recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til opdatere TV/Stereo-setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til opdatere TV/Stereo-setup

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til opdatere TV/Stereo-setup
    Sendt: 30-August-2021 kl. 16:00
Efter flytning fra lejlighed til hus skal mit TV/stereo-setup gentænkes, og da jeg er noget i tvivl om den gode løsning, ville det være fantastisk med lidt sparring herinde.

Tidligere setup var kombineret til TV og musik. For TV-siden med LG OLED55CX, DACMagic 100, NAD C352 stereoforstærker og 2 stk. DLS R60 samt en JAMO E 8SUB.2. Og på musik-siden en CD-afspiller (NAD C515BEE). Behovet på musik-siden er dog siden blevet 50/50 på CD og streaming med Chromecast Audio.

Som behovet er nu bliver der for langt størstedelen set ”simpelt” TV hvor den indbyggede lyd i TV’et strengt talt er ok. Enkelte gange bliver der streamet film/serier via TV’ets styresystem (Netflix, HBO, Disney+ m.m.), og der ville det være rart få udnyttet højtalere samt sub. En sjælden gang får jeg tilkæmpet mig lidt tid i hverdagen til at høre musik (travl børnefamilie), og der elsker jeg simpelthen bare lyden af mine DLS R60 når det sker.

UDFORDRINGEN:
Jeg opgraderede i foråret mit TV til LG OLED55CX, og med det har fulgt behov for ny TV-bænk til det 2.1 setup i den nye TV-stue, som jeg endnu ikke har kunnet lure en god løsning på. WAF er desværre en væsentlig ting at tage stilling til her. Og så er det gamle setup med DAC m.m. for bøvlet – det skal være mere plug-n-play. Jeg har derfor været ude at lytte til soundbar i den tro at det kunne klare TV-setup’et, og så kunne jeg have mit gamle stereo-setup i et andet lokale til musik. Efter en større (forventelig) skuffelse med lyden af soundbar ift. mit eksisterende 2.1 setup, fandt jeg ud af at den løsning var død. Kun Sennheiser AMBEO kunne måske have været noget, men prisen giver ikke rigtig mening for mig ift. det forventede brug. Jeg arbejder derfor pt. med en løsning der inkluderer en 240 cm bred TV-bænk med stoflåger, hvor TV bliver væghængt over bænken, og bænken ligeledes væghængt. Bænken vil så kunne indeholde forstærker og CD-afspiller. Bagtanken var at holde WAF i top ved at lægge hver af de to DLS R60-højtalere ned på siden, og gemme dem bag en stoflåge i hhv. yderste højre og venstre side af TV-bænken. Men vil det at lægge højtalerne ned og lægge dem ind i TV-bænk være et no-go? Vil det være et stort tab på lyden af en eller anden årsag? Og vil det måske være et for stort kompromis ift. at højtalernes placering unægteligt vil blive en noget lavere end lyttehøjden (fordi TV-bænken ikke bliver hængt i lytte-højde)? Alternativt må de to højtalere komme op og stå oppe ovenpå TV-bænken – men så giver det nok begrænset mening med lidt dyrere TV-bænk og fuld stoflåger. Og det vil kræve nogle forhandlinger ift. WAF at højtalerne bliver synlige…

Lidt tal er at lytte-trekanten vil være 220 cm afstand mellem de to højtalere (i eller ovenpå TV-bænken), og 400 cm afstand fra hver af de to højtalere til lytte-position. Lytte-højde siddende i sofa er ca. 115 cm (gulv til øre). Hvis højtaler lægges ned i TV-bænk er højden fra gulv og op til diskant-enheden 56 cm. Hvis højtaler står ovenpå TV-bænk står diskant-enheden i en højde på 107 cm. Se evt. plantegning nedenfor.



Jeg har indtil videre kig på en TV-bænk fra hifimøbler.dk, som i en dimension med på længde 240 cm, højde 33 cm, dybde 40 cm, 4 rum med stof-låger ligger i ca. 11k. Den er væghængt, så jeg kan reelt styre højden fra gulv.

SPØRGSMÅL TIL AFKLARING:
1. Vil jeg fortryde at jeg lægger højtalerne ned på siden, som beskrevet, i en TV-bænk med stof-fronter?

2. Er der andre gode alternativer til TV-møbel end hifimøbler.dk som ligger i samme pris eller derunder for en lignende TV-bænk?

3. Andre tanker eller alternative løsninger på min udfordring?

 

Til senere afklaring:
En ny forstærker/receiver der får det hele til at køre mere plug-n-play både på musik og TV-siden (uden manuel tænd, sluk og indstilling af indgange), og som optimalt set understøtter Chromecast (eller hvor en Chromecast Audio kan tilsluttes med optisk). Men her er nu pusher min bedre halvdel på TV-møbel, da der sandsynligvis er noget leveringstid.

PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2021 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

1. Vil jeg fortryde at jeg lægger højtalerne ned på siden, som beskrevet, i en TV-bænk med stof-fronter?

Ja, af flere årsager.

Diskantlyd er meget retningsbestemt og hvis der er en halv meter i forskel mellem deres højde og dine ører, vil du miste en masse af den gode lyd du har.

At lukke en R60 inde i et møbel, kommer til at gå ud over lyden. Basrefleksporten sidder bagpå og den vil ganske giver få det trangt.

Er dine R60 i sort ask, skulle du hellere sælge dem til mig, end lukke dem inde i en kasse!


Dine R60 skal stå frit med luft omkring sig, så får du langt bedre lyd!



Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

2. Er der andre gode alternativer til TV-møbel end hifimøbler.dk som ligger i samme pris eller derunder for en lignende TV-bænk?

Jeg har købt i IKEA og fået en løsning jeg (vi) er super glad for, med deres MALSJÖ tv-bord
https://www.ikea.com/dk/da/p/malsjoe-tv-bord-med-skydelager-sort-bejdse-60327774/



Klaus



Redigeret af KlausDM - 30-August-2021 kl. 17:53
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2021 kl. 20:35
Klaus har ret. Det ville ødelægge for meget.
Hustruen må finde sig i det.
En ny forstærker/receiver har gerne indbygget Chromecast audio i. Så der ville fruen bare aktivere jeres musik app og den vil tænde.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2021 kl. 05:31
Hej.
HiFi-klubben har fået noget der hedder Lemus. Måske det var noget?
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 00:48
Tak for hurtigt svar.

Det er hermed dømt ude at mine R60 skal lukkes ind i et møbel. WAF eller ej ;) Men det skubber mig desværre tilbage til start igen ift. møbel og løsning på placering. Standere er desværre ikke en løsning jeg kan få tilladelse (eller tilgivelse) til. Men hvad søren gør andre mennesker? De typiske TV-borde er som regel de der 120-160 cm, som jo stort set kun efterlader plads (bredde) til selve TV'et. Hvor placerer folk så deres højtalere, så de kan være i nogenlunde lyttehøjde? Fritsvævende højtalerhylder? Med en højtaler der ca. 30 cm dyb (og nok også skal have lidt luft bagtil) bliver det jo nogle halvstore hylder til hver højtaler. Eller pakket ind i nogle reol-hylder på hver side af TV'et? Men får de så luft nok?

Den eneste løsning jeg sådan lige umiddelbart kan se for mig, er et lidt bredere TV-møbel, hvor hhv. TV og højtalere står på samme møbel/bordplade. Indbygget i det ligger dog et kompromis om at højtalerne aldrig vil ende i perfekt lyttehøjde, da de vil stå på et bord i samme niveau som foden på TV'et. Vi snakker dog nok konkret om 20 cm i afstand fra diskant-enheden og op til "center-tværlinjen" (midten af højden) på TV'et. Hvis man forsøger at dele sol og vind lige ved at placere TV-møblet (væghængt) højdemæssigt, således at den reelle lytte-/kiggehøjde er 10 cm under midten af TV'et og 10 cm over diskant-enheden, så er det måske ganske fint også?

Med inspiration fra dig, Klaus, genbesøgte jeg lige Ikea igen for muligheder, og jeg kigger på følgende to i løsninger med en bredde af det samlede møbel på 300 cm.:



Med en god bredde på møblet, vil højtalerne også få fin distance til hinanden (ift. stereo-opløsningen), da de så vil kunne stå i hver "ende" af møblet. Og der vil være plads inde i skabet til receiver (omend skabslåger vil være lukket praktisk tal hele tiden). Kunne ovenstående ikke være en mulighed? Udfordringen er at møblet er 42 cm dyb og højtalerne er 31 cm - det efterlader ikke meget luft om højtalerne, men det er måske ok?.


Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Hej.
HiFi-klubben har fået noget der hedder Lemus. Måske det var noget?


Jeg er godt stødt på det, omend det er nyt for mig at det er i HiFi-klubben. Det minder umanerligt meget om det jeg oprindeligt havde tiltænkte mig at lave. Prismæssigt var det heller ikke så meget fra, da det HiFi/TV-bord jeg så på kostede en 12.000 kr., og med en ny receiver til 5.000 kr., rammer det meget fint de 17.000 kr. en "Lemus HOME Classic 1500" står til 17.000 kr. i udsalgspris. På performance har jeg dog svært ved at se at den Lemus rykker fra. Med en bredde på bare 150 cm, har jeg svært ved at forstå hvordan stereo reelt bliver opretholdt. Et sted på nettet så jeg dog at de (Lemus) havde en ny og bredere 300-320 cm model på vej. Den oplyste pris var dog (så vidt jeg husker) omkring 27.000 kr., og det er lige til den gode side synes jeg.


Redigeret af bjrn_dk - 05-September-2021 kl. 23:47
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 06:39
Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

Standere er desværre ikke en løsning jeg kan få tilladelse (eller tilgivelse) til. Men hvad søren gør andre mennesker? 

Men min kones velsignelse har jeg i stuen 4x DLS R66 + RC55 til surround.

Min kone vidste hvad hun gik ind til for snart 30 år siden og der har i vores hjem (der gennem tiden har været alt fra 42 til 120 m2) været gulvhøjttalere.

Forklar din kone at det er vigtigt for dig at tingene fungerer. Sæt dine R60 på standere og lad den få luft omkring sig, så du kan få ordentlig lyd!





Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

Med inspiration fra dig, Klaus, genbesøgte jeg lige Ikea igen for muligheder, og jeg kigger på følgende to i løsninger med en bredde af det samlede møbel på 300 cm.:

64 cm høj - plus afstand fra gulv, kommer det ikke til at virke noget bastant?


Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

Udfordringen er at møblet er 42 cm dyb

Er der plads nok til din forstærker indvendigt i møblet?


Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 10:08
Sorry, kunne ikke lade være 😉
Frank
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 11:55
Foreslår opgradering til et TV med komplet lyd indbygget og mulighed for sub tilslutning. Du kan høre og se det her.

Og så ha stereo setup i en andet rum.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 12:00
Med den løsning slipper du for at købe TV møbel mm, så hellere bruge mere på et komplet TV der hænger på væggen uden andet omkring. Og din kone vil elske dig for det Wink

Alternativt 2 år gammel model med nøjagtig samme udseende og lyd, har den selv. Der kan spares 5k.


Redigeret af Munch - 05-September-2021 kl. 12:12
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

64 cm høj - plus afstand fra gulv, kommer det ikke til at virke noget bastant?


Jo, jeg hælder nok også mest til den anden model, der også er vægmonteret, men kun er 38 cm høj. Jeg har sjusset mig frem til at hvis højden på "bordet" af møblet er 75-85 cm fra gulv, så vil det passe meget fint ift. lytte- og kigge-højde for hhv. højtaler og TV. Det vil efterlade en 37-47 cm under møblet ned til gulvet. Det vil samtidig være meget praktisk, idet min sub er 34 cm høj, og derfor nødtvunget vil kunne skubbes ind under møblet. Sub bruges udelukkende til film og TV, så jeg tænker det er ok at den ikke nødvendigvis får den helt perfekte placering. Alternativt skal jeg trylle med nogle tæt på usynlige kabeltræk og placere sub ved siden af sofaen, modsat TV'et - men det bliver svært.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Er der plads nok til din forstærker indvendigt i møblet?


Godt spørgsmål. Jeg havde oprindeligt bare tænkt på en NAD C338, da den umiddelbart ville kunne løse opgaven. Det er en mindre forstærker som kun er 30,2 cm dyb, 43,5 cm bred og 7,1 cm høj. Den indvendige plads i møblet er 36 cm dyb, 56 cm bred og optil 32 cm høj. En NAD C338 burde jeg kunne styre med remote fra TV, men sidst jeg var forbi Hifi-klubben, var meldingen at jeg ville møde en del begrænsninger og burde se i retning af en surround receiver og udnytte eARC mellem TV og receiver. Her kommer min viden dog hurtig til kort, da min sparsomme viden ligger omkring stereo-forstærkere - men er der noget om snakken?
En tilfældig surround receiver med eARC (fx Denon AVR-X2700H) har dimensioner på 34,1 cm dyb, 43,4 cm bred og 16,7 cm høj. Der er altså i det tilfælde kun små 2 cm at lege med i dybden. Dog er der yderligere 3,4 cm at lege med i dybden, da der i de totale 34,1 cm angivet for dybde, er medregnet de stik der stikker ud fra bagenden af receiveren (wifi-antenne m.fl.). Jeg har ingen idé om hvor kritisk det er ift. hvor meget luft omkring receiveren kræver? Måske jeg allerede nu skal begynde at affinde mig med at ét af modulerne i møblet bliver uden front, eller at der skal laves en stoffront til det ene modul?


Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Foreslår opgradering til et TV med komplet lyd indbygget og mulighed for sub tilslutning. Du kan høre og se det her.

Og så ha stereo setup i en andet rum.
Tak for input Munch. Hvis jeg havde haft mulighed for stereo-setup i et andet rum, så havde jeg bestemt også være mere tilbøjelig til at tænke i baner med en mere kompakt løsning til TV. Men det er desværre ikke en mulighed i nuværende bolig (altså separat rum). Sammenholdt med at stereo-højtalerne trods alt ikke er dømt ude endnu i stuen, så bliver det en stereo-løsning jeg prøver at jagte denne gang.
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2021 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

En NAD C338 burde jeg kunne styre med remote fra TV, men sidst jeg var forbi Hifi-klubben, var meldingen at jeg ville møde en del begrænsninger og burde se i retning af en surround receiver og udnytte eARC mellem TV og receiver.

Hvilke begrænsninger skulle det være?
Altså ud over at din forstærker ikke kan være inde i et lukket skab, for så kan den ikke modtage signalerne fra tv’ets fjernbetjening.

Klart at ARC vil gøre tingene nemmere og med HDMI-CEC, så virker det også (næsten) altid.
eARC derimod fatter jeg ikke at de overhovedet taler om - det er fuldstændigt unødvendigt til dine opgave!

Varme er altid et issue, men netop en hybridforstærker som den nævnte NAD bør ikke være det store problem
Jeg har selv en Marantz surroundforstærker. Her har jeg savet hul i bagpladen på mit møbel (der står på gulvet) og jeg har skydelåger foran, der åbnes når jeg “giver den gas”. Har ingen varmeproblemer.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 22:31
Så er der lidt opdateringer herfra. Jeg fik genbesøgt den NAD C338, og nej jeg kunne umiddelbart heller ikke se hvilke begrænsninger der egentlig skulle ligge i det. Jeg var derfor i HiFi klubben for et par uger siden og købe en C338. Og den seneste uges tid har jeg så fået sat møbel op (og ventet på at Ikea fik de sidste ting på lager). I weekenden fik jeg så sat de forskellige ting til, og går stadig og tweaker/justerer lidt på det hele.

Det kom til at så sådan her ud:



Jeg er rigtig glad for resultatet, og mange tak for god sparring til at nå derhen. Der blev sågar plads til sub'en. Lidt malurt i bægeret er at det ikke er helt ligetil at få "trænet" forstærkeren i de infrarød-signaler fra LGs fjernbetjening til TV'et. Af en eller anden årsag, så registrerer forstærkeren kun hvert 2. tryk på knapperne på fjernbetjeningen (sker konsekvent). Det skal jeg lige have rodet lidt med.

Det værste er dog at subwooferen lader til at have stået af, da den ikke kan tænde. Det er jeg utrolig ærgerlig over, da tv-møblet netop er opsat til at det hele passer sammen. Der er tale om en Jamo E 8SUB.2. Når jeg tilslutter strøm, og tænder på knappen bagpå, så plejer standby-lampen lyse. Men intet sker. Jeg har i desperation forsøgt bare at skifte sikringen, men det gav ikke noget. Jeg er ret meget på udebane her, men er der nogle flere ting man gøre selv i en evt. fejlsøgning? Og hvad er mulighederne ellers - kan man sende det til reparation et sted, og er det realistisk at håbe på den kan ordnes? Den virkede fint for 3 år siden. Herefter er den blevet flyttet, og har stået opbevaret i en stue de sidste 3 år.

Billeder af sub'en:




PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu