recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til nybegynder der vil høre plader
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til nybegynder der vil høre plader

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
ASKF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2024 kl. 15:28
Det var da en god info. 2m Red og Blue stylus benytter samme cartrige, så du kan frit vælge hvilken du køber.

Jeg måtte lige søge lidt om info på emnet (jeg har benyttet MC siden 1989, så jeg har ingen viden om Ortofons MM serier) og fandt denne tråd https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=58928

En person i tråden havde fået svar fra Ortofon:
Citér Here is a nice reply I got from Ortofon in 2012 when I was wondering the same regarding the 2M range interchangeable stylus:

"In principle the 2M series have interchangeable stylus units. But the blocks/cartridge bodies are not quite identical: Red and Blue are identical and so are the Bronze and Black.

2M Red and 2M Blue are interchangeable: the 2M Red and 2M Blue both use an improved engine, which provides an increased output of 5.5mV.

The cartridge body used for the 2M Bronze and 2M Black is manufactured from a newly-developed Noryl plastic/glass combination, a revolutionary material which ensures high rigidity while eliminating unwanted resonances. The 2M Bronze and 2M Black use a special upgraded engine, featuring split pole pins with a silver plated copper wire. Thus 2M Bronze and 2M Black are interchangeable

We do not recommend to fit e.g. 2M Black stylus on 2M Red body – you will simply not get the advantages of the coils in Black stylus."

Det er godt nok et 12 år gammelt svar, men mon ikke det stadig stemmer. Om ikke andet kan du jo skrive til Ortofon og spørge dem. Med dit setup tvivler jeg dog på at du vil kunne høre forskel.

-------

Opdatering:

Jeg har nu fundet dette hos Ortofon: https://ortofon.com/products/stylus-2m-mono
Citér 2M styli interchangeability

The 2M series styli are interchangeable within the following combinations:
1) 2M Red, 2M Blue, and 2M Silver,
2) 2M Bronze, 2M Black, and 2M Black LVB 250,
3) 2M Mono and 2M 78.

Special for 2M Red, 2M Blue, and 2M Silver phono cartridges: 2M Silver will be an upgrade compared to 2M Red due to a special suspension and silver-plated copper wire material. The 2M Blue is an upgrade compared to both 2M Red and 2M Silver thanks to the Nude Elliptical diamond which retrieves information from the groove with a higher accuracy.



Redigeret af ASKF - 27-Juni-2024 kl. 16:53
Til top
ASKF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2024 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det har jeg prøvet flere gang, men det ser ud til at "Gasolin" ikke VIL svare.


Han har jo svaret.

At svaret så er helt hen i vejret må være fordi han ikke forstår at når man hører lyden fra en video, vil det altid være ens egne højtalere man hører og ikke dem der er optaget. Dertil er optagelsen også farvet af den benyttede mikrofon. Ermm


Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2024 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Kan du ikke fortælle mig, hvorfor du spørger om video i linket, når det ikke er et videolink. Og hvis det er et andet link du mener, hvorfor så indsætte et link der ikke indeholder en video.


Det har jeg prøvet flere gang, men det ser ud til at "Gasolin" ikke VIL svare.
Men jeg prøver da bare igen.


Klaus

Måske han bare ikke gider kværulanter..
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3999
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2024 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Kan du ikke fortælle mig, hvorfor du spørger om video i linket, når det ikke er et videolink. Og hvis det er et andet link du mener, hvorfor så indsætte et link der ikke indeholder en video.



Det har jeg prøvet flere gang, men det ser ud til at "Gasolin" ikke VIL svare.
Men jeg prøver da bare igen.

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Jeg ville prøve uden sub og så evt købe en senere



Gasolin, hvad skal den video fortælle?


Klaus
det er godt nok en stor ridse i den plade
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2024 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

det er godt nok en stor ridse i den plade

Well, sådan kan det gå, når man ikke vil svare på spørgsmål i relation til det man skriver.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2024 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Han har jo svaret.

Nej.

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Højttalerne har en god bas så netop den model behøver ikke en subwoofer
 

Og der (undskyld - det) skal videoen fortælle mig?

Det har jeg ikke fået svar på.

Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

At svaret så er helt hen i vejret må være fordi han ikke forstår at når man hører lyden fra en video, vil det altid være ens egne højtalere man hører og ikke dem der er optaget. Dertil er optagelsen også farvet af den benyttede mikrofon. Ermm

Hvis det var Gasolins mening at man skulle kunne høre højttalernes kvalitet gennem en YouTube video.

Det er jo fuldstændigt på linje med en nyligt tilkommen debattør i denne tråd der optog video af TV2’s “hakkeri” og uploadede det til YouTube som dokumentation….

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3785
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2024 kl. 19:18
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

det er godt nok en stor ridse i den plade

Well, sådan kan det gå, når man ikke vil svare på spørgsmål i relation til det man skriver.


Klaus
Han har jo svaret for mange indlæg siden, at du så åbenbart vælger, at overse svaret er en anden sag.
Der kunne måske stilles spørgsmål omkring, at teste lyd ud fra videoer.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
J.Rath Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér J.Rath Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2024 kl. 19:55
Jeg har hentet pladespilleren i dag. Kort historie, så var det en 80 års fødselsdagsgave, hvor nogen har fået hevet nålen af. Den har aldrig været brugt. Han havde også en ny forstærker. 

Jeg tror jeg går med en rød stylus (ortofon har btw lavet en fin video om dem)


Til top
ASKF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2024 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af J.Rath J.Rath skrev:

Jeg har hentet pladespilleren i dag. Kort historie, så var det en 80 års fødselsdagsgave, hvor nogen har fået hevet nålen af. Den har aldrig været brugt. Han havde også en ny forstærker. 

Jeg tror jeg går med en rød stylus (ortofon har btw lavet en fin video om dem)


Hvis du har pengene til en Blue, vil jeg anbefale at du aftaler med dem i StereoStudio at du kan høre dem begge der, på et setup med en TT-3 eller TT-4. Der er mange som nævner at Red er meget flad i lyden i forhold til Blue, så der er altså en markant forskel i dynamikken.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2024 kl. 12:36
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
J.Rath Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér J.Rath Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2024 kl. 19:47
Jeg bestilte en rød i går hos TapeConnection, og den kom idag. 
Så er der også plads til en opgradering.

Mangler dog kabel kommer med posten. Tror den gamle herre har glemt at give mig det med. 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu