recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til ny iMac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til ny iMac

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til ny iMac
    Sendt: 02-August-2019 kl. 09:42
Hej

Jeg ved godt, at spørgsmålet har været oppe før, men opretter lige en ny tråd for ikke at stjæle de andres.

Jeg har en Mac mini late 14 som efterhånden er blevet noget langsom. Jeg søger derfor en iMac, men er i tvivl om hvilken konfiguration jeg skal vælge.


Planen er jeg selv smider noget mere ram i senere.

Jeg har en 1tb hdd I min mini, og har ca. 180gb tilbage.

Så kommer spørgsmålet skal jeg hellere vælge en 2tb fusiondrive? Kan man bruge en Cloud-løsning der frigører plads? Jeg har pt. 2tb iCloud, men mine billeder ligger på min mini også. 

Bliver det for voldsomt prismæssigt at gå op i 2tb SSD, eller burde jeg gøre det og gå ned i f.eks CPU?

På forhånd tak.


Redigeret af Basknudsen - 02-August-2019 kl. 10:05
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 09:55
Du SKAL have SSD, og ikke fusionsdrev. Måske 1TB SSD og så ekstern harddisk til resten.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 10:00
fusionsdrive er generelt en dårlig ide.

Da en imac er ret stationær så kan du købe en 2TB SSD med usb/TB fra 1500kr. Det er jo ikke noget problem at disken ligger bag ved din imac. Det vil give bedre hastighed end et fusion drive.

Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 10:02
Så altså den maskine jeg linker til, og på et senere tidspunkt en ekstern SSD. Gav det mening når jeg ca. har 500gb billeder/videoer at det var det bibliotek der lå på den eksterne?

Er det ellers et godt bud på en iMac elller havde i lavet andre ændringer? 

Hov, jeg får lige set, at den ikke har mine ændringer med. Jeg har valgt den store processor, og 1 tb SSD så vi lander på 26.500,-


Redigeret af Basknudsen - 02-August-2019 kl. 10:04
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 10:36
Det er mange penge!!!

Men når det er sagt har jeg selv en iMac 21" fra 2012. Og den kører bare endnu. Jeg gjorde det at jeg købte en ekstern SSD og installerede MacOS på så jeg kører det fra den. Det kører SUPER godt, selv her 7 år efter jeg købte den. Så efter min mening får man en god holdbar maskine, som samtidig er pæn at kigge på, og da den står i vores alrum var det ret vigtigt. 

Man skal jo altid gøre lidt op med sig selv hvad man skal bruge maskinen til. Min bliver brugt til surfing, mails, office, photoshop, lidt musik (ikke lave, blot spille). Youtube osv. og der ville jeg klart gå efter en billigere model. Måske med alm. harddisk i, og så købe en ekstern SSD og installere MacOS på. Du giver KASSEN for SSD i mac's. 

Du er jo vant til mac, så frustrationer omkring de ting hvor den tror jeg er for dum til selv at ville styre det skal jeg undlade :-).. 



Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 10:48
@Basknudsen, jeg ville have taget den samme som du valgte. Den ser mere end fornuftig ud.





Redigeret af Brixen - 02-August-2019 kl. 15:03
Venlig hilsen
KB
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 11:08
Jeg skal bruge den til at afspille og ind imellem indspille musik (er musiker udover skolelærer og musikskolelærer). 

Ellers er det surfe, mails, office osv. 

Jeg får rigtigt meget badebold på min mini når jeg roder rundt i Fotos og det er hovedsagligt det jeg er træt af. Den kan sagtens tage 10 min. at importere et billede fra en mail og printe det ud. Det magter jeg ikke Smile.

Har også tidligere overvejet at smide en SSD i min mini, men ved ikke om der er andre flaskehalse.


Redigeret af Basknudsen - 02-August-2019 kl. 11:09
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Hej

Jeg ved godt, at spørgsmålet har været oppe før, men opretter lige en ny tråd for ikke at stjæle de andres.

Jeg har en Mac mini late 14 som efterhånden er blevet noget langsom. Jeg søger derfor en iMac, men er i tvivl om hvilken konfiguration jeg skal vælge.


Planen er jeg selv smider noget mere ram i senere.

Jeg har en 1tb hdd I min mini, og har ca. 180gb tilbage.

Så kommer spørgsmålet skal jeg hellere vælge en 2tb fusiondrive? Kan man bruge en Cloud-løsning der frigører plads? Jeg har pt. 2tb iCloud, men mine billeder ligger på min mini også. 

Bliver det for voldsomt prismæssigt at gå op i 2tb SSD, eller burde jeg gøre det og gå ned i f.eks CPU?

På forhånd tak.

Du skal i min optik vælge en 2TB SSD fremfor i9 processoren, med mindre du altså har et stort behov for heavy cpu loads til f.eks. video rendering/ konvertering.

I øvrigt kan jeg slet ikke se der er noget galt med et Fusion Drive, de fleste vil nok aldrig opleve forskellen til SSD i dagligdagen. Hvis vi snakker hastighederne på fusion drive i dag, så ligger de som skrive ca.750 MB/S og læse som 2500MB/s enlig ganske fornuftig, og faktisk hurtigere end en alm. ekstern SSD som typisk ligger på læse/skrive 550MB/s de findes dog hurtigere.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:


Jeg får rigtigt meget badebold på min mini når jeg roder rundt i Fotos og det er hovedsagligt det jeg er træt af. Den kan sagtens tage 10 min. at importere et billede fra en mail og printe det ud.


I så tilfælde, ville jeg få taget backup af alle data på maskinen og så "rulle" den.
Derefter installerer du kun de programmer du har brug for og prøver igen at åbne et bilede fra en mail.
Går det nu pænt stærkt og du ønsker yderligere performance, smider du en SSD i (på?) til systemet og finde en "slavedisk" til dine data.

Min egen PC, er en Medion Win 10 stationær med 500GB SSD og 2TB HDD. Det virker rigtigt fint.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Jeg skal bruge den til at afspille og ind imellem indspille musik (er musiker udover skolelærer og musikskolelærer). 

Ellers er det surfe, mails, office osv. 

Jeg får rigtigt meget badebold på min mini når jeg roder rundt i Fotos og det er hovedsagligt det jeg er træt af. Den kan sagtens tage 10 min. at importere et billede fra en mail og printe det ud. Det magter jeg ikke Smile.

Har også tidligere overvejet at smide en SSD i min mini, men ved ikke om der er andre flaskehalse.

Problemet i sådan en Mac mini er, at disken er 5400rpm som i forvejen er rigtig sløv, du har så benyttede ca. 80% af dens kapacitet, hvilket sløver den ret så voldsomt, har du så samtidigt for lidt Ram i maskine "de findes konfigureret ned til 4GB Ram" Så begynder OS X at benyttes din disk som swop for at kompensere for manglende Ram, og når din disk i forvejen er sløv så kommer "wheel of fortune" frem hele tiden, og så er maskinen virkelig sløv i betrækket og enlig umulig at arbejde på.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:


Jeg får rigtigt meget badebold på min mini når jeg roder rundt i Fotos og det er hovedsagligt det jeg er træt af. Den kan sagtens tage 10 min. at importere et billede fra en mail og printe det ud.


I så tilfælde, ville jeg få taget backup af alle data på maskinen og så "rulle" den.
Derefter installerer du kun de programmer du har brug for og prøver igen at åbne et bilede fra en mail.
Går det nu pænt stærkt og du ønsker yderligere performance, smider du en SSD i (på?) til systemet og finde en "slavedisk" til dine data.

Min egen PC, er en Medion Win 10 stationær med 500GB SSD og 2TB HDD. Det virker rigtigt fint.


Klaus

Er det bare for at prøve, for jeg synes ikke jeg har noget liggende på som jeg ikke bruger?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

  Jeg har en Mac mini late 14 som efterhånden er blevet noget langsom. Jeg søger derfor en iMac, men er i tvivl om hvilken konfiguration jeg skal vælge.

Hej.

Før du bruger så mange penge på en ny komputer syntes jeg at der er to ting to bør vide.

Der vil ske flere ændringer i Apples sortiment i slutningen af 2019 og i 2020.

Apple har vist en prototype på en ny MAC Pro på WWDC 2019. Den kommer med en CPU med mellem 8 og 28 cores. Den helt skrabede udgave koster fra 6000 USD.
Her er et link:


Grunden til at jeg først nævner MAC Pro'en er, at så forstår i måske bedre de rygter, der siger at Apple vil gå fra Intel CPU'er og til ARM Cpu'er, måske alerede fra 2020. Se dette link:


Hvis man er i tvivl om rigtigheden, vil jeg forslå at man selv prøver at google 'Apple ARM CPU' og se hvad søgningen viser.

Jeg ved ikke hvor længe du forventer at bruge en ny nye Apple komputer. Men med Apples planer, kan jeg være bange for den videre udvilking, for de udgåede model serier.

Hilsen Carsten.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu