recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til HTPC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Basse.H Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-November-2011
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basse.H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til HTPC
    Sendt: 18-Oktober-2012 kl. 16:24
Hej, jeg er igang med at samle mig en HTPC, som skal køre ren XBMCbuntu.
Den skal bl.a. bruges til at se 1080p .mkv filer og afspille flac musik filer. 

Jeg har fundet frem til følgende dele:

CPU: Intel Celeron G540
BUNDKORT: ASUS P8H61-MX USB3
GFX: Radeon HD 6570 (passivt kølet)
RAM: 8gb Kingston 1600 MHZ DDR3
SSD: OCZ Agility 3 SSD - 60GB
PSU: Bliver nok en PicoPSU
Kabinet: Ved ikke?

Hvad synes i om sammensætningen og er der nogle ting i ville ændre?
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-September-2011
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2012 kl. 16:40
Ville nok droppe dedikteret GFX og hoppe på en i3 processor, så spare du på hardware dele. Min holdning er at dedikeret gfx ofte er overflødigt i HTPC setup, da nyere processorer fint kan afspille 1080p. En samlet løsning som ADM køre med deres små Fusion systemer virker også fint, tjek eventuelt link i min signatur.

Redigeret af Psymon - 18-Oktober-2012 kl. 16:41
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2012 kl. 10:10
Faktisk har jeg læst om flere på nettet der bruger G540 til deres htpc'er, og den skulle spille 1080p uden problemer....
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2012 kl. 10:32
G530 Kan køre 1080P uden problemer, så skal G540 sgu også kunne.
Også med den indbyggede GPU, dog ikke 3D, "kun 2D" og kun 1 stream ad gangen (ingen blueray PIP)

Istedet for det ASUS bundkort du har valgt, kan jeg KRAFTIGT anbefale Intels DH61AG bundkort http://www.edbpriser.dk/bundkort/intel-desktop-board-dh61ag-en-gros-id-5090898.aspx?q=dh61ag 
Det tror jeg er en billigere, og bedre løsning Intek DH61AG er med INBYGGET psu. Du skal bare bruge en 19V laptop brick. En 90W HP eller Dell er rigeligt med en G530 eller lign 35-45W CPU. Jeg købte mine på Ebay til 13USD, har en extra til salg for 200,- pp.

Ellers kan en PENTIUM G645T http://www.edbpriser.dk/processor/pentium-g645t-3-mb-oem-bakke-id-6957408.aspx godt anbefales, er pengene til det vil en i3 ivy bridge være det helt rigtige (3D blueray understøttelse) http://www.edbpriser.dk/processor/core-i3-i3-3220t-3-mb-oem-bakke-id-6957411.aspx

Og glem AMD'erne, til HTPC er power effektivtet for vigtigt til at gå på AMD's PCU'er.

Mvh Gigabyte

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Basse.H Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basse.H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2012 kl. 01:30
Hej, mange tak for respons, super fedt!

Jeg har bestilt alle dele. Det blev til følgende:

Cpu: Intel i3 3225
Bundkort: Asus p8z77-m
Ram: Kingston 8gb 1600 mhz DDR3
Kabinet: Grandia SST-GD05B
Ssd: Samsung 830 64gb
PSU: seasonic g-360

Har dog yderligere et spørgsmål. Lige nu har jeg en Squeezebox Touch til at afspille mine flac filer. Den skal sælges og HTPC'en skal klare denne opgave for fremtiden.

Jeg skal så have et lydkort der matcher saueezeboxen i lydkvalitet. Jeg har kigget på følgende:
http://www.proshop.dk/Lydkort/ASUS-Xonar-Essence-STX-2152506.html
Vil dette lydkort kunne matche Squeezebox touchen i lydkvalitet?

Der bliver spillet på et par AVI 9.1T

På forhånd tak for hjælpen
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-September-2011
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2012 kl. 09:42
Hvis du trækker HDMI fra HTPC til forstærker, og sørger for at din afspiller (f.eks. XBMC) køre med passthrough, så har du ikke brug for ekstra lydkort. Så er det forstærkerens DAC der klare det. 

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2012 kl. 14:25
What he Said + hvis du har en smartphone/tablet/iPod Touch, så kan du afspille musik uden at tænde tv'et. Den officielle XBMC remote har nemlig en fin oversigt over alle dine mediefiler, både film/serier, billeder og musik.
Til top
Basse.H Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basse.H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2012 kl. 18:05
Hej, forbindelsen mellem htpc og forstærker bliver toslink. Det er den eneste tilslutningsmulighed der er bag på mine aktive højtalere.

Jeg ved godt at der ikke skulle være noget tab af information ved brug af toslink, men jeg tænker på om der vil være stor forskel på jitter mellem bundkortets integreret lydkort (Realtek ALC887) og Asus essense stx?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2012 kl. 18:18
Tror ikke det har noget at sige ved digital overførsel. Det er ved analogt, man bør have et dedikeret lydkort. Og der ville jeg nok gå efter et USB lydkort.
Til top
Dami4200 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Februar-2011
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dami4200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2013 kl. 15:43
Ved godt at det er en gammel tråd.

Er det muligt at tilslutte mit DH61AG budkort til min forstærker digitalt? 

Jeg har ikke finde nogle digitale lydudgange på bundkortet, men ifølge Intel burde kortet have 7.1 lydudgang.  
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2013 kl. 16:47
Med 7.1menes der når du kører via hdmi fra bundkortet af.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Dami4200 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Februar-2011
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dami4200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2013 kl. 16:53
Okay.. 
Jeg har fundet frem til at min reciever (Pioneer VSX-921) understøttet HDMI standby pass-through.. 
Det vil løse mit problem, da jeg gerne vil nøjes med at tænde kun min reciever når jeg ser film fra HTPC'en.. 
Når jeg ser tv via HTPC'en, så vil jeg nøjes med tv's højtalere. 

Jeg kan dog pt. ikke få standby pass-through til at virke på min Pioneer VSX-921
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu