recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til opsætning af "dum router"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til opsætning af "dum router"

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tine M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Beklager fraværet, svigermor kom forbi. Og det er ikke en historie fra Cafe Hack. Hvad er status på situationen?

Du skal holde wifi tændt på begge til sidst og hvis du ikke har wifi på din mac, bør du sætte netkablet i waooen.

Jeg spurgte tidligere i tråden, hvilken af dine 2 løsninger, du mener vil give stærkest signal?

Da jeg så kunne forstå, at du ikke lige sad ved computeren, ville jeg gå i gang med din løsning nr. 2, men gik hurtigt i stå, da jeg jo ikke kan koble d-linken til mac'en med kabel, og så slå wifi fra i Waoo'en, for så kan jeg jo ikke komme ind i d-linken?

Så jeg må gå ind i d-linken med kabel, OG wifi på waooen slået til, deaktivere dhcp i d-linken, tilføje trådløse netværksoplysninger fra waooen, gemme, gå ud, lukke begge routere ned, starte waooen op, vente til den er helt klar, og så tænde d-linken.

Er det vejen frem?

/Tine
Til top
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tine M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 16:28
Nu er den fesen ind, jeg har jo selvfølgelig kabel fra mac til d-link, men også fra d-link til waoo router, og så kunne jeg jo godt slå wifi fra på waooen.

Nu har jeg gjort det.
Kan jeg tjekke, om det virker, på andre måder end at kigge på buer på iPhone/iPad? Wink

/Tine
Til top
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tine M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 16:57
Det er ikke sat rigtigt op.
Jeg har et program på Mac'en, iStumbler, der skulle kunne måle signalstyrken på det trådløse signal, eller i hvert fald vise, hvor meget Mac'en modtager. 
Den stod på 60% før, og det gør den stadig, og signalet på iPad'en i soveværelset er stadig 1-2 buer.

Så jeg prøver den anden løsning.
Sætter d-linken op efter waoos standard vejledning, og slår wifi fra i waoo routeren.

/Tine
Til top
Juleulven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 482
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juleulven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af Tine M. Tine M. skrev:

Det er ikke sat rigtigt op.
Jeg har et program på Mac'en, iStumbler, der skulle kunne måle signalstyrken på det trådløse signal, eller i hvert fald vise, hvor meget Mac'en modtager. 
Den stod på 60% før, og det gør den stadig, og signalet på iPad'en i soveværelset er stadig 1-2 buer.

Så jeg prøver den anden løsning.
Sætter d-linken op efter waoos standard vejledning, og slår wifi fra i waoo routeren.

/Tine
 
typisk kan man downloade en APP der kan kontrollere hvor mange trådløse enheder i området der er, hvilke kanaler de kommunikerer på og hvilken dB de ligger på ... jo tættere på 0 jo bedre ...
 
på en HTC hedder det f.eks WiFi Analyzer
Til top
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tine M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 19:45
@Juleulven;
tak, det kan man også se i det der iStumbler og inde i D-linken kan man se, hvilke trådløse enheder, der er på, og hvor meget signal, de har.
Til top
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tine M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 19:52
Well, nu har jeg så ét trådløst netværk, nemlig D-linken, Waoo routerens wifi er slået fra.

iStumbler viser, at Mac'en modtager et signal på ca. 60%, og jeg sidder maks. en meter fra D-linken,
jo ikke særligt imponerende, MEN læser jeg om d-linken, virker det som om, den kan "beame" signal ud til de enheder, der har brug for det, så det skal nok lige testes lidt med de forskellige trådløse enheder, i yderpunkterne af mit hus.

Har dog fået et nyt hamrende irriterende problem.
Jeg kan ikke komme i kontakt med min Qnap-server.
Er det nu fordi den er forbundet med kabel til Waoo-boksen??
Hvis ja, hvordan kommer jeg så nu ind i den og laver det om?

Edit: Jeg kan godt komme ind i den via 192.168.1.50, men mit iTunes bibliotek ligger på den, så Mac'en var sat op til selv at logge på den ved opstart, og det virker ikke mere.

Det er kraft##!??!e derfor, man ikke bare kan lade sine kunder rode med det her selv!

/Sure Tine


Redigeret af Tine M. - 23-Juli-2012 kl. 20:04
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 20:26
Hej Tine,
 
Nu skriver i meget om at slukke for DHCP i D-linken (så den fungerer som Access Point) og det er også korrekt, men jeg fandt denne vejledning og der står også at man skal give den en ny IP-adresse der ligger uden for det områder som din nye (indbyggede) Waoo router tildeler. Har du også gjort det?
 
Du skal også huske at forbinde LAN til LAN (mellem Waoo Fiberboks/Router til dLink) - har du sikkert allerede gjort.
 
Som andre har rådet dig til, så er det en god ide at lukke for det trådløse i Waoo Fiberboks/Router, dels for at de to som står meget tæt forstyrrer hinanden, dels for at være sikker på at det er det trådløse signal fra dLinken du får fat i :-)
 
 
• Disable UPnP™
• Disable DHCP
• Change the LAN IP address to an available address on your network. The LAN ports on the router cannot accept a DHCP address from your other router. Recommend using 192.168.0.50 for the IP address for the AP.

Jeg vil gætte på at det så fremover er på 192.168.0.50 (og med kabel til computer) at man snakker med dLinken's webinterface - f.eks. hvis man vil ændre navn/kode på det trådløse netværk.
 
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 20:56
Det er selvfølgelig altid en god ting at tjekke tættere bebyggelse for brugen af wifi kanaler og deraf vælge kanal med spring på 3 til den ene eller anden side, for at for bedst muligesignalstyrke. Af programmer til scanning af wifis (SSID) har jeg kun erfaringer med med inSSIDer til PC.

Du kan sagtens lade de to have wifi tændt samtidig, det er blot vigtigt at køre samme kode og SSID men FORSKELLIGE wifi-kanaler. Dermed sikrer du at enheder vælger det stærkeste net, uden du/de mærker det.

Når en NAS er mountet som netværksdrev, burde det være underordnet hvilken IPadresse, denne får tildelt. Det, der er afgørende er IP-formatet hvis din NAS skulle være sat op med fast IP. Hvos den før hed f.eks. 192.168.1.50 skal dit IP format fortsætte med 192.168.1.xxx. Ikke noget med 10.0.0.xxx
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 21:02
Lige en fodnote, med en meter til din router skal der være min 80-90% signalstyrke. Med det sagt synes jeg, det er flot, du overhovedet får hul igennem 4 vægge. Den gik ikke, hvis de var armeret beton.

Men når du har en NAS, kan du med store gode filer, tjekke din overførselhastighed. Hvis du kan få den op på 6 Megbyte/sek., skal du være tilfreds.
Til top
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tine M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Hej Tine,
 
Nu skriver i meget om at slukke for DHCP i D-linken (så den fungerer som Access Point) og det er også korrekt, men jeg fandt denne vejledning og der står også at man skal give den en ny IP-adresse der ligger uden for det områder som din nye (indbyggede) Waoo router tildeler. Har du også gjort det?
 
Du skal også huske at forbinde LAN til LAN (mellem Waoo Fiberboks/Router til dLink) - har du sikkert allerede gjort.
 
Som andre har rådet dig til, så er det en god ide at lukke for det trådløse i Waoo Fiberboks/Router, dels for at de to som står meget tæt forstyrrer hinanden, dels for at være sikker på at det er det trådløse signal fra dLinken du får fat i :-)
 
 
• Disable UPnP™
• Disable DHCP
• Change the LAN IP address to an available address on your network. The LAN ports on the router cannot accept a DHCP address from your other router. Recommend using 192.168.0.50 for the IP address for the AP.

Jeg vil gætte på at det så fremover er på 192.168.0.50 (og med kabel til computer) at man snakker med dLinken's webinterface - f.eks. hvis man vil ændre navn/kode på det trådløse netværk.
 


Tak, og naaaai for pokker, nu forvirrer du mig på et endnu højere plan. Confused
De to er ikke forbundet LAN til LAN, men fra d-linkens internet port til en LAN på Waoo'en.........
Jeg må kigge på det...i morgen....lige nu er der jo ro i huset, iPads osv. har forbindelse ud i verden...

Og Waoo'en har tildelt D-linken en IP der hedder 192.168.1.194.....

/Tine


Redigeret af Tine M. - 23-Juli-2012 kl. 21:47
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 22:02
Tja, hvis det virker. Men det burde ikke virke, sådan som du beskriver opsætningen Smile

Om du er endt med to forskellige lokalnet eller om du rent faktisk stadig har fat i wifi på waoo'en skal jeg ikke kunne sige.

Routere bruges til at adskille to forskellige netværk. Normalt hjemmenetværk har derfor kun en router der adskiller Internet (WAN) og lokalnet (LAN). Switche, bruges til at forbinde enheder på samme netværk.

Din dLink, skal ikke bruges til at "route" mellem to netværk, men bare være switch og access point, derfor slår man bl.a. DHCP fra (det klarer Waoo routeren) giver den en IP adresse som ikke ligger i det register som Waoo-routerens DHCP-server bruger til at tildele til dine laptops, telefoner og tablets. Og derfor skal dlink'en heller ikke bruge sin WAN-port til noget. Altså LAN til LAN.


Til top
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tine M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2012 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Tja, hvis det virker. Men det burde ikke virke, sådan som du beskriver opsætningen Smile

Om du er endt med to forskellige lokalnet eller om du rent faktisk stadig har fat i wifi på waoo'en skal jeg ikke kunne sige.

Routere bruges til at adskille to forskellige netværk. Normalt hjemmenetværk har derfor kun en router der adskiller Internet (WAN) og lokalnet (LAN). Switche, bruges til at forbinde enheder på samme netværk.

Din dLink, skal ikke bruges til at "route" mellem to netværk, men bare være switch og access point, derfor slår man bl.a. DHCP fra (det klarer Waoo routeren) giver den en IP adresse som ikke ligger i det register som Waoo-routerens DHCP-server bruger til at tildele til dine laptops, telefoner og tablets. Og derfor skal dlink'en heller ikke bruge sin WAN-port til noget. Altså LAN til LAN.




Jeg skulle da helst ikke have fat i wifi på waoo'en, for det er slået fra.
Men, jeg har da mod på at prøve "din" vejledning i morgen, - kan jo altid gå tilbage til, hvad jeg har nu.

Vil du mene, jeg kan blive ved med at have Qnap'en i Waoo boksen med kabel, og at den kan blive ved med at hedde 192.168.1.50?

/Tine
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu