recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til placering af surround højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til placering af surround højtalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kasper_M_A Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_M_A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til placering af surround højtalere
    Sendt: 21-November-2016 kl. 22:54
Hejsa,

Er for ganske nylig flyttet i hus og indretningen er så småt ved at falde på plads.
Er dog meget i tvivl om 'indretningen' af surround højtalerne...

Setup'et er d.d. en Onkyo reciever med Focal Sib (3 stk xl i front og 2 stk af de små i bag).
Drømmen er at finde noget så neutralt udseende som muligt og syntes Jamo d500 er et rigtig godt bud på dette. Men uanset valget at højtalere, har jeg lidt en udfordring med placeringen...

I forvejen er stuen lidt håbløs at indrette mht. placeringen af fjernsynet, så løsningen er blevet i et hjørne hvor det så kan vinkles ud i rummet efter behov.

Mht. placeringen af surround'en der skal benyttes sammen med projektor og lærred, så er jeg nået frem til to mulige løsninger:

(uanset løsning er planen at der kommer et lavt TVbord under lærredet, i lærredets fulde bredde, til hhv. reciever, PS4 og center)

Placering af left + right, på muren på begge sider af lærred.
Her er dog lidt forskel i afstanden fra center og ud til L/R.
Betyder det noget?

Alternativt:

Alle 3 højtalere placeres centreret under lærred.
Her er der mere 'ligevægt' i lydbilledet, men til gengæld mister jeg ved noget 'bredde' i lydbilledet?

En helt 3. løsning kunne være at beholde center under lærred og så flytte L+R helt op under loft, på begge sider af lærred - Men tænker at 170 cm højdeforskel fra C til L+R giver et helt skæv lydbillede?

på forhånd tak for input :)

Mvh. Kasper Andersen
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1684
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 22:59
Jeg stemmer på den brede løsning. Der er funktioner i en AVR til at kompensere for mindre forskelle i afstanden. Imo bliver lyden meget "smal" på den anden måde. Men prøv begge dele inden du beslutter dig.

Den anbefalede vinkel til R og L er min. 22 grader. Det giver minimum:

B = 2 x tan22 x Sa, hvor B er afstanden mellem L og R og Sa er afstanden fra seer til lærred.

Redigeret af Mefisto - 21-November-2016 kl. 23:05
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 23:03
Den smalle opstilling!

Fordi du skal ha lyden "fra lærredet" og ikke 1 meter længere ude. Vi snakker vel filmlyd, for til stereo musik skal der være mere bredde.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Den smalle opstilling!

Fordi du skal ha lyden "fra lærredet" og ikke 1 meter længere ude. Vi snakker vel filmlyd, for til stereo musik skal der være mere bredde.

Det du foreslår er ikke den anbefalede løsning fra Dolby, men derfor kan man jo godt synes det er bedre.

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 23:13
Nej men jeg har erfaring med at det rent faktisk fungerer. Min stue tillader kun at ha mine fronter stående på hver side af en 157 cm bred TV bænk. Dvs der er ca 2 m fra midt til midt højttaler. Og jeg synes det fungerer fremragende til film. Men til musik savner jeg bredde. Der er 3,2 m til siddeplads.

Redigeret af Kampus - 21-November-2016 kl. 23:16
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_M_A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 23:15
Glemte helt... jeg har 4 meter fra siddepositionen i sofaen og frem til lærredet.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_M_A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 23:16
Setuppet vil blive brugt til både film og musik, men ønskes placeret for optimal lyd til film.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af Kasper_M_A Kasper_M_A skrev:

Glemte helt... jeg har 4 meter fra siddepositionen i sofaen og frem til lærredet.

Så har du i bred opstilling den perfekte stereo bredde. Til film skal det være smallere jvf Dolby Digital linket
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 23:45
Hvis du sætter højttalerne på væggen tæt ved "karmen" bliver afstanden mellem dem noget mindre end 4m. Det får jeg til ca 25 - 26 grader. Der ca. i midten af hvad Dolby anbefaler. Det kan jeg ikke se der er noget galt med, men som sagt. Prøv begge dele inden du beslutter dig Thumbs Up

Her er en anden lidt mere udførlig forklaring:

Redigeret af Mefisto - 21-November-2016 kl. 23:57
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 23:50
Den brede løsning og højttalere op i ørehøjde (så vidt muligt).

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu