recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til ny iMac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til ny iMac

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 18:19
Hvilke eksterne diske burde jeg så kigge på?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 18:53
et bud kunne være en Samsung evo 970 eller 960

Helst i en TB enclusure, de er dog pænt dyre.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Har lige købt en my iMac i basis konfigurationen med en 250 gb ssd. Er på jagt efter en ekstern 1 tb ssd disk. Hvad siger i til denne fra Samsung:

den er sikker fin, dog er den ikke speciel hurtig. Så det kommer vel an på hvad du skal bruge den til.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Har lige købt en my iMac i basis konfigurationen med en 250 gb ssd. Er på jagt efter en ekstern 1 tb ssd disk. Hvad siger i til denne fra Samsung:

Jeg benytter nogle Samsung X5, de er hurtige men koster desværre lidt.

Samsung T5 er lige så hurtig som en alm. SSD og er rigelig hurtig til det meste, ingen problemer med alm. 4k redigering med den.Smile


Redigeret af Potter - 02-August-2019 kl. 19:46
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 21:53
Ja, det behøves desuden heller ikke at være en SSD.


Klaus


Redigeret af KlausDM - 02-August-2019 kl. 21:54
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 01:24
en mac mini late 14 har desværre kun thunderbolt 2 porte. så performance er vitterlig ikke meget bedre end usb3.0 - men jo du kan i dag købe en alm 500GB nvme stang og få et eksternt kabinet for under en tusse (bare sikre dig at enclosure er til samme type som den NVME stang du køber. typisk er pciex4 stænger baseret på m-key, dem er der ikke helt så mange af som de sata-baserede m.2 kasser). De fleste fra amazon kommer også med et usb-c til usb-A kabel, så du kan få op 500MB/s. MAn udnytter ikke fuld performance fra nvme stængerne, men det fungerer "ok". MEN som potter siger. Det er vitterlig bare om at smide en Samsung 2,5" SSD i den mac mini i en fart. Det vil være en helt ny verden. Så kan du som Klaus skriver - reelt også tage en spinning disk med usb3 eksternt og så have en 4-8TB ekstern disk til alt muligt data som ikke bliver brugt ret ofte.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

en mac mini late 14 har desværre kun thunderbolt 2 porte. så performance er vitterlig ikke meget bedre end usb3.0
SmileMener nu at USB 3 i en Mac mini er på 5Gbps og Thunderbolt er 20Gbps hvilket jo så er 4x så hurtigt. Og der vist også kun en controller til hver af de 2 tilslutningsmuligheder, så de 5Gbps er til deling i mellem de 4 usb porte, jeg er dog ret sikker på at Thunderbolt portene kun har en controller så det er 20Gbps til deling. 

Det er kun iMac Pro og Mac Pro pt. som har dual controller på Thunderbolt, og det kan give nogle sindsyge læse/ skrive hastigheder, op til 5000MB/s hvis du laver et raid 0. F.eks. med 2 stk. Samsung X5 på hver 2TB rammer du loftet for hvad Thunderbolt 3 kan levere. Men jeg kan slet ikke se hvad man skal med disse hastighederConfused


Redigeret af Potter - 03-August-2019 kl. 08:52
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 11:25
det har du ret i potter - problemt er bare at 1. en rigtig thunderbolt SSD er svine hamrende dyr, især hvis du skal se om du kan få fat i en TB2 udgave (dem er der vitterlig ikke mange af mere) 2. langt de fleste løsninger er m.2 Sata baseret, med andre ord får man ikke voldsomt meget ekstra performance.
Derfor kan det faktisk betale sig at lave en USB SSD med et enclosure selv. (bare sørg for at købe dem med ordentlige køleribber, de bliver seriøst varme)
Det er noget helt andet med de 40Gbit du får med TB3. - men så er vi jo også ovre i C-type stik, og dem har en '14 mini ikke rigtigt nogen af.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

det har du ret i potter - problemt er bare at 1. en rigtig thunderbolt SSD er svine hamrende dyr, især hvis du skal se om du kan få fat i en TB2 udgave (dem er der vitterlig ikke mange af mere) 2. langt de fleste løsninger er m.2 Sata baseret, med andre ord får man ikke voldsomt meget ekstra performance.
Derfor kan det faktisk betale sig at lave en USB SSD med et enclosure selv. (bare sørg for at købe dem med ordentlige køleribber, de bliver seriøst varme)
Det er noget helt andet med de 40Gbit du får med TB3. - men så er vi jo også ovre i C-type stik, og dem har en '14 mini ikke rigtigt nogen af.
Har i nogle forslag til en TB1 med SSD løsning ?
Benytter i dag en lacie rugged(100EUR), hvor jeg har erstattet disken med en SSD.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 14:11

Hej.

Jeg ved intet om Thunderbolt Harddiske. Men her er et link, som jeg godt vil høre jeres mening om?


Vil denne kunne løse trådstarters problem?

Og vil det være muligt for Lahan at udskifte den/de indbyuggede harddiske til SSD?

Hvad tror I?

Hilsen Carsten.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 20:00
så er du virkelig nødt til at fortælle prcist hvad det er for nogle "disks" (og det er jo ikke diske men drev! der er ikke noget der spinner rundt mere)
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Hej.

Jeg ved intet om Thunderbolt Harddiske. Men her er et link, som jeg godt vil høre jeres mening om?


Vil denne kunne løse trådstarters problem?

Og vil det være muligt for Lahan at udskifte den/de indbyuggede harddiske til SSD?

Hvad tror I?

Hilsen Carsten.
ja det kunne være en løsning, men ser Lacie Rugged som et bedre alternativ. Lacie understøtter både TB og USB. Desuden er det let at erstatte disken med en SSD. Jeg ved ikke hvor let det er at skille en My-Passport. Mange af disse diske er limet sammen, det er Lacie ikke. Prisen er ca det samme.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu