recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til køb af RAM
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til køb af RAM

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ThePatriot Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 05-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til køb af RAM
    Sendt: 12-November-2008 kl. 15:54
Jeg har sådan et bundkort:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P4VT8%2B'

Er det dumt at købe de her RAM?
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=73241&sea rchArea=&Soegeord=
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2008 kl. 18:17
Umiddelbart synes jeg, det er mange penge at ofre på et gammelt system, men hvis du har en hurtig CPU og et hurtigt grafikkort, er det måske fornuftigt nok. Hvis det, du har nu, er langsomt, er det måske en bedre ide at købe nyt bundkort, CPU og RAM, som kan fås fra godt 900 kr + evt. Windows-licens.

Hvis du har tålmodighed, kan du nok også købe nogle billige RAM på QXL, men der kan du være uheldig at få nogle dårlige.

De RAM, du har fundet, skulle kunne bruges i dit bundkort. Du kan også bruge langsommere RAM. Bundkortet sætter hastigheden ned til PC2700, når der er monteret 2 RAM moduler, og til PC2100 ved 3 moduler.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2008 kl. 19:22
En anden mulighed: Udskift bundkort og køb DDR2 RAM. DDR2 RAM er billigere. Det følgende bundkort har on-board grafik, så det er relativt langsomt.

Bundkort: MSI 945GCM478-L
RAM: Kingston KVR667D2N5K2/2G

Hvis ens bundkort bliver defekt, kan man vist ringe til Microsoft og få frigivet sin Windows-licens, så den kan fungere med et nyt bundkort.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2008 kl. 15:06
Tak for forslagene, jeje.

Kan lige forklare hvad jeg har, og hvad det skal bruges til.

Har noget der ligner følgende:
  • CPU: Intel Pentium 4 2,80 GHz
  • Grafik: NVIDIA GeForce FX 5700LE 256 MB
  • RAM: 512 MB DDR PC3200
  • Bundkort: P4VT8+

Skal bruge den til billedbehandling og spil som CS 1.6, Dota og Sims 2 til kæresten. Måske CS:S. Så det er ikke det vilde, men synes godt den kunne køre lidt bedre med billedbehandlingen. Har også i tankerne at lege med lidt videoredigering engang i fremtiden.

Du snakker om sænket hastighed ved flere ram-kort. Vil det sige, at jeg ikke vil få så meget ud af at købe 2 x 1 GB Ram fremfor bare at nøjes med en? Her tænker jeg prismæssigt. 1 GB er alligevel en fordobling af hvad jeg har nu, så måske er det fint nok.

På forhånd tak for svar.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2008 kl. 16:58
Hvis det kun er billedbehandling, som du synes er for langsomt, så tror jeg, at du bare skal sætte noget mere RAM i og undgå bøvlet med at skifte bundkort. Jeg har selv prøvet at redigere i et billede, og det bruger en masse RAM. Du kan lade de 512 MB RAM blive siddende i bundkortet og tilføje et eller to moduler på hver 1 GB. RAM'en vil gå ned i hastighed, når der tilføjes moduler, men når der er for lidt RAM vil gevinsten være langt større.

Jeg kan i øvrigt se at PC3200 ikke er dyrere end langsommere RAM.

Jeg kender ikke kravene til de nævnte anvendelser, men når du har så lidt RAM kan jeg ikke forestille mig andet, end at du vil få en god hastighedsgevinst ved at tilføje mere.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2008 kl. 18:10
Tak for hjælpen :)

Jeg bestilte bare 1 GB Ram, og så når jeg op på 1,5 GB i alt. Havde oprindelig slet ikke tænkt på at lade min nuværende RAM-blok sidde i - aner ikke hvorfor (doh!).

Glæder mig til at mærke forskellen!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu