recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til langsom komputer!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til langsom komputer!

Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen det bedste ville nok være en formattering. Problemet er at der ligger mange billeder og dokumenter, som jeg ikke kan undvære, og jeg har IKKE backup

Når du nu skal til at i gang, så kan du lige så godt lære det.

Sørg for altid at have 2 diskdrev (ikke nødvendigvis 2 fysiske drev). Det ene drev er til systemet og de installerede programmer. Det andet til dine data. Har du ikke 2 drev nu vil partition magic kunne hjælpe dig - specielt, hvis du vitterligt har 88% plads til rådighed på en 250GB disk

Følger du det råd, kan du lave en reinstall af XP på cirka en time og _alt_ er kørende igen. Også med hensyn til mails og browser ( læs: http://moppe.dk/fftbbu.html)

Laver du det ordentligt er skift af coputer også forholdsvis hurtigt. Er nu på 3. computer med den ordning.

Og så må jeg se at få fat i en Win7 kan jeg se

Det kan ikke betale sig....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 20:36
Ville nok heller ikke købe et windows 7 licens. Det var bare hvis du havde et liggende. Dumt at smide penge i en computer der ikke har så forfærdeligt langt igen og du får med sikkerhed et licens med når du køber ny computer alligevel.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 21:04
@Kampus - jeg ville også gå efter MSE (og det hedder microsoft security essentials) MEN jeg ville faktisk også kigge på om ikke 4GB ram var en god ide nu. - efterhånden som applikationerne kommer i nye revisioner så øger de desværre også behovet for lidt mere hukommelse og pengene er faktisk godt givet ud synes jeg. Det øger i hvert fald levetiden et godt stykke tid selvom det ikke er jordens hurtigste cpu længere! :-) men rammængden er som regel en af de udvidelser der har den største indvirkning på den daglige brug. Ellers er en omintallation sammen med lidt ekstra ram en rigtig god ide - og få så lige taget den backup! :-) det er altså ikke fordi en usb-disk vælter budgettet! :-) Især ikke i forhold til de andre elektriske enheder du har i huset! ;-)
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2010 kl. 22:17

Jamen det bedste ville nok være en formattering. Problemet er at der ligger mange billeder og dokumenter, som jeg ikke kan undvære, og jeg har IKKE backupConfused

Og så må jeg se at få fat i en Win7 kan jeg seBig smile

Kan du så se at få lavet en backup! :-) Det holder ikke i længden og du vil græde snot når harddisken står af.

Køb en ekstra disk. Intern eller ekstern med USB. Det koster ikke alverden når der ikke skal tages backup af mere.

Jeg kan ikke se at du har behov for Windows 7, men hvis du opgraderer skal du alligevel tage backup.

Det er ikke en god ide at opgradere direkte fra XP til Win7 uden at tage backup!

MVH
tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 07-November-2010 kl. 22:29
Til top
TobiasKM Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-August-2008
Point: 746
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 00:28
I det hele taget er det sjældent en god ide at bruge "Upgrade" funktionen ved installering af nyt Windows.. :) Så er en komplet formatering sq noget bedre - omend det så indbefatter lidt mere besvær :)

Lige i det her tilfælde, så havde jeg nok formatteret. Sværere er det heller ikke, hvis du har en XP disk liggende - så mangler du bare et sted og få en backup over, og der kan en ekstern harddisk være en glimrende investering, også i mange andre tilfælde :) 

Tror næsten du ville komme til at bruge lige så meget tid på at sidde og regne ud hvilke sikkerhedsprogrammer der skal afinstalleres/installeres osv som på en formattering.. Og sidstnævnte vil nok om ikke andet give det bedste resultat :b
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 08:09
@Kampus

Helt grundlæggende er din pc ikke så gammel eller svag, at det burde give problemer med Win XP. Specielt bør du stadig nyde godt af de 2 GB RAM.

Som  nævnt af flere vil det være et overkill at skifte til win7 nu, med mindre du virkelig står og mangler win7 funktionalitet.

Vejen frem er derfor oprydning. Oprydning i data og oprydning i programmer som ligger i baggrunden.

Mht data, så bruger du ikke meget plads. En defragmentering kan aldrig skade, men se hvad XP anbefaler når du går igang med dette.

Ingen backup...? fy fy, virkelig dårlig stil!

Oprydning i programmer er nok dér hvor du vinder performance. Antivirus, TV drivere, mobiltelefon tilslutningsdrivere, og alt muligt skrammel der ligger i baggrunden og glor efter opdateringer på nettet, eller prøver at monitorere et eller andet. (Blækniveau, tryk på én knap på en ekstern disk for backup etc.)

/B
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 08:25
Kig også på at afinstallere gamle programmer du ikke bruger længere. Ligeledes gå MSCONFIG igennem under START fanen. Her kan man se hvilke programmer der ligger og kører i baggrunden. Tjek på Google hvilke processor der kører i øjeblikket, ved at skrive dem ind i Google. Man kan mange gange få en beskrivelse af hvad det er for en proces og hvilke programmer der bruger dem. Programmer som du evt. sjældent bruger, og egentligt ikke har brug for bliver opstartet hver gang, kan du slå fra i MSCONFIG. Så opstarter du bare programmet manuelt, når du så skal bruge det. Opstartede programmer i MSCONFIG æder af RAM'ene. Du kan evt. se forbruget i TASK MANAGER. CTRL+ALT+DEL, vælg TASK MANAGER, PERFORMANCE. Her kan du se hvad du har af RAM i maskinen under PHYSICAL MEMORY (Total). Under COMMIT CHARGE (kan ikke huske hvad det hedder på DK) kan du se på Peak se Windåse har været oppe og have brug for af RAM. Hvis de 2 tal er tæt på hinanden, så går det ud over performance, da der så vil blive taget sidefil i brug, og det påvirker HDD. Og da den ikke er lige så hurtig som RAM'ene, så går det langsommere.

OG KAN DU SÅ FÅ LAVET BACKUP. Det burde være easy på et par DVD'er, hvis ikke du vil spendere 3-400 Kr. på en ekstern USB HDD.

Mvh

Frank
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 09:35
Hvis der kører både Bullguard og 4 andre, er det for meget. Som flere har skrevet, så nøjes med det gratis MSE. Efter min mening er der ram nok i din pc, lad være med at bruge penge på det. Køb i stedet en ekstern usb-harddisk til backup.

Det bedste du kan gøre for at få computeren hurtig igen, er at geninstallere Windows XP.
Du skal så have backup først. Der kan du bruge "Guiden Overførsel af filer og indstillinger", som findes her:
Alle programmer / Tilbehør / Systemværktøjer / Guiden Overførsel af filer og indstillinger

Denne her tror jeg ikke er i Home versionen, ellers kan den også bruges:
Alle programmer / Tilbehør / Systemværktøjer / Sikkerhedskopiering

Så downloader du Windows XP Service Pack 3 på det rigtige sprog, og lægger den på den eksterne disk også, da du får brug for den inden du sætter din computer på internet igen.
Når du har alt sikkerhedskopieret, starter du computeren med genetableringsdisk, hvis du har en sådan, eller med Windows XP cd'en, og laver en installation, hvor du starter med at partitionere harddisken, som Klaus M foreslog tidligere. Det kan gøres med Windows XP cd'en.

Når Windows er installeret igen, og INDEN den bliver sat til internet, kører du Servicepack 3 programmet og opdaterer.

Derefter sættes den til internet, og du går på Windows update, og lader den hente alle vigtige opdateringer. Der er kommet en del siden Service Pack 3.

Alle dine indstillinger i mail og dine favoritter mm hentes tilbage med Guiden Overførsel af filer og indstillinger.

Så skulle den gerne være hurtig igen.

Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 09:45
@ Kampus: Læs også Jesper Ravns side, og se om det er noget du kan bruge: http://jravn.dk/?p=141

Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

AVG blev "ufatteligt tung" for cirka 2 år siden. Norton og McAfee har altid været det.

Klaus

Norton er ikke længere "tung", som det var for et par år siden...

M.v.h.
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

AVG blev "ufatteligt tung" for cirka 2 år siden. Norton og McAfee har altid været det.

Klaus

Norton er ikke længere "tung", som det var for et par år siden...

M.v.h.

Norton er stadigvæk "tungt" til Windows Xp, med få kræfter. Jeg måtte afinstallere det fra min gamle xp og installer MSE i stedet for. Det virker! Smile
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 13:28
Norton 360 kører ganske smidigt på XP-maskiner. Som en anden nævner er MSE og mere resourcekrævende på XP.

Men hvem også XP nu om stunder...?  Wink

M.v.h
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu