|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
simonselmer ![]() Bruger ![]() Oprettet: 03-November-2008 Status: Offline Point: 144 |
![]() Sendt: 03-November-2008 kl. 10:32 |
Hej Jeg har et Acer Idea 500 mediacenter og en Yamaha 2700 reciver og overfører lyden optisk. Problemet og junglen for mig er at styre hvordan jeg bedst får lyden over til recieveren på en bedste og mest rigtige måde. Kan man ikke overføre ALT lyden rå og lade recieveren gøre dens arbejde eller hvordan gør man? Jeg har installeret K-lite codec pakken på mediacentret, så nogle gange bruges AC3-filtret andre gang FFdshow filtret. Hvis jeg ser en film med AC3 lyd hvordan sikre jeg så at det kommer over til reciever rigtigt? Skal det over i rå format? Jeg ved det er en generelt spørgsmål, men jeg tror og håber de rigtige kloge personer ved hvad jeg mener. Jeg har brug for generelle gode råd til denne problemstilling. Det er en halvdyr reciever så jeg kan ikke sove trygt før jeg mener jeg føder den med den bedst mulige lyd :) Håber I forstår, eller spørg. Mvh. Simon |
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
Hvis du overfører optisk, så skulle recieveren selv opdage hvilken kilde det er. I min reciever viser den automatisk hvilket format det er, f.eks. Dolby Digital, DTS osv. Den har desvære ikke WMA/WMV. I mit lydsoftware skal jeg bare huske at afkrydse SPDIF i stedet for 2,3 eller 5 Højtalere. Det skal jeg også i min codec, som er PowerDVD
|
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
![]() |
|
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
I udgangspunktet har du ikke brug for K-Lite. K-Lite er lavet af tosser der ikke har forstand på hvad de har med at gøre.
Hvorfor skal man både have AC3filter og FFdshow? Hvorfor skal der installeres XVID codecs og Lame codecs, eller OGG eller WMA? Nej det eneste du har brug for er FFDshow, PowerDVD og Haali. (Nogen foretrækker også at installere CoreAVC) FFDshow kan klare stort set alt lyd, og alt video som Windows ikke understøtter fra en frisk installation. Det hele handler om at indstille FFdshow og din DVDdecoder. 1. Hvis du bruger et optisk kabel bør dit lydkort indstilles til 16bit 48000khz stereo PCM. Og din forstærker skal indstilles på den relevante kanal og på Autodetect eller digital. 2. Dernæst indstilles Dit software til at bruge Default DirectSound Device. Samt enten at bruge PowerDVD til at sende SP/DIF videre til din reciever(Audio options>Speaker Config>USE SP/DIF) Benyttes FFdshow skal denne vælges i din afspiller og du skal indstille FFDshow Audio decoder configuration>Codecs>AC3/DTS til SP/DIF. Redigeret af Patriarken - 03-November-2008 kl. 12:19 |
|
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
|
![]() |
|
simonselmer ![]() Bruger ![]() Oprettet: 03-November-2008 Status: Offline Point: 144 |
![]() |
Rigtig godt. Det er kanon svar. Det er sådan noget jeg har brug for så jeg har noget at gå efter. Dog ved jeg ikke med PowerDVD? Det er sjældent jeg egentlig bruger DVD. Men du bruger den måske også til at afspille film fra computeren som avi og mkv filer? Jeg bruger mest Windows Mediacenter, lidt BSplayer og lidt alm Windows Mediaplayer. Bruger Mediacenter også FFdshow til at afspille disse film? Eller har den sit eget. Undskyld de dumme tvivlsspørgsmål. |
|
![]() |
|
![]() |
For øvrigt så er det et Realtek onboard lydkort der sidder i mediacentret. Der er noget software med til der forvirrer mig idet jeg i det kan vælge mellem DTS og Digital Live 5.1. Det jeg ikke forstår er HVORFOR man skal vælge, hvis jeg bare har lyst til at få det ud i rå format spdif. Og det giver nemlig en forskel om jeg vælger det ene eller det andet. Men det kan selvfølgelig være det ikke gør en forskel når jeg har fulgt de råd jeg har fået her inde. |
|
![]() |
|
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
![]() |
Lydkortet har en encoder indbygget, således at et surround-signal, der ikke allerede er encodet til DTS eller DD (fx lyden fra et spil), kan blive encodet til DTS eller DD og sendt via S/P-DIF. Encoder funktionerne hedder hhv. DTS-Connect og Dolby Digital Live!, og er kun relevante i dit tilfælde, hvis du har film med WMA-multikanal-lyd, som ikke kan sendes igennem S/P-DIF-forbindelsen uden at være encodet til enten DTS eller DD. Har dit lydkort ikke en indstillings-mulighed, der hedder "S/P-DIF Passthrough" eller lignende? |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg har set "S/P-DIF Passthrough" en del steder, men decideret på lydkortet ved jeg ikke?? Hvor skulle det være? I softwaren eller i nogle egenskaber på kortet under device management?
I selve realtek software er der ikke noget der blot hedder "S/P-DIF Passthrough" desværre. |
|
![]() |
|
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
![]() |
Hvad med der hvor du kan vælge DD Live/ DTS Connect?
Hvilke formater er det du ikke får sendt over som du ønkser? |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |