hvis jeg kunne nøjes med at slippe en 2-2,5k i alt, men jeg ved ikke om det er realistisk? Der er jo heller ingen grund til bare at købe en masse billigt skrammel - selvom det da ville være rart, hvis jeg bare kunne få det til at spille i første omgang ;)
Med det budget er svaret egentlig meget simpelt: Brug så lidt som overhovedet muligt på kabler (jeg vil dog anbefale 2,5 mm2, merprisen er begrænset), køb en standard RIAA i 500,-s klassen, og brug resten på en subwoofer. Det er ganske enkelt dér kronerne er bedst investeret. Det er slet ikke urealistisk at finde en subwoofer på brugtmarkedet i 2k klassen, som vil matche dit anlæg fint.

Oprindeligt skrevet af kklaus kklaus skrev:

En sidste ting; på nuværende tidspunkt afspiller jeg min musik fra min netbook, hvor jeg har et 'Creative Sound Blaster Live! 24-bit External'-lydkort tilsluttet og så et sæt Logitech X-530 pc højtalere. Hvad vil det kræve for at få computeren tilsluttet forstærkeren og de andre højtalere?

 
Der sidder givetvis en digital-udgang på lydkortet, enten som coax eller optisk. Der er tilsvarende digital-indgange på forstærkeren. Igen, køb et billigt kabel hvis du ikke har noget i en skuffe du kan bruge.
Til top
kklaus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-April-2011
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af kklaus kklaus skrev:

En sidste ting; på nuværende tidspunkt afspiller jeg min musik fra min netbook, hvor jeg har et 'Creative Sound Blaster Live! 24-bit External'-lydkort tilsluttet og så et sæt Logitech X-530 pc højtalere. Hvad vil det kræve for at få computeren tilsluttet forstærkeren og de andre højtalere?
 
Der sidder givetvis en digital-udgang på lydkortet, enten som coax eller optisk. Der er tilsvarende digital-indgange på forstærkeren. Igen, køb et billigt kabel hvis du ikke har noget i en skuffe du kan bruge.

Selvfølgelig, så langt burde jeg have kunnet tænke selv... Der er både coax og optisk udgang på lydkortet og tilsvarende indgange på forstærkeren. Jeg læste mig frem til, at coax var at foretrække over kortere afstande (ca. 2 meter i dette tilfælde) - og så er det billigere, så nu bestilte jeg sådan et + noget højtalerkabel.

Jeg har i dag været ude og købe en RIAA + kabel fra den til forstærkeren, så nu mangler jeg bare en subwoofer. Har du (eller andre) nogle anbefalinger, når det gælder subwoofere i omegnen af 2.000 kr.?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu