recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til Opsætning Surround Sound
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til Opsætning Surround Sound

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til Opsætning Surround Sound
    Sendt: 07-August-2010 kl. 14:26

Hej,

Jeg søger hjælp i forbindelse med opsætning af 5.1 surround sound anlæg.

Da jeg er ny på området, har jeg nogle for jer sikkert simple spørgsmål - håber i kan hjælpe.

Indledningsvist lidt om mit udstyr, noget er gammelt Confused / halvgammelt Stern Smile andet er nyindkøbt Smile:

Udstyr:

Forstærker: Yamaha RX-V596 ( købt år tilbage, ikke brugt som surround før nu )

Højtalere: Yamaha NS-F700 Serien ( 2 front, 2 surround back, 1 center, 1 sub )

DVD Afspiller: Pioneer DV-470K

TV: Samsung PS-50B430

 

Spørgsmål:

1: Opkobling DVD afspiller til forstærkeren - hvad skal jeg bruge ( pt forbundet med phono kabler ) - hvad giver den bedste lyd / effekt når vi taler surround opkobling ?

Kan se der bl.a er følgende udgange på DVD'en ( udover audio / scart osv )

S-Video / Komponet / Digital Optical, Coaxial Optical ?

 

2: Jeg syntes umiddelbart ikke, at jeg kan høre min surround back højtalere særligt meget.

a: Kan man skrue op for niveauet på dem ( fandt en level indstilling af surround højtalerne i  recieveren, men syntes kun jeg kan stille på front højtalere, center og sub ? ) 

b: Eller er det fordi jeg pt kun har tilkoblet DVD via phonokabler at effekten ikke er større ?

c: Kablerne til back højtalere er 2,5mm fra Harald Nyborg - jeg læste herinde i et indlæg at det skulle være ok til back højtalere ( back højtalere skal bruge ca 15-20 m pr. højtaler over til receiveren ).

d: De står 1 meter fra sofaen i begge sider - for langt væk ?

 

3: Skulle der evt. være nogen der har samme højtalere og kan anbefale nogle højtalerstandere der passer til denne yamaha serie / back surround højtalerne ?

 

4: Er forstærkeren og eller DVD'en ubruelig / for gammel

( nye opkoblingsmuligheder jeg mangler der giver væsentlig forskel ? )

Eller kan jeg godt få lidt ok surround ud af disse dele ?

 

Håber nogle af jer gider / har tid til at give et bud på nogle af spørgsmålene,

så jeg kan få stillet det rigtigt an.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 14:43
Har DVD-afspilleren et fuldt sæt analoge udgange (right, center, left, surround right, surround left og lfe/subwoofer), eller har den kun to udgange til right og left?

Hvis den kun har udgange til right og left, bør du overføre lyden digitalt med optisk eller coax til forstærkeren, da du så får alle 6 kanaler med.

 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

1: Opkobling DVD afspiller til forstærkeren - hvad skal jeg bruge ( pt forbundet med phono kabler ) - hvad giver den bedste lyd / effekt når vi taler surround opkobling ?

Kan se der bl.a er følgende udgange på DVD'en ( udover audio / scart osv )

S-Video / Komponet / Digital Optical, Coaxial Optical ?

 

Brug digital output. Om du vil bruge optisk, eller coax er lige meget. Nu får du også rigtig surroundlyd i dine baghøjttalere. Resten omkring baghøjttalerne tager vi så derefter.

Har du et gammelt kabel med rød/hvid/gul stik i begge ender, bruger du det. Rød og hvid so nu og det gule til digital lyd.

2,5mm2 kabel fra "Harald-Skrald" er rigeligt fint - også til dine fronthøjttalere.

Klaus

Til top
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 16:16
Hej Allan & Klaus,
 
Tak for jeres meldinger.
 
Jeg har så nu hentet et optisk kabel, ja faktisk 2,
da jeg kunne se min sat / dreambox også havde optisk udgang.
 
Har smækket begge i og over til forstærkeren, det virker fint nu, takker Smile
 
Klar forbedring under surround, men også når man bare afspiller musik fra feks MTV :)
 
 
 
Eneste jeg stadigt syntes kunne være et issue, er igen det med lydniveauet fra baghøjtalerne.
 
De er i forstærkeren koblet til Surround Back, og de spiller da også med, dog syntes jeg at de gerne måtte være en smule mere fremtrædende - nogengange er man helt i tvivl om de er med, så svagt syntes jeg niveauet er ?
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 16:34
Jeg kender ikke din forstærker, men det vil undre mig meget, hvis der ikke er mulighed for at justere lydstyrke individuelt for hver kanal. Du må på jagt i manualen.

Bemærk i øvrigt, at reguleringsmuligheden kan være slået fra, hvis du i øvrigt har forstærkeren sat op, så den ikke er relevant. Det kan f.eks. være hvis du har fortalt forstærkeren, at der ikke er sat surroundhøjttalere til, eller hvis du har sat forstærkeren på stereo.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Hej,

Jeg søger hjælp i forbindelse med opsætning af 5.1 surround sound anlæg.

Da jeg er ny på området, har jeg nogle for jer sikkert simple spørgsmål - håber i kan hjælpe.

Indledningsvist lidt om mit udstyr, noget er gammelt Confused / halvgammelt Stern Smile andet er nyindkøbt Smile:

Udstyr:

Forstærker: Yamaha RX-V596 ( købt år tilbage, ikke brugt som surround før nu )

Højtalere: Yamaha NS-F700 Serien ( 2 front, 2 surround back, 1 center, 1 sub )

DVD Afspiller: Pioneer DV-470K

TV: Samsung PS-50B430

 

Spørgsmål:

1: Opkobling DVD afspiller til forstærkeren - hvad skal jeg bruge ( pt forbundet med phono kabler ) - hvad giver den bedste lyd / effekt når vi taler surround opkobling ?

Kan se der bl.a er følgende udgange på DVD'en ( udover audio / scart osv )

S-Video / Komponet / Digital Optical, Coaxial Optical ?

 

2: Jeg syntes umiddelbart ikke, at jeg kan høre min surround back højtalere særligt meget.

a: Kan man skrue op for niveauet på dem ( fandt en level indstilling af surround højtalerne i  recieveren, men syntes kun jeg kan stille på front højtalere, center og sub ? ) 

b: Eller er det fordi jeg pt kun har tilkoblet DVD via phonokabler at effekten ikke er større ?

c: Kablerne til back højtalere er 2,5mm fra Harald Nyborg - jeg læste herinde i et indlæg at det skulle være ok til back højtalere ( back højtalere skal bruge ca 15-20 m pr. højtaler over til receiveren ).

d: De står 1 meter fra sofaen i begge sider - for langt væk ?

 

3: Skulle der evt. være nogen der har samme højtalere og kan anbefale nogle højtalerstandere der passer til denne yamaha serie / back surround højtalerne ?

 

4: Er forstærkeren og eller DVD'en ubruelig / for gammel

( nye opkoblingsmuligheder jeg mangler der giver væsentlig forskel ? )

Eller kan jeg godt få lidt ok surround ud af disse dele ?

 

Håber nogle af jer gider / har tid til at give et bud på nogle af spørgsmålene,

så jeg kan få stillet det rigtigt an.
Du skal lige være opmærksom på at Surround Back kun anvendes ved 7.1 opsætning. Til din 5.1 opsætning skal de bageste højttalere sættes til SURROUND klemmerne på recieveren
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du skal lige være opmærksom på at Surround Back kun anvendes ved 7.1 opsætning. Til din 5.1 opsætning skal de bageste højttalere sættes til SURROUND klemmerne på recieveren

Det er en receiver med 5 kanaler.


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du skal lige være opmærksom på at Surround Back kun anvendes ved 7.1 opsætning. Til din 5.1 opsætning skal de bageste højttalere sættes til SURROUND klemmerne på recieveren

Det er en receiver med 5 kanaler.


Ok! Det er bare en klassisk fejl mange gør første gang de sætter det sammen, mig selv inklusive TongueLOL
Til top
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 17:05
Hej Allan,
 
jeg har fundet et sted på forstærkeren hvor jeg kan justere højtalerne, men mine baghøjtalere dukker ikke op iblandt dem jeg kan vælge at justere - men måske jeg har forbundet dem forkert ?
 
 
Hej Kampus,
 
Aha måske der jeg har lavet en fejl...
 
Men har lige kigget bagsiden på forstærkeren efter, der er ikke andre surround klemmer end som
" surround back " hvor jeg har isat dem pt - jeg har lige taget et billede af tilkoblingen pt,
håber link virker:
 
 
 
 
 
 
 
 
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 17:11
 
 Hvis Main er på fronterne, og Rear på de andre, så er det i orden, du mangler dog som det ser ud til den ret så vigtige Center, men den har du vel. 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 17:42
Hej Radiomanden,
 
Jep front på main, og de 2 baghøjtalere på rear surround.
 
Ja Center & Sub bliver først leveret på Tirsdag.
 
 
Jeg tror det virker nu Thumbs Up, prøvede lige igen mht indstilling af højtalerniveau på forstærkeren, og jeg må have kigget forkert / haft forkert opfattelse sidst - da jeg ikke syntes at det var rear højtalerne jeg kunne stille på.
 
Men det er det altså
( jeg troede det var front højtalerne - og kunne umiddelbart ikke høre nogen effekt )
 
Så nu virker det sgu!, og HEY det er sgu da helt fedt med surround altså,
damn jeg har levet i en stenalderverden... hvordan har man kunnet leve uden ??? LOL
 
Tak for hjælpen allesammen, respekt for forummet herinde på RecordereDotDK ! :)
 
 
Obs, så er der kun et ubesvaret mindre spøgsmål, nogen der kender nogle anbefalingsværdige højtalerstandere i sort, der passer til surround back højtalere / Yamaha NS-B700 - 3,5kgs ?
 


Redigeret af Seal - 07-August-2010 kl. 17:44
Til top
snadepind Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2010
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 21:51
Nu ved jeg ikke hvor meget du vil give og har ikke forstand på om de passer, men jeg har lige set, at XTZ sælger standere til nogle helt andre priser end eksempelvis HFK.

Pioneer LX5090H (Bumtious)
Pioneer VSX-919-ASK, XTZ 99.36, XTZ 99.26 Shielded
PS3 + Popcorn Hour A-200 Movieka Alu Edition + Samsung Yousee Box
Sonos CR200+ZP90+ZP120, B&W DM 602 S3, Verbatim NAS.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu