|
Hjælp til placering af højtalere |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
DanielMøller ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 31-Marts-2014 Sted: Hørsholm Status: Offline Point: 2 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 31-Marts-2014 kl. 12:30 |
Kære forum, Efter knap 10 års "passivt medlemsskab" på recordere kaster jeg mig ud i min første forumpost ![]() Vi er ved at sætte hus i stand (se tegning herunder) og får en lidt atypisk stue i forhold til surround, primært fordi vi ikke har nogen bagvæg bag lyttepositionen (sofaen). Jeg tænker således at sætte side/baghøjtalerne i loftet (L1), men jeg er usikker på, hvor langt fra lyttepositionen man almindeligvis vil sætte dem for at få det bedste resultat (der er 241cm fra gulv til loft)? Alternativt er jeg ude i at placere dem for enden af rummet (L2), men der er alligevel knap 5 meter herfra og til lyttepositionen, hvilket jeg tænker er for langt. Min nødløsning er at placere dem lidt skævt fordelt på sidevæggene (V3), men den løsning vil jeg helst undgå af praktiske årsager. Planen er at investere i bedre højtalere indenfor halvandet års tid, men indtil da kører vi videre med vores nuværende 2xmini (front) og 4xmikro (side/bag) podspeakers. Jeg er klart bevidst om, at det ikke er de optimale højtalere til opgaven, men jeg søger altså pt. en løsning til disse, indtil finanserne tillader en passende opgradering. Jeg tænker i hvert fald at gå ned til 5.1, da jeg synes det er svært at få plads til alle højtalerne i 7.1. Har I nogen begavede indspark til mine overvejelser? Jeg skal have kablerne rillet ind i denne uge, og anlægget står på lagerhotel, så jeg kan ikke bare prøve mig frem desværre. Mvh Daniel ![]() |
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4130 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Køb fire beslag til de fire surround montet i loft, og vinkle dem ned mo sofaen
|
|
![]() |
|
Mr. Laursen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 20-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 458 |
Højttalerstandere?
|
|
Mvh. Mark
Bio: NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX AppleTv Stue: Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608 |
|
![]() |
|
DanielMøller ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 31-Marts-2014 Sted: Hørsholm Status: Offline Point: 2 |
Jeg beklager min lange/forvirrende beskrivelse. Kernen i mit spørgsmål er, om der kan gives et råd til, hvor langt bag sofaen, jeg skal hænge baghøjtalerne i loftet?
Dvs. vil man almindeligvis placere dem lige bag ved, 2 meter bagved, eller længere væk. Er der et optimum eller er det underordnet, så længe baghøjtalerne peger mod lyttepositionen? Jeg har kigget i diverse surround opsætningsguides og de forholder sig ikke til denne afstand - blot vinklingen.
|
|
![]() |
|
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
I et 5.1 surroundsystem er de bagerste højtalere ikke baghøjtalere men rettere sidehøjtalere.
Den optimale placering er højtalere placeret med diskanten i niveau normalt. Loftshøjtalere har jeg ingen erfaring med. Sidehøjtalerne placeres bedst 110 grader fra lyttepladsen. Fronterne 60 grader imellem sig.
|
|
![]() |
|
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
En uheldig placering med den ene højtaler tæt på et hjørne. Bedre at spille på digionalen.
|
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4475 |
Hvor højt er "normalt diskant niveau"? Mener du samme højde som fronterne? Det ville jeg bestemt ikke anbefale.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |