recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til ny iMac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til ny iMac

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

en mac mini late 14 har desværre kun thunderbolt 2 porte. så performance er vitterlig ikke meget bedre end usb3.0 - men jo du kan i dag købe en alm 500GB nvme stang og få et eksternt kabinet for under en tusse (bare sikre dig at enclosure er til samme type som den NVME stang du køber. typisk er pciex4 stænger baseret på m-key, dem er der ikke helt så mange af som de sata-baserede m.2 kasser). De fleste fra amazon kommer også med et usb-c til usb-A kabel, så du kan få op 500MB/s. MAn udnytter ikke fuld performance fra nvme stængerne, men det fungerer "ok". MEN som potter siger. Det er vitterlig bare om at smide en Samsung 2,5" SSD i den mac mini i en fart. Det vil være en helt ny verden. Så kan du som Klaus skriver - reelt også tage en spinning disk med usb3 eksternt og så have en 4-8TB ekstern disk til alt muligt data som ikke bliver brugt ret ofte.

Kunne det være Samsung evo 860 1tb?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2019 kl. 09:13
Hvis man har brug for lidt mere performes end de ca.500MB/s så kunne Sandisk Extreme 900 været et bud.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2019 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Hvis man har brug for lidt mere performes end de ca.500MB/s så kunne Sandisk Extreme 900 været et bud.


Ok. Tror jeg går efter en intern. 

Hvad med Crucial MX500?


Redigeret af Basknudsen - 04-August-2019 kl. 14:03
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2019 kl. 20:46
Nu har jeg fået købt mig en SSD, men jeg kan se på ifixit, at der skal bruges et logic board removal tool. Skal det bruges eller kan jeg bruge noget andet i stedet?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2019 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Nu har jeg fået købt mig en SSD, men jeg kan se på ifixit, at der skal bruges et logic board removal tool. Skal det bruges eller kan jeg bruge noget andet i stedet?
Man godt løsne Logic boardet ude u bøjle. Men det sidder rimelig fast, der hvor du sætter u bøjlen, presser du i stedet ned “kølepladen” og ud i mod dig selv, her efter tager du fast i siderne af det løsnet board for at løsne den sidste hindring. Husk at frigøre de små kabler i modsat ende inden du løsner første step.

Redigeret af Potter - 05-August-2019 kl. 22:22
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2019 kl. 09:27
Så fik jeg smidt en SSD i. Det blev en Crucial MX500 1 tb. 

Der er kommet godt skud på. Jeg klarede det uden u-bøjlen. Jeg vendte den om og trykkede lidt til så smuttede det ud.

Et spørgsmål, kan jeg flytte mine dokumenter til en ekstern hdd så jeg gemmer der og henter dokumenter der automatisk. Altså åbner word som ligger på SSD og leder efter dokumenter som ligger på ekstern, uden jeg skal gøre andet end jeg plejer?


Redigeret af Basknudsen - 20-August-2019 kl. 09:31
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2019 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Et spørgsmål, kan jeg flytte mine dokumenter til en ekstern hdd så jeg gemmer der og henter dokumenter der automatisk. Altså åbner word som ligger på SSD og leder efter dokumenter som ligger på ekstern, uden jeg skal gøre andet end jeg plejer?

Thumbs Up Med din nye disk, rimelig nemt ikke?

Du kan faktisk flytte hele dit home diretory til en ekstern disk, dvs. alle de mapper dokumenter -musik - film etc. ligger fast på din eksterne disk. Du skal holde tungen lige i munden når du går i users and group "Avanced Options" du kan nemt f.... det upOuch

Vigtig, lav en fuld backup inden du går i gang.

Jeg kunne godt skrive opskriften her, men tiden er knap. Så brug evt. google.

Noget ala move your home folders to a new location external disk etc.



Redigeret af Potter - 20-August-2019 kl. 11:25
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2019 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Et spørgsmål, kan jeg flytte mine dokumenter til en ekstern hdd så jeg gemmer der og henter dokumenter der automatisk. Altså åbner word som ligger på SSD og leder efter dokumenter som ligger på ekstern, uden jeg skal gøre andet end jeg plejer?

Thumbs Up Med din nye disk, rimelig nemt ikke?

Du kan faktisk flytte hele dit home diretory til en ekstern disk, dvs. alle de mapper dokumenter -musik - film etc. ligger fast på din eksterne disk. Du skal holde tungen lige i munden når du går i users and group "Avanced Options" du kan nemt f.... det upOuch

Vigtig, lav en fuld backup inden du går i gang.

Jeg kunne godt skrive opskriften her, men tiden er knap. Så brug evt. google.

Noget ala move your home folders to a new location external disk etc.

Jo det var på ingen måde slemt. Jeg lagde lidt papirer så jeg vidste hvilke skruer der hørte til hvad og fuldte så Ifixit's guide.

Jeg har smidt en SSD i pga. langsom hastighed ved Fotos, så jeg tænker jeg kun vil prøve med dokumenter i starten da det fylder 330gb. Og jeg mister vel lidt hastighed når det ligger på en Hdd istedet for på SSD'en.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2019 kl. 14:24
Hej igen,

Jeg har bøvl med at få installeret Catalina på min nye SSD da, den ikke er APFS. Kan ikke helt finde ud af, om jeg kan konvertere uden at skulle slette alt på den. Er der en der kan hjælpe?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2019 kl. 17:53
  1. Launch Disk Utility.
  2. Select the boot partition in the list at left. (Don't select the parent hard drive.)
  3. Choose Edit > Convert to APFS.
  4. Click Convert at the prompt.
  5. A progress bar appears. Click Done when completed.

afhængig af størrelsen på din SSD, så kan det tage sin tid. så være forberedt på at den får lov at arbejde en del.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2019 kl. 22:42
Jeg ved ikke hvad boot partition er. Når jeg vælger min SSD og trykker rediger er den grå den der hedder konverter til APFS. Jeg har ingen partitioner på min SSD.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2019 kl. 22:52
jo det har du - med mindre det er en fuldkommen tom enhed.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu