recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til musik i dum tvstue!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til musik i dum tvstue!

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
sbfp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-Oktober-2011
Sted: none
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbfp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til musik i dum tvstue!
    Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 16:53
Hej Recordere,

Jeg søger lidt hjælp til hvad jeg skal stille op med min stue, opstillingen er der ikke så meget at gøre ved, men mangler lidt hjælp til hvilket udstyr og hvor det skal placeres.

Først et link til en tegning af stuen, ja jeg har taget paint kursus ;)

1: Sofa
2: Spisebord
3: Hjørne sofa (248x248)
4: Sofabord
5: Brændeovn
6: TV, på vippe beslag, kan klappes ind mod væggen (på tegningen er den i kigge position)

De åbne mellemrum i væggene, er vinduer.

Som sagt, så tror jeg ikke jeg kan/vil/må lave ret meget om på selve indretningen. Syntes klap-ud tv konceptet fungere ok for os. 
MEN jeg er totalt på bar bund mht lyd. Egentlig har jeg været ved at kigge på noget soundbar og woofer - men syntes lyn hurtigt det bliver meget dyrt, hvis man også gerne vil have noget der lyder ok.

Af udstyr har jeg:
Pioneer  VSX-921K
AppleTV
Gamle gulvhøjtalere (genbruges ikke)

Vi ser både film, og hører meget musik så både surround og stereo kan godkendes. Vi har aldrig haft surround, så det er ikke noget krav.
Egentlig er det jo nok bare et forslag til hvordan jeg skal placere højtalerene, for at få den rigtige lyd, jeg mangler. Men hvis der er forslag til nogle fornuftige enheder, må I også gerne komme med bud på det. J

Budget er ikke fast, men jeg skal nok ikke ud og bruge for mere end et par 1000kr pr højtaler. Køber gerne brugt, hvis det anbefales.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 19:30
Hvilken sofa skal være "den jeg hører musik fra sofa"?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
sbfp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbfp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 20:19
Hjørnesofaen er sådan set center for det hele. Det er her vi opholder os når vi er i stuen. Jeg kan ikke rigtig selv se den rigtige løsning for mig. Derfor vil jeg gerne have indspark :) Hvordan ville I gøre, og hvorfor? og hvilket udstyr ville i benytte (højtalere...)

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 20:38
Højttalerne må for dit vedkommende nok næppe stå foran brændeovn og vindue (hvilket vil være den optimale placering. Så store højttalere som muligt ned fra loftet, eventuelt indbyggede højttalere.

Eller flyt rundt i stuen.

Klaus
Til top
sbfp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbfp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 20:51
Du har nok ret i at højtalere foran vinduet, og brændeovnen ikke ville gå. Men at hænge noget fornuftigt op i loftet/på væggen, ville nok være den bedste løsning. Jeg er bare stadig i tvivl om placeringen af disse. Og hvor meget man skulle sigte efter. Man kunne jo lave et setup hvor der hænger en god center over tv'et og så 2 satelitter på hver sin side af tv'et på hhv brændeovnsvæggen og vinduesvæggen.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 23:41
Nu skriver du satellitter - nej, dem skal du ikke sigte efter, for så er du ligeglad med lyden. Så hellere købe en god soundbar.

Klaus
Til top
sbfp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbfp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 10:36
#5 Jeg sætter pris på din hjælp, men syntes egentlig ikke rigtig at jeg har fået noget ud af den endnu. Det er meget ukonkret det du kommer med - så hvis du er ude på at hjælpe, fremfor at forvirre. Så vil jeg gerne bede dig være lidt mere konkret. :)

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 16:41
Mit konkrete råd til dig er at du skal købe en soundbar og hænge den på fjernsynet. Det vil du få mest ud af. Jeg vil ikke pege på en specifik model.

Alternativet er et par gode reolhøjttalere - kun stereo, oppe under loftet vinklet ned mod sofaen. Igen er det svært at pege på specifikke modeller, men kan fortælle dig at jeg til mit køkken købte et par DLS R50 brugt og det jeg jeg ikke et sekund fortrudt, de spiller fedt til størrelsen og prisen.

Kan se at der er ikke mindre end 2 par til salg i "den blå".

Klaus
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 17:20
Bruger du den brændeovn til noget eller er der bare til "pynt"

Hvad med den soffa nr.1 hvad bruges den til ?

Hvor er døre og hvad er de til hvilke andre rum ?

Redigeret af sani - 08-Oktober-2012 kl. 17:24
Til top
sbfp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbfp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 17:47
Brændeovnen bruges ja, ellers havde den længe været smidt ud til fordel for stuealteret på dens plads :)

Sofa 1 bruges ikke til noget, udover pynt/fyld - de to sorte streger ved den illustrere døren til soveværelset (ikke på tegningen). De andre to sorte streger er døren til gang/køkken. Hele den væg døren sidder i skal måske med tiden åbnes op, så der bliver køkken alrum.

Ellers er der ikke så meget udover det der er på tegningen

Tak for jeres tid :)
Til top
sbfp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbfp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 19:28
Er der slet ingen der har gode ideer til hvad og hvordan jeg får et ok tv og musik setup i min stue? Jeg kan ikke rigtig se mig ud af det mht placering af højtalere.

Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 22:21
Man kan da roligt sige at du er indretningsmæssigt udfordret ;-)

Hvis du ikke kan rykke om så ser det vanskeligt ud må jeg sige. Går det store vindue ved TV helt ned til gulvet? Før i tiden var det helt normalt at have relativt store "reol" højttalere på lave standere der var vinklet lidt opad. Så kunne du have en højttaler til højre for ovnen og en til venstre for TV samt en center over eller under TV, alt efter hvad der kan lade sig gøre.
Hvis vinduet ikke går helt op til loftet kunne der måske være plads til en lille højttaler over vinduet? Igen med en center og en anden højttaler i samme højde til højre. De kunne så bruges med en subwoofer. Ingen af delene er optimalt, men jeg kan næsten ikke forestille mig at en soundbar under TV skulle være bedre.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 22-Oktober-2012 kl. 22:57
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu