recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til ny biograf (akustik)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til ny biograf (akustik)

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2010 kl. 00:24
En god løsning start ville være at finde en som har adgang til en installation af Odeon, og fodre det med en tegning. 

Så kan du simulere forskellige scenarier, og lytte på det, uden at bygge først Smile

Hvis du har en CAD-tegning liggende ku jeg måske godt overtales til at give det et skud, men kommer an på hvad tidshorisonten er. 
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 1134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2010 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

En god løsning start ville være at finde en som har adgang til en installation af Odeon, og fodre det med en tegning. 

Så kan du simulere forskellige scenarier, og lytte på det, uden at bygge først Smile

Hvis du har en CAD-tegning liggende ku jeg måske godt overtales til at give det et skud, men kommer an på hvad tidshorisonten er. 
Jamen, det lyder da rigtig spændende og meget pænt af dig. Jeg kender godt nok ikke lige til det at lave CAD tegninger, men det vil jeg gå igang med.

Angående tidshorisonten, så skal jeg først ha solgt mit eget hus (bliver sat til salg, når sneen er væk) og ha købt en grund, så der er go tid. Men det er jo også en meget vigtig del af huset for mig, så det er jo godt at være ude i go tid Smile

Redigeret af BowieCool - 31-Januar-2010 kl. 16:01
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 11:10
Det er et stykke tid siden jeg sidst har rodet med Odeon, men der er en mulighed for at bygge rummet op i selveprogrammer, så hvis geometrien ikke er alt for kompliceret ku man nok godt "bygge" det i selv softwaren, og så slippe for at rode med CAD. 

Interesserede kan i øvrigt tjekke softwaren ud her http://www.odeon.dk/, men prismæssigt er det ikke til hjemmebrug Confused, men man kan downloade en demo hvis man har lyst til at lege lidt med det. Kan være meget lærrigt. 

Redigeret af opzouten - 01-Februar-2010 kl. 11:12
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2010 kl. 17:57
Jeg hiver lige denne gamle tråd frem igen. Jeg har nemlig nu fået solgt mit hus, og skal til at bygge nyt her til foråret.

Ny Biograf:
Den blir bygget op af et træskelet
Jeg har bestemt mig for det flydende gulv, samt at jeg skal bruge akustikgips til loft og sidevæggene. Derudover skal der laves en fortsatsvæg med sort stof, så man ikke kan se højtalerne bag/ved siden af lærredet, samt evt støjbatts (som der bliver anbefalet)

Så til spørgsmålene: Skal væggen bag lærredet kun betstå af disse støjbatts ? Og hvad med bagvæggen (akustikgips eller støjbatts ?)

Skal akustikgipsen sættes direkte på skelettet eller skal der være noget bagved og evt hvad ? (Der er jo nogle der skriver at etlags gips æder bassen, derfor spørgsmålet).

Glæder mig til at jeres svar, så man forhåbentlig kan blive lidt klogere Wink
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2010 kl. 22:33
Ingen der har styr på at lave en bif korekt ??
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2010 kl. 10:12
Kender ikke akustikgips, men hvis det er en porøs absorbent på linie med fx Rockfonprodukter, giver det god mening at have noget plads bagved, eftersom der ikke er noget energi i en stående bølge helt inde ved væggen. 

Mht absorbtion generelt, så ville jeg vælge dem som absorbere mest. Biografer kendetegnes jo ved at være overdæmpet, så jo mere desto bedre. 

I mit lab på arbejde har jeg fået dækket alle væggene med Rockfons systemabsorbenter, det har fjernet al "badeværelseslyden", og det er nu muligt at lave målinger/optagelser uden at få for meget af rummet med. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2010 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Kender ikke akustikgips, men hvis det er en porøs absorbent på linie med fx Rockfonprodukter, giver det god mening at have noget plads bagved, eftersom der ikke er noget energi i en stående bølge helt inde ved væggen. 

Mht absorbtion generelt, så ville jeg vælge dem som absorbere mest. Biografer kendetegnes jo ved at være overdæmpet, så jo mere desto bedre. 

I mit lab på arbejde har jeg fået dækket alle væggene med Rockfons systemabsorbenter, det har fjernet al "badeværelseslyden", og det er nu muligt at lave målinger/optagelser uden at få for meget af rummet med. 
Men, Carsten fra CSO skriver jo:

Husk at diffusion er lige så vigtigt som absorption. Et godt lytterum er en blanding af disse egenskaber - tilpasse rummet, lyttepositioner og placering af udstyret.

Så er det vel heller ikke optimalt kun at bruge absorbere ?

Redigeret af BowieCool - 23-September-2010 kl. 18:22
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2010 kl. 23:19
Skal ærligt erkende at jeg ikke kender til de nøjagtige principper for moderne biografkonstruktion. Men akustisk set handler det om i hvilket grad du vil høre præcist det som højttalerne gengiver, og det tænker jeg umiddelbart er formålet i en biograf. Har i forskellig sammenhæng oplevet en biografsal (Empire bio sal 1, KBH) blive brugt til andre formål end film, og der har rummet virket overdæmpet. Diffusion er jo med til at øge rumklangstiden og tilføje en slags "smoothing", så det handler vel om hvad man er interesseret i. Dog kan diffusion være med til at bryde stående bølger, så hvis det er et stort problem kan de godt være praktiske. 
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu