recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til opgradering af PC - Davinci Resolve
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til opgradering af PC - Davinci Resolve

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til opgradering af PC - Davinci Resolve
    Sendt: 15-December-2022 kl. 21:21
Hejsa.

Håber på lidt eksperthjælp.

Jeg videoredigerer mine egne ferievideoer i Davinci Resolve Free.

Videoerne er optaget med nyere GoPro-kameraer i 4K og med højeste bitrate på op til 120 mbit.

Jeg synes min PC, er blevet for sløv. Arbejdet med videoerne virker nogle gange noget trægt – særligt hvis jeg har arbejdet med effekter, overgange og lign.

Jeg benytter Windows 10 Pro.

Min PC er udrustet med AMD Ryzen9 3900x – 12 core CPU og Nvidia Geforce RTX 2070 Super GPU. PC’en har 64 Gb ram og 1Gb SSD disk + andre fysiske HDD’er og NAS.

Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg fjerner de værste flaskehalse og til fornuftige penge.

Opgradering af GPU er nok oplagt, men til hvad?

Jeg har også læst at købeversionen, Davinci Resolve Studio, udnytter hardwaren meget bedre. Så det er også en overvejelse.

Nogen der kan komme med forslag til nogle effektive løsninger, og uden at jeg skal ud og investere i de nyeste og mest potente GPU’er?



Redigeret af jjdk - 15-December-2022 kl. 21:24
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2022 kl. 22:26
Overvej at arbejde med proxies i stedet for komprimeret H264/H265. Det vil frigøre en god del af din CPU/GPU.
Der findes et hav af videoer på Youtube om DaVinci og proxy.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2022 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Overvej at arbejde med proxies i stedet for komprimeret H264/H265. Det vil frigøre en god del af din CPU/GPU.
Der findes et hav af videoer på Youtube om DaVinci og proxy.
Super input - ThomasSmile Det er nyt for mig og en interessant mulighed.

Jeg vil dog helst en løsning, hvor filerne ikke først skal konverteres, og jeg er derfor også nysgerrig på, hvad der kan give mere fart over feltet.
1. En opgradering af GPU
2. Opdatering til Studio-versionen
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2022 kl. 11:23
Enig med Thomas i at gå over til proxy da du får flere ressourcer frigivet.

Ved godt du er på PCSmile, men her et lille input hvad man kan lave med næsten ingen ting.

Jeg på Mac og benytter flere forskellige maskiner til video/ 3D samt lyd redigering.
 
Til det lidt mere simple video videoredigering arbejder dog mere og mere på en iPad Pro M1/M2, og her er Davinci klar til iPad Pro lige om lidtTongue Jeg er mega spændt på dette workflowBig smile

Det er vildt imponerende hvor godt videoredigering køre på iPad Pro med M1, så mange ressourcer i en lille bitte æske.

Selv en iPad Pro med M1 processor køre helt problem frit med 4k footage skudt f.eks. med et Canon EOS R5 som typisk laver nogle ret så tunge filer, ja selv 8K køre 100% problemfrit.
Jeg bliver mere og mere glad for dette workflow, det er dog en anden måde at arbejde på specielt, med filstrukturen og opkobling til ekstene diske etc. "Lumafusion"

BTW: Jeg benytter også nogle gange når det skal være vildt, Go Pro (hero 10&9) men 120mbit har jeg ikke set, kun 60/100mbit måske der er kommet en ny firmware?


Redigeret af Potter - 16-December-2022 kl. 11:28
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2022 kl. 12:55
Damm - hvor dette Forum driller på mobilos. 
Vender lige tilbage, når jeg er på en PC. 


Redigeret af jjdk - 16-December-2022 kl. 12:59
iPhone 13, OS 15.3
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2022 kl. 16:50
Tak for input Potter.
Nyt for mig, at Davinci Resolve kan afvikles på iPad PRO.
Jeg kan godt lide tanken med at kunne redigere videoer - allerede på ferien, når der er en ledig stund (fx. skiferie og dykkerferie). Her vil iPad PRO være smart.

Jeg har også haft den nye iPad Air i tankerne, men prisen skræmmer mig.
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

BTW: Jeg benytter også nogle gange når det skal være vildt, Go Pro (hero 10&9) men 120mbit har jeg ikke set, kun 60/100mbit måske der er kommet en ny firmware?

Jeg har opgraderet min Hero 9 til Hero 11. Hero 11 kan optage i 4K og i 10 bit med 120 mbit.
Se evt. mere her:
iPhone 13, OS 15.3
Til top
allannissen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér allannissen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2022 kl. 21:33
Ved godt du spøger om noget andet, men nu er ipad og Lumafusion nævnt allerede. Jeg optager video med et GP10 og bruger app’en Lumafusion til 249kr. på en ipad pro 3. gen.
Jeg har kun meget begrænset erfaring med video redigering men hele processen fungerer rigtig godt med dette setup.
Jeg tilslutter GP direkte til ipad med usbc-usbc og overfører dermed videoerne meget hurtigt. Lumafusion tog ganske kort tid at blive fortrolig med, og lige som med så meget andet er der masser tips på youtube til brugen af app’en.
Men en billig løsning er det naturligvis ikke, hvis det kræver nyindkøb af en ipad.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2022 kl. 11:01
allannissen: Jeg sætter pris på dit input, men da jeg efterhånden har arbejdet en del med DaVinci Resolve, er jeg ikke klar til at skifte program.
En del af mine optagelse er fra dykkerture, og her er lys og farver ret udfordrende. Derfor arbejder jeg en del med colorgrading - det har jeg brugt ret mange timer på at læreWink
iPhone 13, OS 15.3
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2022 kl. 18:02
Ville lige henvise til en "test" af beta'en af Davinci Resolve(DR) på iPad Pro M2


Alternativt kunne en Macbook Air M2 også være interessant......


For mig er den store forskel mellem at bruge DR på Mac og PC at der hele tiden er en lille smule "lag" som er ret irreterende når man først har oplevet den meget responsive måde det kører på grundet Apple's soc med den indbyggede media engine.

En lille disclaimer: spiller Du AAA spil så glem mac'en
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2022 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Ville lige henvise til en "test" af beta'en af Davinci Resolve(DR) på iPad Pro M2


Alternativt kunne en Macbook Air M2 også være interessant......


For mig er den store forskel mellem at bruge DR på Mac og PC at der hele tiden er en lille smule "lag" som er ret irreterende når man først har oplevet den meget responsive måde det kører på grundet Apple's soc med den indbyggede media engine.

En lille disclaimer: spiller Du AAA spil så glem mac'en
Tak for input.
MacBook Air M2 er også i mine overvejelser - jeg spiller ikkeWink
Jeg har lige testet et projekt på en sprit ny MacBook Air M1, 8Gb. Jeg har set flere Youtube-videoer, som testede DR på denne lille lækre sag og med positive konklusioner.

Hvor MacBook Air M1 var 4m:34s om at rendere en video, så var min egen stationære PC præcis dobbelt så hurtig, nemlig 2m:17s.
Det overraskede mig, at min stationære PC var så meget hurtigere.

RETTELSE. Kan ikke sammenlignes med ovennævnte, da jeg efterfølgende har opdaget, at der er anvendt forskellige Output-parametre. Jeg har skrevet mere om det nedenfor d. 21.12 kl. 12:18. Beklager forvirringen.

Så lige nu er jeg i syv sind med hvad jeg skal gøre.
Løsningen med Proxy-filer synes jeg er interessant og vil helt sikkert afprøve det i den kommende tid.
Jeg er også fristet af en MacBook Air eller PRO, så jeg også kan videoredigere på ferierne.



Redigeret af jjdk - 21-December-2022 kl. 12:22
iPhone 13, OS 15.3
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2022 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Hvor MacBook Air M1 var 4m:34s om at rendere en video, så var min egen stationære PC præcis dobbelt så hurtig, nemlig 2m:17s.
Det overraskede mig, at min stationære PC var så meget hurtigere.
Jeg kan lige supplere med, at jeg nu har opgraderet til Studio-versionen.
Nu renderes projektet på 1m:46s. 

RETTELSE. Kan ikke sammenlignes med ovennævnte, da jeg efterfølgende har opdaget, at der er anvendt forskellige Output-parametre. Jeg har skrevet mere om det nedenfor d. 21.12 kl. 12:18. Beklager forvirringen

Workflowet hænger heller ikke på samme måde, som det gjorde tidligere.



Redigeret af jjdk - 21-December-2022 kl. 12:22
iPhone 13, OS 15.3
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2022 kl. 00:10
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Jeg kan lige supplere med, at jeg nu har opgraderet til Studio-versionen. 
Nu renderes projektet på 1m:46s.
Workflowet hænger heller ikke på samme måde, som det gjorde tidligere.


En fin opgradering til Studio, når Du får tiden er der et par tips her som virker på Studioversionen. 

Sidder selv på Macbook Pro M1 Pro 16Gb/10 Core gpu  (Ikke macbook Air M1, den har ikke indbygget media Engine og dermed er lige knap dobbelt så lang tid om at eksportere), men er engang imellem "ude i byen" og benytter der en Windows PC som er kraftigere i spec end din. Der opleves PC'en næsten laggy, men når man ikke er vant til alternativet..... Bemærk jeg ikke taler om eksport tider, men om hvor lang tid der går fra jeg klikker på en funktion/start af palyback etc. Når jeg sidder på PC'er ude i byen når jeg ofte at klikke en ekstra gang, fordi jeg tror klikket ikke er registreret.

Klogere hoveder end mig fortæller det skyldes Media Engine indbygget i M1 Pro'en (håndterer 8 simultane 8K streamsConfused)

Men som andre også har foreslået kommer man langt med proxy filer, så maskinen ikke skal håndtere de store filer før man eksporterer.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu