Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
|
Emne: Hjælp til projektor Sendt: 01-Juli-2011 kl. 16:27 |
Hej forum. Jeg har gået og overvejet lidt om det måske er på tide at købe mig en projektor da jeg efterhånden synes mit 42" TV er lidt lille til at se film på. Jeg har lavet lidt beregninger og jeg har et par spørgsmål som jeg håber i vil være behjælpelige med. Lokalet er en stue som er ca 3,65m på tværs. Sofaen er efter omstændighederne nødt til at være helt eller næsten helt op af væggen. Lærredet skal så være på den anden side, foran TV, som jeg hænger op på væggen. Det giver en synsafstand på ca. 3,1m måske 3,2m. Jeg tager udgangspunkt i en synsvinkel på 36 grader ( Fordi det så vidt jeg kan se er THX "standard" og fordi jeg ikke selv har erfaring nok til at vurdere om vinklen skal være større eller mindre ). Det giver hvis jeg tager udgangspunkt i 320cm kiggeafstand: 2 x tan(36/2) x 320cm = 208cm i bredden = 82" i bredden Omregnet til diagonal på et 16:9 lærred bliver det: (82/16)x(sqrt(16x16+9x9)) = 94" !!! eller næsten 2,4m... Det virket helt vildt. Kan det være rigtigt? Hvis jeg holder fast i at det er rigtigt og jeg tager udgangspunkt i f.eks en Epson eh-tw3200 så kommer jeg næsten helt ud i den ene ende af zoomområdet der starter ved en throw ratio på 1,34. Jeg får en ratio på ca 300/208=1,44. Hvordan påvirker det billedkvaliteten? Hvordan bærer jeg mig ad med at vurdere om der lys nok i projektoren til at løse opgaven. Jeg går ud fra at opgivelserne fra Epson er lige så oppustede som effekten på en discount reciever? Projektoren skal sidde under loftet og der skal self. bruges noget lens shift. På Epsons hjemmeside kan jeg se følgende værdier:
Lens shift | | Lodret: -96,3 % til +96,3 % (H Center, Manuel) Vandret: -47,1 % til +47,1 % (V Center, Manuel) |
Jeg forstår det sådan at ved +50% lodret lens shift så er overkanten at det projekterede billede i samme højde som center at objektivet i projektoren. Er det korrekt? MVH tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 14-Juli-2011 kl. 18:05
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 01-Juli-2011 kl. 17:55 |
tvkartoffel skrev:
Hej forum. Jeg har gået og overvejet lidt om det måske er på tide at købe mig en projektor da jeg efterhånden synes mit 42" TV er lidt lille til at se film på. Jeg har lavet lidt beregninger og jeg har et par spørgsmål som jeg håber i vil være behjælpelige med. Lokalet er en stue som er ca 3,65m på tværs. Sofaen er efter omstændighederne nødt til at være helt eller næsten helt op af væggen. Lærredet skal så være på den anden side, foran TV, som jeg hænger op på væggen. Det giver en synsafstand på ca. 3,1m måske 3,2m. Jeg tager udgangspunkt i en synsvinkel på 36 grader ( Fordi det så vidt jeg kan se er THX "standard" og fordi jeg ikke selv har erfaring nok til at vurdere om vinklen skal være større eller mindre ). Det giver hvis jeg tager udgangspunkt i 320cm kiggeafstand: 2 x tan(36/2) x 320cm = 208cm i bredden = 82" i bredden Omregnet til diagonal på et 16:9 lærred bliver det: (82/16)x(sqrt(16x16+9x9)) = 94" !!! eller næsten 2,4m... Det virket helt vildt. Kan det være rigtigt? Hvis jeg holder fast i at det er rigtigt og jeg tager udgangspunkt i f.eks en Epson eh-tw3200 så kommer jeg næsten helt ud i den ene ende af zoomområdet der starter ved en throw ratio på 1,34. Jeg får en ratio på ca 300/208=1,44. Hvordan påvirker det billedkvaliteten? Hvordan bærer jeg mig ad med at vurdere om der lys nok i projektoren til at løse opgaven. Jeg går ud fra at opgivelserne fra Epson er lige så oppustede som effekten på en discount reciever? Projektoren skal sidde under loftet og der skal self. bruges noget lens shift. På Epsons hjemmeside kan jeg se følgende værdier: <table> <t> <t><t><t><t><t><tr><td> Lens shift </td><td></td><td> Lodret: -96,3 % til +96,3 % (H Center, Manuel) Vandret: -47,1 % til +47,1 % (V Center, Manuel) </td></tr> </t></t></t></t></t></t> </table> Jeg forstår det sådan at ved +50% lodret lens shift så er overkanten at det projekterede billede i samme højde som center at objektivet i projektoren. Er det korrekt? MVH tvkartoffel
| Jeg sidder selv 3,2 meter fra lærredet, som er et 92". Til 16:9 er størrelsen fin, til 240:1 måtte det godt være lidt breddere..........hvilket jeg også ændre. En i min verden vigtig ting, pas på ikke at hænge det for højt . Med det setup du vil få, vil jeg hænge det ca 60 cm over gulvet, fra lærredets underkant. Så kigger du ind i billedet, i stedet for at kigge op
|
|
|
Schjelde
Guld medlem
Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 695
|
Sendt: 01-Juli-2011 kl. 18:06 |
sidder ca. 3.2m fra 92" og det er bestemt ikke for stort.
mht. 50% lens shift har du forstået det korrekt
så f.eks. 75% lens shift som min har kan jeg have den ca. 28cm over top lærred
|
Sony AF8 65 Onkyo 676 HDFury Vertex 2 ATV4K B&O A9 Sonos rundt i huset
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 01-Juli-2011 kl. 18:41 |
OK tak. Det er åbenbart ikke helt i skoven. Jeg har simpelthen ikke plads til mere end ca 200cm i bredden så det må så være omkring et 92" lærred jeg skal bruge. Jeg har lyse vægge (sand-farve) i stuen og regner ikke med at skulle male dem mørkere. Jeg tænker derfor om jeg bør kigge efter et gråt lærred frem for et helt hvidt? Hvilke problemer kan der evt opstå med et gråt kontrast lærred. Jeg tænker i retning af skæve farver og for lav lysstyrke. Mit TV står pt med nederste billedkant ca 70 cm over gulvet og det er absolut max, da jeg heller ikke bryder mig om at kigge opad. Hvis jeg skal have underste billedkant på et lærred længere ned skal lærredet være meget langt da jeg har ret højt til loftet. Helt sikkert noget at overveje... Det bliver ærligt talt ikke ret pænt hvis lærrede skal sidde 30 cm nede på vægge på et beslag for at rage ud over TV Jeg kan se at i begge har 92" lærreder. Hvilke modeller har i og hvorfor har i valgt lige dem. Når jeg sidder og kigge på hvad man kan få virker priserne på de gode tension lærreder med motor helt overvældende. - Ofte langt mere end en beskeden projektor som f.eks den omtalte Epson. MVH tvkartoffel
|
|
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 01-Juli-2011 kl. 18:58 |
tvkartoffel skrev:
OK tak. Det er åbenbart ikke helt i skoven. Jeg har simpelthen ikke plads til mere end ca 200cm i bredden så det må så være omkring et 92" lærred jeg skal bruge. Jeg har lyse vægge (sand-farve) i stuen og regner ikke med at skulle male dem mørkere. Jeg tænker derfor om jeg bør kigge efter et gråt lærred frem for et helt hvidt? Hvilke problemer kan der evt opstå med et gråt kontrast lærred. Jeg tænker i retning af skæve farver og for lav lysstyrke. Mit TV står pt med nederste billedkant ca 70 cm over gulvet og det er absolut max, da jeg heller ikke bryder mig om at kigge opad. Hvis jeg skal have underste billedkant på et lærred længere ned skal lærredet være meget langt da jeg har ret højt til loftet. Helt sikkert noget at overveje... Det bliver ærligt talt ikke ret pænt hvis lærrede skal sidde 30 cm nede på vægge på et beslag for at rage ud over TV Jeg kan se at i begge har 92" lærreder. Hvilke modeller har i og hvorfor har i valgt lige dem. Når jeg sidder og kigge på hvad man kan få virker priserne på de gode tension lærreder med motor helt overvældende. - Ofte langt mere end en beskeden projektor som f.eks den omtalte Epson. MVH tvkartoffel | Pt har jeg et Stewart firehawk lærred. Det er et lærred som er beregnet til lysse vægge , og ambient lys. Det er gråt med en indbygget gain på 1,3. Farvegengivelsen er meget korrekt. som jeg kan forstå på Otto er et gråt lærred ikke mere ukorrekt i sin farvegengivelse. Hvis du for en projektor med høj lysoutput , vil en alm grå dug være at foretrække......som jeg ser det. Faktisk har jeg set - kan ikke huske hvor - at man skal bruge et gråt lærred, til at dæmpe lysoutputtet, hvis det er for højt, i stedet for at dæmpe det i projektoren.På min projektor kan man faktisk ikke dæmpe lyset.
|
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 01-Juli-2011 kl. 23:55 |
Ja jeg havde nok på fornemmelsen at mindre end "det bedste" ikke ville være godt nok i dit tilfælde :-) Mit eget ambitionsniveau er dog knapt så højt, Så det ville være rart også at få noget input fra nogen der har erfaring med de lidt billigere modeller. Bortset fra det skulle det ikke påvirke gengivelsen hvis lærredet rent faktisk er gråt. Det jeg tænkte på om det evt er almindeligt at de billigere højkontrast lærreder laver unoder. Et Stewart firehawk gør det næppe. Jeg har noget svært ved at begribe hvordan lærredet både kan være gråt og have gain større end 1,0. Jeg formoder at det har noget at gøre med at lærredet ikke reflektere ens afhængig af lysets indfaldsvinkel. Det er dog rent gætteri.. Hvis nogen har et bud på et godt økonomilærred (ikke nødvendigvis det aller billigste) omkring 90" så kom endelig med et indspark. Umiddelbart kunne jeg godt være stemt for et projecta lærred, da de ser ud til at være til at betale. Jeg synes desværre også jeg har set et par negative kommentarer uden at de er blevet uddybet noget særligt. MVH tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 01-Juli-2011 kl. 23:59
|
|
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 02-Juli-2011 kl. 00:03 |
tvkartoffel skrev:
Ja jeg havde nok på fornemmelsen at mindre end "det bedste" ikke ville være godt nok i dit tilfælde :-) Mit eget ambitionsniveau er dog knapt så højt, Så det ville være rart også at få noget input fra nogen der har erfaring med de lidt billigere modeller. Bortset fra det skulle det ikke påvirke gengivelsen hvis lærredet rent faktisk er gråt. Det jeg tænkte på om det evt er almindeligt at de billigere højkontrast lærreder laver unoder. Et Stewart firehawk gør det næppe. Jeg har noget svært ved at begribe hvordan lærredet både kan være gråt og have gain større end 1,0. Jeg formoder at det har noget at gøre med at lærredet ikke reflektere ens afhængig af lysets indfaldsvinkel. Det er dog rent gætteri.. Hvis nogen har et bud på et godt økonomilærred (ikke nødvendigvis det aller billigste) omkring 90" så kom endelig med et indspark. Umiddelbart kunne jeg godt være stemt for et projecta lærred, da de ser ud til at være til at betale. Jeg synes desværre også jeg har set et par negative kommentarer uden at de er blevet uddybet noget særligt. MVH tvkartoffel
| Hvis det skal være high gain lærreder, er der kun een vej, og det er Stewart. Jeg vil dog mene at et alm gråt lærred med en gain på ca 0,8 vil være fint, bare der er lys nok i projektoren. Stewart duge har en overflade der minder om knust glas. Derfor den høje gain
|
|
|
Schjelde
Guld medlem
Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 695
|
Sendt: 02-Juli-2011 kl. 08:42 |
Jeg bruger et Hivilux lærred der er hvid dug med gain 1.0 Mitsubishi HC7000 lcd projektor (kort sagt super sort niveau og kontrast men ikke så lysstærk som hverken de billige Epson eller samme prisklasse fra f.eks. Epson). Jeg har brugt nogle d65 indstillinger fra en kammerats HC7000 og gået videre derfra med et Eye One til at måle. Gik fra en Sanyo Z3000 og i forhold til den er billedet så jeg stadig ikke har samlet min kæbe op fra gulvet edit: tror p.las som bruger eller f.eks. professionelle som Otto fra Tapeconnection eller Christian fra CSN herinde kan komme med super gode forklaringer der understøtter det eller det modsatte, men jeg har i mine øjne ikke brug for mere lysstræk projektor, tværtimod. Min "bio" er en stue opsætning med hvide vægge hvorfor jeg ville direkte frygte en f.eks. Epson med full lampe i mit setup
Redigeret af Schjelde - 02-Juli-2011 kl. 08:45
|
Sony AF8 65 Onkyo 676 HDFury Vertex 2 ATV4K B&O A9 Sonos rundt i huset
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 02-Juli-2011 kl. 14:05 |
Jeg har kigget lidt på hivilux. Det er mildt sagt en anden pris. Det er godt at høre at man kan få noget i en human prisklasse som man også kan være tilfreds med. Pt har jeg ikke erfaring nok til at afgøre hvor godt det skal være før jeg selv vil være tilfreds og jeg har også noget svært ved at vurdere hvilken type lærred jeg evt skulle vælge. Tanken om en tw3200 og et high contrast lærred tænder mig lidt selvom det alene er baseret på formodninger og mavefornemmelser. Projecta har et HC lærred med annonceret gain på 1,1 der er til at betale. Med det ville jeg kunne komme ind omkring 13000,- for det hele. Det ville passe mig fint. MVH tvkartoffel
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 03-Juli-2011 kl. 15:31 |
Hej igen. Da jeg startede med at kigge på projektorer fandt jeg ud af at det næsten kun er LCD typerne der har lens shift, så længe vi jolder os til basismodellerne omkring 10000,- eller lidt under. Derfor havde jeg låst mig på LCD da jeg ikke kan have projektoren siddende lige over mit hoved. Nu ser jeg så et nyt begreb som jeg ikke har set før: "lens offset". Jeg kan ikke helt gennemskue hvad det betyder... Er det det samme som lens shift bortset fra at det ikke kan justeres??? EDIT: ja det er! En projektor uden lens shift projekterer selvfølgelig ikke symmetrisk omkring center af objektivet, sådan som jeg antog. DOH!!! MVH tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 03-Juli-2011 kl. 16:08
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 05-Juli-2011 kl. 19:47 |
Nu har jeg været noget i tvivl om hvor stort et lærred jeg skal vælge og ikke mindst hvilken type dug det skal være. Jeg har derfor bestilt et Epson TW3200 til at starte på. Planen et at sætte den op og derfra vurdere hvad der kan lade sig gøre i forhold til lærredstørrelse og i forhold til hvordan Lens shift og Zoom påvirker billedkavliteten. Jeg kan med min nuværende indretning ikke mørklægge stuen så det skal der gøres noget ved. Er der nogen der kan dele lidt erfaringer med hvordan man bedst lukker lyset ude af stuen? Jeg synes jeg mangler lidt inspiration. En anden ting er lysstyrken. Projegtoren er opgivet til 1800 lumen, men dette er den absolut maxværdi i "dynamic mode" som ikke kan anvendes til ret meget. Hvordan bærer jeg mig ad med at vurdere lysstyrken i cinema mode (evt med øko slået til også). Det er ikke opgivet nogen steder og jeg kan ikke finde nogen det har målt det, så jeg kan ikke beregne lysstyrken på skærmen. Jeg ved bare at den bør være omkring 55cd/m2 ?? Hvad siger arfaringstallene i forhold til hvor meget en projektor taber i lysstyrke over lampens levetid? MVH tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 05-Juli-2011 kl. 20:13
|
|
Jonezi
Junior bruger
Oprettet: 24-September-2008
Point: 28
|
Sendt: 06-Juli-2011 kl. 10:41 |
Hvad angår lærrede størrelse, vil 92" ikke blive for stort i dit tilfælde. Sidder selve ca. 2.8 m fra et 92" HiViluX lærrede, og det er en fin størrelse :)
Jeg har også mit setup i stuen, og for at have hele projektet kæreste godkendt, har jeg været nødsaget til at tænke ud af boksen, hvad angår mørklægning.
Jeg har monteret hvidt velcro bånd i alle vindues karmene, og har derefter fået syget den modsatte side af velcro'en på noget mørklægnings gardin. Det fungere rigtig fint, men kræver dog at man sætter det op når man skal se film. Men på denne måde lukker du alt lys ude.
|
|