recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til køb af brugt stereo-system (ca 4.500kr)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til køb af brugt stereo-system (ca 4.500kr)

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2013 kl. 13:52
Hej igen

Jeg har fundet følgende forstærkere:
NAD C320 (90W dynamisk v. 8ohm), 800kr
Thule iA60 (60W kont. v. 8ohm), 1400kr
Denon PMA-710AE (50W v. 8ohm), 1500kr
NAD C352 (115W dynamisk v. 8ohm, samt pre-out), 1500kr

Jeg er ret varm på den NAD C352, og tæt på at rykke på den. Den har masser af power og virker til at være et godt køb? Er der nogen der kan be- eller afkræfte min formodning?
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Marts-2011
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2013 kl. 13:05
Indrømmet, jeg har ikke den store erfaring med nogen af forstærkerne, men Thule iA60 får mange varme ord med på vejen - og ikke så mange negative som NAD. 

Jeg er enig i at man godt kan få god lyd ud af kompakt højttalere og kan godt anbefale at du tilføjer KEF til rækken af mærker du er på jagt efter. 
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2013 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af mkt mkt skrev:

Indrømmet, jeg har ikke den store erfaring med nogen af forstærkerne, men Thule iA60 får mange varme ord med på vejen - og ikke så mange negative som NAD. 

Jeg er enig i at man godt kan få god lyd ud af kompakt højttalere og kan godt anbefale at du tilføjer KEF til rækken af mærker du er på jagt efter. 

Tak for dit svar. Jeg var lidt skeptisk overfor Thule'n med betjeningen af den, men efter at have læst manualen lyder det meget fornuftigt og smart. Det der umiddelbart fik mig til at hælde mod NAD'en var at den havde masser af power, god lyd (hvad jeg har læst), og så skulle det efter sigende også være muligt at tilslutte en sub til den senere hen (jeg har ikke så meget forstand på hvordan man gør, men har læst det i et andet indlæg, hvor man gjorde brug af pre-out). Vil man også kunne tilslutte en sub på et senere tidspunkt med den Thule?
Jeg fandt manualen her (der er vist flere undermodeller, men jeg tror ikke de er så forskellige):
http://sidekick-audio.com/media/upload/file/IA60um.pdf
Og selve DBA-handlen her:
http://www.dba.dk/forstaerker-thule-ia60-60/id-90910768/
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Marts-2011
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2013 kl. 14:08
Den kraft du henviser til er dynamisk og ikke kontinuerlig. Det vil sige at den ved en enkelt eksplosion kan give fuld lyd på 115W, men kommer der flere eksplosioner i træk kan den ikke fortsætte i samme niveau. Den har dog opgivet kontinuerlig effekt på 80W, hvilket er mere end Thule, men igen er der stor forskel på hvordan W opgives fra producent til producent. Eks. kan 150W i en Onkyo være ca det samme som 80W i Harman/Kardon (et skud fra hoften basseret på en våd pegefinger i vinden - så hvis nogen ved bedre så ret mig endelig). 

Pre out bruges til at koble en ekstra effektforstærker på og ikke subwoofer. Subwoofer kan god tilsluttes Thule med en Y-splitter. Præcis hvordan er jeg usikker på, så der må nogle andre råde dig. 
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2013 kl. 17:07
Mht. lossless streaming vil 100 cd'er i lossless FLAC-format fylde omkring 40-50Gb - og rippet korrekt er det en eksakt kopi af CD'en - og vil potentielt kunne give lige så god lyd som CD'en - eller bedre endda, da du ikke er afhængig af laserens evne til at læse skiven. Jeg droppede min CD-afspiller tilbage i 2007 og skiftede til streaming i lossless format - har dog stadig alle CD'erne stående inde på kontoret, hvor jeg ind i mellem finder på at kigge lidt nærmere på dem :-)
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 23:11
Hej igen. Så skete der lidt.
Jeg var faktisk ret tændt på den Thule forstærker, men et par anmeldelser på nettet fortalte om at den var meget lidt neutral i de dybe toner, hvor den blev meget tung. Lidt skræmt af det valgte jeg den sikre løsning med den omtalte NAD C 352 som jeg fik til en god pris. Den står nu og pynter fint i mit TV-møbel.
I pladsen på hylden til forstærkeren havde jeg dog ikke medregnet de fødder som selve forstærkeren står på. For nuværende er der 4 cm luft til begge side, og så er der kun 2½cm luft opad til hylden ovenover. Møblet er åbent både for- og bagtil, med omtrent 10cm bagud til væggen. Er det et problem? Alternativt må den ryge ned på gulvet under møblet, selvom det jo ville være lidt ærgerligt.

Jeg var i dag ude i en butik og lytte til B&W DM685 og Dali Lektor 3. Jeg havde desværre glemt min egen musik-CD hjemme på bordet og var begrænset af en demo-cd i butikken. Mit indtryk af de to højtalere var godt (med min stærkt begrænsede viden), men dog forskelligt.
B&W leverede et godt dynamisk lydbillede med en god fyldig bund (måske en lille smule for meget, men også kun lidt), men virkede lidt komprimeret og lukket i diskanten.
Dali'en var dejlig åben og "klart" defineret i diskanten, men manglede tydeligvis noget bund sammenlignet med B&W. Men man kan vel ikke få det bedste fra det hele i den prisklasse går jeg ud fra. Konklusionen var at jeg måtte komme forbi butikken igen med noget af mit eget musik for at høre på hvilke højtalere det gør sig bedst.

Jeg har selvfølgelig stadig de anbefalede XTZ, DLS r60 og KEF højtalere i baghovedet. Specielt DLS r60 lyder spændende. Er der nogen der kan komme med nogle ord på hvad jeg kan forvente af disse højtalere sammenlignet med de B&W DM685 som Dali Lektor 3 jeg har beskrevet ovenfor?

Jeg har besluttet mig for at skubbe køb af cd-afspiller lidt i baggrunden, og stedet fokusere på at få købt mig en DacMagic 100 og rippe mine CD'er over i FLAC. Så vil jeg tilslutte min synology NAS via USB og mit TV via optisk. Og hvis jeg skulle komme til at savne en CD-afspiller eller falde over et godt tilbud kan jeg også tilslutte den via coaxial til DAC'en.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2013 kl. 23:23
Det lyder som en fin løsning. Hvis du alligevel ripper til FLAC kan du jo overveje en brugt Squeezebox, hvis du vil have en dedikeret afspiller!
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2013 kl. 07:13
Jeg kan nikke genkendende til din vurdering af Dali og B&W, specielt de nævnte modeller... Jeg synes det lyder til du ikke har fundet dit match, du kan sagtens finde en højttalere som rammer dit ønske bedre, også i det prislejde...

Hvad er din maks pris for højttalere, nu hvor du har købt forstærker og streaming?
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2013 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Hvis du alligevel ripper til FLAC kan du jo overveje en brugt Squeezebox, hvis du vil have en dedikeret afspiller!

Ja det kunne også have været interessant. Men for at køre et så effektivt budget som muligt har jeg taget udgangspunkt i det jeg allerede har, hvor det skulle gøre køre fornuftigt nok med den NAS som afspiller. Men når jeg engang har "luft" til at udvide rundt til resten af lejligheden, kunne det bestemt være en interessant mulighed at udvide med noget SB. Så må jeg jo bare håbe at SB-konceptet ikke er helt uddød til den tid ;)

Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Jeg kan nikke genkendende til din vurdering af Dali og B&W, specielt de nævnte modeller... Jeg synes det lyder til du ikke har fundet dit match, du kan sagtens finde en højttalere som rammer dit ønske bedre, også i det prislejde...

Hvad er din maks pris for højttalere, nu hvor du har købt forstærker og streaming?

Jamen det er jo gode nyheder hvis der alligevel er håb forude i andre modeller ;) Det var som sagt kun mit førstehåndsindtryk med højtalerne, og jeg regner med at give dem et lyt endnu med egen musik. Men jeg har en frygt for at resultatet bliver det samme. Som en af de fremtidige opgraderinger ligger der helt klart en subwoofer, egentlig tiltænkt til film/TV, men som måske ville kunne supplere Dali Lektor 3(?). Men hvad jeg fornemmer er at god musik og en sub ikke helt optimalt - man skal hellere sigte efter et par gode højtalere der kan stå alene? Det er i hvert fald min plan pt.
Mit budget for højtalere ligger på ca. 2.500kr, og så er jeg som sagt begrænset af at der kun er plads til kompakt-højtalere.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2013 kl. 14:28
Okay, tænker lige ;)...

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2013 kl. 14:35
http://hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?iAd=18203

Knald godt tilbud på en fremragende model.

Den har en utrolig luftig gengivelse i toppen men mere bund end Dali... Den er dog mere kontant en den B&W model du har set på....

Den ville jeg gå efter hvis jeg var dig...
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2013 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

Specielt DLS r60 lyder spændende. Er der nogen der kan komme med nogle ord på hvad jeg kan forvente af disse højtalere sammenlignet med de B&W DM685 som Dali Lektor 3 jeg har beskrevet ovenfor?

Bredere og mere nuanceret "lydbillede".

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu