recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til lydformater.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til lydformater.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til lydformater.
    Sendt: 22-Juli-2009 kl. 11:27

Hej

Jeg har en gammel Onkyo fra 1996, så det er på tide at få den opgraderet :-)
Den er fra dengang Dolby ProLogic var formatet.

Men hvad er formaterne man skal have nu? Jeg har ikke fuldt med. Jer der har kan sikkert svare på mine spørgsmål nedenfor med fingerknips, og det vil hjælpe mit valg af forstærker. Når jeg er blevet klædt på med lydformaterne her, vil jeg nok lave en ny tråd om forstærkervalg.

Som jeg lige læser det, er toppen af poppen nu "DTS-HD Master Audio" og "Dolby True HD".

- Er det rigtigt - er dette de 2 topformater?

- Hvis man får en forstærker der kan håndtere disse 2, er man så sikker på den kan håndtere alle de tidligere formater?

F.eks. lister en ny Onkyo SR507 dette: "DTS-HD Master Audio™, DTS-HD High Resolution Audio™, DTS-HD Express, Dolby® TrueHD, Dolby® Digital Plus Decoding",
men der står jo ikke noget med f.eks. AC3, som vel stadig er meget anvendt?

Jeg har 5 højttalers setup med B+W-højttalere og vil beholde det. Men vil selvfølgelig gerne kunne håndtere 7 kanals-formaterne "nedskaleret" til 5-kanals lytning.
- Men det kan forstærkerne vel typisk også?

- Hvad sendes Surround Sound på analog TV med?  Er det ikke stadig min gamle ProLogic?

- Hvilket format sendes Surround Sound på digitale SD-kanaler (YouSee) i?

- Og ditto for DVD. Hvad er a) det hyppigste surround sound format på DVD, og b) hvilket format anvendes på de (få) titler der har det bedste lydformat?

- Og også lige for Bluray. Hvilke Surround Sound format/er er det ofte anvendte, og hvilke formater anvendes på de titler der anvender allerbedst lyd.

Og hvad er der ellers sket de sidste 13 år på lydfronten... :-)
- Er det f.eks. et must, at forstærkeren kan lave tidsforskydning, hvis billede og lyd ikke passer sammen?
- Andet af samme vigtige ting, jeg ikke lige kender til for nærværende?

Jeg regner med at køre en WDTV med HDMI fra WDTV direkte til TV og uden om den nye forstærker. Til den nye forstærker vil jeg føre optisk lyd fra WDTV til forstærkeren. Dette fordi jeg oftest ikke vil anvende forstærkeren. (Ofte er det datterens børneudsendelser der behøver ikke surround etc.).
- Sender WDTV alle formaterne ud via Optisk, eller sendes disse _kun_ via HDMI?

Mvh og tak
Jens

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2009 kl. 11:53

Jamen du har fat i det rigtige. DTS HD MASTER og TRUEHD og PCM er lossles HD formater, hvor de to første er kodede og den sidste ligger som råt spor.

Forstærkerne finder selv ud af dit setup ved Audysseu kalibreringen.

Der er ingen surround på analog TV. Der kan du bare køre Prologic eller Neo:6 CINEMA.

YoySee sender vel med AC3 vil jeg tro.

Dvd formater er jo DD og DTS, hvor sidstnævnte er bedst.

Til BD er det en jævn blanding af de tre ovennævnte formater. Ofte er der to af formaterne på samme skive.

Ja du har brug for at der er "delay" på recieveren, fordi billedbehandlingen er langsommere end lydbehandlingen - typisk 2-5 msek.

WDTV ved jeg intet om, desværre.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu