recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til opbygning, lydløs
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til opbygning, lydløs

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Skum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til opbygning, lydløs
    Sendt: 26-Februar-2005 kl. 14:48

Hej,

jeg er helt ny til det her, så jeg har brug for lidt hjælp til at finde ud af hvad jeg skal gøre for at få bygget mig en lille maskine. Mit mål er at lave en htpc primært til at erstatte dvd og video, sekundært til at afspille lidt lyd på anlægget. Det sidste er knap så vigtigt, for jeg tror ikke på jeg kan få tilstrækkelig god lyd ud til at det rigtig matcher mit anlæg.

Jeg går højt op i at maskinen skal være lydløs, så det er min plan at lave noget med passiv køling, så vidt muligt. Det regner jeg med kræver en forholdsvis langsom cpu, men så til gengæld et tv-kort der kan foretage komprimeringen for mig. Jeg har allerede købt et haupphauge 350 til det formål.

Prisen er ikke så afgørende igen (som selvstændig kan jeg trække momsen og trække hele skidtet fra i regnskabet).

Min ide er at bygge en lille maskine med keramisk strømforsyning og måske en centrino-processor, en røvfuld af en disk (måske to, hvis det er mere praktisk). I første omgang vil jeg helst køre Windows.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at komme i gang? På forhånd tak.

Skum

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2005 kl. 08:07

Normalt går jeg ikke af vejen for at give  råd hvis jeg mener jeg kan hjælpe. Jeg er heller ikke hverken hellig, frelst eller snerpet, men Skum, hvis du i ramme alvor mener, at landets skatteborgere skal være med til at finansiere dit indkøb af elektronisk legetøj, så er der ihvertfald ingen hjælp at hente fra min side.

Flemming

Til top
Skum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2005 kl. 09:10

Nu er det jo altså sådan indrettet at jeg fuldt ud lovligt må købe alt det pc-udstyr jeg har lyst til som hjemme-pc. Det samme må din arbejdsgiver, hvis de har lyst til at stille en computer til rådighed for dig. Der er absolut intet ulovligt i det og mine hardware-indkøb er uhyre beskedne og altid langt inden for lovens rammer - jeg søger ikke efter grænserne for hvad jeg må og hvad jeg ikke må og føler mig aldeles tryg ved at skattevæsenet skulle have lyst til at gennemgå mine regnskaber med en tættekam. Der er INTET der ligner fusk i mine regnskaber, ingen former for undragelser, ikke en krone der ikke er kommet lovligt ind og ikke en krone er der er givet ulovligt ud eller ud på en måde som ikke er i lovens ånd.

Jeg er ny herinde og anerkender at jeg skal træde varsomt, men jeg tager voldsomt anstød af at det så meget som antydes at jeg skulle være skatteunddrager. Det er mig magtpåliggende aldrig at foretage mig noget som vil kunne blive genstand for kritik fra skattevæsenets side eller generelt opføre mig på en måde som vil være urimelig.

Skum

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2005 kl. 10:01

Så er det vist på plads....  ;)

Anyways, dine krav til HTPC ligner mine utroligt meget (og sikkert 90% andres herinde). Jeg ved ikke om nedenstående hjælpe noget som helst, men om end ikke andet viser det nogle problemstillinger jeg har stødt på under mine projekter og som du sikkert også løber ind i med tiden. 

Der er nogle dilemaer og krav man må gøre op med:

Den skal være stille, men stadig kraftfuld nok til at kunne fungere som PVR.
Jeg nægter dog at gå på kompromis med støjen - derfor er f.eks. P4 udelukket. Det betyder desværre at man afskærere sig fra en række rigtigt fede produkter.

Jeg har derfor kigget rigtigt meget på processere og bundkort fra VIA, samt mobilprocessere til atx størrelses bundkort og AMD64 som også har automatisk regulerbar clockfrekvens afhængig af det aktuelle behov. De to første er jo kendetegnet ved en utrolig lav varmeudvikling (grundet lavere clockfrekvens og strømforbrug) og dermed også langt mere stille end sædvanlige processere.... AMD64 er en fantastisk løsning, hvis man satser på fullsize ATX, men den varme dog stadig mere end de to andre og har derfor også behov for mere blæser.
Men jeg har endnu ikke fundet løsningen (mest på grund af tidsmangel) - for det kunne være rart med et bundkort hvor man ikke er begrænset til f.eks. 1-2 pci kort, men som stadig er småt nok til at kunne bygges ind i et kabinet man kan være bekendt at have stående i stuen, uden at det ligner noget der er løgn (endnu en ting jeg nægter at gå på kompromis med - eller rettere min kæreste nægter mig at gå på kompromis med det (WAF)).
En løsning på dette problem kunne derfor være at bygge konceptet op over en klient/server løsning. Ja, det er dyrere og mere besværligt at bygge, men det løser nogle basale problemer:
Serveren kan være lige så stor og grim den har løst til - den står alligevel ikke i stuen! Den kan kører full size atx med en røvfuld PCI kort, hdd'ere osv. Dermed kan klienten i stuen være en lille sag, bygget på VIA eller mobil processer, uden de vilde strømslugende ting (og dermed også mindre varme og støj). Så er problemet bare at finde det rette software til dette.... ;)
For det bringer dilema nummer tre på banen: Kvalitet contra funktionalitet. Jeg vil helst have begge dele. Som jeg ser det er MythTV uden sammenligning det bedste HTPC/PVR software på markedet som understøtter klient/server struktur (der er vel egentlig kun to: myth og windows mce (UPDATE: også SageTV understøtter dette - se længere fremme i tråden)) - med mindre man kan leve med at klienten ikke kan pause live tv osv - for så er det jo bare at vælge et hvilket som helst PVR software. Men da Myth er Linux baseret, opstår det evigt tilbagevendende problem: Drivere! Myth har alle de funktioner man kan ønske sig og meget mere (funktionalitet) - men desværre er driver-udviklingen i flere tilfælde overladt til brugerne, da producenterne kun laver Window$ drivere. Derfor fungere et kort som Xcard ikke under linux, en skam da det skulle give svine god TV out (kvalitet). Det samme gælder en række andre produkter. Derfor mit dilema, kvalitet contra funktionalitet - windows eller linux.... ;) God kvalitet er for mit vedkommende at når jeg ser TV over min htpc, så skal billedet ligne det jeg normalt ser på tv'et. Derfor skal man ud i en løsning med en anden tv out end s-vhs på grafikkortet, da det er for ringe. Der er løsningen vga->rgb scart, eller en eller anden form for kort der kan spytte dette ud (xcard f.eks.).

Det er muligt at ovenstående blot gjorde forviringen total - men det er ting du lige så godt kan overveje inden du begynder at købe noget som helst andet... Jeg gjorde måske den fejl at jeg startede med MythTV, så nu stiller jeg ekstremt store funktionalitets krav til alle de andre htpc softwarepakker..... ;) Men det er jo en helt anden snak......



Redigeret af dkoclni
Til top
Skum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2005 kl. 10:37

Lange svar er velkomne - tak skal du have.

Jeg gør mig en del overvejelser. Tror jeg hopper Myth over i første omgang, for jeg gider ikke bruge en krig på at slås med diverse former for opsætning. I første omgang vil jeg heller ikke satse på netværk, for resten af mine maskiner står på overetagen og jeg vil ikke trække netkabler på tværs gennem huset og slet ikke køre trådløst. De trådløse netværk er vanskelige at holde ordentligt 'tætte' og jeg har ingen planer om at blive halvtids netværksadministrator i mit hjem :)

Ville en Pentium M ikke være en oplagt mulighed? Den kræver jo ikke alverden køling. Kombineret med Haupphauge-kortet til at foretage mpeg-kodning. Det har slet ikke aktiv køling. Sammen med en 5400 rpm disk i gummiophæng burde det kunne gøres meget stille og have en rigtig fornuftig performance. Jeg er heller ikke vild med tanken om de helt små maskiner med kun et enkelt pci-slot.

Mangler nogle ideer omkring kabinet. Så vidt jeg kan se ser D.Vines ting ret lækre ud (WAF - min kone vil under ingen omstændigheder acceptere et eller andet pc-lignende skrummel i stuen) men det lader til der er en del problemer med dem. Men de har en fornuftig størrelse uden at ligne et maxi-tower fra 1998.

Til top
brr_dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2005 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Skum Skum skrev:

Prisen er ikke så afgørende igen (som selvstændig kan jeg trække momsen og trække hele skidtet fra i regnskabet).

Oprindeligt skrevet af Skum Skum skrev:

Nu er det jo altså sådan indrettet at jeg fuldt ud lovligt må købe alt det pc-udstyr jeg har lyst til som hjemme-pc. Det samme må din arbejdsgiver, hvis de har lyst til at stille en computer til rådighed for dig. Der er absolut intet ulovligt i det og mine hardware-indkøb er uhyre beskedne og altid langt inden for lovens rammer - jeg søger ikke efter grænserne for hvad jeg må og hvad jeg ikke må og føler mig aldeles tryg ved at skattevæsenet skulle have lyst til at gennemgå mine regnskaber med en tættekam.
Skum

Hej Skum,

Mit svar her er ikke ment som chikane eller lignende. Det er helt korrekt, at en arbejdsgiver må stille alt det edb-udstyr til en medarbejders rådighed, som han har lyst til.

MEN arbejdsgiverens momsfradragsret afhænger af den faktiske anvendelse af udstyret - dvs. anvendes det KUN erhvervsmæssigt, så er der fuld fradragsret. Tillades privat anvendelse, skal arbejdsgiverens fradragsret beskæres ud fra et skøn over den private anvendelse.

Og det er her jeg muligvis tager fejl, idet jeg ikke kender dine faktuelle forhold, men jeg har svært ved at se den erhversmæssige anvendelse af en htpc.

Hilsen
Brian R.

Til top
Skum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2005 kl. 11:31

Brian R->Øh, det var da Flemming der skrev først? Nå, lige meget. Jeg foretager selvfølgelig udelukkende de fradrag som er lovlige i enhver sammenhæng. Det lader jeg helt og aldeles min revisor afgøre og min revisor kender min holdning - der må ikke være noget som helst i mit regnskab som skattevæsenet vil finde kritisabelt. Jeg begår muligvis nogle fejl, men det er aldrig med den hensigt at snyde og det bliver altid udbedret hvis der sker fejl. Selve momsafregningen lader jeg helt igennem min revisor om og jeg ved faktisk ikke i detaljer hvordan han gør den op.

Kender ikke de præcise regler, men jeg kender kun til een situation hvor momsen fordeles og det drejer sig om fri telefon, hvor kun halvdelen af momsen refunderes og kun hvis telefonregningen stiles til firmaet og ikke personen. Hvad medarbejder-pc'er angår, så har jeg aldrig hørt andet end at hele momsen kan trækkes fra. Hvis det ikke er tilfældet, så antager jeg at min revisor kender reglerne og sørger for at følge dem, men det er ikke noget vi har diskuteret, netop for mine hardware-indkøb er så beskedne at de ikke er værd at tale om.

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2005 kl. 12:56

Jeg er også selvstændig og har derfor også kigget på reglerne for dette - mon ikke vi bare skal lukke og slukke en hver form for diskusion af de danske skatteregler med nedenstående link:

Delvist fradrag:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=108134& vID=200795&i=22#i108134

Citat fra ovenstående:
"Momsen på indkøb, du bruger til såvel momspligtige som private formål, kan du medregne til købsmomsen med den andel, som skønsmæssigt vedrører den momspligtige virksomhed. Det gælder f.eks. indkøb af brændsel, el, gas, vand og telefon.

Når ToldSkat vurderer, om den skønsmæssige fordeling af momsen på virksomheden og på privatforbruget er rimelig, lægger man normalt den fordeling til grund, som kan godkendes ved skatteberegningen."

 

Ingen fradrag:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=108141& vID=200795&i=29#i108141

 

Citat fra ovenstående:
"Du har ikke fradragsret for momsen på følgende indkøb:

  • indehaverens privatforbrug. Det gælder også, selv om virksomheden sælger eller fremstiller sådanne varer selv"

Det siger vist det hele.....



Redigeret af dkoclni
Til top
mr_keep_smiling Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 175
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2005 kl. 18:07



Redigeret af mr_keep_smiling
Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2005 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Skum Skum skrev:

I første omgang vil jeg heller ikke satse på netværk, for resten af mine maskiner står på overetagen og jeg vil ikke trække netkabler på tværs gennem huset og slet ikke køre trådløst. De trådløse netværk er vanskelige at holde ordentligt 'tætte' og jeg har ingen planer om at blive halvtids netværksadministrator i mit hjem :)

Hej Skum,

Jeg forstår ikke helt at du siger at de trådløse netværk ikke kan holdes ordentligt tætte?!? Hvis du ud over kryptering af det der bliver sendt også har fastlåst din router/hub til kun at snakke med en bestemt liste af MAC adresser så er der ingen andre end dig selv som kan få fat i noget på dit netværk. Har selv kørt sådan i årevis. De udsendelser man har set i fjernsynet med at man bare kan tage en trådløs maskine med en tur ned af Nørrebrogade i Kbh og så kopiere hvad man har lyst til er fordi man ikke har overholdt ovenstående 2 regler.

Bare min 2 cent...



Redigeret af Helmø
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2005 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af Helmø Helmø skrev:

Oprindeligt skrevet af Skum Skum skrev:

I første omgang vil jeg heller ikke satse på netværk, for resten af mine maskiner står på overetagen og jeg vil ikke trække netkabler på tværs gennem huset og slet ikke køre trådløst. De trådløse netværk er vanskelige at holde ordentligt 'tætte' og jeg har ingen planer om at blive halvtids netværksadministrator i mit hjem :)

Hej Skum,

Jeg forstår ikke helt at du siger at de trådløse netværk ikke kan holdes ordentligt tætte?!? Hvis du ud over kryptering af det der bliver sendt også har fastlåst din router/hub til kun at snakke med en bestemt liste af MAC adresser så er der ingen andre end dig selv som kan få fat i noget på dit netværk. Har selv kørt sådan i årevis. De udsendelser man har set i fjernsynet med at man bare kan tage en trådløs maskine med en tur ned af Nørrebrogade i Kbh og så kopiere hvad man har lyst til er fordi man ikke har overholdt ovenstående 2 regler.

Bare min 2 cent...

Korrekt, desuden kan det også være en fordel at benytte "Hide SSID", så kan man umiddelbart ikke se netværket. Så absolut ingen problemer med WIFI. Der er væsentligt størrere chance for at blive hacket, hvis du benytter en windows platform end at andre bruger dit trådløse net.
Lidt omtanke skader dog ikke, du husker jo også at låse din bil når du forlader den.

Jeg bemærkede lige at din WAF faktor er vigtig. Prøv at checke denne SL400i

http://en.streamium.com/products/

Med SL400 kan du gemme din HTPC væk i et andet værelse, samt stadig få dit foto, video, musik signal ind i stuen.

 



Redigeret af lahan
Til top
ThomP Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Juni-2004
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2005 kl. 08:28

Jeg er i gang med at bygge en HTPC, og har haft nogenlunde de samme krav og overvejelser. Jeg er endt med en Via Epia MS10000, som er blæserløs. Den skulle være hurtig nok til at afspille mpeg2, og med et hardware-encoder tv-kort skulle optagelse heller ikke være noget problem.
MS-kortet er lidt specielt, fordi de fleste stik ikke er ført ud til bagsiden, men sidder som pin-headers på kortet. Det er lidt besværligt, men det gør også, at man fx kan sætte en keyboardcontroller (til knapper på fronten), et SCART-stik og et display internt i kabinettet, uden at skulle sløjfe kabler ud gennem bagsiden. Desuden er det den hurtigste, passivt kølede Epia.

Dertil har jeg bestilt en 80W "ekstern" Morex strømforsyning - primært for at fjerne en varmekilde fra selve systemet.

Kabinettet har jeg opgivet at købe færdigt - de HTPC-kabinetter, jeg har fundet, er alle kæmpestore (lav WAF) og sindssygt dyre, pånær Morex Cupid, men de kan kun bruge en 2,5" HDD, og så er der ikke plads til det VFD-display, jeg gerne vil have på fronten. Jeg har derfor tænkt mig at bygge et kabinet i krydsfiner.

På tv-tuner-siden har jeg fundet en low profile udgave af Hauppauges PVR-150MCE, så alt i alt regner jeg med at maskinen kan holdes på "A4-størrelse" med målene 30x20x7 (BxDxH).

Jeg har ikke bygget maskinen endnu, men lavet en testopstilling med en gammel ATX-strømforsyning. For mig har lavt strømforbrug også været vigtigt, og uden tv-kort bruger maskinen omkring 35W, hvilket jeg synes er helt acceptabelt - og et væsentligt fremskridt fra min "gamle" P4 HTPC, som bruger i omegnen af 200W!

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu