recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til HTPC byggeprojekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til HTPC byggeprojekt

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 12:00
Her er et billede fra en anden som også har samlet det. For at give en ide om, hvilke problemer jeg havde, så er det den klods i højre side, hvor bukket på rørene simpelthen er for tæt på klodsen. 
Rørene er trykket flade i det stykke der skal ind under klodsen, men i mit tilfælde er det som om, at rørene ikke er trykket flade tæt nok på bukket, så den runde del af røret kommer ind under klodsen, og så kan klodsen ikke skrues ordentligt på/tæt til kabinettet, og derfor ikke afleder varmen godt nok.

Hvis man forestiller sig at CPUén på mit DH61AG bundkort sidder lige 0,5cm mere til højre end på billedet herunder, så kan man også fornemme, at rørene skal 0,5cm længere mod højre. Og det er så det problem jeg røg ind i. 0,5cm er altså meget, selvom det ikke syner af meget på billedet herunder, hvor der ser ud til at være meget plads.

Ved nærmere eftertanke, så KAN det være jeg kan løse det ved simpelthen at tvinge de to omtalte rør i højre klods mod venstre nærmest med vold, og så spænde det hele sammen mens jeg holder dem. Det kræver blot man er blæksprutte med mindst 4 hænder, for jeg skal også havde dem i venstre klods presset så langt mod venstre som muligt, så der bliver plads til at presse rørene til højre. Det er muligt det er sådan man gør disse ting. Det er som sagt mit første møde med heatpibes. Og det er muligt jeg ganske enkelt bare ikke er hård nok ved dem.

Glemte lige link til der hvor billedet kommer fra:

Redigeret af Kandersen - 19-September-2012 kl. 12:03
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 22:19
Angående dit varmeissue, så tjek lige chipsæt kølerioppen på dh61ag bundkortet mens maskinen kører for på mit dh67cf der blev så sindsvag varm at det var den der drev temp op i kabinettet pga den ikke kunne slippe af med varmen.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2012 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

Angående dit varmeissue, så tjek lige chipsæt kølerioppen på dh61ag bundkortet mens maskinen kører for på mit dh67cf der blev så sindsvag varm at det var den der drev temp op i kabinettet pga den ikke kunne slippe af med varmen.

Umiddelbart tror jeg ikke der er noget galt med den køling.. Se videre i næste indlæg.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2012 kl. 12:32
Fik rodet med min htpc igen i går aftes, og denne gang tog jeg lidt hårdere fat i forbindelse med de heatpibes.

Som i kan se på billedet, så sidder de altså MEGET skrå nu, og langt mere end det tidligere billede jeg sendte i går fra en anden selvbygger, med et andet bundkort. Og jeg er slet ikke i tvivl mere. Det er faktisk meget tydeligt at se, at CPUén på DH61AG bundkortet sidder væsentligt mere til højre (på billedet) end på det andet billede jeg sendte, som er et H77 bundkort. 

Anyway, jeg fik de heatpibes på plads, og de overlevede da også min hårde behandling. Og efter at have samlet det hele (inkl. kølepasta over alt denne gang), så kørte jeg lidt test på maskine med IntelBurnTest 2.54 i henholdsvis Standard og High.
Ved Standard toppede CPUén ved 68 grader.
Ved High toppede CPUén ved 74 grader.

Det er igen ekstremtest af CPU der laves, og derfor meget langt fra normal brug. Men det er et helt andet og klart mere funktionelt billede, end jeg så i forgårs. Og langt mere tilfredsstillende.

Ved normal brug ligger temperaturen på CPUén ved ca. 42 grader, og idle er nede på 32 grader.
Bundkort/chipsættet følger stort set CPUéns temperatur.

Jeg kontaktede også Streacom i går for at informere dem omkring mine problemer. De ville meget gerne se nogle billeder af det. Så det får de om lidt.
Mht. powerswitchen, så sender de mig en ny.

Så pt. er jeg rimelig tilfreds med resultatet. Godt nok ser det ikke kønt ud med de heatpibes. Men hvis de ellers bliver hvor de er, så skal det nok blive godt.

Det sidste jeg mangler, det er at få monteret den Inteset IR modtager til Intels CIR. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvordan den skal sidde. Så lige nu får den lov at ligge i posen til bedre tider.

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2012 kl. 14:36
ser da lækkert ud, og ja de test results er yderst tilfredsstillende.

angående heatpipes så kunne en lille rørtang eller hvad de nu hedder anvendes til at buk dem forsvarligt...men kan godt se med 4 rør bliver det tight. Sjovt nok så minder resultaterne af varmetesten meget min hvor den gamle cpu køler kun har 2 rør og et lidt andet design.

men topnice ser det ud.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 13:58
Det funger da også, må jeg siges. Så på den led er jeg da tilfreds. Men synsmæssigt må jeg erkende, at jeg havde ikke forventet at rørene skulle skråne så meget. Det ser underligt ud. Omvendt var det nok mest ud fra den betragtning, at CPUérne er placeret samme sted på samme formfactor af bundkort. Det kan man så konkludere, at det er de bestemt ikke. Og det er så noget man skal forsøge tage højde for, når man roder med heatpibes, da de oftest har en fast placering.

Btw. Det er en i3 2120 3.3GHz CPU jeg bruger.

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 20:40
Jeg har så en I5 2405 i min, men tallene er næsten ens på graderne :).

tror min cpu ligger omkring de 45 grader i drift med alle 4 cpu kerner kørende, og omkring de 30-34 i idle.

i starten led min af et enormt varmeproblem pga de skide nordbro kølerip, så jeg måtte ty til en kabinetsblæser i mit. En 40x40mm ultra lownoise.

Redigeret af Bygone - 21-September-2012 kl. 20:44
Til top
Wonderl@nd Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wonderl@nd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 21:53
Nu er det vel ikke sådan at du skulle bruge rørene i venstre side i højre side og omvendt ?
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu