recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til indkøb af mit første surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til indkøb af mit første surround

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Shalmon Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-Februar-2008
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til indkøb af mit første surround
    Sendt: 28-Februar-2008 kl. 14:47
Hej alle sammen.

Jeg har fået anbefalet det her forum mht. spørgsmål omkring surround mm. så jeg håber i kan leve op til det

Jeg står i den situation at jeg har investeret i et 40" Samsung M8 samt en PS3, så jeg kan få set nogle film og spillet nogle spil i HD-kvalitet.

Men jeg synes så at lyden halter en hel del efter det visuelle så jeg tænkte at jeg nok også skulle investere i et surround-sæt. Her kommer problemet så. Jeg aner _intet_ om hvad jeg skal kigge efter på nogen måde. Hell, jeg aner knapt nok hvad en receiver skal bruges til. Så jeg er ca. derude hvor jeg overhovedet ikke kan bunde.

Håber i kan hjælpe mig med at få lidt styr på hvordan jeg finder et godt surround sæt der passer til mit behov.

P.S. Rummet det skal bruges i er mellem 9-12 km2, hvis det har nogen betydning.

Til top
staack Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-August-2007
Sted: Denmark
Point: 707
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2008 kl. 16:06
Nu er jeg også rimelig nybegynder inde for det her element, men jeg har dog været så lang tid på siden at jeg ved at de mere kyndige herinde, ikke siger gode ting om såkalde "færdigesæt" man kan få for 3000-4000kr i den lokale hardware pusher.... så hvis det var sådan noget du havde i tankerne, får du nok ikke mange anbefalinger herinde fra

Men jeg tror det ville være smart at skrive hvor mange penge du har til rådighed.
Til top
Christian H Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Juni-2006
Sted: Sydjylland
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2008 kl. 16:25

Hvis det skal være et samlet sæt, så ville det da være en mulighed at kigge efter nogle af Samsungs egne sæt. De matcher i hvert fald din skærm.

Et eksempel kunne være TXQ120, som så vidt jeg ved, slet ikke skulle være så ringe.

Det kan købes til lidt under 7.000

Det diskuteres lidt her.

Til top
Shalmon Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2008 kl. 10:18
Tak for svarene begge to.

Staack: Ja, det var også det indtryk jeg fik efter at læse lidt rundt herinde hehe :) Ang. penge til rådighed ved jeg ikke hvad prisen er for et godt surround system men mit umiddelbare indtryk er 7-11000 kr, er det nogenlunde fornuftigt at regne med?

Christian H: Ja det ser lækkert ud og det lyder også som om det er et fornuftigt køb, men tror du ikke det ser meget voldsomt ud i et værelse så lille som mit? Og der er ikke plads til at baghøjtalerne kan stå bagved min sofa, så vil det ikke ødelægge lyden?

edit: Når jeg engang får købt et surround anlæg, skal lyden fra min xbox360 og PS3 så køres igennem receiveren eller hvordan fungerer det? Og hvis den skal, hvordan gør man det?

Redigeret af Shalmon - 29-Februar-2008 kl. 10:20
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Point: 2590
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2008 kl. 10:43

Hejsa!

Hvis du f.eks. køber en Onkyo 605/705, kan du køre hhv. 2/3 stk HDMI og diverse andre tilslutninger (component osv) ind i receiveren og BARE ET HDMI til skærmen.

Du skifter således mellem de forskellige input på receiveren og får automatisk HD-lyden!! Det er bare lækkert! Prøv at lave en hifipriser.dk søgning på Onkyo Surround Receivere. De kan absolut anbefales.

Nu ved jeg af gode grunde ikke hvad du har i højtaler afdelingen, men du kan nok bruge noget af det du har til enten Main eller Bag højtaler og derved spare lidt! Du kan så, når pengepungen er til, det opgradere dine højtalere...  En god receiver et helt afgørende for et godt resultat... Jeg forstår ikke hvordan jeg har kunnet leve uden et godt 5.1 set-up!!!

Redigeret af Pede8000 - 29-Februar-2008 kl. 10:43
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Shalmon Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2008 kl. 10:55
Hey Pede og tak for svaret -- jeg har ikke nogle eksterne højtalere, kun dem indbygget i fjernsynet, så jeg starter helt fra bunden. :)

Ville det kunne anbefales at starte med at købe en Onkyo receiver og et par højtalere og så opgradere senere?

Jeg overvejer lidt at købe en Onkyo 605 og så DALI Concept 6 -- er det fornuftigt eller er jeg helt gal på den?

edit: Ryger billedet så også igennem receiveren eller hvordan?

Redigeret af Shalmon - 29-Februar-2008 kl. 11:10
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2008 kl. 11:19

Onkyo 605 er en super receiver/forstærker!! Billedet sendes 100% korrekt igennem Onkyoen! Jeg har selv (som du kan se) Dali Concept-5.1 løsningen, og det lyder bare kanon!!!

Prøv evt at se her:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/dali _concept_6_hoejttalersystem.htm

så mangler du "bare" en sub.. Tro mig, den får du hurtigt lyst til at købe. Alle film har nemlig et specielt lydspor til subben og den giver en fantastik, biograf oplevelse! Den giver en super dybde i lydbilledet!!

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Shalmon Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2008 kl. 11:27
Så hvis jeg bestiller Onkyo 605 fra www.csmusiksysteme.de kommer jeg af med ca. 3600 kr for receiver (kan det anbefales at bestille fra en tysk side eller skal jeg holde mig væk fra det?) og så 6000 kr for Dali Concept 6 løsningen og så mangler jeg bare en sub? Jeg kan se hifiklubben anbefaler Dali Basis 100 som sub til højtalerne, som koster ca. 3000 kr -- er det et fornuftigt valg?

Hmm, så skal jeg bare spare 12000 kr op. :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2008 kl. 11:31

Hæ, hæ, prøv evt at tjekke hifiklubben medlems sider, det er ofte brugte højtaler systemer til salg. Hi4all.dk har også en fin køb/sælg i deres forum.

Basis 100 har jeg selv. Jeg er tilfreds! Der er nogen her på siden der sværger til HarboSound 10", se evt anmeldelse på forsiden eller tråden her på surround/hifi forum!

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1524&zoneid=1

3600 er bare billigt!!!! Den bliver du glad for!

Redigeret af Pede8000 - 29-Februar-2008 kl. 11:33

Til top
Shalmon Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2008 kl. 11:34
OK, mange tak for al hjælpen :)

Jeg kom lige til at tænke på en ting - baghøjtalerne skal vel stå bag ved min sofa? Hvad gør jeg hvis der ikke er plads til det?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2008 kl. 11:43

Oprindeligt skrevet af Shalmon Shalmon skrev:

OK, mange tak for al hjælpen :)

Jeg kom lige til at tænke på en ting - baghøjtalerne skal vel stå bag ved min sofa? Hvad gør jeg hvis der ikke er plads til det?

Baghøjtalerene er ikke ret store/ tunge, så de bør/ kan vægmonteres.. ca 120 cm over dit øre når du sidder i sofaen. Det giver et fremragende resultat og ser godt ud!

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2008 kl. 11:47
PPS: Jeg skulle hilse at sige at Call of Duty 4 er helt fantastik i surround.. Du kan faktisk høre når spillere sniger sig op bag dig med kniven trukket!! Det er faktisk lidt uhyggeligt!!

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu