recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til langsom komputer!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til langsom komputer!

Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til langsom komputer!
    Sendt: 07-November-2010 kl. 15:23
Har haft den samme stationære i 3 år nu. Intel dual core 1.86, 2 GB ram, 250 GB HD.

Er der noget jeg kan gøre? Synes nemlig den er blevet meget langsommere. Står over for fornyelse af Bullguard Abb, men det kan måske betale sig at droppe det. Har nemlig også Ad-Aware, Ad-Watch, og Spybot og Spybot for blind users.

Tænker lidt at alle de virus programmer dræner den for kræfter.Confused

Redigeret af Kampus - 07-November-2010 kl. 15:28
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 15:37
Smid al virus software ud og og hent/behold:

- Windows Security Essentials
- CCleaner

Kombineret med Malicious Software Removal Tool (http://www.microsoft.com/security/malwareremove/default.aspx), der automatisk hentes via Windows Update, skulle det være alt rigeligt. Som et plus er det gratis.
Til top
taalmod Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2008
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 15:38
Det bedste du kan gøre for at undgå virus er at oprette en bruger, der ikke er administrator, og så bruge den til daglig.
Din daglige bruger vil ikke kunne installere programmer, så når du skal det, skal du så bruge kodeordet til din administrator, til gengæld betyder det at diverse vira og den slags *heller ikke* kan installere noget på din computer.

Det absolut værste der så kan ske er at en virus eller hackerside ligger trælse ting i den almindelige brugers filer, der gør at du kan blive nødt tli at oprette en ny, men det påvirker ikke din computer.

Jeg fik i forbindelse med installation af mine forældres nye computer overtalt dem til at indføre en daglig bruger, og det har været yderst begrænset hvad de er blevet ramt af. Inden for de sidste 5 år har jeg kun én (1!) gang været nødt til at lave en ny bruger til dem, fordi de var ramt af noget, jeg ikke nemt kunne fjerne igen.

De har intet antivirus installeret.

Din maskine kan så også være langsom fordi din harddisk er begydnt at blive fyldt op. Hver gang Windows opdaterer sig selv, gemmer den hele opdateringen på disken, og med tiden kommer det til at fylde.

Endelig kan det være at din Windows efterhånden har fået lavet sig en rigtigt stor intern database over hvad der er installeret (registreringsdatabasen), og den kan også sløve din computer.
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af taalmod taalmod skrev:

Det bedste du kan gøre for at undgå virus er at oprette en bruger, der ikke er administrator, og så bruge den til daglig.
Din daglige bruger vil ikke kunne installere programmer, så når du skal det, skal du så bruge kodeordet til din administrator, til gengæld betyder det at diverse vira og den slags *heller ikke* kan installere noget på din computer.

Det absolut værste der så kan ske er at en virus eller hackerside ligger trælse ting i den almindelige brugers filer, der gør at du kan blive nødt tli at oprette en ny, men det påvirker ikke din computer.

Jeg fik i forbindelse med installation af mine forældres nye computer overtalt dem til at indføre en daglig bruger, og det har været yderst begrænset hvad de er blevet ramt af. Inden for de sidste 5 år har jeg kun én (1!) gang været nødt til at lave en ny bruger til dem, fordi de var ramt af noget, jeg ikke nemt kunne fjerne igen.

De har intet antivirus installeret.

Din maskine kan så også være langsom fordi din harddisk er begydnt at blive fyldt op. Hver gang Windows opdaterer sig selv, gemmer den hele opdateringen på disken, og med tiden kommer det til at fylde.

Endelig kan det være at din Windows efterhånden har fået lavet sig en rigtigt stor intern database over hvad der er installeret (registreringsdatabasen), og den kan også sløve din computer.

Windows 7 kører da med en form for UAC, der blokerer det meste.

Jeg kører selv med den kombo, som jeg nævnte, og det har aldrig givet problemer.

Der er vel ingen grund til at gøre det mere komliceret, end det bør være.
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af rasmusvn rasmusvn skrev:

Smid al virus software ud og og hent/behold:

- Windows Security Essentials
- CCleaner

Kombineret med Malicious Software Removal Tool (http://www.microsoft.com/security/malwareremove/default.aspx), der automatisk hentes via Windows Update, skulle det være alt rigeligt. Som et plus er det gratis.

Jeg kan kun give rasmusvn ret i dette! WSE er et skidegodt virusprogram, som ikke tager en masse kræfter og alligevel beskytter computeren rigtig godt. Bedre end nogle andre gratis programmer.

Har du lavet diskedefragmentering fornylig, hvis ikke, kan det også gøre computeren utrolig langsom?
Jeg kan foreslå dette program: Auslogics Disk Defrag, istedet for Windows eget.

Endelig kan det da også være din computer, bare er for gammel/lille og/eller at dit behov er blevet større.

Og mht. bruger kontrol og virusbeskyttelse. Den bedste beskyttelse er stadigvæk den sunde fornuft.!Smile

Redigeret af urup - 07-November-2010 kl. 15:50
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 15:50
Tak for de gode råd! Glemte helt at oplyse at styresystemet natuligvis er Windows XP Home, som var almindeligt på det tidspunkt.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 15:52
Bruger komputeren meget i det daglige til at surfe, men aldrig på mistænkelige sider. Og pop-ups der slipper igennem trods blokering, smides væk med det samme. Det samme med spam-mails.
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 16:04
Hvis den ikke er blevet reformateret i de 3 år så vil du opleve en stor forskel ved at gøre dette. Den vil også gøre ganske udemærket med windows 7 hvis dette skulle have interesse. 

Hvis man har en ide om man har fået virus er det altid den bedste udvej da man aldrig kan vide om en logger eller sådan noget ligger gemt et eller andet sted.

Når du så for det hele installeret igen så lad være med at installere alle de spyware fjernere. Windows har det indbygget nu. Du kan også fint klare dig med en gratis antivirus. Dette kunne f.eks. være avast free (som jeg selv bruger), AVG eller antivir. 

Sidder ved en Computer lige nu der har næsten identisk hardware så hvis du har et windows 7 licens liggende så ville jeg da smide det på den. 
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 16:17
Kampus!

Jeg har lavet en stor vejledning for Windows XP-brugere. Side 49-64 hedder Midler mod en langsom pc og har bl.a. disse afsnit: Hvorfor bliver pc'en langsom – Forudsætninger for en hurtig pc – Styr på sikkerhedsprogrammerne – Diskoprydning og mange andre midler mod en langsom pc – Regelmæssig vedligeholdelse af pc'ens hurtighed.

Den er et par år gammel. Dengang anbefalede jeg AVG. Det er også udmærket, men efter fremkomsten af Microsoft Security Essentials, er jeg gået over til det sikkerhedsprogram.

Vejledningen findes her: Vilhelms edb-skole (pdf). Side 49-64:  Midler mod en langsom pc.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 16:21
Altså jeg har da kørt diskfragmentering et par gange før. Men synes egentlig ikke at det hjælper så meget.

Altså nu har jeg jo beholdt XP, fordi Vista var noget møj! Og nej, jeg har ingen licens til 7 Cry
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 16:25
Vilhelm@ Det ser rigtig interessant ud Big smile

Kan se at jeg har 88% ledig plads på HD, så det er ikke derfor
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5339
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Altså nu har jeg jo beholdt XP, fordi Vista var noget møj! Og nej, jeg har ingen licens til 7 Cry

Hvis Win7 kunne friste har M$ nu lavet en W7 Home Premium DK Family Pack upgrade med 3 licenser, som kan erhverves i f.eks. Bilka og Computercity for 1199,- 
Og med et LO-Plus medlemskort giver Computercity yderligere 5% rabat  Big smile

Der er selvfølgelig også andre forhandlere, men som prisbevidst jyde LOL

Det er et tids/antal begrænset tilbud, men det forventes at holde året ud.

Mvh JørgenT
Til top

Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu