recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til processen fra TV via PC til DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til processen fra TV via PC til DVD

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
RobO Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til processen fra TV via PC til DVD
    Sendt: 26-April-2005 kl. 08:31
Hejsa,

Jeg har netop købt ALDI's sidste stationære PC, bl.a. for at optage TV og brænde DVD'er, og klør mig i håret over de forskellige filformater og indstillinger der findes. Jeg har brug for noget grundlæggende information. PC'en kommer med en del Cyberlink software, og jeg er usikker på om det rent faktisk er godt nok til mit brug.

I første omgang har jeg lyst til at
- optage TV, f.eks. serier, i god kvalitet
- fjerne det unødvendige i begge ender af optagelsen
- sætte flere optagelser sammen på en DVD med en pæn og velfungerende menu
- Gemme en kopi af optagelserne på PC i et format der er brugbart for visning på PC'en.

Jeg har altså brug for at gemme mine optagelser i to forskellige versioner - een til TV/DVD og een til PC.

På lidt sigt har jeg tænkt mig at optage nogle VHS bånd og oveføre indholdet til DVD.

Jeg har støvet nogle af de relevante koncepter op på internet (var helt grøn på dette tidligere), men givetvis ikke alle. Jeg har fundet VideoInspector, som giver mig en indsigt i hvad en videofil indeholder, men af en eller anden grund kan den ikke læse en vob fil (selv om den angiveligt skulle være en mpeg2 fil).

Jeg har også brug for at få et indblik i hvilken software jeg er bedst tjent med. PowerCinema kom med PC'en og virker mildest talt ubehjælpsomt. Et program der optager og viser TV burde kunne køre stille og roligt i baggrunden når det optager, og brugergrænsesnittet er bagvendt i forhold til hvad jeg er vant til (ingen højrekliksmenuer). PowerDirector og PowerProducer virker brugbare (omend menuredigereringen i Producer også er noget klodset), men jeg har en mistanke om at OEM versionerne er lidt for begrænsede.

Jeg har ikke noget imod at betale for software, når bare den er ordentlig.

Lad mig give et eksempel på min forvirring. Jeg har sat PowerCinema til at optage i den bedst mulige kvalitet (den har kun tre muligheder :( og kvaliteten man får er ikke transparent) - det giver en interlaced mpeg2 fil med 720x576, 8Mb bitrate og 25 FPS. Når jeg så stripper reklamer ud og gemmer den i PowerDirector som en fil, der er beregnet til at brænde til DVD, og specificerer 720x576, bliver resultatet en fil med opløsning 352x576. Den ser fin ud på TV (jeg prøvede at brænde den på en DVR+RW), men er ikke pæn på PC. Jeg kan også lave en mpeg2 fil i 720x576 ved at bruge en anden option i PowerDirector, det giver en fil der er ca. dobbelt så stor, og ser pæn ud både på TV og PC. Hvad mon er bedst? Bege fylder formentlig det samme på DVD (de bliver til konverteret til VOB filer). Og hvorfor skal PowerDirector bruge oceaner af tid på at konvertere filen til mpeg2 når den allerede er optaget i mpeg2 og jeg blot klipper lidt af begge ender? Og hvorfor skal PowerProducer bagefter bruge oceaner af tid på at konvertere filerne endnu en gang når de skal brændes på DVD? Jeg burde kunne skære disse tider ned ved at vælge passende filformater.

Som I kan se, er der nogle grundlæggende koncepter jeg ikke har fået på plads. Det kan være at den software jeg bruger er for dårlig, men det kan også være at jeg blot ikke har lært at bruge den godt nok.

En henvisning til en vejledning på nettet er sikkert fint. Uanset, så modtager jeg al hjælp med tak. Det er lidt af en jungle dette her.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu