recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til opgradering af PC - Davinci Resolve
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til opgradering af PC - Davinci Resolve

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
stjernholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stjernholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2022 kl. 08:35
Hej JJ

Hovedkilden til "trægheden" du oplever er nok videoformatet.  4K long-GOP H264 eller endnu værre H265 er tungt at dekode, fordi hver frame så at sige skal "udregnes" fra en gruppe af frames. 

Så hvis du f.eks har gopro footage i 4K og 60 billeder pr. sekund, så skal der muskler til bare at spille det.   Her har apples maskiner eksempelvis hardware acceleration. 

Det andet kan være dine harddiske, der meget nemt får virkelig travlt.    

Lav et lille testprojekt, og placer dit footage på SSD disken, og sæt denne op til også at være cache. 

Gør det en forskel?

Derefter kan du prøve at konvertere dit footage først til et I-frame format (typisk professionelt format som ProRes på mac og/eller DnXHD på PC).  Det vil fylde mere, men være langt nemmere for computeren at "tygge i". 

Jeg er personligt dybt imponeret over min seneste generation Macbook Pro der har taget mig fra et stationært setup til et mobilt setup der er HURTIGERE end mit stationære setup var.   De indbyggede harddiske fås op til 8TB og er rene fart monstre (+ 5.000 MB/SEC).   Så kommunikationen fra disk til CPU er nærmest ram hastigheder.  Det er noget der kan mærkes. 

Jeg eksporterer typisk et projekt, hvor jeg bruger mange formater,  med 4K60P primær footage til en 1080p60 master med 180-200 fps.   Det er som smør at arbejde med, hvilket giver en masse kreativ frihed. 

12 cores og en fornuftig CPU har du.   Der mangler hurtigere diske (NVME ER GUD!) og så ville du workflow mæssigt kunne få meget ud af simpelthen at lave en grov udvælgelse først, og konvertere det du skal arbejde med til et iframe format (forudsat at du har klaret disk situationen).   Redigering i LONG-GOP format er et mareridt på NAS storage.  Brug det i stedet til backup og gemme dine mastere. 

Håber det kan bringe dig på rette vej!

Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2022 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af stjernholm stjernholm skrev:

Hej JJ

Hovedkilden til "trægheden" du oplever er nok videoformatet.  4K long-GOP H264 eller endnu værre H265 er tungt at dekode, fordi hver frame så at sige skal "udregnes" fra en gruppe af frames. 

Så hvis du f.eks har gopro footage i 4K og 60 billeder pr. sekund, så skal der muskler til bare at spille det.   Her har apples maskiner eksempelvis hardware acceleration. 

Det andet kan være dine harddiske, der meget nemt får virkelig travlt.    

Lav et lille testprojekt, og placer dit footage på SSD disken, og sæt denne op til også at være cache. 

Gør det en forskel?

Derefter kan du prøve at konvertere dit footage først til et I-frame format (typisk professionelt format som ProRes på mac og/eller DnXHD på PC).  Det vil fylde mere, men være langt nemmere for computeren at "tygge i". 

Jeg er personligt dybt imponeret over min seneste generation Macbook Pro der har taget mig fra et stationært setup til et mobilt setup der er HURTIGERE end mit stationære setup var.   De indbyggede harddiske fås op til 8TB og er rene fart monstre (+ 5.000 MB/SEC).   Så kommunikationen fra disk til CPU er nærmest ram hastigheder.  Det er noget der kan mærkes. 

Jeg eksporterer typisk et projekt, hvor jeg bruger mange formater,  med 4K60P primær footage til en 1080p60 master med 180-200 fps.   Det er som smør at arbejde med, hvilket giver en masse kreativ frihed. 

12 cores og en fornuftig CPU har du.   Der mangler hurtigere diske (NVME ER GUD!) og så ville du workflow mæssigt kunne få meget ud af simpelthen at lave en grov udvælgelse først, og konvertere det du skal arbejde med til et iframe format (forudsat at du har klaret disk situationen).   Redigering i LONG-GOP format er et mareridt på NAS storage.  Brug det i stedet til backup og gemme dine mastere. 

Håber det kan bringe dig på rette vej!

Tak fordi du har givet dig tid til at skrive dette fyldestgørende svar. Smile
Min hoveddisk, hvor DR er installeret, er en Samsung SSD 970 EVO på 1Tb. Tror faktisk, at den er af typen NVME.
Mine rå videofiler ligger i stedet for på en traditionel roterende HDD, Seagate Barracuda ST2000DM008
NAS benytter jeg kun til backup og lagring.

Gør det den store forskel, om jeg gør brug af "Proxy-filer" eller om jeg konverterer til et iframe format?

Jeg er usikker på, om min cache-disk er korrekt opsat. Ser det korrekt ud?



Tak om nogen kan give lidt input til mit setup.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2022 kl. 09:04
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Hvor MacBook Air M1 var 4m:34s om at rendere en video, så var min egen stationære PC præcis dobbelt så hurtig, nemlig 2m:17s.
Det overraskede mig, at min stationære PC var så meget hurtigere.
Jeg kan lige supplere med, at jeg nu har opgraderet til Studio-versionen.
Nu renderes projektet på 1m:46s.
Workflowet hænger heller ikke på samme måde, som det gjorde tidligere.

Sådan bare af ren nysgerrighed, hvor store er dine projekter?
F.eks. antal spor, lyd spor og kommer hele dit footage fra samme kamera, eller benytter du flere forskellige typer filer i den samme tidslinje/ spor og hvad med lyden laver du den i det samme program eller benytter f.eks. Protools eller lign. 

Hvad er selve længden på den / de færdige film, typisk?

Go Jul.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2022 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Sådan bare af ren nysgerrighed, hvor store er dine projekter?
F.eks. antal spor, lyd spor og kommer hele dit footage fra samme kamera, eller benytter du flere forskellige typer filer i den samme tidslinje/ spor og hvad med lyden laver du den i det samme program eller benytter f.eks. Protools eller lign. 

Hvad er selve længden på den / de færdige film, typisk?

Go Jul.
Det er meget forskelligt - jeg har har fx. lavet en færdig video fra skitur sidste vinter. Den er gemt i 4K og varer 22 min.
Jeg har noget animeret tekst, lavet i Fusion, ét ekstra lydspor med underlægningsmusik, overgange, nogle effekter og lidt colorgrading. Jeg har ikke arbejdet med lyd - andet end at jeg benytter lidt underlægningsmusik på et ekstra lydspor.
Det er denne her: https://youtu.be/7meifx946ZE

Den ovenfor omtalte fil er et projekt, jeg ikke er færdig med. Det er lidt samme princip, som ovenfor + jeg har noget ruteanimation og nogle korte sekvenser med PIP.
Jeg benytter videoer fra 3 forskellige kameraer (GoPro Hero 9, Sony ZV-01 og Iphone 13).
For testens skyld, eksporterede jeg projektet og videoklippen til min datters MacBook Air. Men projektet er langt fra færdigt.

Testvideoen er på 4m.2s.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2022 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Jeg har lige testet et projekt på en sprit ny MacBook Air M1, 8Gb. Jeg har set flere Youtube-videoer, som testede DR på denne lille lækre sag og med positive konklusioner.

Hvor MacBook Air M1 var 4m:34s om at rendere en video, så var min egen stationære PC præcis dobbelt så hurtig, nemlig 2m:17s.
Det overraskede mig, at min stationære PC var så meget hurtigere.

Så lige nu er jeg i syv sind med hvad jeg skal gøre.
Løsningen med Proxy-filer synes jeg er interessant og vil helt sikkert afprøve det i den kommende tid.
Jeg er også fristet af en MacBook Air eller PRO, så jeg også kan videoredigere på ferierne.

RETTELSE TIL OVENNÆVNTE.
Jeg har lige opdaget, at videoen er gemt med forskellige output-parametre, hvorfor tiderne ovenfor ikke kan sammenlignes. Det gælder også med tiden på videoen, jeg renderede med Studio-versionen.
Beklager forvirringen.

Jeg har lige testet igen på MacBook Air med Free-versionen og på min stationære med Studio-versionen.
Videoen er gemt i h.264, 4k og med 60mbit/s. Videoen er på  ca. 4 min.

MacBook Air, Free ver. = 4m:37s
Stationær PC, Studio ver. = 4m:07s.

Er sgu noget imponeret over, hvad denne bette MacBook Air kan præstere med kun 8Mb. ram.

iPhone 13, OS 15.3
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2022 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Sådan bare af ren nysgerrighed, hvor store er dine projekter?
F.eks. antal spor, lyd spor og kommer hele dit footage fra samme kamera, eller benytter du flere forskellige typer filer i den samme tidslinje/ spor og hvad med lyden laver du den i det samme program eller benytter f.eks. Protools eller lign. 

Hvad er selve længden på den / de færdige film, typisk?

Go Jul.
Det er meget forskelligt - jeg har har fx. lavet en færdig video fra skitur sidste vinter. Den er gemt i 4K og varer 22 min.
Jeg har noget animeret tekst, lavet i Fusion, ét ekstra lydspor med underlægningsmusik, overgange, nogle effekter og lidt colorgrading. Jeg har ikke arbejdet med lyd - andet end at jeg benytter lidt underlægningsmusik på et ekstra lydspor.

Den ovenfor omtalte fil er et projekt, jeg ikke er færdig med. Det er lidt samme princip, som ovenfor + jeg har noget ruteanimation og nogle korte sekvenser med PIP.
Jeg benytter videoer fra 3 forskellige kameraer (GoPro Hero 9, Sony ZV-01 og Iphone 13).
For testens skyld, eksporterede jeg projektet og videoklippen til min datters MacBook Air. Men projektet er langt fra færdigt.

Testvideoen er på 4m.2s.

Ok, så det relative små sekvenser/ film der skal laves.

I min optik er H264 og H265 (HEVC) ikke et codec man benytter i en post production, jeg ved dog at en masse gør det, specielt på Mac da der er masser af resurser tilstede i Mac hardware til b.la. de 2 formater, men jeg kender også til nogle som har haft deres udfordringer specielt når der benyttes forskellige fil formater, (forskellige kamera) og projekter der skal køres videre på andre maskiner.

Jeg vil benytte et mindre resursekrævende codec i din post, jeg mener ikke at Pro Res er en 100% mulighed på en PC, men kender til nogle som er på PC og de benytter b.la. DNXHD.

Så hvis der nogle PC folk, så kan de nok vejlede dig her. Når du har noget som er skudt i 10bit, vil jeg benytte en post i 10bit. (redigere i 10bit codec) specielt når du skal grade i dine undervandsoptagelser.

For det meste benytter jeg selv Apple Pro Res 422 i produktionen, men det kommer helt an på projektet. Der dog en lille hage ved at f.eks. benytte et codec som ProRes, det fylder din harddisk opEmbarrassed

Jeg læste på et tidspunkt i forbindelse med Davinci Resolve som benyttede Rysen processor at ikke alle typer af H264 og H265/10bit er hardware supporteret, der er tilsyneladende forskellige varianter af H264 og H265.Confused
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2022 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

I min optik er H264 og H265 (HEVC) ikke et codec man benytter i en post production
Jeg gemmer primært mine færdige videoer med det formål, at de skal kunne ses på Youtube (familie, venner og nogle gange offentligt) samt på min egen NAS, så vi kan gense videoerne på fjernsynet gennem Apple TV-4K-boksen.

Nu har jeg jo købt Studio-versionen, som giver mulighed for at gemme i flere forskellige formater.
Har du et forslag til Codex / Output-indstillinger, når formålet er Youtube og egen visning på Apple-TV?
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2022 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

I min optik er H264 og H265 (HEVC) ikke et codec man benytter i en post production

100% enig! Jeg arbejder med post lyd, og modtager ofte H264/H265 som reference. Dem transkoder jeg straks til DNxHD

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

jeg mener ikke at Pro Res er en 100% mulighed på en PC, men kender til nogle som er på PC og de benytter b.la. DNXHD.

Pro Tools (både på PC og Mac) er meget glad for ProRes og DNxHD. Men det er selvfølgelig heller ikke decideret videoredigering ;-)
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2022 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

I min optik er H264 og H265 (HEVC) ikke et codec man benytter i en post production
Jeg gemmer primært mine færdige videoer med det formål, at de skal kunne ses på Youtube (familie, venner og nogle gange offentligt) samt på min egen NAS, så vi kan gense videoerne på fjernsynet gennem Apple TV-4K-boksen.

Nu har jeg jo købt Studio-versionen, som giver mulighed for at gemme i flere forskellige formater.
Har du et forslag til Codex / Output-indstillinger, når formålet er Youtube og egen visning på Apple-TV?
Når man typisk har en maskine som ikke performer optimal til video redigering, så kan man b.la. i Davinci Resolve benytter optimized media, minder lidt som om man køre med proxy, det der sker er alt det du footage du importere bliver konverteret til et format som køre mere optimal, man kan også ændre til lower rendering kvalitet under selv editeringen for at spare kræfter, så selve den mængde data her og nu er minimeret, det er først så ved selve eksporten at du for hele kvalitet tilbage.

Et intermediate codec, kunne godt være DNxHD, det vil jeg nok forsøge med, ud fra hvad jeg har hørt fra dem der er på PC.  
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2022 kl. 10:56
Bemærk, at der nu kan kan hentes/downloades for Davince Resolve til iPad, så kan man af prøve det helt gratis, studio versionen koster Kr. 849,-

Lige at bemærke: Jeg installeret DR på min iPad Pro 12.9” 2018 her blive jeg begrænset til HD only.Confused

På min M1 og M2 ingen problemer med 4K i H264/ H265.

Skal lige prøve med 8K her i Julen.


Redigeret af Potter - 23-December-2022 kl. 11:04
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2023 kl. 14:24
Godt nytår og endnu engang tak for masser af gode input.

Jeg kan supplere med, at jeg nu har købt en MacBook Pro M1 Pro med 16Gb ram og 1Tb SSD.
Den er pt. på tilbud i Elgiganten til 15.999 kr.
Og med Davinci Resolve Studio tror jeg, at jeg bliver rigtigt godt kørende.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
NFB1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-April-2006
Status: Offline
Point: 189
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NFB1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2023 kl. 12:49
Er der et bud på om en iPad Air med M1 chip vil fungere at redigere bl.a. Gopro video på, eller ville jeg være bedre stillet med en iPad Pro?
Umiddelbart ser jeg den begrænset plads på 256GB som en udfordring, men det kan måske løses med et externt drev?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu