recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til lyd i nyt køkken/alrum
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til lyd i nyt køkken/alrum

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til lyd i nyt køkken/alrum
    Sendt: 12-Februar-2021 kl. 16:59
Hej alle,

Vil lige starte med at sige undksyld for burgen af ordet "køkken/alrum" men dragen har nok tæmmet mig så meget at vi er nået dertil.

Vi er igang med planlægningsfasen for en mindre/større renovering af vores hjem, herunder bl.a. nyt køkken/alrum område.
Hvor konen typisk tænker på farver, garnier og andre uinteressante ting har jeg f.eks. lyd og billede i tankerne.

Nedenfor er et bilede af layoutet af det nye område. Den tange der er ud i køkkenet er blot skabe/køkkenø.



Jeg har markeret TV's placering som er styret af bl.a. trappen, lysindfald fra vinduer opsv. Så det er ikke til diskussion. Det bestemmer så samtidig hvordan et 5.1 setup skal sidde hvilket jeg så ikke har ulejliget mig at tegne ind da vi nok alle er helt enige.

"Problematikken" opstår ved selve køkkenet, idet vi tidligere har haft 2 højttalere (et par Jamo A500) hængede ved de blå markeringer og konen er meget glad for designet på disse (hun var ikke specielt glad da jeg fortalte at vi skulle have et par ordentlige gulvhøjttalere oppe i stuen, så så hun helt forkert udConfused).
Pt. har jeg 2x2 Jamo A500 og en gammel Dali sub som ville kunne udgøre noget af setuppet såfremt det giver mening og derfor vil enhver løsning der kan genanvnde disse (i køkken alrums området) at foretrække da dragen så er tæmmet. 

Men hvordan laver jeg bedst et fornuftigt setup til god lyd (vi snakker ikke audio-fil, men blot vellydende)?
Jeg har både overvejet et setup med en 2-zone receiver ved fjernyest som kunne trække et 5.1 deroppe også 2 eller 4 evt. plus sub nede ved køkkenet, men har også overvejet en seperat forstærker til køkkenområdet. Ja har sågar overvejet noget med aktive højtalere men har tæt på ingen erfaring her.
Det skal blot uden problemer kunne spille området op til fest, da det er primært opholdsområdet, og området ved TV'et mere er "hyggestue når gæsterne er gået".

Al input er værdsat, og der er ingen der siger at jeg SKAL bruge de skide Jamo højttalere så lad os ikke hænge os i dem. 

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 18:58
køkken alrum og en spisestue bliver aldrig et fornuftigt lytterum 

Nok mere bare baggrunds lyd. 

Det skal jo helst betjenes nemt og det kan det jo ikke fra køkken med dit forslag 

I stuen kan du lave et fedt setup med atmos når du nu er i gang.   Så den er lige til.

Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 20:41
Det var aldrig idéen med et lytterum. Det er til musik under madlavning, baggrundstøj når man har gæster, høj musik når man sidder og får en øl med naboen osv. Det skulle jeg måske have specificeret ud.

Det bliver ikke til Atmos i stuen kun 5.1, vi har en dedikeret bio i kælderen (som jeg dog ikke er færdig med fordi min bedre halvdel bliver ved med at nedprioritere den).
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér u2pia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 21:37
Jeg har i mange år kørt med et setup med en receiver i stuen og (zone 2) lyd i køkken/alrum ... 

Jeg fandt ud af, at musik primært høres i køkken/alrum og anlægget i stuen bliver brugt til film ...

Så jeg har nu lavet det om, så jeg har en Sonos amp til højtalerne i køkken/alrum og en Sonos connect til anlægget i stuen.

Ved ikke om det kan tjene til inspiration?
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 22:34
Ja altså i vores nuværende køkken har vi også blot en BT højttaler og det er jo kun til musik så funktionaliteten er i top ved bare at tilslutte med telefonen, men den mangler noget power.
Synes dog sådan en amp er noget dyr, jeg mener 5k for en reiceiver uden så meget. Er det pengene værd? Der er ikke nogle lign som bare ikke hedder Sonos også koster det halve?

Tænker at netop fordi det er køkkenet så skal det bare være via f.eks. en telefon eller tablet så har ikke brug for noget fancy som står fremme.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2021 kl. 00:38
Køb en lidt ældre surroundforstærker med netværksfunktion til køkkenet.

Eller lav zone 2 i køkkenet - det er den metode vi har brugt her i huset.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér u2pia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2021 kl. 10:58
hvis man kan “leve” med generation 1 af Sonos, så kan disse fås brugt til en ganske fordelagtig pris... 7-800 for en connect og 1000-1200 for en amp...
Til top
Jens PN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2019
Sted: Ribe
Status: Offline
Point: 75
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens PN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2021 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Køb en lidt ældre surroundforstærker med netværksfunktion til køkkenet.
Klaus
God ide!

Roder selv rundt med med "gear" løbende og får således noget i "overskud" af og til.

Så nu har jeg i mit hjemmekontor en Onkyo 696 receiver + Klipsch 600 + SVS sb1000 sub og et ATV + fjernsyn.

Det er ikke videre dyrt og har masser af muligheder indbygget både via telefonen og ATV ( jeg bruger stort set kun ATV)
Jaja det er ikke top hi-fi, men det spiller faktisk voldsomt godt. 

Jeg tilslutter mig KlausDM: man skal ikke undervurdere surround-forstærkere de har masser af muligheder og kan erhverves til fornuftige priser både nyt og brugt.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2021 kl. 13:37
Køkkenet bliver alligevel aldrig hifi. 
Akustikken og lyttepositionen er jo ikke noget der skal prioriteres i et køkken/alrum.
I sådan et rum synes jeg det primært skal være nemt

Jeg vil foreslå noget flytbart, så det også kan rykkes nærmere gryderne uden hele rummet domineres af lyd.

I den billige ende er der brugt Nad Viso1 eller B&W zeppelin med BT.

Skal der virkeligt smæk på så en soundboks 3, men eller er der masser af løsninger der ikke spiller helt så højt, men måske passer bedre ind æstetisk.
1 eller 2 ultimate ears boom, kan godt spile ret højt
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2021 kl. 18:58
Nogen der har erfaringer med indbygningshøjttalere? Kom lige til at sidde og kigge på det, og det kunne jo også være en mulighed, især for det nuværende loftet skal skiftes under alle omstændigheder.

Men hvad skal man op i for at det kan spille op til fest? Er det nødvendigt med en indbygningssub også eller?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2021 kl. 19:02
Hvis du har en denon eller marantz til dit surround i forvejen, som har heos, køb en bruge receiver med heos, og lav multiroom med det
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2021 kl. 09:44
Du bør overveje en HomePod, ud over en rigtig god lyd, er den flot og kan stemme styres.

Vil du ikke have noget fra Apple universet ind i dit hus, bør du prøve at finde noget lignende fra Google universet.

En receiver med højtalere er ikke smart, og desværre forældet 😬
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu