recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til ny iMac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til ny iMac

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 12:07
Der er ikke noget umiddelbart galt med din Mac Mini, og ud fra det du skal bruge den til så kan den godt køre lidt endnu men,

Du skal få sat en SSD i den, evt. 2TB hvis du har behov for meget lokalt lager.
Hvis der ikke er 16GB Ram i den, så få det installeret. Læg et nyt system på og du er kørende igen.Smile
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

  Jeg har en Mac mini late 14 som efterhånden er blevet noget langsom. Jeg søger derfor en iMac, men er i tvivl om hvilken konfiguration jeg skal vælge.

Hej.

Før du bruger så mange penge på en ny komputer syntes jeg at der er to ting to bør vide.

Der vil ske flere ændringer i Apples sortiment i slutningen af 2019 og i 2020.

Apple har vist en prototype på en ny MAC Pro på WWDC 2019. Den kommer med en CPU med mellem 8 og 28 cores. Den helt skrabede udgave koster fra 6000 USD.
Her er et link:


Grunden til at jeg først nævner MAC Pro'en er, at så forstår i måske bedre de rygter, der siger at Apple vil gå fra Intel CPU'er og til ARM Cpu'er, måske alerede fra 2020. Se dette link:


Hvis man er i tvivl om rigtigheden, vil jeg forslå at man selv prøver at google 'Apple ARM CPU' og se hvad søgningen viser.

Jeg ved ikke hvor længe du forventer at bruge en ny nye Apple komputer. Men med Apples planer, kan jeg være bange for den videre udvilking, for de udgåede model serier.

Hilsen Carsten.


Men det er jo en noget anden pris.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Der er ikke noget umiddelbart galt med din Mac Mini, og ud fra det du skal bruge den til så kan den godt køre lidt endnu men,

Du skal få sat en SSD i den, evt. 2TB hvis du har behov for meget lokalt lager.
Hvis der ikke er 16GB Ram i den, så få det installeret. Læg et nyt system på og du er kørende igen.Smile

Der er 8 gb ram i den. Jeg tør godt selv at rode med hdd men ved ikke hvordan med rammene.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Der er ikke noget umiddelbart galt med din Mac Mini, og ud fra det du skal bruge den til så kan den godt køre lidt endnu men,

Du skal få sat en SSD i den, evt. 2TB hvis du har behov for meget lokalt lager.
Hvis der ikke er 16GB Ram i den, så få det installeret. Læg et nyt system på og du er kørende igen.Smile

Der er 8 gb ram i den. Jeg tør godt selv at rode med hdd men ved ikke hvordan med rammene.
Kom lige tanke om, at ram i den maskine er loddet direkte på bundkortet og ikke mulig at opgradere selv, beklager det var en svipserSmile


Redigeret af Potter - 02-August-2019 kl. 12:24
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Hej

Jeg ved godt, at spørgsmålet har været oppe før, men opretter lige en ny tråd for ikke at stjæle de andres.

Jeg har en Mac mini late 14 som efterhånden er blevet noget langsom. Jeg søger derfor en iMac, men er i tvivl om hvilken konfiguration jeg skal vælge.


Planen er jeg selv smider noget mere ram i senere.

Jeg har en 1tb hdd I min mini, og har ca. 180gb tilbage.

Så kommer spørgsmålet skal jeg hellere vælge en 2tb fusiondrive? Kan man bruge en Cloud-løsning der frigører plads? Jeg har pt. 2tb iCloud, men mine billeder ligger på min mini også. 

Bliver det for voldsomt prismæssigt at gå op i 2tb SSD, eller burde jeg gøre det og gå ned i f.eks CPU?

På forhånd tak.

Du skal i min optik vælge en 2TB SSD fremfor i9 processoren, med mindre du altså har et stort behov for heavy cpu loads til f.eks. video rendering/ konvertering.

I øvrigt kan jeg slet ikke se der er noget galt med et Fusion Drive, de fleste vil nok aldrig opleve forskellen til SSD i dagligdagen. Hvis vi snakker hastighederne på fusion drive i dag, så ligger de som skrive ca.750 MB/S og læse som 2500MB/s enlig ganske fornuftig, og faktisk hurtigere end en alm. ekstern SSD som typisk ligger på læse/skrive 550MB/s de findes dog hurtigere.
en 2 TB ssd er jo voldsom dyr i en imac.
Ville sådan en enclosure ikke være en bedre og billigere løsning.

Til Trådstarter er den dog total overkill
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 13:08
Jeg er ret sikker på din Mac mini vil køre glimrende hvis du smider en SSD i, i stedet for den mekaniske disk. 

Jeg var ved at blive sindssyg over den førnævnte badebold konstant på min iMac. efter jeg smed den eksterne SSD på kører det bare lynhurtigt, og jeg ser aldrig badebolden. 
opstart er også lynhurtig.. 

Det var da værd at prøve før man brænder 25000 kr. af :) 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

[/QUO
en 2 TB ssd er jo voldsom dyr i en imac.
Ville sådan en enclosure ikke være en bedre og billigere løsning.

Til Trådstarter er den dog total overkill
[/QUOTE]
Du er med på at prisen kun er for selve kabinetWink Og de målte hastigheder er med 4 stk. M.2NVme SSD blade i et raid 0. Selv en iMac late 2019 og en iMac Pro "2TB SSD" har hurtigere læse/ skrive hastigheder out of the box, end den OWC har med 4 SSD i et Raid 0.Wink 


Redigeret af Potter - 02-August-2019 kl. 13:53
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Hej

Jeg ved godt, at spørgsmålet har været oppe før, men opretter lige en ny tråd for ikke at stjæle de andres.

Jeg har en Mac mini late 14 som efterhånden er blevet noget langsom. Jeg søger derfor en iMac, men er i tvivl om hvilken konfiguration jeg skal vælge.


Planen er jeg selv smider noget mere ram i senere.

Jeg har en 1tb hdd I min mini, og har ca. 180gb tilbage.

Så kommer spørgsmålet skal jeg hellere vælge en 2tb fusiondrive? Kan man bruge en Cloud-løsning der frigører plads? Jeg har pt. 2tb iCloud, men mine billeder ligger på min mini også. 

Bliver det for voldsomt prismæssigt at gå op i 2tb SSD, eller burde jeg gøre det og gå ned i f.eks CPU?

På forhånd tak.

Du skal i min optik vælge en 2TB SSD fremfor i9 processoren, med mindre du altså har et stort behov for heavy cpu loads til f.eks. video rendering/ konvertering.

I øvrigt kan jeg slet ikke se der er noget galt med et Fusion Drive, de fleste vil nok aldrig opleve forskellen til SSD i dagligdagen. Hvis vi snakker hastighederne på fusion drive i dag, så ligger de som skrive ca.750 MB/S og læse som 2500MB/s enlig ganske fornuftig, og faktisk hurtigere end en alm. ekstern SSD som typisk ligger på læse/skrive 550MB/s de findes dog hurtigere.
en 2 TB ssd er jo voldsom dyr i en imac.
Ville sådan en enclosure ikke være en bedre og billigere løsning.

Til Trådstarter er den dog total overkill

Du er med på at prisen kun er for selve kabinetWink Og de målte hastigheder er med 4 stk. M.2NVme SSD blade i et raid 0. Selv en iMac late 2019 og en iMac Pro "2TB SSD" har hurtigere læse/ skrive hastigheder out of the box end den OWC.Wink 
jo ved det kun er kabinettet.

Med 2TB intern koster 6000kr
En boks + M.2 burde være billigere. Samt du kan udvide disken/tilføre flere diske  senere hvis du får behov for mere plads.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Hej

Jeg ved godt, at spørgsmålet har været oppe før, men opretter lige en ny tråd for ikke at stjæle de andres.

Jeg har en Mac mini late 14 som efterhånden er blevet noget langsom. Jeg søger derfor en iMac, men er i tvivl om hvilken konfiguration jeg skal vælge.


Planen er jeg selv smider noget mere ram i senere.

Jeg har en 1tb hdd I min mini, og har ca. 180gb tilbage.

Så kommer spørgsmålet skal jeg hellere vælge en 2tb fusiondrive? Kan man bruge en Cloud-løsning der frigører plads? Jeg har pt. 2tb iCloud, men mine billeder ligger på min mini også. 

Bliver det for voldsomt prismæssigt at gå op i 2tb SSD, eller burde jeg gøre det og gå ned i f.eks CPU?

På forhånd tak.

Du skal i min optik vælge en 2TB SSD fremfor i9 processoren, med mindre du altså har et stort behov for heavy cpu loads til f.eks. video rendering/ konvertering.

I øvrigt kan jeg slet ikke se der er noget galt med et Fusion Drive, de fleste vil nok aldrig opleve forskellen til SSD i dagligdagen. Hvis vi snakker hastighederne på fusion drive i dag, så ligger de som skrive ca.750 MB/S og læse som 2500MB/s enlig ganske fornuftig, og faktisk hurtigere end en alm. ekstern SSD som typisk ligger på læse/skrive 550MB/s de findes dog hurtigere.
en 2 TB ssd er jo voldsom dyr i en imac.
Ville sådan en enclosure ikke være en bedre og billigere løsning.

Til Trådstarter er den dog total overkill

Du er med på at prisen kun er for selve kabinetWink Og de målte hastigheder er med 4 stk. M.2NVme SSD blade i et raid 0. Selv en iMac late 2019 og en iMac Pro "2TB SSD" har hurtigere læse/ skrive hastigheder out of the box end den OWC.Wink 
jo ved det kun er kabinettet.

Med 2TB intern koster 6000kr
En boks + M.2 burde være billigere. Samt du kan udvide disken/tilføre flere diske  senere hvis du får behov for mere plads.

Så napper jeg hellere 2TB SSD fra Apple som er i BTO konfig plus kr.6000,-Tongue
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 14:49
Gav det mening at starte med en ekstern ssd til min mini, den kunne så køre stort set alt og når jeg køber en iMac senere kan den bruges til ekstra plads?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Gav det mening at starte med en ekstern ssd til min mini, den kunne så køre stort set alt og når jeg køber en iMac senere kan den bruges til ekstra plads?
ja det giver mening.
Din mac mini har usb 3, så du får ok speed ved en ekstern disk.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 16:28
Hvis trådstarter ønsker at benytte en ekstern SSD disk som boot og arbejds disk via USB 3 port, så er TRIM ikke supporteret via USB, her skal man over i Thunderbolt og Mac Mini late 2014 har Thunderbolt porte.Smile
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu