recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til NAD T737 AV Receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til NAD T737 AV Receiver

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Therkildsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-April-2014
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therkildsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til NAD T737 AV Receiver
    Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 16:29
Hej med jer.

Jeg ejer en NAD T737 AV Receiver.
Jeg har tilsluttet mit TV til AV receiveren med et optisk kabel (Optical 1 input), for at få lyd ud af forstærkeren, hvilket jeg får via sourcen TV. Dette fungerer rigtig fint.
Jeg har så købt mig en subwoofer med indbygget forstærker og tilhørende højttalere ved siden af, som jeg ønsker at tilslutte til min AV receiver. Her menes at det signal der kommer ind i AV receiveren fra TV'et (Optical 1) skal videreføres, som output via phono-kabel til min subwoofer (Input phono). Det vil sige at jeg opretter en ny source, således at AV receiveren ved at den i stedet skal sende inputtet videre over i subwooferen.
Det der bare er et kæmpe problem er hvilken udgang jeg skal anvende? og yderligere hvordan jeg sætter dette op på AV receiveren?
Jeg har været igang med at afprøve forskellige setups i OSD menu'en, under Setup Menu > Source Setup > Source Setup-Normal View, men kan ikke gennemskue hvordan jeg får sendt input signalet videre.

Således ser min source TV ud i Source Setup-Normal View
Source : 1
Enable : Yes
Name : TV
Analog Audio : Audio 1
Gain : 0
Digital Audio : Opt 1
Video : Off
A/V Preset : None
Trigger Out : No

Så vidt jeg kan se i Source Setup-Normal View'et, er dette blot hvilke input AV receiveren skal trække på, altså hvilke inputs, men bag på min forstærker er der jo flere output-muligheder??? Det er her jeg gerne vil viderføre/replikere til et output for eksempel video 1 out.

På nedenstående link har jeg fundet et billede, som matcher min AV receiver:

På forhånd tak.

Redigeret af Therkildsen - 31-Oktober-2021 kl. 17:24
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1652
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 16:47
Subwooferen skal tilslutttes stikket på din NAD som er mærket med SUBW pre-out. Jeg ved ikke  vhordan menuen i en NAD er, så kig i manualen eller vent på at en anden svarer :-)
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4025
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 17:22
Som der blev skrevet.
Men d r skulle i manualen være en henvisning til speaker settings hvor du skal slå subwoofer til. Og gør dig den tjeneste at sætte alle dine højtalere til small, og subwoofer Crossover i receiveren til 80hz hvis dine højtalere går der ned til. Også skal din subwoofer volumen ikke være højere end dine andre højtalere, da man ikke må hører hvor dens lyd kommet fra
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therkildsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 17:40
Fandt konfigurationen her: Main Menu > Setup Menu > Speaker Setup > Speaker Configuration

Her er konfigurationen efter ændring:
Front : Small 100Hz
Center : Small 100Hz
Surround : Small 100Hz
Back : Small 100Hz
Subwoofer : On

Så burde jeg vel kunne tilslutte SUBW PRE-OUT til phono inputtet i subwoofer-forstærkeren?

Redigeret af Therkildsen - 31-Oktober-2021 kl. 17:43
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 18:07
Jeg ville sætte alle til 80hz hvis dine højtalere kan klare det. Nu skriver du ikke hvilken højtalere du har.

Og da det kan er en subwoofer du har. Skal du kun købe et kabel med en phono i hver ende
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therkildsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 18:46
De to højttalere jeg har forbundet til AV receiveren er Argon fra Hifi-klubben, af sådan alm. størrelse. Dem har jeg blot forbundet til FRONT, er faktisk ikke klar over om det er den korrekte måde, når der nu også er CENTER. Jeg kan da godt prøve og sætte AV receiveren til at bruge 80Hz i stedet i speaker configuration.
Subwooferen har kun mulighed for input phono L og R, altså rød og hvid. Dvs. jeg skal ud og have sådan et kabel her? https://www.av-cables.dk/subwoofer-y-kabel/bandridge-high-grade-subwoofer-split-kabel-2-m.html

Dette sæt er magen til det subwoofersæt jeg vil tilslutte via SUBW PRE-OUT: https://www.bluecity.dk/scandyna-micro-sub-2-1-sort-38865

Kom til at tænke på om det over hovedet ville give mening at tage de to micro pods og tilslutte dem til AV receiveren i stedet for subwooferen, eller vil det på ingen måde give mening? :) 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 19:07
Dine to højtalere skal være i front ja.
99% subwoofer L er det der hedder LFE input. Og subw pre out LFE svare til LFE out på andre receiver. Og da LFE er ren mono. Så skal der bare være et stik fra subw pre out til L på subwooferen. Grunden til der er L og R, er hvis du skulle sætte den til en stereo receiver/forstærker som kun har stereo pre out og ikke har subwoofer udgang.

Nej ingen almindelig højtalere til subwoofer udgangen.

Der er mange videoer på YouTube om emnet om subwoofer

Redigeret af T-Duck - 31-Oktober-2021 kl. 19:09
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therkildsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 21:58
Jeg får stadigvæk ikke noget lyd ud af at tilslutte SUBW PRE-OUT til inputtet i Microsub 2.1 via L med blot et enkelt direkte phono-kabel.

Har lige prøvet at google Microsub 2.1 inputtet og fandt dette: Inputs: 1 x stereo RCA ideal for CD, MP3 or computer.
Ser ikke ud til at den understøtter LFE.
Her er også et matchende billede af bagsiden: https://i.ebayimg.com/images/g/rkkAAOSwj6xgrCzu/s-l400.jpg

Det var heller ikke tanken at jeg ville tilslutte nogen højtalere til SUBW PRE-OUT udgangen i AV receiveren :) Det jeg tænkte på, var at sætte de to micropods til FRONT eller CENTER i AV receiveren, men de hører jo til som højtalere i subwoofer outputtet som de er.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 23:33
Oprindeligt skrevet af Therkildsen Therkildsen skrev:

Jeg ejer en NAD T737 AV Receiver.

En fin ældre sag.

Jeg har så købt mig en subwoofer med indbygget forstærker og tilhørende højttalere ved siden af, som jeg ønsker at tilslutte til min AV receiver.

Microsub 2.1?
Det er et (aldrende) PC højttalersæt du har købt, ikke en subwoofer der er beregnet til at bruge sammen med en surroundforstærker.
PC højttalersættet forventer at få det komplette linjesignal (alle frekvenser, ikke kun subkanalen).

Det der bare er et kæmpe problem er hvilken udgang jeg skal anvende? og yderligere hvordan jeg sætter dette op på AV receiveren?

Du skal bruge pre-out til højre og venstre kanal.
De udgange findes bare ikke på din forstærker...... :-(

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu