recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til opløsning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til opløsning

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ronnih Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til opløsning
    Sendt: 08-Maj-2007 kl. 16:48

Hej Alle!
Jeg er den heldige ejer af et eHomeVision mediecenter!
Jeg har fået det med sådan et Intel 945gm onboard gfx kort
Min skærm er en Samsung LE32M71B LCD TV

Da denne type skærm ikke kan tilbyde 1:1 pixelmapping via DVI/HMDI har jeg forbundet computeren via et alm VGA kabel.

Men hvilken opløsning skal jeg køre med, hvordan, og skal der 3. parts software til.

Har læst mig frem til at skærmens naturlige opløsning er 1366*768 men denne opløsning findes ikke pr. default på grafikkortet.

Håber i kan hjælpe!

Med venlig hilsen
Ronni

Redigeret af ronnih - 08-Maj-2007 kl. 16:49
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 16:59
Jeg skrev noget sludder her så jeg har slette det. sorry

Redigeret af Ken_T - 10-Maj-2007 kl. 00:30
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 17:07

Det er muligt på de fleste Samsung skærme at kære 1:1 pixelmapping over VGA i enten 1360x768 eller 1366x768

Hvis grafikkortets driver ikke selv kan indstilles til dette, bruger man softwaren powerstrip til at tilføje opløsningen

http://entechtaiwan.net/util/ps.shtm

1:1pixelmapping over VGA giver skarpere billede end 1280x720 over DVI/HDMI hovedsagligt ved tekst, ved filmbrug er det ikke noget der betyder noget og her giver 1280x720 ofte bedre farver/kontrast end VGA. Skal man afspille 720p HD materiale der netop er i opløsningen 1280x720 er denne opløsning over DVI/HDMI at foretrække da man så slipper for at skalere på computeren. Men til tekstbrug er VGA pixelmappet at foretrække.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 18:06
Det vil jeg prøve, jeg har et kabel der kan bruges. Hvis du ikke har ret Spawn, nedlægger jeg en protest.

Og tekst er netop ganske rigtig et problem, mens det ellers ser ok ud.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 18:23

Helt iorden - bare du ikke nedlægger en protestant

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 19:26
nå, ikke nogen protestant i denne omgang, det ser da forrygende ud, passer perfekt til kanten . Jeg kan ikke se forskel i kvaliteten af billedet i forhold til HDMI umiddelbart, heller ikke ved film, men det er muligvis svært at afgøre.

Det med teksten var  rigtigt, det står betydelig bedre. Det kan da være et stort problem egentlig, særlig hvis man kun bruger Tv som eneste skærm.

Jeg tror jeg gemmer alle dine klamme råd til senere, for så at fyre dem af på et passende sted og dernæst pynte mig med de lånte fjer, Spawn.

Havde egentlig prøvet det der med VGA før, men kunne ikke lige få et billede frem undtagen i "sikker tilstand" og opgav så lige da. Motiveringen var der ikke rigtig. Eneste løsning var faktisk at slette grafikdrivere og installere om.

Det var det med teksten der lige fik mig i gang igen.  Har du flere af de goe, spawn?

Med dybfølt tak  Ken_T

Redigeret af Ken_T - 09-Maj-2007 kl. 23:59
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af ronnih ronnih skrev:

Hej Alle!
Jeg er den heldige ejer af et eHomeVision mediecenter!
Jeg har fået det med sådan et Intel 945gm onboard gfx kort
Min skærm er en Samsung LE32M71B LCD TV

Da denne type skærm ikke kan tilbyde 1:1 pixelmapping via DVI/HMDI har jeg forbundet computeren via et alm VGA kabel.

Men hvilken opløsning skal jeg køre med, hvordan, og skal der 3. parts software til.

Har læst mig frem til at skærmens naturlige opløsning er 1366*768 men denne opløsning findes ikke pr. default på grafikkortet.

Håber i kan hjælpe!

Med venlig hilsen
Ronni

Jeg køre med en Samsung LE40 M71 (altså samme model, men i 40"). Det var mig der testede Ehome Vision´s mediecenter, og det spillede perfekt her forbundet via VGA og med 1360x768 - Der får jeg 1:1 pixelmapping.
Det eneste er, at der er to tynde bjælker i hver side på ca. ½cm (måske lidt mindre), som svare til de 6 pixels jeg har sat opløsningen ned i.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 20:38

hehe - selv tak Ken_T

Det der med lyden er et opsætningsspørgsmål på TV'et, den ene HDMI indgang og VGA indgangen deler samme phono lyd input (der kommer fra PC'en), så du skal ind i menuen et sted og vælge om denne lydindgang skal være aktiv for enten VGA eller HDMI indgangen.

Har ikke lige en manual ved hånden - men det er der et eller andet sted :-)

Til top
ronnih Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 21:15

Hej igen alle sammen!

Tak for de hurtige svar - jeg nåede faktisk at installere powerstrip
inden jeg fandt en gangbar løsning.

Jeg troede at mit kvalitetskabel (1.8 meter til 200 kr!!) som jeg netop har købt i dag bare var super duper til formålet - det var derfor det var købt så relativt dyrt - dobbelt skærmet og alt muligt.

Faktum er bare at det kabel (ligesom en HEL del andre) kun har 14 pins - hvorimod et billigt kabel fra Føtex(!!) har 15 pins.

Jeg skrev til eHomeVision, og de fortalte at før at samsung burde virke 1:1 (1366 x 768) via vga hvis ellers kablet var af ordentlig kvalitet (herefet stod der nemlig alle huller skulle være udfyldt) - derfor købte jeg så føtex kablet.

Og vupti en genstart samt uninstall af powerstrip - så kunne den finde skærmen via plug and play, og opløsning stod under mulighedder.

Jeg ved ikke hvad den ene pin gør (sikkert noget med plug and play) - men det virker

Har arbejdet med computere de sidste 15 år - og aldrig har det slået mig en tanke med den ene pin :-)

Tak for hjælpen,

Mvh
Ronni

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 21:23

Aha - ja - det skal være 15pins VGA kabel for at PC'en får EDID oplysninger korrekt fra skærmen - disse fortæller grafikkortet hvilke opløsninger den understøtter.  

Super duper du fik det løst

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2007 kl. 21:26

Øhhh.. Kører du 1366x768 ???

Til top
ronnih Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2007 kl. 22:59

Hejsa!
Nej, min fejl, kører selvfølgelig kun 1360...

//Ronni

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu