recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til hjemmebio

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
martineren Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-Februar-2012
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martineren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til hjemmebio
    Sendt: 14-Februar-2012 kl. 18:24
Hej allesammen
Jeg er på det seneste blevet brændvarm på tanken om at lave en hjemmebio i stuen. Lydmæssigt er jeg i forvejen godt kørende med to gode højtalere og anlæg. Vil ikke havde surround sound. Mit køb kommer derfor til at bestå af projektor og lærred. Jeg hænger mørklægningsgardiner op i mine to vinduer, så der bliver næsten helt mørkt i rummet. Hjemmebioen skal kun lejlighedsvis tages i brug til film, fodboldkamp og lign. Jeg vil i det følgende beskrive mine omstændigheder og overvejelser, som jeg håber på at nogen med en bred relevant viden og erfaringer vil kommentere på.

Afstand fra projektor til lærred : 400 cm
Afstand fra øjne til lærred : 330 cm
Ønsket billedebredde : 200 cm (hvilket også er max. pga. mine gulvhøjtalere)
Afstand fra projektor til gulv : ca. 190 cm (skal stå skjult i bogreol på bagvæg)

Jeg er studerende og ønsker at gøre det til en anstændig pris med et anstændigt resultat. Har især overvejet Optoma hd23, BenQ W1000 og BenQ W700 fra hifiklubben (http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/) eller måske noget fra Epson. Lærredet køber jeg nok brugt på den blå avis til måske 1000 - 1500 kr (Det skal kunne rulles ned foran fladskærm).

Håber på at nogle vil kommentere på:

Min opstillings omstændigheder?

Hvilken projektor skal jeg købe i prisklassen 4000 - 7500 kr.?

Hvad skal jeg være opmærksom på mht. lærred?

Eller komme med andre gode råd og betragtninger...

VH Martin
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2012 kl. 21:40
Jeg kan ikke sige præcis hvad du bør købe i dit budget, men du bør være opmærksom på at de fleste projektorer til den pris ikke har "lens shift". Det betyder at de tit er beregnet til loftsmontering (hvor de hænger på hovedet), så hvis du placerer projektoren på en hylde tæt ved loftet vil du ikke kunne få billedet ned på frontvæggen. Bare lige en heads up.

Redigeret af Stereolab - 14-Februar-2012 kl. 21:41
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martineren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2012 kl. 22:48
Kan jeg ikke stille den på hovedet?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2012 kl. 23:16
Det ville jeg ikke satse på - sådan en maskine kan bliver rimelig varm, og har brug for ventilering. Men du kan måske lave en eller anden form for diy holder. Ellers kan man få vægbeslag, som du sikkert kan montere inde i reolen. Du kan også kigge på brugtmarkedet. En BenQ W6000 kan nok fås for en 5-6000 kr og den har lens shift. Jeg har selv en W6000 og synes det er en fin projektor. Den har dog ikke 3D, men det ved jeg ikke om er et krav?

Mht til lærred ville jeg personligt ikke vælge et rullelærred medmindre det har tab tension. Almindelige rullelærreder bliver meget hurtigt "bølgede", hvilket virkeligt er forstyrrende for billedekvaliteten. Det billiste tab tension i 2m bredde koster omk. 6000 kr. Hvis budgettet ikke kan bære det, ville jeg nok kigge efter et fast ramme-lærred, som kan fås meget billigt. Der undgår du problemerne med "bølger" i lærredet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2012 kl. 23:39
... sagt på en anden måde, ville jeg lægge lidt flere penge i et ordenligt lærred, hvis du skal have et anstændigt resultat. Én ting er om lærredet er farveægte og om det har unity gain eller whatever, men efter min mening er noget af det allervigtigste at lærredet er nogenlunde plant uden bølger. Når vi taler de billigere lærreder ville jeg personligt ikke vælge andet end standard mat hvid. Ikke noget med stort gain eller andet pjat. Det giver flere problemer end det løser.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martineren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2012 kl. 21:23
Vil ikke have en 3D projektor. Tænker at jeg får mere for pengene uden. Jeg er ikke meget for at købe brugt projektor pga. lampeproblematikken. Lærredet køber jeg dog gerne brugt. Er dog bundet til et rullelærred da min fladskærm hænger på samme væg. Tænker dog at tab tension er vanvittigt dyrt, endda også på brugtmarkedet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2012 kl. 22:20
Tab tension er dyrt, men det er blevet betydeligt billigere efter at Lissau har lanceret deres California-serie (http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektorlarred/lissau_california-_larred_92.htm). Dem finder du nok ikke brugt endnu, da de er rimeligt nye på markedet... Kvaliteten skulle være ganske ok. MEN det er noget over dit budget stadig...

Taler vi DLP-projektorer er det eneste der i praksis bliver slidt lampen. Hvis du kan finde en model til en god pris (medregnet at du kan få brug for at købe en ny lampe) ville jeg springe på den, men det er lidt en temperamentssag. Jeg fortrækker også selv at købe nyt om muligt...
Til top
nybegynderen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Februar-2011
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nybegynderen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 09:14
Jeg har selv været igennem det samme som dig, og mit valg faldt på en Epson EH TW3200.
Prisen svinger utrolig meget, da jeg købte den 30/1 var prisen hos elgiganten 6999 men 2 dage senere var den 8999..nu er den nede i 8099

Nu er det godt nok min første projektor så har ikke noget at sammenligne med, men er rigtig glad for den. Jeg valgte den efter at have læst en milliard (sådan ca.) anmeldelser af projektorer i min prisklasse som var ca. det samme som dig.

Den har Lens shift, som gør den utrolig nem at indstille.

Eneste ulemper som nogen nævner er :
* størrelsen (den er STOR) men da jeg har den hængende i loftet betyder det ikke noget for mig.
* ikke er så god til at lave sort...men jeg synes det er fint sort..men igen..har ingen at sammenligne med.

Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Taler vi DLP-projektorer er det eneste der i praksis bliver slidt lampen. ....

Det er vel en sandhed med modifikationer? I en DLPchip er der 2 mio bitte små mekaniske spejle der vipper i takt med farvehjulet. Der er vist ingen garanti for at det holder evigt. Farvehjulet selv er også mekanisk og roterer ved flere tusinde RPM. Der er næppe heller nogen grund til at tro at -det- holder evigt.
Nu har jeg godt set at HFK, der ikke sælger LCD, prøver at sprede misinformation om både LCD og DLP. De er komplet utroværdige, så hvis det er der du har det fra, så tro dem ikke.

MVH
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Taler vi DLP-projektorer er det eneste der i praksis bliver slidt lampen. ....

Det er vel en sandhed med modifikationer? I en DLPchip er der 2 mio bitte små mekaniske spejle der vipper i takt med farvehjulet. Der er vist ingen garanti for at det holder evigt. Farvehjulet selv er også mekanisk og roterer ved flere tusinde RPM. Der er næppe heller nogen grund til at tro at -det- holder evigt.
Nu har jeg godt set at HFK, der ikke sælger LCD, prøver at sprede misinformation om både LCD og DLP. De er komplet utroværdige, så hvis det er der du har det fra, så tro dem ikke.

MVH

Jeg ved godt at det er sat lidt skarp op. Alt kan selvfølgelig gå i stykker. Dog er det er et kendt faktum at panelerne i en LCD projektor dekraderes ved brug. Jeg mener selvfølgelig ikke at en DLP projektor ikke bliver slidt; jeg vil dog mene at det slid der er på farvehjulet er begrænset sammenlignet med det slidt man ser på LCD. Har du set billedet fra en DLP-projektor med ny lampe efter 3000 timer? Har du set billedet fra en LCD-projektor med ny lampe efter 3000 timer? Jeg bruger pt selv DLP og det har kendte ulemper som f.eks. regnbue. MEN jeg har ikke noget imod de andre teknologier. De har hver deres fordele og ulemper. Hvis jeg skulle ud og købe en ny projektor i dag ville jeg nok vælge en Panasonic eller JVC (til 3 gange prisen af min nuværende).
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 20:53
Det er efter min mening helt meningsløst at tale om det i generelle vendinger. Hvor hurtigt et panel nedbrydes afhænger after alt at dømme helt af hvordan det enkelte panel er konstrueret og med hvilke pigmenter og filtre. Du vil næppe heller kunne finde noget som helst relevant data på nogen projektor der ikke for længst er udgået, og det er derfor helt meningsløst at spå om, om en DLP projektor i sidste ende holder længere end en ditto LCD.

MVH
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 22:04
Det er altid svært at udtale noget generelt. Jeg har dog set flere eksempler på LCD-panel der laver ujævnt billede pga slid. Jeg har endnu tilgode at se det samme på DLP. Men det kan da godt være at mine observationer ikke er retvisende generelt...
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu