recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til køb af udstyr til nyt hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til køb af udstyr til nyt hus

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Heine11 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til køb af udstyr til nyt hus
    Sendt: 20-Maj-2008 kl. 00:00

Vi er ved at bygge nyt hus, og har i den forbindelse besluttet at udskifte vores fjernsyn samt stereoanlæg, så det er tidssvarende.

Målet er at alt skal kunne snakke sammen med alt, og derfor vil vi være meget taknemmelige for hjælp til at finde ud at hvilke produkter vi skal købe, samt hvilke kabler vi skal forberede med tomrør osv.

Vi har behov for følgende :

Stue : Kunne se tv / video / billeder –HD  1920* 1080 fra netværk (PC’er og bærbar harddisk mv)  og antenne,  kunne høre lyd i surround (gerne via Windows mediecenter eller lignende)

Køkken: Kunne høre lyd fra netværk samt radio

Soveværelse : Kunne se tv/video fra netværket og antenne

Værelser /Kontor : kunne se tv/video fra netværket og antenne, samt høre musik fra netværk. Kunne lægge musik/film m.v.  på netværk via computer

Vi er ikke Hi-fi entusiaster, og vi prioriterer at det færdige resultat fremstår så  ”usynligt” som muligt.

Jeg havde tænkt at i alle rum ville jeg trække tomrør så alle enheder kunne forbindes med LAN stik og kat. 5 kabel – Det hele skulle samles i teknikskabet i vores bryggers -  På den måde ville alle enheder kunne se hinanden og det vil kunne ske uden tab af kvalitet.

Køkken

Jeg har overvejet at indsætte en Logitech SqueezeBox  - Og på den måde komme i kontakt med min harddiske med musik – Lyden kunne evt. køre gennem mit gl. stereoanlæg

http://www.logitech.com/index.cfm/speakers_audio/wireless_mu sic_systems/devices/3817&cl=dk,da

Giver en SqueezeBox mulighed for at koble sig på en ”playliste” fra netværket – i stil med Windows mediecenter ?

Stue

Det er nok her jeg er mest i tvivl – Jeg har overvejet Boses højttalere

http://www.crtv.dk/bose/acoustimass-10/showprodukter/739

fordi jeg synes de er diskrete og samtidig lyder godt – Er der nogle der har andre ideer.

Jeg er meget usikker på om Boses-anlæg er det rigtige – jeg vil gerne have noget der kan klare ”Alt” og jeg har indtryk af at Bose primært er til lyd og ikke billede ?

Hvad kunne man anvende som afspiller, når jeg gerne vil kunne se og optage i HD Kvalitet – høre musik /se billeder fra hele netværket( PC, bærbar harddisk mv) ?

Soveværelse:

Hvordan kommer jeg i forbindelse med netværket via TV ?

Værelse

Bærbar computer, der via HDMI- kabel kobles til fjernsyn, og hermed opnås adgang til netværk og internet.

Tv-signal direkte i TV så antenne kan ses uden at tænde PC

Teknikskab

Her havde jeg tænkt mig at forbinde LAN-kablerne i en router og koble en el. flere eksterne harddiske på  - De skulle bruges til at optage TV på og til at lagre –MP3-filer og billeder.

Jeg vil være meget taknemmelig for jeres indspark, gode råd – skæve vinkler og hvad I ellers kan bidrage med – Er der noget jeg har glemt ? – Eller kan det hele gøres meget lettere ?

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 08:50

Forslaget må være en klient/server løsning...

Klienterne kan være HTPC-er, laptop eller netbaseret enheder (eks.  som du nævner SqueezeBox).

Diskplads placeres centralt, det kan et antal TV-kort også gøres.
Dvs. der skal være en server-PC til disse ting. 

Software muligheder:  DVBviewer, MediaPortal og SageTv.
En fjernbetjening pr. tynd-klient.

Hvilke muligheder er der for valg af TV-udbyder?

Der er efterhånden nogle muligheder i IPTV, men det passer pt. ikke særligt godt til HTPC-er.

Men IPTV kan jo udnytte netværket...
Der er jo også de mange netradioer..

En parabol løsning kan klare HDTV (inkl. optage), måske er der nogle vanskeligheder ved nye abonnementer til canal digital. 

Forslaget er en ren netværksløsning..
Eneste forbindelse mellem enheder er netkabel.

Der sættes det antal enheder (tynde klienter) på netværket, som skal kunne anvendes uafhængigt af hinanden (egen fjernbetjening).

Altså optimalt ikke noget med dual-screen og omskiftning mellem lydenheder.
Hver tynd klient har fast en  skærm,  lydenhed og navigation.
Dvs. en laptop har lille billede, dårlig lyd, men fin navigation (tastatur/mus).
TV har fint billede og rimelig lyd, og navigation i form af remote. (dvs. dårligere end laptop)
"Anlæg" har fin lyd, ingen eller dårlig billede og navigation i form af remote.
Netenheder har de muligheder for skærm, lyd og navigation som de er født med...

De enkelte klienter kan så udnytte de fælles resourcer i form af diskplads (med musik, billeder, tv-optagelser).
Den anden fælles resource er TV-kort, som man kan "allocere" sig til fra de enkelte tynde klienter (f.eks. en laptop).
Formålet er egentlig kun at kunne se live TV...  

Redigeret af avh - 20-Maj-2008 kl. 10:42
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2006
Point: 688
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 09:55

Hvis du skal kunne se tv i hvert rum, og kunne se forskellige kanaler, så skal du have antenne stik ud i hvert rum, det er bare en fordeler på loftet.

For at kunne benytte video i hvert rum ville jeg mene du skulle bruge en client server løsning, dvs have lagret hele jeres musik/video på en server centralt, herefter skal en eller anden client benyttes til at trække dette ud fra serveren. Her er popcorn hour en mulighed, der findes ikke vanvittig mange løsninger til dette uden du komme til at slippe kassen for det. En mulighed kunne være at prøve at snakke med CSN teknik eller av presision, jeg tror de ved en del om at lave størrere setups.

Angående kabling så vil jeg mene du har brug for antenne og rj45 kabling. jeg kan ikke se du vil få brug for andet. Det skulle så lige være noget hdmi kabling, men så skal du nok vide mere om hvad hvor til hvor og til hvad formål.

Angående at komme på net i soveværelse fra tv, så skal du enten bruge en pc, eller man kan få nogle samsung skærme med indbygget xp client, men jeg tror bestemt ikke de er billige.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9442
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 10:25
spændene project du har gang i.
Har du et bugdet ?

Kan se dine krav er meget lig mine krav og den løsning jeg selv har valgt,
Til top
kfkv Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-August-2006
Sted: Fredericia
Point: 191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 14:48
Måske skulle du overveje cat6 kabler.
------

Mvh Kasper

Til top
Mokuer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-November-2006
Point: 340
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 15:50
B&O har også en løsning der virker.
LG 50PG6000 ; Xbox360 ; HTPC
Til top
NikolajC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Januar-2006
Point: 614
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 19:28
Hvor meget erfaring har du med computer, netværk, codecs osv?
Til top
Heine11 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-Maj-2008
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 23:17

Først - mange tak for jeres svar og inputs

Jeg tror det med en extender til WMC er den retning jeg umiddelbart kan vil arbejde videre med - men min erfaring er meget begrændset på dette område - Jeg har set denne server fra HP

http://h41112.www4.hp.com/promo/mediasmart-server/dk/da/

Vil den kunne forsyne fjernsyn med WMC, og dermed give mulighed for at se film, høre musik mv fra serveren ?,  eller er der andre enheder der er bedre ?

Jeg får mit signal fra Yousee - kan man splitte det op i fx. 4 grene og køre hver gren til sit eget fjernsyn ?

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 07:23

Løsning baseret på WMC med tilhørende extendere er meget nærliggende, netop fordi den løser det, du efterspørger...

Men det betyder med hensyn til modtagelse af kabelTV ingen mulighed for HDTV...
Og enten kun analog TV eller noget DVB-C, som simulerer DVB-T.

En egentlig klient/server løsning vil have de samme muligheder, som WMC, men kunne omfatte HDTV med digital modtagelse via DVB-C.
Altså en løsning baseret på f.eks. DVBviewer, MediaPortal eller SageTV.

Redigeret af avh - 21-Maj-2008 kl. 07:24
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu