|
Hjælp til HTPC byggeprojekt |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
findes der ikke andre bundkort med den løsning? For ja det smart at kunne bruge en bærbar strømforsyning. |
||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
||
![]() |
||
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
|
Jo der gør chipsæt med H67 og den nye H77 understøtter også mini itx størrelsen men ulempen er du skal ud og investere extra i en picopsu som reelt sidder indbygget på dh61ag boardet. Til gengæld får du lidt mere up to date teknologier, men om det er overkill til en htpc er en anden diskussion :). også hvis du er lidt mere hardcore en Z77 Redigeret af Bygone - 03-August-2012 kl. 17:38 |
||
![]() |
||
gigabyte ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 543 |
|
eller nøjes med sata2. USB3 er der på DH61AG, leveret af en Renesas/NEC controller (den kan der dog ikke bootes fra)
Gigabyte
|
||
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
|
||
![]() |
||
-claus- ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Januar-2006 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 1351 |
|
Shuttle xh61 Er et kabinet med strømforsyning kabler og h61 bundkort.
|
||
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio |
||
![]() |
||
freakojac ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 20-Januar-2011 Status: Offline Point: 11 |
|
Hej igen
Nu har jeg kigget lidt rundt omkring og fundet noget tror kan bruges Kan jeg få lidt kommentarer til nedenstående setup? - Og er der noget jeg har glemt..?? Bundkort (Pris 719,-) ASUS P8H77-I - Bundkort - mini ITX - USB 3.0 CPU (Pris 1.047,-) Intel Core i3 3225 / 3.3 GHz Ram (Pris 334,-) Kingston - 8GB DDR3 1600MHz (2x4) HyperX SSD HDD (Pris 562,-) Samsung 830 Series MZ-7PC064B - Solid State Drive - 64 GB Kabinet (Pris 1.099) Streacom FC8 No PSU Silver mITX Jeg er lidt usikker i forhold til strømforsyning og kabler..... Jeg har bevist fravalgt et optisk drev i førsteomgang, men man kan jo altid opgradere :-) På forhånd tak.
Redigeret af freakojac - 18-September-2012 kl. 12:28 |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Strømforsyningen kan jeg godt forstå du er usikker på, for du er nødt til at have en pico strømforsyning til. Den kan du også få i streamcom mærket. Du kan ikke få andre strømforsyninger ind i det kabinet. Men du kan derimod vælge et bundkort med strømforsyning på. Intel laver et DH61ag (ældre) og et nyere som hedder noget med DH77bg eller noget i den stil. Begge bundkort skal have en strømforsyning ligesom til en bærbar computer. Ellers er det et okay valg, hvor det eneste jeg umiddelbart falder over er, at du har valgt 8GB ram. Det er noget i overkill til en htpc. Omvendt er det begrænset hvad det koster. Men lidt har vel altid ret. |
||
![]() |
||
freakojac ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 20-Januar-2011 Status: Offline Point: 11 |
|
Er det sådan en drønnert her jeg skal ha' fat i...??
PSU (Pris 719,-) Streacom ST-150P - 150W Fanless DC-DC Adapter Nu til et dumt spørgsmål. Der står den er til atx, men kan bruges til mini itx - Skal der nogen form for ekstra adaptor til..??
|
||
![]() |
||
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
|
Lige et par kommentarer:
det asus board har strømstikket placeret så du i bruge med picopsu ikke kan bruge ophænget til en 3½" hdd, det kan jeg også godt se du ikke planlægger bare du er klar over det :).
kabinettet er kommet i en ny rev. f8c evo ... som er forbedret på et par af områderne!!! især på knappen til slotin drevet og cpu køleren.
|
||
![]() |
||
|
Der skal ingen adapter til den...den plugger du direkte ned i bundkortet.
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Præcis! Og som Bygone siger, ingen adaptor. Btw. Jeg fik mit Streacom FC8 Evo kabinet i går. Hvis jeg når det her een af de nærmeste aftenerne, så skal jeg fortælle dig, hvordan det er at arbejde med. Umiddelbart bliver nok det mest "morsomt" at montere den passive køler og heatpibeséne, men ellers ser det ud som om, at det er til at have med at gøre. Redigeret af Kandersen - 18-September-2012 kl. 13:41 |
||
![]() |
||
|
Hvis jeg nu skulle få lyst til at montere en 3,5", hvad ville så være et bedre alternativ til bundkort?
@Kandersen: Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer med kabinettet.
|
||
![]() |
||
|
Okay, fik samlet det
Streacom F8 Evo kabinet i går.
Inden jeg begynder at fortælle for meget, så vil jeg godt lige understrege, at det er mit første møde med passiv køling med heatpibes. Og jeg har været meget i tvivl om, hvorvidt man skal bruge kølepasta til heatpibeséne eller ej. Det er ikke helt til at blive klog på, selvom jeg umiddelbart ville mene, det giver mening at bruge det. Jeg valgte at gøre det delvist. Men det kommer jeg til. Selve kabinettet er uhyre simpelt at arbejde med. Der er som sådan ingen ben i at skille det ad og samle det igen. Der er tænkt over de forskellige ting med eksempelvis toppladen til drev. Og i forhold til mit Streacom F1C, så er der oceaner af plads i dette 8ér. Som jeg skrev i går, så blev det morsommeste netop heatpibesene. Den del var jeg bestemt ikke tilfreds med, må jeg erkende. De to rør der sidder tættes på fronten, de er simpelthen ikke bukket korrekt, eller så er det fordi CPUén sidder lige 0.5cm længere fremme på DH61ag bundkortet end på andre kort. Faktum er, at jeg ikke kunne få de to rør til at ligge korrekt i klodsen som skrues ind i siden på kabinettet for at holde rørene på plads. Når kølehovedet er på plads over selve CPUén, så er bukket på røret så tæt på klodsen, så man ikke kan skrue det samme. Det er IKKE godt, for det giver under ingen omstændigheder en god varmeafledning. De to andre rør, de passer sådan set perfekt, men igen fik jeg den opfattelse, at det virker som om CPUén er placeret forkert i forhold til der hvor disse rør skal sidde, for der er mærkbar meget plads til disse rør. Det er bare til den "rigtige" side. Pga. rørenes placering gav det også problemer med CPU kølehovedet. Så jeg måtte igang med at finde kompromiser. Dvs. hive lidt hist og pist og få det hele til at passe bedst muligt. Jeg fokuserede på kølehovedet, i og med at det sådan set var det vigtigste, og der jeg havde færreste muligheder for at gøre noget. Så med møje og besvær på kølehovedet med rørene på plads. Og så måtte jeg ellers døje med de to omtalte rør, og få dem til at passe bedst muligt i klodsen. Det gik kun nogenlunde godt, i og med klodsen ikke er skruet helt i bund i den ene ende. Og DET er ikke optimalt. Måden CPU kølehovedet skal monteres på, synes jeg kunne være bedre. Selvfølgelig blev det besværliggjort af balladen med de to rør, men selve monteringen synes jeg ikke er helt smart. Og deres vejledning er så elendig, så den er ikke brugbar mht. hvor de låseskiver helt præcist skal sidde. Jeg valgte at udelade dem. Næste problem kom faktisk da jeg var lige ved at koge over af frustration over de rør og resultatet af det. Det hele var samlet og klar til test, alt skruet sammen, kabler og strøm på, tryk på knappen og absolut nada skete. Bundkortet har en diode der lyser når der er strøm på, og det virkede fint. Der kom også lys i ethernet porten. Så bundkortet fik altså strøm, så der måtte være noget galt med tændingen. Åbne lortet igen, af med toppladen og holderen til drev, tjekke powerknappen´s tilslutning til headeren på bundkortet. Den sad korrekt.. Mystisk, så burde det jo virke. Så jeg rodede med den powerknap, som skulle være en ny "softtouch" knap. Nu er jeg jo en gammel rotte i det her fag, så jeg vidste, at hvis powerknappen ikke virkede, så kan man da bare kortslutte de to pins den sidder i på bundkortet. Og dertil kan man bruge dioden. Og ganske rigtigt, med strøm på dyret og dioden i power pinséns, så startede den som den skulle. Ergo, powerknappen er defekt. Det var bestemt ikke en god oplevelse - Selvom man kan argumentere for, at sådan noget kan ske og uheld, så var det bestemt ikke hvad jeg havde brug for på det tidspunkt efter min slåskamp med heatpibeséne. Nå, men jeg havde sådan set ikke i sinde at opgive her, for ved siden af stod mit F1C kabinet jo og var tomt. Og Streacom er hverken værre eller bedre end andre, så de har genbrugt præcis samme størrelse knap og print i F8éren som i F1éren. F1éren er bare en "klik" knap. Så ud med powerknappen og print fra F1éren og i F8éren med den istedet. Samle det hele, endnu engang, i med kablerne. Og så kørte det ellers som det skulle. Mht. kølepasta, så var jeg som sagt i tvivl. Jeg valgte at fylde kølehovedets riller til rørene op med pasta, men klodserne i siden af kabinettet, de fik ikke pasta. Det er muligt jeg vælger at gøre det alligevel senere, for da jeg kørte en stress test på CPUén, der toppede den ved 80 grader. Idle ligger omkring 35grader. Og ved normal brug ca. 45grader. Jeg er kun delvist tilfreds med top temperaturen. Den er ikke kritisk, men den er tæt på. En evt. løsning kunne være at montere en blæser i kabinettet. Det er bygget til det, og denne blæser kan i realiteten sættes til først at starte ved en given temperatur. Det er set før, at passivt kølet computere netop har behov for sådan en løsning i meget varme situationer. (En stress test af CPU ER en ekstrem unormal situation, og meget langt fra normal brug). Så pt. er det ikke rigtig noget jeg bryder min hjerne med. Jeg ville langt hellere forsøge, om jeg kan få en optimal varmeafledning på den ene klods som nager mig, evt. ved at vride de to rør endnu mere, og så fylde klodserne fuldstændigt op med kølepasta. Det er det jeg nåede i går. En simpel operation som burde kunne gøres på max. 1 time, tog temmelig meget længere. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |