recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til ny biograf (akustik)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til ny biograf (akustik)

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2010 kl. 17:10
jeg ville helt klart anvende akustisk gips som CSO også skriver.

Jeg valgte Gyptone fra Gyproc. Ringede til deres tekniske afdeling, og beskrev opgaven, hvorefter de forklarede og fandt en løsning for mig. Deres råd var ganske gratis, også selvom det var en forholdsvis lille mængde jeg skulle bruge.

Rockfonplader har nærmest kun dæmpning i det meget høje frekvensområde.
Til top
PlasmaOskar Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Marts-2006
Point: 208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2010 kl. 17:33

Rockfon er det mest effektive at bruge i alle frekvenser som absorptionsmateriale prøv at se deres koral 100 mm produkt i hjørne og langs væggen som kan blandes med almindeligt koral. Går ind på deres hjemmeside og søg på koral 100 mm. Absorptionen er næsten på 100 % i alle frekvenser.

Redigeret af PlasmaOskar - 29-Januar-2010 kl. 17:47
Til top
CSO Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Branchemedlem

Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2010 kl. 17:55

Husk at diffusion er lige så vigtigt som absorption. Et godt lytterum er en blanding af disse egenskaber - tilpasse rummet, lyttepositioner og placering af udstyret.

Med Venlig hilsen

Carsten Overgaard
www.cso.dk , CEDIA PRO Member
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 1134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2010 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af CSO CSO skrev:

Kinopaneler fra Danoline er suveræne til biografbrug, men er også udviklet til netop dette formål. Panelerne leveres med løst filt og ikke fastlimet på bagsiden som på deres andre plader. Det eneste lille bump på vejen er at de kun laves på specialbestilling og jeg mere at priserne er omkring 500 kr. ekskl. Moms pr. m2 i et byggemarked, hvis man kender dem godt.

Placeringen af disse afhænger selvfølgelig af generelle akustiske regler, brugte selv ca. 35 m2. til min private biograf, plus alle de andre akustiske materialer.

Det var godt nok dyrt. Skal bruge ca 30 m2, hvis jeg lader være med at bruge det på væggen, hvor lærredet skal hænge.

Ellers tusind tak for de gode råd....
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
CSO Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2010 kl. 23:12

Hvis man har mulighed for et dedikeret rum til hjemmebiografen, har man ofte mere akustisk frihed pga. manglende WAF. Det er dog muligt at designe rummet, så de akustiske elementer integreres i designet. Akustik kan forbedre oplevelsen med op til 30- 40%. Stiller man dette op mod ens samlede budget, er alt et spørgsmål om prioritering. God akustik bliver hurtig en gevinst ved senere opgraderinger af lyd udstyr.

Hvis man ikke har en akustisk baggrund eller mangler praktisk erfaring, er her nogle små tips til nybegynderen.

1. Et flydende gulv, (markant forbedring af sub)
2. Vægge med kun et lag gips, har tendens til at æder subwooferen.
3. Vær opmærksom på alle flader.
4. Benyt akustisk materiale til både diffusion og absorption.
5. Både for og bagvæg har stor betydning.
6 Kend spredningen af lyden på højttalerne (Tekniske data eller præcis via Pink Noise)
7. Benyt et spejl. Find de største problemområder ved at sætte dig i lyttepositionen og få en ven til at flytte et spejl på f.eks. væggen. Når du kan se f.eks. venstre højttalere i spejlet, kender du et af problemområderne for venstre højttaler.
8. Det absolut mest novice er, midt mellem lyttepositionen og højttalere på både vægge, gulv/loft + front- og bagvæg.
9. Skjul evt. billigt materiale som rockwool og glasuld i rammer betrukket med stof.
10. Lyt mens du arbejder med rummet, brug lyde fra hænder og fløjt. Gerne fra en sub for at sikre at det ikke rasler i konstruktionerne.

Vil man hele vejen, men hverken viden eller interesse for akustik. Betal for professionel rådgivning eller ultimativt benyt akustikker med speciale i biografer.

Håber det kan bruges.
Med Venlig hilsen

Carsten Overgaard
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 09:23

Hvis man har mulighed for et dedikeret rum til hjemmebiografen, har man ofte mere akustisk frihed pga. manglende WAF. Det er dog muligt at designe rummet, så de akustiske elementer integreres i designet. Akustik kan forbedre oplevelsen med op til 30- 40%. Stiller man dette op mod ens samlede budget, er alt et spørgsmål om prioritering. God akustik bliver hurtig en gevinst ved senere opgraderinger af lyd udstyr.

Hvis man ikke har en akustisk baggrund eller mangler praktisk erfaring, er her nogle små tips til nybegynderen.

1. Et flydende gulv, (markant forbedring af sub)
2. Vægge med kun et lag gips, har tendens til at æder subwooferen.
3. Vær opmærksom på alle flader.
4. Benyt akustisk materiale til både diffusion og absorption.
5. Både for og bagvæg har stor betydning.
6 Kend spredningen af lyden på højttalerne (Tekniske data eller præcis via Pink Noise)
7. Benyt et spejl. Find de største problemområder ved at sætte dig i lyttepositionen og få en ven til at flytte et spejl på f.eks. væggen. Når du kan se f.eks. venstre højttalere i spejlet, kender du et af problemområderne for venstre højttaler.
8. Det absolut mest novice er, midt mellem lyttepositionen og højttalere på både vægge, gulv/loft + front- og bagvæg.
9. Skjul evt. billigt materiale som rockwool og glasuld i rammer betrukket med stof.
10. Lyt mens du arbejder med rummet, brug lyde fra hænder og fløjt. Gerne fra en sub for at sikre at det ikke rasler i konstruktionerne.

Vil man hele vejen, men hverken viden eller interesse for akustik. Betal for professionel rådgivning eller ultimativt benyt akustikker med speciale i biografer.

Håber det kan bruges.
Hej Carsten, tak for de dit svar.

Jeg skal da helt sikkert ha lavet flydende gulv. Og jeg kan forstå på dig , at også væggen hvor lærredet skal hænge, skal være af samme materiale (f.eks kino-paneler) som resten af væggene.

Lige et spørgsmål til de kino-paneler. Hvad vil man gøre ved dem: male dem eller sætte noget sort stof på dem eller noget helt andet ?

Vil Troldtekt plader til én 1/10 af prisen på kino-paneler ikke være ligeså godt ?

Redigeret af BowieCool - 30-Januar-2010 kl. 09:27
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Til top
CSO Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 11:47

Troldtekt opfatter jeg mere som en absorber end en diffusser. Det gode ved Kinopanelerne er, at monteres disse ude på en kasse med f.eks. glasuld opnås begge effekter.

Du behøver ikke bruge så mange plader med Kinopaneler, det er jo ikke forbudt at kombinere f.eks. Troltekt og Kinopanel. Typisk ville jeg bygge en forsatsvæg i stof til dit lærred, bag ved denne væg kan du monterer sorte støjbats, de er billige og grimme men ses ikke gennem stoffet. Men vigtigst de er meget effektive. Højttalerne kan i øvrigt også placeres bag stofvæggen og man kan evt. benytte et akustisk transparent lærred.

Privat har jeg bygget mit loft med normale Danoline paneler og i de mest kritiske områder har jeg brugt Kinopanel. Man kan lave nogle ret fede designmæssige udformninger når materialerne kombineres.

Kinopaneler kan leveres formalet sorte, maler dem dog med en lakrulle. Man skal være tålmodig når man maler akustikplader, da det ikke ser så fedt ud hvis der kommer maling i hullerne.

Det specielle ved Kinopaneler udover deres akustiske egenskab er at de monteres med gummibøsninger, dvs. at de er akustisk afkoblet fra underlaget, på samme måde som mange afkobler deres højttalere fra gulvet.

Med Venlig hilsen

Carsten Overgaard
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 11:54

akustisk gips uenset hvilke model (her blandt kino-panaler) har den ejenskab at den absorbere lyden igenem di åbninger i plader samt reflektere lyden der hvor der er gips overflader..

troldtek vil absorbere lyden over hele overflader...

jeg har en ven der har benytet troldtek hele vejen rund lofer sam vage... og der har divet genske fin resultat... after montering af troldtek på vagene har hen betruker de troldtek plader med "lyd stof" der man bruger til højtelere... for at møkrlæge rumet...
ud over det har hen brugt forskeli "difusere" for at opnå spredning af lyden men i begrandset omfang...

der er forskelige teorie man kan læse om biografer der er nogen der postå at biografer skal være hel "lyd døde" uden difusere og der er kun højtelere der bestemer lyd retning

Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 11:58
he he Carsten  så ... er vi næsten hel enig i beskrivelse af lydgips / troldtekWink.... lidt har jeg trods alt lært om akustiken siden jeg har dumet mig Ouch geveledig i vores nytbygede hus
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 12:21

Privat har jeg bygget mit loft med normale Danoline paneler og i de mest kritiske områder har jeg brugt Kinopanel. Man kan lave nogle ret fede designmæssige udformninger når materialerne kombineres.

Carsten, hvordan finder jeg ud af hvor de kritiske områder er ? Vi snakker jo om et sprit nyt hus, jeg skal ha folk til at bygge for mig.

Jeg kan tilføje at rummets størrelse bliver 5.55 x 4.60 x 2.40 (L,B,H)
Til top
CSO Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

akustisk gips uenset hvilke model (her blandt kino-panaler) har den ejenskab at den absorbere lyden igenem di åbninger i plader samt reflektere lyden der hvor der er gips overflader..
troldtek vil absorbere lyden over hele overflader...

Yeps men der er stor forskel på forholdet mellem absorption / diffusion på de forskellige mærker og produkter.

Er ikke i tvivl om virkningen med Troldtek, er bare personligt mere tilhænger af de glatte overflader.
Selvfølgelig kan man male pladerne, men dette kan ikke undgå at nedsætte effekten ved dem. På samme måde som hvis man sprøjter maling i hullerne på Danoline plader.

Har i øvrigt set en malerlærling som skulle spartle væggene i et lydrum. Tror han var lidt træt for han havde spartlet hullerne til på en hel akustisk vægOuch
Med Venlig hilsen

Carsten Overgaard
Til top
CSO Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Carsten, hvordan finder jeg ud af hvor de kritiske områder er ? Vi snakker jo om et sprit nyt hus, jeg skal ha folk til at bygge for mig.
Jeg kan tilføje at rummets størrelse bliver 5.55 x 4.60 x 2.40 (L,B,H)
Det afhænger af lyttepositioner mv. Den simple måde er som tidligere nævnt midt mellem lytteposition og højttalere på alle flader. Kan ikke på en kort måde uddybe mit svar yderligere, da jeg skulle regne mere på dette og god akustik tager tidSmile
Med Venlig hilsen

Carsten Overgaard
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu