recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til hjemmenetværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til hjemmenetværk

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til hjemmenetværk
    Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 21:02
I forbindelse med at vi er i gang med at renovere et gammelt hus, har jeg indkøbt en masse netkabel og nogle vægdåser til at få sat et kablet hjemmenetværk op.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.

Det drejer sig om et hus med kælder, stueetage og 1. sal. Hele 1. salen er blevet revet ned og skal bygges nyt op, hvorfor jeg her let vil kunne sætte en vægdåse med 2 udgange i hvert af de 3 nye værelser der skal bygges. Derudover vil jeg gerne have en vægdåse med 2 udgange nede i stuen på stueetagen - altså i alt 8 udgange og vel derfor 8 kabler.

Spørgsmålet er så, hvor jeg skal placerer switchen/routeren?

Der er ikke noget internet i huset nu, men umiddelbart vil det være lettest at få et telefonkabel eller et evt. fiberkabel til at komme ind nede i kælderen, så på en eller anden måde skal der jo forbindelse fra kælderen og til switchen/routeren.

Jeg har selv overvejet 2 muligheder, men er lidt i tvivl ved begge.

Mulighed 1
Switch/Router helt oppe på loftet over 1. salen - et enkelt kabel fra switchen/routeren ned til internettet i kælderen. Evt. bare en switch på loftet, og en router nede ved internetindgangen i kælderen.

Fordele
- Det vil være let at få forbindelse fra de 3 vægdåser på 1. sal til switchen, og også nogenlunde lige til fra vægdåsen i stuen.

Ulemper
- Må man overhovedet have en switch stående tændt helt oppe på loftet?
- Hvad hvis der skal wireless på også - vil det interfererer med min TV-antenne, der også ligger på loftet?


Mulighed 2
Switch/Router nede i kælderen ved internetindgangen - kabler herfra op til alle vægdåser.

Fordele
- Jeg kan lettere komme til udstyret.
- Udstyret vil stå indenfor, og ikke på loftet.

Ulemper

- Der skal trækkes 8 kabler fra kælderen og op. 2 til stueetagen, og 6 til 1.sal. Kan man overhovedet trække 8 kabler i et elektrikerrør?


Er der evt. andre oplagte muligheder jeg helt har overset?

På forhånd tak for eventuelle forslag og hjælp :-)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 10:09
Jeg vil helt klart gå efter løsning 2. Den skriger nærmest til himlen.
Løsningen på din bekymring med antal af kabler, det kunne være at placere en ekstra switch på loftet. Men pas på varmen.. Ikke fordi du ikke må, men en switch i sig selv kan godt blive varm. De fleste mere proff switche har blæsere i (og de larmer ad helveds til).
Så skal du blot have 1 kabel fra kælder til loft, og evt. de 2 til stuen, du nævner.
Har du problemer med elektrikerrør og antal kabler, så træk flere rør eller overvej kanaler istedet. Det giver en betydelig bedre fleksibiliet, da du altid kan udvide senere.
 
Hvis du kun trækker 1 kabel fra kælder til loft, så gør det med en virkelig god kvalitet kabel. Det er kedelige penge at spare, for senere at se, at det ikke var godtnok til eksempelvis at drive et ordentligt gigabit netværk.
 
Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 12:08
Tak for hjælpen.

En ting jeg glemte var - hvis jeg laver løsningen med alle 8 kabler ned til kælderen, vil jeg så ikke også kunne f.eks. vælge at føre fastnet telefon op igennem de kabler jeg selv ønsker? Hvis jeg f.eks. gerne vil have både internet og fastnet telefon i soveværelset, så er det vel bare at koble et kabel fra vægdåsen i soveværelset til routeren, og føre telefon signal igennem det andet kabel til soveværelset?

Med metode 1 er jeg vel bundet til at der kun kan føres data trafik igennem kablerne, da de alle går igennem en switch?

Eller tager jeg helt fejl her? :-)

Er der overhovedet ingen problemer forbundet med elektronik på loftet? Jeg tænker fugtighed, brandfare osv.?
Til top
Lyni Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2007
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 16:49

Citér En ting jeg glemte var - hvis jeg laver løsningen med alle 8 kabler ned til kælderen, vil jeg så ikke også kunne f.eks. vælge at føre fastnet telefon op igennem de kabler jeg selv ønsker? Hvis jeg f.eks. gerne vil have både internet og fastnet telefon i soveværelset, så er det vel bare at koble et kabel fra vægdåsen i soveværelset til routeren, og føre telefon signal igennem det andet kabel til soveværelset?

Jo, det kan du godt, almindelig telefon skal kun have 2 leder. Så om du bruger kabel med 2 leder eller netværks kabel er lige meget, men netværks kabel er at foretrække, man ved jo ikke hvad fremtiden bringer.

Citér Er der overhovedet ingen problemer forbundet med elektronik på loftet? Jeg tænker fugtighed, brandfare osv.?

Jeg tror ikke du skal være bange for brandfare, nærmere at det er elektronikken der står af pga fugt.

En idé vil være at bygge en kasse af træ, men luft huller, så kan elektronikken ånde.

Til top
Dragelund Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-November-2009
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 19:45
glem alt om at smide switch og/eller router på loftet.
På en god (læs almindelig) sommerdag bliver der 60-70 grader på loftet, og så er det bye-bye switch.
/Per
Til top
Darknezs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2006
Sted: Viborg, Denmark
Status: Offline
Point: 332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 06:17
jeg har da en switch på loftet, og der har den været i 5-6 år, uden problemer.
Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Status: Offline
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 09:00
I forbindelse med renovering etablerede jeg et krydsfelt for telefoni og netværk på loftet; det er vel 6 år siden.
ADSL modem, switch og strømskinne er monteret på en plade som er skruet op på et spær. Skruede en lille plade på som "tag" så det kunne tage evt støv.
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 10:35
Jeg mener, at du kan nøjes med at trække 4 kabler á 8 par (mod de normale 4 par) til de 4 dobbeltstik. Det giver færre kabler, men sikkert også lidt tykkere kabler.

Til en privat installation mener jeg at du kan bruge både kælder og loft.

Vælg det som vil passer dig bedst i øvrigt, også fremover, og foretag det nødvendige med mindre det er alt for besværligt.
Også hvis det betyder at du skal bruge lidt flere kræfter fra begyndelsen, ved eksempelvis at trække elektrikerrør fra kælder til loft aht. telefon/fiber.

Har du antenneforstærker på loftet ? Så kunne du jo placere en trådløs afbryder, så du kan slukke for switch og forstærker samtidig. Nok vigtigere for nogle år siden, da udstyret brugte mere strøm.

/B



Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu