recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til nybegynder.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til nybegynder.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Nettossen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Maj-2009
Status: Offline
Point: 269
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til nybegynder.
    Sendt: 18-Maj-2009 kl. 15:00

Jeg vil gerne anskaffe mig et mediecenter, men jeg er totalt blank på området. Så var det, jeg tænkte, at I kyndige mennesker herinde ville kunne give vejledning?

Jeg skal bruge det til at lagre alle mine CDére, billeder, se/optage film samt til at modtage digitalt kabel-TV fra Yousee. (noget med DVB-C tuner?).

- og så selvfølgelig til internet/email som alm. computer.

Det må selvfølgelig gerne være flot/stilet og ikke koste en formue.

Jeg har f.eks. fundet disse:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60362412

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceId=60343135

Men kan de, hvad jeg skal bruge? Og hvad med grafikkort osv, - er det noget, jeg skal være opmærksom på?

På forhånd mange tak.

Mvh

Chris

Til top
Mokuer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-November-2006
Sted: Denmark
Point: 340
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 15:06

Silverstone er ikke stilet. KÆMPE kasse.

HFX er ok.

Jeg var (er) også totalt noob. Skulle jeg gøre det om gik jeg efter en Mac Mini med tuner. Du kan evt. prøve at læse de mange tråde omkring det her på nettet.

Men find en færdig løsning er mit råd. Ellers bliver man aldrig færdig med at tweake diverse opsætninger. Man kan blive ved.

LG 50PG6000 ; Xbox360 ; HTPC
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Mokuer Mokuer skrev:

Silverstone er ikke stilet. KÆMPE kasse.

HFX er ok.

Jeg var (er) også totalt noob. Skulle jeg gøre det om gik jeg efter en Mac Mini med tuner. Du kan evt. prøve at læse de mange tråde omkring det her på nettet.

Men find en færdig løsning er mit råd. Ellers bliver man aldrig færdig med at tweake diverse opsætninger. Man kan blive ved.

Det er nok også hovedsageligt en færdig løsning, jeg kigger efter, men jeg er i tvivl om, hvad jeg skal købe?

Nogle forslag, der passer til mine behov?

Mvh

Chris

Til top
xeon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-April-2009
Sted: Denmark
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 15:26
Du kunne kigge på mmvision.dk, de har færdiglavet løsninger.

Den HFX du har kig på, på dba har ikke digital tuner.

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 15:35

Problemet med færdigløsninger er at der findes ikke nogen "perfekt" færdigløsning, når vi snakker digitalt tv.

VMC (som er det foretruke OS og HTPC app til færdigsamlede løsninger) har den ulempe at det ikke kan klare undertekster på digitalt tv og at det ikke virker med HD. Første problem kan løses med TVpack 2008 (som jeg endnu ikke har set nogle OEM producenter rent faktisk levere) og andet problem kræver noget hack af registreringsdatabasen (samme som ovenstående).

Næste problem er tunere. I min verden så skal min bruge minimum 2 tunere (1 til optagelse, 1 til LiveTV). Det giver dårlig WAF at udskifte et system der består af en VHS og et tv (hvor du kan se noget samtidigt med at det optages) med en løsning hvor du ikke kan se LiveTV når der optages. 2 Tunere kræver et kabinet i en hvis størrelse. Hvem der leverer dette ved jeg ikke, men med et stort kabinet skal der meget til at gøre det stilet (eller også skal resten af udstyret have samme størrelse).

Problem 3: Harddiske. Det er ikke så meget et problem, som blot noget man skal være opmærksom på. Alt under 500GB (til storage, OS og programmer kommer oveni) er No-Go. Op til 1TB kan til nød bruges, men du vil konstant skulle prioritere dine optagelser og slette noget du har haft liggende. Jeg har en server med 3TB som er ved at løbe tør for plads. HD-optagelser fylder som ind i helvede. Og hvis jeg skal vælge imellem at optage i HD og købe mere harddiskplads eller optage i SD og spare de 600kr på endnu en 1TB harddisk, så vælger jeg dør nr. 1. (dette problem er dog ikke kun færdigsamlet, men jeg har sjældent set færdigsamlede hvor storage er mere end 1TB).

Problem 4: Præ-konfigurerede HTPC'er findes ikke. Der skal næsten altid tweakes et eller andet. Jeg har set et par OEM Mediecentre og fælles for dem jeg har set, har det været at det har været halve løsninger som måske ser meget pænt ud på toppen, men seriøst mangler noget indvendigt.

Jeg har den holdning (uden at det skal lyde hårdt og bitchy) at hvis du ikke selv kan samle og konfigurere en HTPC, så bør du holde dig væk - for din egen skyld. En HTPC er i bund og grund en computer, og medmindre den er sat rigtigt godt op, så vil den på et eller andet tidspunkt kræve noget maintenance. Og hvis du ikke selv kan dette, så er du lidt på herrens mark. Udover dette synes jeg at den store fordel ved en HTPC er den fantastiske fleksibilitet der ligger i løsningen. Det er stortset kun din egen (og andres) fantasi der sætter grænser for hvad du kan få den til at gøre. Hvis jeg ikke havde vidst noget om computere og havde fået stukket en Windows XP MCE HTPC i hånden dengang jeg startede og havde fået at vide at så kunne jeg ellers bare hygge mig med den som den nu engang så ud, så havde jeg da smidt lortet ud efter 2 måneder. Og det har jeg set andre gøre, fordi den ikke har kunnet noget som de står og mangler, og de ikke selv har evnerne eller lysten til at konfigurere den og derfor bliver den ikke brugt.

En HTPC skal være en nem og intuitiv adgang til din hjemmeunderholdning. Det skal være et samlingspunkt for alle dine medier, som gør det let at finde og afspille lige præcist det du leder efter. Hvis der er noget som du ikke kan få det til eller det føles "hårdt" at bruge, så virker det ikke efter hensigten.

Uden at det kan sammenlignes 100% så mener jeg at der kan drages en parallel til Otto's (AV Precision) argumenter for universalfjernbetjeninger i en hjemmebiograf. Betjeningen er det som kan "Make or Break" en hjemmebiograf. Hvis ikke det føles naturligt, så bliver systemet ikke brugt til dets fulde potentiale. I den sidste ende holder man måske helt op med at bruge det. Og det mener jeg er det samme med en HTPC. Den skal laves ordentligt og fungere godt. Og hvis man ikke kan/vil bruge den tid der kræves for at opnå dette, så mener jeg at man får mere ud af bruge pengene på noget andet, for så kommer det bare til at blive en sur tjans at skulle bruge Mediecenteret.

[edit]Okay, kan se det blev en lidt lang "rant", som måske er mere generel. Bottomline er at jeg mener ikke at HTPC er en god løsning, hvis man ikke selv kan/vil konfigurere den. Derfor "advarer" jeg imod færdigsamlede løsninger.

Redigeret af jonaskp - 18-Maj-2009 kl. 15:37
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 15:41
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 16:11

Amitech skriver i deres FAQ omkring deres Mediecentre at alle brugere af Windows Vista får undertekster med digitale tunere. Dette kunne tyde på at Amitech har opdateret med TVpack2008 i deres Mediecentre. Det er dog noget vrøvl når de skriver "alle", for det er ikke korrekt, men det kan være at de mener alle deres mediecentre.

Har de det, så er det da et skridt i den rigtige retning. De skriver omkring HDTV at det kræver en softwareopdatering fra Microsoft. Jeg følger ikke nok med omkring Windows MCE til at vide om dette er en planlagt opdatering. Faktum er at lige nu kan Vista kun vise HDTV i Mediecenter hvis man laver noget hack i registreringsdatabasen. Hvordan Amitechs Mediecentre eller virker tør jeg ikke sige.

Der er dog igen ingen af dem som har mere end 500GB harddisk, hvilket jeg mener er alt for lidt.

Electrolas mediecenter (fra dit andet link) benytter en løsning hvor der skiftes mellem VMC som primær frontend og så DVBViewer når der skal ses tv. Umiddelbart en løsning der fungerer, men langt fra en elegant måde at løse problemet. Jeg tror i længden at det bliver noget rod at skulle skifte imellem forskellige apps alt efter om man vil se TV eller alt andet. Igen mangler der også harddiskplads og kabinettet har ikke mulighed for at udvide harddiskpladsen (medmindre du laver noget custom-mounting, og så er vi alligevel ude over nybegynder-stadiet).

Igen, det er ikke så meget det enkelte Mediecenter jeg "langer ud efter". Det bare et spørgsmål om at jeg vil mene at du gør dig selv en bjørnetjeneste ved at købe et Mediecenter uden at vide noget som helst om det og forventer at det er Plug & Play.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu