|
Hjælp til hjemmebiograf begynder |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
JKNN ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Februar-2015 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 5 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-Februar-2015 kl. 22:25 |
|
Hejsa! Jeg er ny her på Recordere men har allerede brugt masser af tid på at kigge jeres mange hjemmebiografer igennem. Der er dælme mange fede setups! Nu er det så endelig blevet min tur, efter jeg er blevet enig med kæresten om, at stuen i den nye lejlighed skal omdannes til ”stue biograf”. Med 100” og projektor. Jeg har dog en række spørgsmål/bekymringer, som jeg håber, at I kan hjælpe med. Først et par billeder af rummet. Rummet Plantegning: Rummet (første billede i dagslys, andet billede om aftenen): ![]() ![]() Spørgsmål
Da ”biografen” laves i stuen, skal den udover film også bruges til almindelig TV-brug, dvs. kabel TV (TV-programmer, fodboldkampe osv.). Og på alle tider af døgnet. Hvilke ting skal jeg være opmærksom på i den forbindelse? Udsender Stofa surround lyd? Kanalerne sendes ”kun” i 720p, ikke? Hvad med lys/refleksioner? Lamelgardinet i det store vindue er med mørklægning, og der bliver opsat mørklægningsgardin i det smalle vindue ved lærredet. Dog tænker jeg stadig, at der med de hvide vægge tæt op af lærred, vil være problemer med refleksioner. Væggene kan ikke males, da vi bor til leje, men det kunne jo tages med i overvejelserne omkring køb af lærred. Hvad tænker I med gain og evt. gråt i stedet for hvidt lærred? Er det skidt at placere lærredet helt oppe i toppen af væggen? Hvad med akustik? Det er et stort, meget åbent rum (i form af åben trappe ned til osv.). Vil jeg opleve store problemer med dette, og skal kar der gøres noget? Paneler i loft/på vægge? Skal jeg overveje anden højtalerplacering end den skitserede (subwoofer hen ved siden af front højtalerne fx)? Hvordan laver jeg en god mediecenter løsning med både TV-kanaler, film/serier fra NAS og bluetooth musik afspilning? Jeg overvejer en hjemmebygget løsning med Raspberry Pi 2, men en Windows PC eller Mac Mini kunne også være interessant. I forhold til indkøb af de forskellige ting regner jeg med et budget på 30-40k, og det kunne være super fedt med lidt vejledning i det prisleje, hvis nogen ligger inde med gode bud på de forskellige enheder? På forhånd mange tak hvis nogen vil hjælpe med svar på mine mange spørgsmål. Hjemmebiografer er en stor ny verden for mig, og det skal gerne gøres ordentligt fra start :-) Redigeret af JKNN - 19-Februar-2015 kl. 15:29 |
||
![]() |
||
Ning ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1759 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du har ikke overvejet "bare" at få en større (65-75") fladskærm, tror der vil være store udfordringer med projektorløsning til det rum..Hele underetagen skal jo også mørklægges.
Eller byg en væg op der hvor dit tv står nu... til lærredet og så evt med flade indbygningshøjttalere skjult i væggen
|
||
Ning
|
||
![]() |
||
JKNN ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Februar-2015 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 5 |
|
Det kunne også være en løsning, dog med knap så meget wow-effekt :-) Ser det bare som genial udnyttelse af den store tomme væg og samtidig give luft i rummet ved at "rydde" tv pladsen. Desuden kan udstyret jo tages med videre ved evt. flytning.
Du har helt sikkert ret i, at det er bøvlet mht. lys. Dog er der ingen vinduer med "direkte" lys på væggen nedefra. Vil det være helt umuligt at se noget med lidt dagslys i rummet? Jeg tænker med de nye, gode projektorer og samtidig, at det mest er til film brug, at der er hårdt brug for helt mørke (hvilket der vil være, da man typisk ser film sent)? |
||
![]() |
||
MDusen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-August-2011 Sted: Lyngby, DK Status: Offline Point: 109 |
|
Alternativt kunne lærredet monteres umiddelbart foran tv'et hvor der burde være plads til et ~110" lærredet og hvor man samtidig kan komme op af trappen.
Pga den korte afatand (~3m) mellem linse og lærred er udvalget af projektorer dog begrænset fx benq w1070 eller tilsvarende hvis du vil op i 110".....jeg har selv w1070 og synes det er en fin og billig start til at teste om man er til hjemmebio eller bare stort TV. Jeg er solgt da 120" giver en anden oplevelse end 50"......køb evt. Brugt og eksperimenter lidt inden du går "all in". |
||
![]() |
||
|
Det er faktisk også en løsning, som jeg har overvejet. Et 100"-110" lærred lige over "hegnet" og så motorized. Er dog bange for, at det ikke giver samme fede effekt og samtidig i forhold til indretning af rummet, vil det være bedre at udnytte den gode dybde. Fremfor at have et lærred hængende "midt i rummet". Tak for feedback dog, jeg vil overveje om man skal starte sådan ud - selvom jeg meget er til tanken omkring at købe ordentligt ind fra start fremfor konstant at skulle opgradere :-)
|
||
![]() |
||
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1320 |
|
Jeg tror at du fåt et problem med at få lyd og billede til at hænge sammen, hvis dine højtalere står ca. 40% tættere på dine siddepladser end lærredet hænger. Men du lyder lidt som en der har besluttet dig for hvordan du vil gøre, så hvorfor spørge om gode råd? Du har et lorterum at lave bio i. Folk giver dig råd til hvordan det kan gøres bedst muligt, men du ser kun dit eget løsningsfotslag.
|
||
![]() |
||
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
|
jeg ville godt nok helle ikke placere mini højtalere så langt foran mit lærred, det må da give en fuldstændig forkert effekt, ikke mindst visuelt. jeg ville helt klart sætte højttalere og lærred i plan med hinanden som et minimum. og hvis du vil gøre det ordentlig fra starten vil jeg absolut ikke mene at du tænker i de rigtige baner som du har stillet det op. helt enig med dr gonzo. det er et meget problematisk rum du har dig.
|
||
![]() |
||
|
Faktisk også et problem jeg var begyndt at overveje, måske det er en håbløs opsætning. Hvad med et par tynde front højtalere+center højtaler på væggen ved siden af lærred så (eksempelvis højtalerne i dette sæt: http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2735)? Jeg har bestemt ikke besluttet mig, og jeg beklager, hvis jeg virker fastlåst på mit eget løsningsforslag. Det er super fedt med noget feedback, og jeg kommer blot med mine "argumenter" for løsningen, jeg har skitseret. Det kan sagtens være, at det er en tåbelig måde at gøre det på, men så er det jo netop godt med en diskussion herinde.
Mange tak for svar, det lyder godt nok til (og også på flere guides jeg har kigget på nu), at højtalere samt lærred skal være i samme plan. Jeg må i tænkeboks.
Redigeret af JKNN - 17-Februar-2015 kl. 21:49 |
||
![]() |
||
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
|
nu kender jeg ikke lige de højttalere du linker til, men ud fra størrelsen og vægt vil jeg våge at påstå at det nok ikke vil leve op til din krav om at gøre den ordentlig første gang:( desværre. tror bestemt heller ikke på at de kan spille dine ca 20 m2 op.
har du mulighed for at ommøblere i lejligheden? her tænker jeg om sofaen kan stå i den ende hvor der er wc? på den måde kunne du sætte et rulle lærred op ved dine vinduer hvor sofaen står nu, og så få lærred og højttalere i et plan:) samtidig skal du selvfølgelig have noget ordentlig lys afskærmning til vinduerne da lyset ellers vil kunne "baglyse" dit lærred og du vil dermed miste billed kvalitet eller opleve kasteskygger fra karme osv. er dette heller ikke en mulighed ser jeg kun en mulighed og det er simpelthen at køre et lærred ned foran din trappe op/nedgang. eller simpelthen smide en gipsvæg op der hvor du har rækværket til trappen. bor selv i lejlighed, og jeg har fået lov til lidt af hvert her, bare spørg, det værste er et nej:)
|
||
![]() |
||
BowieCool ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Januar-2007 Status: Offline Point: 1134 |
|
Hvis du er fast besluttet på en projektorløsning i det rum, vil jeg klart sætte lærredet op på den væg, som sofaen står op ad.
|
||
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310 |
||
![]() |
||
|
Sofaen kan ikke stå anderledes, da den enten vil gå hen foran wc-dør eller foran trappeopgangen. Dog tror jeg, at jeg alligevel vil arbejde videre med løsningen, hvor lærred skal hænge over "hegnet" og så med et 100" motorized lærred. Dette giver en afstand til skærm på ca. 3 meter. Jeg er ikke helt med på, hvorfor udvalget af projektorer bliver mindre ved fx at kræve 100" billede fra 3,5 meter (bagvæg til lærred)? Opdaterer lige det første indlæg i forhold til den nye opstilling osv.
|
||
![]() |
||
Hyl.dk ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 353 |
|
Valget bliver mindre ja, men BenQ W1070, W1300 og W1400 skulle kunne klare opgaven
|
||
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60 * Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp) * Front - XTZ 99.36 MK1 * Center - XTZ 99.25 MK1 * Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul) |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |